Gemeenteblad van Koggenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Koggenland | Gemeenteblad 2020, 293790 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Koggenland | Gemeenteblad 2020, 293790 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent de rekenkamercommissie (Verordening Rekenkamercommissie Koggenland, 2020)
Artikel 2. Taken van de rekenkamercommissie
De commissie onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid, alsmede (gesubsidieerde) instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente wordt bekostigd zoals genoemd in artikel 14 van deze verordening, en doet aanbevelingen hierover aan de gemeenteraad;
Artikel 3. Samenstelling en benoeming rekenkamercommissie
De raad benoemt de interne leden op voordracht van het Presidium, waarbij een advies van de rekenkamercommissie is meegewogen;
De raad benoemt de externe leden op gezamenlijke voordracht van het Presidium en de rekenkamercommissie;
De voordracht voor (her)benoeming van de externe leden (waaronder de voorzitter) en de benoeming van de interne leden wordt voorbereid onder verantwoordelijkheid van de rekenkamercommissie en met betrokkenheid van maximaal twee raadsleden en met betrokkenheid van de griffie;
Bij de samenstelling van de rekenkamercommissie ziet de raad toe op een evenwichtige spreiding van competenties, welke voor het goed functioneren van de rekenkamercommissie van belang zijn. Daartoe stelt de raad, op voorstel van de rekenkamercommissie, voor de externe leden van de rekenkamercommissie een profielschets vast;
De voorzitter en externe leden worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen eenmaal worden herbenoemd. Teneinde de continuïteit binnen de rekenkamercommissie te waarborgen, hanteert de rekenkamercommissie een schema van roulerend aftreden voor externe leden incl. de voorzitter;
De interne leden worden benoemd voor de periode gelijk aan de zittingstermijn van de gemeenteraad;
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergadering, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en werkwijze, het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, het onderhouden van de contacten met de gemeenteraad, ambtelijke organisatie en pers;
De voorzitter stuurt functioneel de secretaris van de rekenkamercommissie aan en fungeert als budgethouder. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de secretaris van de rekenkamercommissie.
Artikel 10. Uitgangspunten werkwijze commissie
De commissie hanteert voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden de volgende uitgangspunten:
voor geldige besluiten dient de mening van alle leden meegenomen te worden. In beginsel is het streven naar consensus. Anders wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid 1 stem heeft. Als alle stemmen staken beslist de voorzitter. Minderheidsstandpunten worden niet naar buiten gebracht;
Artikel 12. Onderwerpselectie en onderzoeksopzet
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor gronden aan voeren, welke zijn gebaseerd op de in artikel 13 van deze verordening genoemde criteria.
Artikel 14. Onderzoek en bevoegdheden
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De secretaris van de rekenkamercommissie kan de rekenkamercommissie daarbij vertegenwoordigen;
Om een onderzoek van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamercommissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen deskundigen.
Artikel 15. Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie stelt de betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken en maximaal vier weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek in het concept-onderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie ook als betrokkenen worden aangemerkt. Opmerkingen waar de rekenkamercommissie mee instemt kunnen in dit stadium nog aanleiding geven het concept-onderzoeksrapport aan te passen;
De rekenkamercommissie stelt daarna het colleges in de gelegenheid om binnen een door de rekenkamercommissie te stellen termijn, die tenminste twee weken en maximaal vier weken bedraagt, hun zienswijze op het concept-onderzoeksrapport, inclusief conclusies en aanbevelingen aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken;
De raad van de gemeente Koggenland
Datum, 2 november 2020
De griffier,
Mevrouw ir. R.M. Kiès
De voorzitter,
Mevrouw mr. M.M. Bonsen-Lemmers
BIJLAGE bij Verordening Rekenkamercommissie Koggenland, 2020
VERGOEDINGEN REKENKAMERCOMMISSIE
De rekenkamercommissie vergadert ongeveer 1 x per 6 weken.
Voorzitter/onderzoeker 185 euro per vergadering
Externe leden/onderzoeker 150 euro per vergadering
Interne leden/raadsleden conform Rechtspositiebesluit decentrale bestuurders
Secretaris de medewerker maakt onderdeel uit van de griffie; kosten komen ten laste van de personele kosten griffie ( 8u p.m. voor RKC werk)
Vergoeding voor onderzoek sactiviteiten
Bij elk onderzoek wordt vooraf bepaald (zie onderstaand schema) wie op welke onderdelen van het onderzoek wordt ingezet en voor hoeveel uur. Het uurtarief is 75 euro. Tot de onderzoeksactiviteiten behoren ook het onderlinge overleg van de externe leden.
Alvorens het onderzoek start stelt de rekenkamercommissie de urenverdeling van de onderzoeksopzet in haar vergadering vast.
De kosten van elk onderzoek is de optelsom van a. Vergoeding van de vergaderingen + b. vergoedingen voor onderzoeksactiviteiten.
Declaratie vindt plaats zodra het onderzoek is afgerond en aangeboden aan de gemeenteraad.
Bij een groot onderzoek vindt 0,5 van de declaratie halverwege het onderzoek plaats op basis van de urenverdeling voor de onderzoeksactiviteiten. Aan het eind van de onderzoek vindt de afrekening plaats. In de praktijk betekent het dat de vergoedingen halfjaarlijks worden betaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-293790.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.