Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het mandaat aan de president-directeur van het Havenbedrijf Amsterdam N.V.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam,

gelet op:

  • de intrekking van de Verordening op de vastgoedregistratie Amsterdam 2011 en het Reglement vastgoedregistratie Amsterdam 2011; en

  • de inwerkingtreding van de Wet basisregistratie ondergrond, de Verordening basisinformatie 2018 en het Reglement basisinformatie 2018,

 

besluit

Artikel I

Het Mandaat aan de president-directeur van het Havenbedrijf Amsterdam N.V. inzake het technisch beheer van het Havengebied en de Havenmeester Inzake de handhaving van deze bevoegdheden en aan de bestuurscommissies West en Nieuw-West voor bevoegdheden op het terrein van de openbare orde en veiligheid en de handhaving in het Havengebied (Gemeenteblad 2015, 91553) wordt als volgt gewijzigd:

 

  • A.

    Verordening op de vastgoedregistratie

    • c.

      Het uitoefenen van de bevoegdheden inzake het aanbrengen van naamborden op grond van artikel 5, tweede lid;

    • d.

      Het uitoefenen van de bevoegdheden inzake het aanbrengen van nummerborden op grond van artikel 6, tweede lid;

    • e.

      Het uitoefenen van de bevoegdheden inzake de gedoogplicht voor NAP-peilmerken op grond van artikel 7;

    • f.

      Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de overgangsbepalingen uit artikel 8.

wordt gewijzigd in:

 

  • Verordening basisinformatie 2018

    • c.

      Het geven van aanwijzingen voor het aanbrengen van naamborden op grond van artikel 8;

    • d.

      Het geven van aanwijzingen voor het aanbrengen van (huis)nummerborden op objecten door rechthebbenden op grond van artikel 9;

    • e.

      Het geven van aanwijzingen voor het aanbrengen van peilmerken en het daarmee uitvoeren van metingen op grond van 11 Verordening basisinformatie 2018 en art. 23 van het Reglement basisinformatie 2018;

    • f.

      Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de overgangsbepalingen uit artikel 12;

    • g.

      Het gebruiken van een gegeven dat als authentiek gegeven in een basis- of kernregistratie beschikbaar is, als dat gegeven nodig is bij het vervullen van een gemeentelijke taak op grond van artikel 9 van het Reglement basisinformatie 2018;

    • h.

      Terug melden over de juistheid of het ontbreken van een authentiek gegeven in een basis- of kernregistratie aan de stelselbeheerder onder opgaaf van redenen op grond van artikel 10 van het Reglement basisinformatie 2018.

 

  • B

    Na de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (Wion) wordt de volgende tekst toegevoegd:

     

    Wet basisregistratie ondergrond

    • i.

      als bronhouder brondocumenten aanbieden aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties ter inschrijving in het register brondocumenten ondergrond (BRO) op grond van artikel 1 en 9 van de Wet basisregistratie ondergrond

    • j.

      als bronhouder terugmeldingen afhandelen op grond van artikel 33, derde lid, van de Wet basisregistratie ondergrond en artikel 10 van het Reglement basisinformatie 2018.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 27 oktober 2020

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Toelichting op A

De gebruiks- en terugmeldplicht (art. 1 onder d en e) zijn toegevoegd ten opzichte van het huidig mandaat: als het Havenbedrijf een gemeentelijke, publieke taak verricht, is het een bestuursorgaan. Een wet op een basisregistratie legt bestuursorganen de gebruiks- en terugmeldplicht op. Dit mandaat doet dat ook voor de kernregistraties (zie Bijlage 1 van het Reglement basisinformatie 2018).

Waarom? Basis- en kernregistraties zijn een belangrijke pijler in de 'Digitale overheid'. Deze registraties dragen bij aan het optimaal uitvoeren van de gemeentelijke taken voor burgers en bedrijven. ‘Eenmalig inwinnen en meervoudig gebruiken’ zorgt voor:

  • betere dienstverlening: burgers en bedrijven hoeven niet keer op keer lastig gevallen te worden met dezelfde vragen. Ondernemers hoeven bijvoorbeeld geen uittreksel van de Kamer van Koophandel meer op te vragen ten behoeve van een vergunningaanvraag;

  • efficiëntere overheid: dezelfde gegevens hoeven niet meer op verschillende plekken te worden bijgehouden of verstrekt;

  • betere fraudebestrijding.

Vanwege de terugmeldplicht gaat de kwaliteit van de gegevens omhoog, waardoor bestuursorganen des te meer gestimuleerd worden om van dezelfde gegevens gebruik te maken.

Dit mandaatbesluit is nodig om bepaalde bevoegdheden uit de Verordening basisinformatie 2018 en het Reglement basisinformatie 2018 op te dragen aan de president-directeur van het Havenbedrijf, als deze een gemeentelijke taak verricht.

Genoemde stelselbeheerder is directeur Basisinformatie (Bijlage 4, onderdeel IV, onder 6, onder R, Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam).

 

Toelichting op B

De Basisregistratie ondergrond (BRO) bevat gegevens over de geologische en bodemkundige opbouw van de ondergrond, ondergrondse constructies en gebruiksrechten in relatie tot de ondergrond.

Als de president-directeur van het Havenbedrijf bevoegdheden vervult inzake grondonderzoek als bedoeld in bijvoorbeeld de Telecommunicatiewet, de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten en de Verordening Werken in de openbare ruimte, is hij aan te merken als bronhouder op grond van art. 1 Wet basisregistratie ondergrond (bro). Deze wet is in 2018 in werking getreden.

Artikelen 9 en 33, derde lid, van de Wet bro en artikel 10 van het Reglement basisinformatie 2018 schrijven de plichten van een gemeentelijke bronhouder voor. Voor de BRO betekent dit onder andere het aanbieden van brondocumenten aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ter inschrijving in het register brondocumenten ondergrond en het (laten) afhandelen van terugmeldingen.

Daartoe neemt het Havenbedrijf, in contracten met een derde partij op (bronleverancier van bodemgegevens; art. 7 Reglement basisinformatie 2018), dat deze partij de gegevens die deze inwint namens Amsterdam, aanlevert aan het bronhouderportaal van de BRO. Het Havenbedrijf coördineert en controleert de aanlevering.

Naar boven