Gemeenteblad van Heiloo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heiloo | Gemeenteblad 2020, 291462 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heiloo | Gemeenteblad 2020, 291462 | Beleidsregels |
Privacybeleid gemeente Heiloo 2020 – 2023
In de gemeente Bergen (NH), Uitgeest, Castricum en Heiloo en de Werkorganisatie BUCH werken wij met persoonsgegevens van inwoners, medewerkers en (keten)partners. Wij verwerken voornamelijk gegevens van onze inwoners voor het goed uitvoeren van de gemeentelijke wettelijke taken die wij hebben om producten en diensten te kunnen leveren aan inwoners en ondernemers. Onze inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat wij zorgvuldig en veilig met de persoonsgegevens omgaan. In deze tijd gaan wij mee met nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering. De digitale overheid stelt andere eisen aan de bescherming van persoonsgegevens en privacy. Wij zijn ons hiervan bewust en zorgen dat de privacy gewaarborgd blijft, onder andere door maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging, dataminimalisatie, transparantie en gebruikerscontrole.
Het bestuur en management spelen een cruciale rol bij het waarborgen van privacy. Wij geven met dit privacybeleid een duidelijke richting aan de bescherming van gegevens en laten zien dat wij de privacy waarborgen, beschermen en handhaven. Dit privacybeleid is van toepassing op de gehele organisatie, alle processen, onderdelen, objecten en verwerking van gegevens. Dit privacybeleid is in lijn met het algemene beleid van de gemeente en relevante wet- en regelgeving.
3. Wettelijke kaders en regelgeving voor de omgang met gegevens
Wij gaan op een veilige manier met persoonsgegevens om en respecteren de privacy van betrokkenen. Wij houden ons hierbij aan de onderstaande uitgangspunten.
Rechtmatigheid, behoorlijkheid, transparantie
Wij verwerken de persoonsgegevens in overeenstemming met de wet en op behoorlijke en zorgvuldige wijze. Wij verwerken gegevens die voor personen transparant zijn. Wij informeren onze inwoners duidelijk over wat wij met hun persoonsgegevens doen. Dat leggen wij vast in een privacyverklaring.
Wij zorgen ervoor dat wij persoonsgegevens alleen voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doelen verzamelen en verwerken. Wij verwerken persoonsgegevens alleen met een rechtvaardige grondslag en leggen dit vast in een register van verwerkingen.
Wij verwerken uitsluitend de persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel. Wij streven naar minimale gegevensverwerking. Waar mogelijk verwerken wij minder of geen persoonsgegevens.
Wij verwerken persoonsgegevens die juist zijn en zo nodig actualiseren wij deze, waarbij wij alle redelijke maatregelen nemen om de persoonsgegevens die, gelet op het doel waarvoor zij verwerkt worden, onjuist zijn direct verwijderen of corrigeren.
Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan nodig en hanteren vastgestelde bewaartermijnen. Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om de taken goed uit te kunnen oefenen of om wettelijke verplichtingen te kunnen naleven. Wij bewaren dossiers in het archief die na de bewaartermijn vernietigd worden.
Integriteit en vertrouwelijkheid
Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens en behandelen deze vertrouwelijk. Zo worden persoonsgegevens alleen verwerkt door personen met een geheimhoudingsplicht en voor het doel waarvoor deze gegevens zijn verzameld. Daarbij zorgen wij voor passende organisatorische en technische maatregelen om beveiliging van persoonsgegevens te waarborgen en te beschermen tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen verlies, vernietiging of beschadiging. Hierbij is speciaal aandacht voor de bescherming van gegevens van kwetsbare personen en kinderen.
In het geval van samenwerking met externe partijen, waarbij sprake is van gegevensverwerking van persoonsgegevens, maken wij afspraken over de eisen waar gegevensuitwisseling aan moet voldoen en leggen deze afspraken vast in een verwerkersovereenkomst of privacy convenant. Wij controleren deze afspraken jaarlijks.
Wij beoordelen of het doel van de verwerking van gegevens in verhouding staat tot de impact die de verwerking heeft op de persoonlijke levenssfeer van betrokken personen.
Voor het bereiken van het doel waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt, beperken wij de impact op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken persoon zoveel mogelijk. Wij beoordelen of de verwerking op een minder ingrijpende wijze kan plaatsvinden.
Privacy by Default en Privacy by Design
Wij optimaliseren de bescherming van persoonsgegevens door het gebruik van een aantal standaardinstellingen van een programma, website, dienst of apparaat (Privacy by Default) of door in het ontwerp hiervan rekening mee te houden (Privacy by Design).
Wij voeren een beoordeling uit van het effect op een verwerking van persoonsgegevens wanneer de verwerking, gelet op de aard, de omvang, de context en de doeleinden daarvan waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van betrokkenen. De beoordeling bevat tenminste maatregelen om de risico’s te verkleinen, waaronder veiligheidsmaatregelen en mechanismen om de bescherming van persoonsgegevens zo veel mogelijk te waarborgen. Uit de beoordelingen kunnen passende organisatorische en technische maatregelen volgen.
Inbreuk in verband met persoonsgegevens
Wij melden een inbreuk in verband met persoonsgegevens aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan betrokkenen als deze inbreuk waarschijnlijk een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen.
De rechten van betrokkenen ten aanzien van de verwerkingsverantwoordelijke zijn onder de AVG aanzienlijk versterkt. De betrokkene heeft recht op informatie, inzage, rectificatie, gegevenswissing, beperking van de verwerking, overdraagbaarheid van gegevens, bezwaar tegen een verwerking, niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde individuele besluitvorming/profilering.
De gemeenten en de Werkorganisatie BUCH zijn verwerkingsverantwoordelijken en borgen dat betrokkenen zich te allen tijde kosteloos kunnen beroepen op deze rechten. Wij reageren binnen de wettelijke termijn van 4 weken op verzoeken van betrokkenen. Een verlenging met maximaal twee maanden is mogelijk, mits wij deze verlenging binnen één maand melden aan betrokkene, met een goede onderbouwing waarom de extra behandeltijd nodig is.
Het college van burgemeester en wethouders is bestuurlijk eindverantwoordelijk voor de informatieveiligheid en privacy.
Het bestuur van de Werkorganisatie BUCH is verantwoordelijk voor de aansturing van de operationele taken van het lijnmanagement.
Het lijnmanagement is ambtelijk verantwoordelijk voor risicomanagement, implementatie en naleving van het privacybeleid.
De functionaris gegevensbescherming maakt jaarlijks een verklaring voor de verantwoording over de opzet, bestaan en werking van de maatregelen voor de bescherming van persoonsgegevens.
Het beleid herzien wij iedere 3 jaar of eerder zodra zich belangrijke wijzigingen voordoen. Dan evalueren en beoordelen wij de wijzigingen en, indien nodig, stellen wij het geactualiseerde beleid vast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-291462.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.