Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2020, 294054 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2020, 294054 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent zonnepanelen (Beleidsregels zonnevelden en zonnedaken Gemeente Helmond)
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Participatie: het actief deelnemen of betrokken zijn bij het proces rond het tot stand komen van een zonneveld. Onderverdeeld in plan deel A en deel B. Deel A is een praktisch plan van aanpak inzake draagvlak. Deel B is het deel waarbij wij de initiatiefnemer verzoeken middels een inspanningsverplichting een participatie plan met betrekking tot eventuele financiële participatie.
Artikel 2. Zonneveld afweegbaar
In de collegeperiode 2018-2022 zijn zonnevelden mogelijk in de gebieden ‘Zonneveld afweegbaar’. Het gaat om de gebieden zoals weergegeven in de Visie en in bijlage 1 behorende bij deze beleidsregel.
Artikel 3. Zonneveld uitgesloten
In de collegeperiode 2018-2022 worden geen zonnevelden toegestaan in de gebieden ‘Zonneveld uitgesloten’. Het gaat om de gebieden zoals weergegeven in de Visie en in bijlage 1.
De aanvrager moet aantonen dat op er op de dakvlakken van bestaande bouwblokken geen of onvoldoende mogelijkheden zijn om zonnepanelen te realiseren. Indien er op de dakvlakken van bestaande bouwblokken mogelijkheden zijn voor het realiseren van zonnepanelen, dan dient de aanvrager deze mogelijkheden te benutten.
De aanvrager moet met het indienen van aanvraag financiële zekerheid geven om de opstellingen voor de zonnepanelen na de looptijd van de vergunning duurzaam te kunnen verwijderen. Daarbij heeft de aanvrager de verantwoordelijkheid de gebruikte grond in (minimaal) de oorspronkelijke staat terug te brengen.
De locatie van het zonnepark is vanuit technisch oogpunt aanvaardbaar:
Voorafgaand aan de aanvraag van de vergunning moet er overeenstemming zijn met Enexis over de haalbaarheid van het project in relatie tot de schaarste op het elektranet in en om Helmond. Of er dient overeenstemming met een partij/partijen te zijn over directe/rechtstreekse afname, zodat teruglevering niet noodzakelijk is.
Vooruitlopende op de nog vast te stellen Regionale Energie Strategie (RES) is het uitgangspunt dat per project de afweging wordt gemaakt welke bijdrage wordt gevraagd ten behoeve van de maatschappelijke waarde in relatie tot 50% deelname van burgers zoals in voornoemde RES wordt gevraagd. Er is dus een directe relatie tussen de 50% deelname en de maatregelen ten behoeve van inpassing en de maatschappelijke doelstellingen.
De aanvrager zal, vooruitlopend op de aanvraag vergunning, een schriftelijke toelichting moeten geven inzake het te doorlopen proces, , met betrekking tot het participatieplan deel B.
Naast datgene dat van toepassing is verklaard in artikel 4 zijn de volgende criteria van toepassing bij de beoordeling van aanvragen die vallen onder het regiem van deze beleidsregels:
Voorafgaand aan de verlening van de vergunning zal het College in overleg met ENEXIS en de RES gemeentes aangeven of de benodigde ruimte op het elektranet, aan voorliggend project kan worden toegekend of dat dit in gezet dient te worden voor de uitwerking van punt 1 van de visie zonnevelden of voor de verdere invulling van de RES. Bij een negatief advies kan dit leiden tot niet vergunnen.
Artikel 5. Ruimtelijke inpassing
Het college neemt de uiteindelijke beslissing over de ruimtelijke inpassing en de omvang van een concreet zonneveld-initiatief.
Artikel 6. Plan voor participatie deel A en B
Elke initiatiefnemer die voornemens is een zonneveld aan te leggen, zal bij de aanvraag omgevingsvergunning een participatieplan moeten overleggen. Dit plan omvat de financiële participatie van inwoners van de gemeente Helmond en omwonenden van het zonneveld, zoals beschreven in artikel 4. lid10 en wordt opgenomen als deel B. De participatie inzake draagvlak zoals benoemd in artikel 4. lid 8 heeft dan al plaatsgevonden. Het plan van aanpak en de evaluatie en wordt opgenomen in het participatieplan als Deel A.
Deze beleidsregels zullen als onderdeel van de Visie Zonnevelden en zonnedaken in de gemeente Helmond 2020 één jaar na inwerkingtreding, in ieder geval uiterlijk 1 september 2021, worden geëvalueerd.
Ten behoeve van de vergunningaanvraag is de Legesverordening van de gemeente Helmond van toepassing.
Het college is bevoegd om gemotiveerd af te wijken van de regeling indien onverkorte toepassing zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard. Gebruik van de hardheidsclausule wordt gezien als maatwerk.
Besloten in de vergadering van 3 november 2020
Burgemeester en wethouders van Helmond,
mevrouw P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel
de burgemeester
H.J. de Ruiter
de secretaris
Toelichting op de beleidsregels
Via het Omgevingsloket kan de aanvrager achterhalen of een omgevingsvergunning nodig is voor het realiseren van zonnepanelen op het dakvlak.
In het Klimaatakkoord is ook afgesproken dat de betrokken partijen eerst kijken of zonnepanelen op gebouwen gelegd kunnen worden. Daarna pas op ongebruikte terreinen in bebouwd gebied. Buiten de bebouwde kom gaat de voorkeur uit naar het combineren van functies. Bijvoorbeeld zonnepanelen op vuilnisbelten en in bermen van spoor- en autowegen. Deze voorkeursvolgorde heet de ‘zonneladder’. De zonneladder moet voorkomen dat zonnepanelen op landbouw- en natuurgrond gelegd worden als dat niet nodig is.
Provinciale Staten van de provincie Brabant verwijzen ook naar deze zonneladder. De Gedeputeerde heeft op 18 februari 2019 naar aanleiding van de door Provinciale Staten aangenomen motie ‘ladder voor duurzaamheid’ gemeld dat het provinciale afwegingskader voor zon, door de provincie al gewerkt wordt in de geest van de Zonne-ladder. Het provinciale beleid zet gemeenten aan om in beginsel alleen medewerking te verlenen aan zonneparken als er sprake is van een opgave in elektriciteitsopwekking waarvoor onvoldoende ruimte is op daken, overige locaties in bebouwd gebied en op hergebruikslocaties in het buitengebied.
Zie ook bijlage 4 in de visie.
De aanvrager maakt een opgave wat het weghalen van de totale constructie en het terugbrengen in de oude of de verbeterde staat kost. Dit geld moet de aanvrager in de bussinescase reserveren. De regel probeert te voorkomen dat na 25 jaar – wanneer de aanvrager het zonneveld moet amoveren – er een discussie ontstaat en er geen geld is om dat te doen. De aanvrager heeft hier een verantwoordelijkheid te nemen.
Notitie randvoorwaarde landschappelijke inpassing zonneweide.
Specifieke voorwaarde vanuit de directe omgeving:
[Hierbij gaat het over de randen van de percelen, tussen percelen onderling en naar buurpercelen]
Randen met bestaande doorgaande boomstructuur:
In de vrije ruimte [hoogte=lengte] komt een aanplant van inheemse beplanting die het perceel afschermt, eventueel ook de toegankelijkheid regelt. Deze beplanting is niet hoger dan noodzakelijk om zicht onder de kroon van de boom door en over de hoogte van de struweel beplanting nog voldoende lucht te kunnen zien om te kunnen spreken van een open, half open landschap.
Het is mogelijk om nadere eisen te stellen bij locaties waarbij dat nodig wordt geacht.
De visie geeft aan of er ergens meerwaarde kan worden behaald bijvoorbeeld door het gebruik van vervuilde grond, aanpassingen in biodiversiteit, bijdrage aan educatie-doeleinden e.d.
De visie geeft aan dat de aanvrager in beeld moet brengen hoe de ontwikkeling goed past in de omgeving, hoe bewoners worden meegenomen, wie er van het plan profijt zullen hebben en hoe de opbrengsten gedeeld worden.
De visie geeft aan dat (grote) zonnevelden deels zouden moeten bijdragen aan de nabijgelegen omgeving van wijk en/of buurt. Een deel van de winst gaat bijvoorbeeld naar scholen en/of sportverenigingen in de buurt.
Zie ook artikel 3.41 van de Interim Omgevingsverordening van de provincie Brabant:
Er kan uitsluitend toepassing gegeven worden aan het eerste lid met een omgevingsvergunning waarbij door toepassing te geven aan artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 2 of 3, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht wordt afgeweken van een bestemmingsplan, waarbij aan de omgevingsvergunning in ieder geval de volgende voorwaarden worden verbonden:
Indien de 50%-participatie niet wordt behaald, dan kan de aanvrager dit compenseren door meer maatschappelijke bijdrage te leveren. De aanvrager moet in dat geval een onderbouwing toevoegen waaruit blijkt wat er gedaan is in het kader van participatie, hoe het participatietraject is ingestoken en tot dan toe is verlopen. Wanneer blijkt dat het participatieniveau onvoldoende is, dan zal de aanvrager moeten aangeven waar de maatschappelijke meerwaarde ligt.
Artikel 4 aanvullende eisen 1.b
De insteek van dit artikel is dat de geleverde energie in eerste instantie toegekend moet worden aan directe afnemers binnen de gemeente Helmond of al opgenomen in de plannen van het directe netwerk van ENEXIS. Is dit niet mogelijk dan geld de beschreven eis.
De aanvrager zal voorafgaand aan de vergunningsaanvraag een plan moeten indienen hoe bewoners en omwonenden betrokken worden. Dit geldt ook voor partijen die willen deelnemen of (financieel) kunnen bijdragen. Wat wordt waar en wanneer geborgd? Is er sprake van een postcode-roos-project of mogen bewoners mee investeren? En: hoe dan? Of mogen ze meedelen in de winst zonder voor- investering? Hoe de aanvrager het bovenstaande aantoont, is vormvrij. Het is een voorwaarde dat de aanvrager hier goed over heeft nagedacht en duidelijk aantoont welke optie(s) de omwonenden geboden kunnen worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-294054.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.