Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2020, 300208 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2020, 300208 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent gemeentelijke begraafplaatsen (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Altena 2021)
Beheer, bestemming en registratie
Het beheer van de begraafplaats wordt gevoerd onder verantwoordelijkheid van het college.
Het college wijst daarvoor één of meer personen aan die onder andere belast zijn met:
De administratie bevat een openbaar register van diegenen die zijn begraven of waarvan de as is bezorgd. Dit register bevat de naam, de geboortedatum en de datum van overlijden. Daarbij is vermeld de grafaanduiding en de dag van de begraving of de bijzetting. In de administratie zijn ook de gegevens van de rechthebbenden en de gebruikers van de graven met hun namen en adressen opgenomen. Deze gegevens zijn niet openbaar.
Openstelling, orde en rust op de begraafplaats
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste twee weken van tevoren zijn gemeld aan de beheerder. De aanvrager stelt in overleg met de beheerder de datum en het tijdstip van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden vast.
Indeling en uitgifte van de graven
Het college bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken en hoeveel asbussen met of zonder urnen er kunnen worden begraven in de graven en hoeveel asbussen met of zonder urnen kunnen worden geplaatst in de urnennissen. Het college bepaalt tevens bij nader vast te stellen regels hoeveel verstrooiingen van as er op de particuliere graven kunnen plaatsvinden.
Artikel 13. Termijnen particuliere graven
Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk of digitaal in te dienen aanvraag, voor de tijd van 10 of 30 jaar recht op een particulier graf, niet zijnde:
In de aanvraag dient duidelijk de gewenste termijn aangegeven te zijn. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere graf is uitgegeven.
Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk of digitaal in te dienen aanvraag, voor de tijd van 50 of 100 jaar recht op een particulier kindergraf. In de aanvraag dient duidelijk de gewenste termijn aangegeven te zijn. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere graf is uitgegeven.
Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk of digitaal in te dienen aanvraag, voor de tijd van 10 jaar recht op een particulier urnengraf of een particuliere urnennis. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere urnengraf of de particuliere urnennis is uitgegeven.
Artikel 14. Termijnen algemene graven
Algemene graven mogen voor een termijn van 10 jaar worden gebruikt. Deze termijn kan niet worden verlengd. Een stoffelijk overschot kan na afloop van de uitgiftetermijn van alle begraaflagen, op schriftelijk verzoek en op kosten van de gebruiker, in een particulier graf worden herbegraven. Hiervoor wordt een nieuw particulier graf uitgegeven of het stoffelijk overschot kan met toestemming van de rechthebbende -en na onderzoek of dit mogelijk is in het bedoelde graf- worden bijgezet in een reeds bestaand particulier graf.
Voorschriften voor lijkbezorging
Artikel 16. Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk 4 werkdagen voorafgaande aan die waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven, moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
De nabestaanden kunnen het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as, en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen geheel of gedeeltelijk zelf verrichten, indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag.
Artikel 17. Over te leggen documenten
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn.
Indien begraving plaatsvindt in een reeds eerder uitgegeven graf dat samen met een naastgelegen graf één gezamenlijk gedenkteken heeft of waarop een gezamenlijk gedenkteken wordt geplaatst, dan vindt de begraving alleen plaats als het naastgelegen graf gelijktijdig wordt verlengd met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn van beide graven gelijk is en de resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn.
Artikel 19. Lijkomhulsel en grafgiften
Degene die wil begraven gebruikt uitsluitend lijkomhulsels, die zijn gemaakt van biologisch afbreekbare materialen die het doel van begraving niet belemmeren. De lijkomhulsels voldoen aan de meest recente regels van de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG), die hiervoor zijn vastgelegd in de ‘Technische adviezen voor de inrichting van begraafplaatsen en graven en voorschriften ten aanzien van asverstrooiing’.
Artikel 21. Onderhoud gemeente
Een uitzondering op het eerste lid vormt het onderhoud van grafbedekking van graven uitgegeven na 1 januari 2000 tot en met 31 december 2020, waarvoor de gemeente met de nabestaanden is overeengekomen om het jaarlijks schoonmaken en zo nodig stellen van een gedenksteen, c.q. het onderhoud van de beplanting/gras van gemeentewege te laten verzorgen. Deze overeenkomsten worden beëindigd op het moment dat het grafrecht wordt verlengd, eindigt of wordt beëindigd.
Artikel 22. Onderhoud door rechthebbende en gebruiker
Indien de rechthebbende of gebruiker nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het college de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking verwijderen of laten verwijderen. Het verwijderde vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding hiervoor verplicht is.
De verwijdering van de grafbedekking, zoals bedoeld is in dit artikel, vindt niet plaats dan nadat het college de rechthebbende of de gebruiker schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de rechthebbende of de gebruiker niet bekend is maakt het college de verklaring bij de ingang van de begraafplaats bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Het college kan de rechthebbende of gebruiker per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking te herstellen binnen de door het college gestelde termijn, indien de beschadiging zodanig is dat deze naar oordeel van het college het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar oplevert voor derden.
De gemeente is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door het weghalen en terugplaatsen van monumenten, grafstenen, zerken of andere gedenktekens of van beplantingen ten behoeve van een bijzetting of opgraving. Eventuele gevolgschade voor derden is voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker.
Niet blijvende beplantingen op een graf die in een verwaarloosde staat verkeren kunnen door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Indien deze beplanting in potten of vazen is geplant, kan de beheerder deze potten of vazen tegelijkertijd verwijderen. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd.
Artikel 25. Tijdelijke verwijdering
Een rechthebbende of gebruiker is verplicht te gedogen dat de op een graf aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen door of namens de gemeente tijdelijk geheel of gedeeltelijk worden verwijderd en teruggeplaatst, indien dit voor een begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden nodig is. Het terug planten van de tijdelijk verwijderde beplanting door of namens de gemeente vindt plaats voor zover dit mogelijk is.
Na het overlijden van de rechthebbende kan het recht op het particuliere graf worden overgeschreven op naam van een natuurlijk persoon of rechtspersoon, indien de schriftelijke en ondertekende aanvraag daartoe wordt gedaan binnen zes maanden na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
Artikel 27. Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het particuliere graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het college schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Artikel 29. Verwijderen grafbedekking
De rechthebbende van een particulier graf of een gebruiker van een algemeen graf kan het eventueel op het graf aanwezige gedenkteken en/of de beplanting en/of de op het graf geplaatste losse voorwerpen voor het vervallen van het grafrecht of het verstrijken van de periode van het gebruik van een algemeen graf zelf verwijderen of laten verwijderen.
Ruiming van graven, urnengraven en urnennissen
Artikel 30. Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende een periode van één jaar voor beëindiging van de uitgiftetermijn bij de beheerder een aanvraag indienen om bij ruiming de stoffelijke resten, indien mogelijk, bijeen te doen brengen voor crematie of voor herbegraving elders. Nabestaanden van een overledene waarvan een asbus of een urn is bijgezet in een algemeen graf kunnen bij de beheerder een aanvraag indienen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of verstrooiing elders. De kosten voor herbegraving zijn voor rekening van de nabestaanden.
De rechthebbende van een particulier graf kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de stoffelijke resten te doen verzamelen om deze opnieuw in hetzelfde graf te doen plaatsen, dan wel om deze te cremeren of elders opnieuw te doen begraven mits 20 jaren zijn verstreken na de laatste begraving in het graf. Het college verleent slechts medewerking als die 20 jaar verstreken zijn en voor zover dit naar het oordeel van het college technisch uitvoerbaar is. De kosten voor herbegraven of cremeren zijn voor rekening van de rechthebbende.
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de in artikel 36 in lid 1 genoemde verordeningen is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast.
Degene die handelt in strijd met de bepalingen in artikel 6, lid 3 en in artikel 9 wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-300208.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.