Algemeen mandaatbesluit gemeente Dordrecht, vierde wijziging

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT en de BURGEMEESTER van de gemeente DORDRECHT, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

 

gezien het voorstel inzake Wijziging ambtelijke topstructuur (wijzigen Regels omtrent de ambtelijke organisatie, wijzigen Algemeen mandaatbesluit, wijzigen Besluit ondertekening van documenten);

 

gelet op:

  • titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • artikel 169 van de Gemeentewet;

 

 

B E S L U I T :

 

 

vast te stellen

het Algemeen mandaatbesluit gemeente Dordrecht, vierde wijziging

 

 

Artikel I
  • A.

    Artikel 1 sub d vervalt onder vernummering van e tot en met r tot d tot en met q.

  • B.

    Artikel 1 sub d (nieuw) komt te luiden:

    d. Portefeuilledirecteur: functionaris, die opgaven inhoudelijk aanstuurt als opdrachtgever en eindverantwoordelijke;

  • C.

    Artikel 3, lid 1 sub a komt te luiden:

    a. de portefeuilledirecteuren, de clustermanagers,

  • D.

    Artikel 3 lid 7 komt te luiden:

    7. De in bijlage 3 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de portefeuilledirecteuren en de clustermanagers.

  • E.

    Bijlagen 1, 2, 3, 4 en 5 worden vervangen door bijlagen 1, 2, 3, 4 en 5.

 

Artikel II

Deze wijziging kan worden aangehaald als: "Algemeen mandaatbesluit gemeente Dordrecht, vierde wijziging".

 

Artikel III

Dit wijzigingsbesluit treedt in werking op 15 november 2020.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van dinsdag 3 november 2020.

Het college van Burgemeester en Wethouders

J. Scholten A.W. Kolff

secretaris burgemeester

Dordrecht, dinsdag 3 november 2020.

A.W. Kolff

burgemeester

Bijlage 1  

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 5, tweede lid van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Dordrecht blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester

Behorende bij besluit Nr. 1984537

________________________________________

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 2.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • 4.

    Het vaststellen van een andere inspraakprocedure ten behoeve van een beleidsvoornemen dan die is beschreven in afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht of een wettelijk voorgeschreven inspraakprocedure (artikel 12 lid 3 van de participatie- en inspraakverordening).

  • 5.

    Het vaststellen van het eindverslag als bedoeld in de participatie- en inspraakverordening.

  • 6.

    Het nemen van besluiten voor individuele gevallen, die niet onder een algemeen verbindend voorschrift of een beleidsregel vallen, waaronder begrepen het toepassing geven aan hardheidsclausules in algemeen verbindende voorschriften die door de raad zijn vastgesteld.

  • 7.

    De bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen ten behoeve van de gemeente zelf.

  • 8.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio's.

  • 9.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade en nadeelcompensatie.

  • 10.

    Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.

  • 11.

    Het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen voor besluiten.

  • 12.

    De bevoegdheid om te weigeren dat de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op verzoek elders binnen de gemeente ambtsbezigheden verricht.

  • 13.

    Het aanwijzen van een dienst als een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB).

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Niet van toepassing.

Contracten

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van convenanten, intentieverklaringen, bestuursovereenkomsten etc.

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

    • a.

      op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad vooraf in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben, één en nader voor zover dit niet valt onder de uitzonderingen zoals omschreven in de bij dit besluit behorende bijlage 5. A Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden, Privaatrecht, onderdeel 1;

    • c.

      de raad ter zake om informatie heeft gevraagd.

 

Civiele en strafrechtelijke procedures

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van civiele procedures.

  • 2.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of het gemeentebestuur in civiele procedures.

  • 3.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting, niet zijnde arbitrage of het voorleggen van geschillen aan scheidslieden voor zover afspraken daarover vooraf schriftelijk zijn vastgelegd.

  • 4.

    Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor geen financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar zijn.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang hoger dan € 10.000,-, niet zijnde vorderingen in het kader van belastingheffing of een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure.

  • 3.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen en legaten.

  • 4.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van schenkingen, anders dan bedoeld in bijlage 4.

  • 5.

    Het besluit tot het doen van een schenking.

  • 6.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 7.

    Het afgeven van borgstellingen, met dien verstande dat de raad met betrekking tot borgstellingen voor meer dan € 900.000,- vooraf in de gelegenheid wordt gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

  • 8.

    Het nemen van besluiten over het opnemen van geldleningen op de kapitaalmarkt met een looptijd van een jaar of langer.

  • 9.

    Het nemen van besluiten over het verstrekken van geldleningen via de kapitaalmarkt.

  • 10.

    Het nemen van besluiten over het doen van beleggingen op de kapitaalmarkt.

     

Machtiging

Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in dat geval de burgemeester een machtiging kan verlenen aan een wethouder.

 

B. Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden ten aanzien van individuele personeelsleden

  • 1.

    Het aangaan van een arbeidsovereenkomst met de portefeuilledirecteuren, op voordracht van de gemeentesecretaris.

  • 2.

    Het nemen van beslissingen over de formele arbeidsduur, de totale organisatie betreffende.

  • 3.

    Het jaarlijks aanwijzen van verplichte brugdagen.

  • 4.

    Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wegens reorganisatie.

  • 5.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens verstoorde arbeidsverhouding.

  • 6.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens een cumulatie van ontslaggronden.

  • 7.

    Het overeenkomen van een vaststellingsovereenkomst . waarbij een ontslagvergoeding wordt toegekend, die meer bedraagt dan € 25.000,-.

  • 8.

    Het inzetten van werknemers in geval van een staking bij een particulier bedrijf.

 

C. Overige aangelegenheden

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Dordrecht in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college, met uitzondering van het benoemen van de (plv.) leden van de Centrale toetsingscommissie functiewaardering.

  • 3.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

  • 4.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 5.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet.

  • 6.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet.

 

- - - - - - -

 

 

Bijlage 2  

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, eerste lid van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Dordrecht blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris

Behorende bij besluit Nr. 1984537

________________________________________

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, indien het verzoek om informatie geheel wordt geweigerd.

  • 2.

    Het nemen van besluiten in het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens, indien het verzoek om informatie geheel of gedeeltelijk wordt geweigerd.

     

Privaatrecht

Aanbestedingen

Het nemen van een besluit tot het uitsluiten van een inschrijver ter zake van een aanbestedingsprocedure.

Contracten

  • 1.

    Het aangaan van een mantelcontract ten behoeve van meer dan één organisatieonderdeel van de gemeente, voor zover hiervoor geen geldend mandaat bestaat voor de manager van het Juridisch Kenniscentrum en Inkoop van de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden.

  • 2.

    Het opleggen van sancties aan opdrachtnemers, anders dan kortingen en boetes die voortvloeien uit de bepalingen van het contract.

Civiele en strafrechtelijke procedures

Niet van toepassing.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

Niet van toepassing.

 

B. Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van directeuren, niet zijnde besluiten als bedoeld in bijlage 1 , onder B sub 1, 4, 5, 6, 7, 8 en 9.

  • 2.

    Het aangaan van een arbeidsovereenkomst met clustermanagers.

  • 3.

    Het weigeren van verzoek om roostervrije uren te mogen sparen (functies vanaf schaal 11).

  • 4.

    Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wegens ziekte of gebreken.

  • 5.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens regelmatige arbeidsongeschiktheid.

  • 6.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens ongeschiktheid anders dan ten gevolge van ziekte..

  • 7.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens verwijtbaar handelen of nalaten.

  • 8.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens ernstig gewetensbezwaar.

  • 9.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens verstoorde arbeidsverhouding.

  • 10.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens andere omstandigheden.

  • 11.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens een cumulatie van ontslaggronden.

  • 12.

    Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wegens een dringende reden (ontslag op staande voet).

  • 13.

    Het weigeren van toestemming om nevenwerkzaamheden te verrichten.

  • 14.

    Het uitvoeren van de regeling klokkenluiders.

  • 15.

    Het geven van een laatste waarschuwing als disciplinaire straf.

  • 16.

    Het benoemen van de (plv.) leden van de Centrale toetsingscommissie functiewaardering.

  • 17.

    Het toepassen van hardheidsclausules van (uitvoerings)regelingen die zijn opgenomen in het Personeelshandboek, inclusief de Cao Gemeenten.

  • 18.

    Het overeenkomen van een vaststellingsovereenkomst waarbij een ontslagvergoeding wordt toegekend, die gelijk aan of lager is dan € 25.000,-.

  • 19.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens verstoorde arbeidsverhouding waarbij al dan niet een ontslagvergoeding wordt toegekend, die gelijk aan of lager is dan € 25.000,-.

  • 20.

    Het nemen van een beslissing tot het indienen van een verzoek om ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens een cumulatie van ontslaggronden.

  • 21.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van overlijdensuitkeringen aan nagelaten betrekkingen van overleden werknemers.

  • 22.

    Het nemen van beslissingen omtrent het wel of niet doorbetalen van het volledige salaris en salaristoelagen in individuele gevallen van terminale ziekte.

 

- - - - - - - -

 

 

Bijlage 3  

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, zevende lid van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Dordrecht blijven voorbehouden aan de portefeuilledirecteur en de clustermanager

Behorende bij besluit Nr1984537

________________________________________

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van besluiten tot het aanvragen van subsidie, vergunning, ontheffing en vrijstelling ten behoeve van de gemeente (kernteam-overstijgend).

  • 2.

    Het indienen van een verweerschrift of andere productie bij de gerechtelijke instantie die het administratiefrechtelijk (hoger) beroep behandelt.

  • 3.

    Het nemen van het besluit om bezwaar of (administratief) beroep of hoger beroep aan te tekenen of een verzoek om (wijziging of opheffing van) een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen namens de gemeente of het gemeentebestuur in administratiefrechtelijke procedures.

  • 4.

    Het ondertekenen van afdoeningsbrieven naar aanleiding van klachten1.

     

Privaatrecht

Aanbestedingen

Afwijkings bevoegdheid 2 voorgeschreven aanbestedingsprocedure

  • 1.

    Het nemen van een besluit tot het volgen van een 1-op-1 aanbestedingsprocedure, indien de totale waarde:

    • i.

      van een levering of dienst groter is dan € 30.000,- (exclusief omzetbelasting), of

    • ii.

      van een werk groter is dan € 50.000,- (exclusief omzetbelasting).

  • 2.

    Het nemen van een besluit tot het volgen van een Meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure, indien de totale waarde:

    • i.

      van een levering of dienst groter is dan € 100.000,- (exclusief omzetbelasting), of

    • ii.

      van een werk groter is dan € 1.500.000,- (exclusief omzetbelasting).

Besluiten inzake gunnen c.q. niet gunnen

  • 1.

    Het nemen van een gunningbesluit na een Europese aanbestedingsprocedure.

  • 2.

    Het nemen van een gunningbesluit indien de opdracht niet wordt gegund aan de aanbieder met de meest economische aanbieding of de laagste inschrijfsom.

  • 3.

    Het niet gunnen van een opdracht na een aanbesteding.

-------

Noot 1.Het ondertekenen van afdoeningsbrieven naar aanleiding van klachten is alleen voor de clustermanager.

Noot 2. Met in achtneming van het protocol dat voor afwijken is opgenomen in het vigerende Inkoop- en Aanbestedingsbeleid.

 

Contracten

  • 1.

    Het aangaan van een overeenkomst:

    • i.

      voor een dienst of levering waarbij de totale waarde van de opdracht voor deze levering of dienst groter of gelijk is aan € 125.000,- (exclusief omzetbelasting), doch binnen de grenzen van het hem daartoe toegekende budget;

    • ii.

      voor een werk waarbij de totale waarde van de opdracht voor dit werk groter of gelijk is aan € 250.000,- (exclusief omzetbelasting), doch binnen de grenzen van het hem daartoe toegekende budget.

  • 2.

    Het opleggen van kortingen en boetes aan opdrachtnemers voor zover deze voortvloeien uit de bepalingen van het contract.

Civiele en strafrechtelijke procedures

  • 1.

    Het bij de rechtbank aanhangig maken van een vordering tot het betalen van een geldsom ≥ € 5.000,-.

  • 2.

    De beslissing dat de gemeente zich voegt in een strafzaak.

  • 3.

    Het besluit tot het voeren van verweer in civiele en strafrechtelijke procedures, inclusief het hiervoor benodigde procesbesluit en het verstrekken van de daarbij horende volmacht, met de instructie dat de betreffende portefeuillehouder hierover vooraf dient te worden geïnformeerd.

  • 4.

    Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar zijn.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang lager dan € 10.000,-, niet zijnde de vorderingen in het kader van belastingheffing of een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure.

  • 2.

    Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring.

  • 3.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding, voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.

De onderstaande mandaten voor Personeelsbevoegdheden in deze bijlage gelden alleen voor de clustermanager, niet voor de portefeuilledirecteur.

B. Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Het aangaan van een arbeidsovereenkomst met teamleiders.

  • 2.

    Het overeenkomen met werknemers dat zij de rol van een opgavemanager gaan vervullen.

  • 3.

    Het verlenen van toestemming tot het dragen van een uniform of dienstkleding bij het deelnemen aan betogingen of optochten.

  • 4.

    Het bepalen van functies waarvoor uniformkleding is verplicht.

  • 5.

    Het opleggen van een verbod om de werkzaamheden te vervullen in verband met het in contact staan of kort geleden heeft gestaan met een persoon met een infectieziekte.

  • 6.

    Het verlenen van een schadeloosstelling en vergoeding van kosten in niet elders voorziene gevallen.

  • 7.

    Het opleggen van een disciplinaire straf met uitzondering van een laatste waarschuwing en ontslag op staande voet.

  • 8.

    Het nemen van een beslissing om over te gaan tot schorsing en ontzegging van de toegang als ordemaatregel.

     

- - - - - - - -

 

Bijlage 4  

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3 achtste lid van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Dordrecht blijven voorbehouden aan de teamleider

Behorende bij besluit Nr. 1984537

________________________________________

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van het besluit tot het toepassen, het weigeren toe te passen of het beëindigen van de toepassing van handhavingsinstrumenten.

  • 2.

    Het nemen van besluiten tot het verlenen, weigeren en vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidie.

  • 3.

    Het nemen van besluiten ter uitvoering van een door het college vastgestelde regeling.

  • 4.

    Het aanvragen van een vergunning, ontheffing en vrijstelling en het doen van meldingen ten behoeve van het eigen kernteam, waaronder het doen van meldingen aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van uitvoeringsbesluiten tijdens een Europese, Nationaal openbare en Meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure, met uitzondering van de volgende besluiten:

    • i.

      een besluit tot uitsluiting van een inschrijver, als genoemd in bijlage 2;

    • ii.

      de gunningbesluiten (inclusief niet-gunningbesluit) opgesomd in bijlage 3.

Contracten

  • 1.

    Het aangaan van een overeenkomst voor:

    • i.

      een levering of dienst waarbij de totale waarde van de opdracht tussen de € 30.000,- en € 125.000,- (exclusief omzetbelasting), doch binnen de grenzen van het hem daartoe toegekende budget, ligt

      of

    • ii.

      een werk waarbij de totale waarde van de opdracht tussen de € 50.000,- en € 250.000,- (exclusief omzetbelasting), doch binnen de grenzen van het hem daartoe toegekende budget, ligt.

  • 2.

    Het aangaan van een andere overeenkomst dan genoemd onder 1 met een financiële waarde tot € 250.000,- (exclusief omzetbelasting), doch binnen de grenzen van het hem daartoe toegekende budget.

Civiele en strafrechtelijke procedures

Niet van toepassing.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het namens de gemeente uitbrengen van een offerte voor een door de gemeente te verrichten levering of dienst.

  • 2.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van schenkingen van voorwerpen die een zekere culturele doch, individueel of tezamen, een getaxeerde financiële waarde hebben van ten hoogste € 100.000,- en van schenkingen van geldbedragen tot een bedrag van € 10.000,-.

Machtiging

  • 1.

    Het verlenen van een machtiging tot het vertegenwoordigen van de gemeente in een publiekrechtelijke, strafrechtelijke of privaatrechtelijke procedure.

  • 2.

    Het ondertekenen van notariële akten.

 

B. Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Het verminderen en uitbreiden van de formele arbeidsduur.

  • 2.

    De inpassing van de werknemer in de voor zijn functie geldende schaal.

  • 3.

    De inpassing van de werknemer in een lagere dan die welke voor de beschreven functie is vastgesteld.

  • 4.

    Het geven van een periodieke verhoging en het aanmerken van onbetaald verlof als diensttijd voor toekennen van periodieke verhoging.

  • 5.

    Het niet geven van een periodieke verhoging en het alsnog, met terugwerkende kracht geven van een periodieke verhoging.

  • 6.

    Het inpassen van een werknemer in een andere schaal bij promotie.

  • 7.

    Het geven van vormen van flexibele beloning als genoemd in hoofdstuk 3 Cao Gemeenten die niet aan een hoger leidinggevend niveau expliciet is voorbehouden.

  • 8.

    Het toepassen van de voorschriften met betrekking tot arbeidsongeschiktheid.

  • 9.

    Het geven van extra salarisverhoging en het wijzigen van de periodiekdatum.

 

- - - - - - - -

 

 

Bijlage 5  

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, negende lid van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Dordrecht blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde functionarissen

Behorende bij besluit Nr. 1984537

________________________________________

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Aan de clustermanager van het cluster Dienstverlening blijft voorbehouden de bevoegdheid om ermee in te stemmen dat de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op verzoek elders binnen de gemeente ambtsbezigheden verricht.

  • 2.

    Aan de clustermanager van het cluster Dienstverlening blijft voorbehouden de bevoegdheid te mandateren tot het benoemen van een tijdelijk onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie. Het mandaat dient uitgevoerd te worden met inachtneming van de geldende regels rond werving, inzet en begeleiding van de betreffende BABS-voor-1-dag.

  • 3.

    Aan de secretaris van de Welstands- en Monumentencommissie blijft voorbehouden de bevoegdheid te toetsen of een bouwplan voor een licht omgevingsvergunningplichtig bouwwerk voldoet aan de sneltoetscriteria uit de Welstandsnota en daarover advies uit te brengen aan het college.

  • 4.

    De gebiedsmanagers van het cluster Wijken zijn bevoegd tot het verlenen en vaststellen van subsidies tot een bedrag van ten hoogste € 1.000,- per geval, elk voor zover dit het hem toegewezen gebied betreft en de totale uitgaven binnen het hem daartoe toegekende budget blijven.

  • 5.

    De DD3-, DD2- en DD1-(balie)medewerkers zijn bevoegd namens de burgemeester handtekeningen te legaliseren en de daartoe strekkende verklaring te ondertekenen.

  • 6.

    De DD3-(balie)medewerkers zijn bevoegd tot het verstrekken en waarmerken van inzage in het WKPB-register.

     

Privaatrecht

  • 1.

    Aan de clustermanager Stad en de clustermanager Publieksaccommodaties blijft voorbehouden de bevoegdheid tot:

    • a.

      het verwerven dan wel anderszins verkrijgen of in gebruik nemen van onroerende zaken,

      • i.

        indien de transactie geschiedt binnen de door het daartoe bevoegde orgaan van de gemeente vastgestelde verwervings-, financiële en beleidskaders voor de aangelegenheid ten behoeve waarvan de transactie geschiedt, tot een bedrag dat daartoe is opgenomen in de begroting of grondexploitatie van de gemeente; of

      • ii.

        indien de essentialia en financiële aspecten van het in de aanhef van a. genoemde bestuurlijk zijn vastgelegd, geaccordeerd dan wel begrensd bij afzonderlijke besluitvorming door het daartoe bevoegde orgaan van de gemeente.

    • b.

      het vervreemden van onroerende zaken, daaronder mede te verstaan het in erfpacht uitgeven, verhuren, in gebruik geven, verpachten, in economisch eigendom overdragen en het vestigen van beperkte genotsrechten, dan wel het wijzigen, verlengen, opzeggen of anderszins beëindigen van de desbetreffende rechten indien:

      • i.

        de transactie geschiedt binnen de door het bevoegd orgaan van de gemeente vastgestelde financiële en beleidskaders voor de aangelegenheid ten behoeve waarvan de transactie geschiedt, tot een bedrag dat daartoe is opgenomen in de begroting of grondexploitatie van de gemeente; of

      • ii.

        de essentialia en financiële aspecten van het in de aanhef van b. genoemde bestuurlijk zijn vastgelegd, geaccordeerd dan wel begrensd bij afzonderlijke besluitvorming door het daartoe bevoegde orgaan van de gemeente, of

      • iii.

        het gemoeide bedrag voor het in de aanhef van b. genoemde niet meer dan € 600.000,- bedraagt.

  • 2.

    Aan de clustermanager van het cluster stad blijft voorbehouden de bevoegdheid tot:

    • a.

      het aangaan van planschadeafwentelingsovereenkomsten ex artikel 6.4a Wro ten behoeve van verhaal van de eventueel uit een planologische wijziging voorvloeiende schade als bedoeld in artikel 6.1 Wro;

    • b.

      het aangaan van kostenverhaalovereenkomsten ex artikel 6.17 Wro.

  • 3.

    Aan de clustermanager van het cluster Versterking, bestuur en organisatie blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het aangaan van verzekeringsovereenkomsten voor de gemeente.

  • 4.

    Aan de clustermanager van het cluster Dienstverlening blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van besluiten ten aanzien van het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente, met uitzondering van schoolgebouwen, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur.

 

- - - - - - - -

 

Naar boven