1
|
KINDEREN VAN 0 TOT 3 JAAR
|
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
|
Hebben bij alle activiteiten verzorging van een ouder nodig;
Ouderlijk toezicht is zeer nabij nodig;
Zijn in toenemende mate zelfstandig in bewegen en verplaatsen;
Hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
Hebben begeleiding en stimulans nodig bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
Hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
|
2
|
KINDEREN VAN 3 TOT 5 JAAR
|
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
2.8
2.9
|
Kunnen niet zonder toezicht van volwassenen. Dit toezicht kan binnenshuis korte tijd op gehoorafstand (bijv. Ouder kan was ophangen in andere kamer);
Hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
Hebben begeleiding en stimulans nodig bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
Kunnen zelf zitten, en op gelijkvloerse plaatsen zelf staan en lopen;
Hebben hulp, toezicht, stimulans, zindelijkheidstraining en controle nodig bij de toiletgang;
Hebben hulp, toezicht, stimulans en controle nodig bij aan- en uitkleden, eten en wassen, in- en uit bed komen, dag- en nachtritme en dagindeling bepalen;
Hebben begeleiding nodig bij hun spel en vrijetijdsbesteding;
Zijn niet in staat zich zonder begeleiding in het verkeer te begeven;
Hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
|
3
|
KINDEREN VAN 5 TOT 12 JAAR
|
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9
|
Kinderen vanaf 5 jaar hebben een reguliere dagbesteding op school, oplopend van 22 tot 25 uur/week;
Kunnen niet zonder toezicht van volwassenen. Dit toezicht kan op enige afstand (bijv. Kind kan buitenspelen in directe omgeving van de woning als ouder thuis is);
Hebben toezicht, stimulans en controle nodig en vanaf 6 jaar tot 12 jaar geleidelijk aan steeds minder hulp nodig bij hun persoonlijke verzorging zoals het zich wassen en tandenpoetsen;
Hebben hulp nodig bij het gebruik van medicatie;
Zijn overdag zindelijk, en ’s nachts merendeels ook; ontvangen zonodig zindelijkheidstraining van de ouders/verzorgers;
Hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
Hebben begeleiding en stimulans nodig bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
Hebben begeleiding van een volwassene nodig in het verkeer wanneer zij van en naar school, activiteiten ter vervanging van school of vrijetijdsbesteding gaan;
Hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
|
4
|
KINDEREN VAN 12 TOT 18 JAAR
|
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
4.9
4.10
|
Hebben geen voortdurend toezicht nodig van volwassenen;
Kunnen vanaf 12 jaar enkele uren alleen gelaten worden;
Kunnen vanaf 16 jaar een dag en/of een nacht alleen gelaten worden;
Kunnen vanaf 18 jaar zelfstandig wonen;
Hebben bij hun persoonlijke verzorging geen hulp en maar weinig toezicht nodig;
Hebben bij gebruik van medicatie tot hun 18e jaar toezicht, stimulans en controle nodig;
Hebben tot 18 jaar een reguliere dagbesteding op school/opleiding;
Hebben begeleiding en stimulans nodig bij ontplooiing en ontwikkeling (bv. Huiswerk of het zelfstandig gaan wonen);
Hebben begeleiding en stimulans nodig bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
Hebben tot 17 jaar een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
|