Verordening op de auditcommissie gemeenteraad Stede Broec 2020

De raad van de gemeente Stede Broec;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 20 oktober 2020;

besluit:

 

De volgende verordening vast te stellen

 

Verordening op de auditcommissie gemeenteraad Stede Broec 2020.

Artikel 1. Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een auditcommissie ingesteld op grond van het bepaalde in artikel 84 Gemeentewet en is bedoeld voor het voeren van periodiek afstemmingsoverleg zoals bepaald in artikel 4 lid 3 van de vigerende controleverordening en voor de bespreking van het verslag van bevindingen zoals vermeld in artikel 7 lid 4 van de vigerende controleverordening.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      commissie: auditcommissie;

    • b.

      lid: een lid van de auditcommissie;

    • c.

      voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

    • d.

      griffier: griffier van de gemeente Stede Broec;

    • e.

      accountant: door de raad aangewezen accountant die belast is met de controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • f.

      controleverordening: Controleverordening gemeente Stede Broec.

Artikel 2. Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De auditcommissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2.

    De auditcommissie is belast met de advisering aan en overleg namens de raad over de volgende taken:

    • a)

      het voorbereiden en begeleiden van de aanbesteding van de accountantscontrole;

    • b)

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • c)

      het zijn van een eerste aanspreekpunt voor de accountant naar de raad voor de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • d)

      het voeren van technisch overleg met de accountant over het controleplan, de boardletter, de jaarrekening en het rapport van bevindingen naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole;

    • e)

      het uitbrengen van een inhoudelijk advies inzake het controleplan, boardletter en jaarrekening;

    • f)

      het uitbrengen van inhoudelijk advies inzake de financiële verordening;

    • g)

      het begeleiden van (aanvullende) opdrachten vanuit de raad aan de accountant.

  • 3.

    De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 3. Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal vijf leden en is als volgt samengesteld:

    • a)

      raadsleden en/of commissieleden, niet zijnde raadsleden, met dien verstande dat minimaal twee van de leden raadslid dienen te zijn;

    • b)

      maximaal één lid per fractie.

  • 2.

    De leden worden voorgedragen door de fracties en door de raad benoemd.

  • 3.

    De commissie benoemt uit haar midden een raadslid als voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    De griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de commissie.

  • 5.

    Leden van de commissie worden bij afwezigheid niet vervangen.

Artikel 4. Adviseurs

  • 1.

    De commissie heeft de volgende vaste adviseurs: de portefeuillehouder financiën en de concerncontroller.

  • 2.

    De commissie kan besluiten aanvullende adviseurs vanuit de ambtelijke organisatie of extern aan te wijzen indien zij dit uit hoofde van specifieke expertise wenselijk acht.

  • 3.

    De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder een of meer adviseurs.

Artikel 5. Zittingsperiode

  • 1.

    De leden van de commissie worden benoemd voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen in geval van opengevallen plaatsen.

  • 2.

    Het lidmaatschap vervalt indien het raadslidmaatschap of commissielidmaatschap beëindigd wordt, door ontslagname of door een door de raad met redenen omkleed besluit.

Artikel 6. Voorzitter en secretaris

  • 1.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden.

  • 2.

    De commissie wordt ondersteund door een secretaris, die de voorzitter ondersteunt bij de taken genoemd onder lid 2, de commissie inhoudelijk voorbereidt en de verslaglegging faciliteert.

Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de in artikel 2 benoemde taken.

  • 2.

    Een vergadering vindt slechts doorgang wanneer minimaal 3 leden aanwezig zijn.

  • 3.

    De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    De besluiten en adviezen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 6.

    Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie.

  • 7.

    Vastgestelde niet openbare besluitenlijsten liggen voor de raads- en commissieleden vertrouwelijk ter inzage op de griffie.

Artikel 8. Informeren raad

  • 1.

    Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de raad.

  • 2.

    Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

  • 2.

    Voor afloop van iedere raadsperiode evalueert de raad het functioneren van de commissie.

Artikel 10. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening op de auditcommissie gemeenteraad Stede Broec 2020’.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Stede Broec in zijn openbare vergadering van 29 oktober 2020.

De raad voornoemd,

de griffier,

Y.P.A. Hermans

de voorzitter,

R.A.P. Wortelboer

Toelichting op artikelen verordening auditcommissie gemeente Stede Broec 2020

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

Op grond van de vigerende controleverordening die voortvloeit uit artikel 213 van de Gemeentewet dient er periodiek een afstemmingsoverleg plaats te vinden tussen de accountant, de portefeuillehouder financiën en de teamleider financiën of een door hem aan te wijzen andere functionaris.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

In dit artikel zijn de taken voor de raad opgenomen die voorvloeien uit de vigerende controleverordening.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

De auditcommissie is een technische adviescommissie. De auditcommissie heeft een eigenstandige taak. Er wordt minder frequent vergaderd dan de andere raadscommissies en er wordt een onafhankelijk advies aan de raad gegeven. Het is geen commissie waar al om politieke standpunten van de raadsfracties wordt gevraagd. Het politieke oordeel over de adviezen van de auditcommissie en de aanbevelingen van de accountant volgt in de raad. Om de auditcommissie slagvaardig te houden bestaat deze uit minimaal drie en maximaal vijf raadsleden en/of commissieleden. Het verdient de voorkeur dat de leden van de auditcommissie affiniteit hebben met de taken van de commissie.

Artikel 4

De adviseurs kunnen vanuit hun expertise desgevraagd advies geven over een geagendeerd onderwerp. Er zijn vaste adviseurs. Afhankelijk van het onderwerp en/of de gevraagde expertise kan de commissie andere adviseurs uitnodigen.

Artikel 5 Zittingsperiode

De leden van de auditcommissie worden voor een raadsperiode benoemd. Indien een lid tussentijds door de raad wordt ontslagen dient dit besluit met redenen te zijn omkleed.

Artikel 6 Voorzitter

De voorzitter van de auditcommissie is technisch voorzitter, maar hij of zij maakt ook deel uit van de commissie. Dit geeft de mogelijkheid voor de voorzitter om mee te discussiëren.

Artikel 7 Vergaderingen en verslaglegging

De voorzitter en de secretaris stellen de conceptagenda voor de vergadering op. Door de leden van de commissie en adviseurs als benoemd in artikel 3 lid 5 van deze verordening kunnen agendapunten worden aangedragen. Extra vergaderingen kunnen in overleg met de voorzitter worden ingepland.

Artikel 8 Informeren raad

De commissie is ondersteunend aan de raad. Wil de raad zijn controlerende rol goed kunnen vervullen dan is het van belang dat men tijdig en adequaat geïnformeerd wordt.

Artikel 9 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 10

Dit artikel behoeft geen toelichting

Naar boven