Gemeenteblad van Venray
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venray | Gemeenteblad 2020, 302171 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venray | Gemeenteblad 2020, 302171 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venray houdende regels omtrent beheer en toezicht op burgerzaken (Regeling beheer en toezicht Burgerzaken gemeente Venray 2020)
Sinds 1 januari 2010 geldt voor de hele overheid en dus ook voor gemeenten, de verplichting om bij de uitvoering van taken gebruik te maken van persoonsgegevens uit de Basisregistratie personen (BRP) voorheen Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Organisatieonderdelen (volgens de wet ‘organen’) van de gemeente dienen gegevens over de personen met wie ze zaken doen te betrekken uit de BRP.
Op grond van artikel 4.15 van de Wet BRP mag de gemeente tot aan het moment dat ze overgaat op het gebruik van een nieuwe ‘BRP-voorziening’, gebruik blijven maken van het GBA-systeem waarmee ze werkte tot aan het moment van inwerkingtreding van de Wet BRP. In aansluiting op artikel 4.15 van de Wet BRP, wordt in deze regeling de term ‘oude gemeentelijke voorziening voor de uitvoering van de BRP’ gebruikt, in deze toelichting afgekort tot GV. In GV registreert de gemeente gegevens over haar inwoners.
Uit oogpunt van privacy, beveiliging en beheer en toezicht is het noodzakelijk voor de GV en voor de reisdocumenten en rijbewijzen een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling waarin de hoofdlijnen van het beheer van en toezicht op de GV en de reisdocumenten en rijbewijzen is geregeld. Los van de noodzaak verplicht ook de wetgever het college van burgemeester en wethouders via artikel 1.11 Wet BRP, zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (vooralsnog Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 7 de aanwijzing door burgemeester en wethouders voor van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren. Deze hebben alleen betrekking op de GV.
De regeling is formeel gezien bedoeld voor de gegevensgegevensverwerking in de GV. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners in het gegevensmagazijn is de Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing.
Om het beheer voor burgerzaken compleet te maken zijn in deze regeling niet alleen de verplichte beheerrollen voor de reisdocumenten en rijbewijzen opgenomen, maar ook de niet verplichte beheerfuncties zoals het kassabeheer en de aanwijzing van medewerkers die verklaringen onder ede mogen afleggen en toegang hebben tot de inloopkluis en autorisatiebevoegdheid hebben tot de verschillende applicaties binnen burgerzaken.
Verdeling beheer- en toezichtrollen
Deze regeling onderkent een aantal beheerrollen, te weten: informatiebeheer, gegevensbeheer, functioneel beheer en privacy beheer. Tevens onderkent de regeling de rol van de gegevensverwerker en de toezichthouder. Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de GV. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de GV’s van de andere gemeenten en bij de beheerder van de centrale voorzieningen: de minister van BZK. Om het beheer voor Burgerzaken compleet te maken zijn in de regeling ook andere rollen opgenomen, te weten, beheerrollen in relatie tot het reisdocumenten- en rijbewijzenbeheer, het kassabeheer, het afnemen van de verklaringen onder ede, toegang tot diverse burgerzakenapplicaties met privacy gevoelige informatie en de inloopkluis.
De privacybeheerder heeft als rol om de informatiebeheerder van advies te voorzien, omtrent alle privacyvraagstukken die betrekking hebben op persoonsgegevensverwerking waarvoor de informatiebeheerder verantwoordelijkheid draagt. Daarnaast adviseert de privacybeheerder degenen die belast zijn met de dagelijkse uitvoering van werkzaamheden in het kader van de Wet en de Verordening BRP.
De taken van de privacybeheerder beperken zich in deze regeling niet tot de verwerking van persoonsgegevens uit de GV. Verzoeken uit de organisatie om gegevens uit de GV zowel als uit de centrale voorzieningen dienen door de privacybeheerder BRP getoetst te worden op doelbinding, rechtmatigheid, proportionaliteit, et cetera. Daaronder valt ook de advisering over wijze van verstrekking van gegevens uit de BRP en over koppelingen tussen het gegevensmagazijn en de verschillende systemen van de gebruikers in de organisatie. De privacybeheerder BRP adviseert de informatiebeheerder, die moet beslissen op dergelijke verzoeken. Een verzoek kan gebruikmaking van de bestaande ministeriële autorisatie betekenen, maar ook uitbreiding van de autorisatie in verband met de uitvoering van een taak, die tijdens de goedkeuring van de autorisatie nog niet was voorzien.
De wetgever stelt eisen aan de organisatie van de reisdocumenten. Deze eisen zijn neergelegd in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, kortweg ‘PUN’ genoemd. Hoofdstuk XI van deze regeling met als onderwerp organisatie en beheer van het aanvraagsysteem reisdocumenten bepaalt in artikel 78 dat de burgemeester of de door hem aangewezen ambtenaar personen aanwijst die bevoegd zijn tot het verrichten van de handelingen die bij of krachtens de wet zijn voorgeschreven.
De beschrijving en toekenning van de rollen in het kader van de reisdocumenten maken deel uit van deze regeling.
De wetgever stelt ook ten aanzien van de uitgifte van rijbewijzen eisen aan de beveiliging hiervan. Zo wordt in artikel 128 van het Reglement rijbewijzen geëist dat de met afgifte van rijbewijzenbelaste autoriteiten zorg dragen voor op schrift gestelde beveiligingsprocedures.
De beschrijving en toekenning van de rollen in het kader van de rijbewijzen maken deel uit van deze regeling.
Regeling beheer en toezicht Burgerzaken gemeente Venray 2020
Burgemeester en wethouders van de gemeente Venray,
vast te stellen, de navolgende Regeling beheer en toezicht Burgerzaken gemeente Venray 2020.
Hoofdstuk 1: Aanwijzen functionarissen
De informatiebeheerder BRP is de teammanager Burgerzaken. Zijn plaatsvervanger is de vervangend teammanager.
Hoofdstuk 2: Het informatiebeheer BRP
De informatiebeheerder beheert de gemeentelijke voorziening en adviseert aan de beheerder van het gegevensmagazijn over het gebruik van persoonsgegevens en de autorisatiebesluiten.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 3: Het gegevensbeheer BRP
De Gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
het binnen 5 werkdagen in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie personen opgenomen (authentieke) gegevens en het in kennis stellen van het overheidsorgaan van de genomen beslissing.
De Gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met de teammanager Burgerzaken, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de Basisregistratie personen, onderworpen aan een inhoudelijke controle door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De Gegevensbeheerder BRP voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen, gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
De Gegevensbeheerder BRP voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.
Hoofdstuk 4: Het systeembeheer BRP en Burgerzaken applicaties
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het goed functioneren en technisch onderhoud van de apparatuur en systeemprogrammatuur van de toepassingssystemen en alle burgerzakenapplicaties.
Hoofdstuk 5: Het functioneel beheer BRP en Burgerzaken applicaties
Hoofdstuk 6: Het privacybeheer BRP
De privacybeheerder adviseert in samenwerking met de privacyofficer en/of functionaris gegevensbescherming, de informatiebeheerder, de beheerder gegevensmagazijn en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet en Verordening BRP.
De privacybeheerder is in het kader van de wet BRP verantwoordelijk voor:
Hoofdstuk 8: Het toezichtsbeheer BRP
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht.
De toezichthouder is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 30, bevoegd:
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker specialisatie BRP en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9: Het beveiligingsbeheer reisdocumenten en rijbewijzen
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen heeft rechtstreekse verantwoordelijkheid naar de burgemeester zonder tussenkomst van leidinggevenden in de lijn.
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen mag geen werkzaamheden uitvoeren die betrekking hebben op de processen reisdocumenten en rijbewijzen. Er dient sprake te zijn van volledige functiescheiding met zowel de operationele taken, de beheersactiviteiten en/of de ICT-aspecten.
De werkzaamheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen bevatten ten minste:
Hoofdstuk 10: Het autorisatiebeheer reisdocumenten/rijbewijzen
De autorisatiebevoegde reisdocumenten en rijbewijzen is rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan de burgemeester (zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn).
De werkzaamheden van de autorisatiebevoegde reisdocumenten en rijbewijzen omvatten ten minste:
De kaarten en de bijbehorende pincode worden alleen wanneer nodig afgegeven door de autorisatiebevoegde. Het is niet zo dat de medewerkers standaard gebruik kunnen maken van de apparatuur. Het wachtwoord wordt conform procedure in een beveiligd bestand opgeslagen en minstens 1x per 3 maanden gewijzigd. Het wachtwoord wordt altijd gescheiden van het mobiele apparaat bewaard.
Hoofdstuk 11: Het kassabeheer Burgerzaken
De (sub-) kassiers beheren de sleutels van het Easy Cash systeem en alleen zij hebben toegang tot
het contant geld dat daarin is opgeslagen.
Vaststellen (sub-) kassiers vindt plaats door aanwijzing door de teammanager middels aanpassing bijlage 1 beheerregeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-302171.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.