Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 286687 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 286687 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de subsidies op de normstellend bestuurlijke prioriteiten: Gendergelijkheid in Werk, Mannenemancipatie, Zichtbaarheid & Pride, Biculturele lhbtiq+, Antidiscriminatie, Inclusief Herdenken en Koloniaal verleden en doorwerking (Subsidieregeling diversiteit en inclusiviteit voor allianties Amsterdam 2021-2023)
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
samenwerkingsovereenkomst : een beschrijving van de wijze waarop elk van de aan de alliantie deelnemende maatschappelijke organisatie bijdraagt aan de werkzaamheden van de alliantie en van de wijze waarop de besluitvorming, de verdeling van taken en rollen en de financiering binnen de alliantie is geregeld.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Deze subsidieregeling heeft als doel het zo doeltreffend en doelmatig mogelijk organiseren van activiteiten die bijdragen aan het realiseren en uitvoeren van de bestuurlijke prioriteiten: Gendergelijkheid in Werk, Mannenemancipatie, Zichtbaarheid & Pride, Biculturele lhbtiq+, Antidiscriminatie, Inclusief Herdenken en Koloniaal verleden en doorwerking.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
De door de aan de alliantie deelnemende partijen afgesloten samenwerkingsovereenkomst met daarin onder andere opgenomen:
een bepaling waaruit blijkt dat alle deelnemers instemmen met de penvoering, de inhoudelijke en financiële verantwoording door de penvoerder en waarin de penvoerder wordt gemachtigd om namens de deelnemers betalingen in ontvangst te nemen en eventuele (terug)betalingen te verrichten in het kader van eventuele terugvordering van subsidie(voorschotten);
Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie
In aanvulling op artikel 9 van de ASA weigert het college de subsidie als:
de theory of change naar het oordeel van het college onvoldoende kennis bevat of inzicht geeft in hoe een maatschappelijke verandering bewerkstelligd gaat worden, en derhalve naar het oordeel van het college onvoldoende bijdraagt aan het realiseren van de doelen waarvoor het college een subsidie verleent;
Hoofdstuk 8 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
In aanvulling op artikel 15 van de ASA geldt de verplichting dat bij de aanvraag om vaststelling na afloop van het gesubsidieerde tijdvak, een financiële verantwoording wordt overlegd met een gelijke indeling als de bij de aanvraag om een subsidieverlening ingediende begroting.
Artikel 16 Intrekking en terugvordering
Als een subsidie die is verstrekt aan een alliantie (gedeeltelijk) wordt gewijzigd, ingetrokken of lager wordt vastgesteld, dan kan het college de alsdan onverschuldigd betaalde subsidiebedragen en -voorschotten niet alleen terugvorderen bij de subsidieontvangers, zijnde de deelnemers aan het samenwerkingsverband, maar ook in zijn geheel bij de penvoerder.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 6 oktober 2020.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Toelichting bij de subsidieregeling
Deze toelichting maakt integraal onderdeel uit van de Subsidieregeling diversiteit en inclusiviteit voor allianties Amsterdam 2021 (verder de Subsidieregeling). Deze toelichting valt uiteen in twee delen:
In het Algemene deel van de toelichting wordt ingegaan op:
In het tweede deel ervan wordt een toelichting gegeven op de diverse artikelen van deze regeling en hoe deze geïnterpreteerd moeten worden. Daarbij zal specifiek aandacht worden besteed aan de vraag waarom er in een bepaald artikel sprake is van aanvulling op of afwijking van een bepaling in de ASA.
Het subsidierecht is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De gemeente Amsterdam heeft dit nader geregeld in de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (ASA) waarin onder andere staat dat het college binnen de kaders van de gemeentebegroting nadere subsidieregelingen kan vaststellen.
De grondslag voor deze Subsidieregeling diversiteit en inclusiviteit voor allianties Amsterdam is derhalve gelegen in de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013.
In deze subsidieregeling worden bepalingen uit de ASA niet herhaald. Er wordt alleen aangegeven waar van de ASA wordt afgeweken of waar wordt aangevuld op hetgeen in de ASA is bepaald.
2. Artikelsgewijze toelichting
In het artikelsgewijze deel wordt per bepaling aandacht besteed aan de vraag of bij die specifieke bepaling sprake is van een aanvulling op of een afwijking van de ASA. Uiteraard wordt dan ook de (reden voor de) aanvulling of afwijking toegelicht.
Lid b bestuurlijke prioriteiten
In de beleidsbrief ‘Diversiteit en Inclusiviteit’ van 18 december 2018 zijn de volgende bestuurlijke prioriteiten vastgelegd:
mannenemancipatie: hieronder wordt verstaan het doorbreken en bespreken van traditionele rolpatronen en processen die mannen en vrouwen belemmeren in hun keuzevrijheid en gelijkwaardigheid, en de ongewenste effecten hiervan (zoals een scheve verdeling tussen werk- en zorgtaken en onveiligheid voor vrouwen);
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
Deze regeling is niet van toepassing inzake aanvragen voor een subsidie ten behoeve van de onderwerpen inclusie en diversiteit op grond van de Subsidieregeling Sociale Basis 2020-2023 en de kadernota “Samen Vooruit”.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
De gemeente Amsterdam heeft zich een grote opgave gesteld op het gebied van diversiteit en inclusiviteit. Om die opgave beter het hoofd te bieden, wordt het instrumentarium waarmee maatschappelijke organisaties worden ondersteund opnieuw vormgegeven. Op die manier kan de gemeente organisaties doelmatiger, weldoordachter en strategischer activeren, zodat zij bijdragen aan het Diversiteitsbeleid van de gemeente. Deze subsidieregeling vormt de kern van het nieuwe instrumentarium. Met behulp van deze regeling willen we op een nieuwe manier gaan werken met maatschappelijke organisaties:
Om bij de uitvoering vinger aan de pols te houden, wordt de subsidie in twee gelijke delen van een jaar verleend. Voorafgaand aan het tweede jaar is de subsidieontvanger verplicht een bijgesteld activiteitenplan inclusief bijbehorende begroting in te dienen.
Gendergelijkheid in werk: hieronder wordt verstaan het bevorderen van gendergelijkheid in werk, met als doel dat de economische zelfstandigheid van Amsterdamse vrouwen duurzaam is toegenomen. Bij het bevorderen van gendergelijkheid in werk denken wij aan de volgende resultaten:
De vaardigheden van vrouwen uit doelgroepen die extra ondersteuning nodig hebben worden vergroot. Hierbij kan gedacht worden aan niet- of praktisch opgeleide vrouwen, laaggeletterde vrouwen, vrouwen met een migratieachtergrond, alleenstaande moeders, vrouwen in een (bijstand)uitkeringssituatie. Zij zijn geëquipeerd met vaardigheden en kennis die hen in staat stellen te participeren op de arbeidsmarkt, of om vervolgstappen te zetten.
Mannenemancipatie: hieronder wordt verstaan het doorbreken en bespreken van traditionele rolpatronen en processen die mannen en vrouwen belemmeren in hun keuzevrijheid en gelijkwaardigheid, en de ongewenste effecten hiervan (zoals een scheve verdeling tussen werk- en zorgtaken en onveiligheid voor vrouwen).
Bij mannenemancipatie denken wij aan de volgende resultaten:
Kennisuitwisseling over mannenemancipatie is vergroot, in het publieke debat maar ook onder groepen die niet vanzelfsprekend met dit thema bezig zijn (bijvoorbeeld partijen die zich bezighouden met jongens en mannen maar weinig met emancipatie, of juist met meisjes en vrouwen maar weinig met de rol van jongens en mannen).
Zichtbaarheid en Pride: hieronder wordt verstaan het verhogen van de sociale acceptatie en zichtbaarheid van lhbtiq+ personen in Amsterdam. Dit is een doorlopende inspanning, met als hoogtepunt van het jaar de Pride week.
Bij zichtbaarheid en Pride denken wij aan de volgende resultaten:
Biculturele lhbtiq+: hieronder wordt verstaan het verhogen van emancipatie en sociale acceptatie van biculturele lhbtiq+ personen. Het doel is dat biculturele lhbtiq+’ers zich gesterkt voelen om op hun eigen manier een stap te zetten in hun emancipatieproces.
Bij biculturele lhbtiq+ denken wij aan de volgende resultaten:
De empowerment van biculturele lhbtiq+ers is vergroot: biculturele lhbtiq+ers voelen zich gesteund (binnen en buiten de eigen gemeenschap), biculturele lhbtiq+ers voelen zich veilig en gesterkt om een stap te maken in hun emancipatieproces en biculturele lhbtiq+ers weten elkaar te vinden via ontmoetingsplaatsen.
Antidiscriminatie: hieronder wordt verstaan het tegengaan van discriminatie. Het doel is dat de ervaren discriminatie onder Amsterdammers is afgenomen en dat de handelingsperspectieven van Amsterdammers die discriminatie ervaren zijn vergroot.
Bij antidiscriminatie denken wij aan de volgende resultaten:
Inclusief herdenken: hieronder wordt verstaan het bevorderen van inclusief herdenken. Het doel is dat Amsterdammers zich in 2025 herkennen in wat, wie, en hoe we herdenken. Het betreft dus zowel de visie op het samen herdenken en vieren (wat, wie, waarom) als de praktijk (hoe)
Bij inclusief herdenken denken wij aan de volgende resultaten:
Bestaande herdenkingen en vieringen zijn inclusiever geworden, alle groepen Amsterdammers samen herkennen zich in de herdenkingen. Enerzijds door verbreding van de inhoud, anderzijds door de verbinding van netwerken. En waarbij herdenkingen die op dat inclusieve karakter het accent leggen worden gestimuleerd.
Koloniaal verleden en doorwerking: hieronder wordt verstaan het vergroten van kennis van Amsterdammers over hoe de koloniale geschiedenis effect heeft op/doorwerkt in het dagelijks leven van Amsterdammers.
Bij koloniaal verleden en doorwerking denken wij aan de volgende resultaten:
Artikel 6 Beoordeling aanvragen
Trackrecord wordt aan de hand van de volgende criteria getoetst:
Theory of change wordt aan de hand van de volgende criteria getoetst:
Naarmate de theory of change meer blijk geeft van een meer expliciete verbindingen van de door alliantie voor de uitvoering van de activiteiten geformuleerde tussentijds te bereiken doelen passen bij de van toepassing zijnde bestuurlijke prioriteit waarvoor subsidie wordt gevraagd, wordt de aanvraag op dit criterium hoger gewaardeerd.
Naarmate de theory of change meer blijk geeft van een goed inzicht in de risico’s voor het realiseren van de bestuurlijke prioriteit en de manier waarop de risico’s ondervangen worden, wordt de aanvraag op dit criterium hoger gewaardeerd. Hierbij denken wij aan de risico’s op het gebied van:
Het activiteitenplan wordt aan de hand van de volgende criteria getoetst:
De begroting wordt getoetst op de mate waarin de begroting realistisch en sluitend is en de opgevoerde kosten juist en redelijkheid zijn.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Standaard wordt gevraagd bij een aanvraag in te dienen een activiteitenplan met bij behorende begroting. Omwille van de volledigheid zijn de beide documenten alsnog in de regeling opgenomen als bij de aanvraag in te dienen met daarbij vermeld met daarbij een aanwijzing op de inhoud, die van belang is voor het beoordelen van de aanvraag.
Vanwege de nieuwe manier van werken wordt de subsidie in twee gelijke delen van een jaar verleend. De eerste periode loopt van 1 juni 2021 tot en met 31 mei 2022, de tweede periode van 1 juni 2022 tot en met 31 mei 2023. De aanvrager wordt daarom gevraagd om bij de indiening een activiteitenplan in te dienen die ziet op de eerste periode. Indien subsidie wordt verleend rust op de ontvanger de verplichting om vooraf gaand aan het tweede jaar een bijgesteld activiteitenplan inclusief bijbehorende begroting in te dienen.
Uit de begroting moet duidelijk blijken welke verwachte kosten per activiteit gemaakt gaan worden.
Aanvragen in het kader van de subsidieregeling kunnen worden ingediend via https://www.amsterdam.nl/subsidies/subsidies-onderwerp/.
Artikel 12 Verlening onder ontbindende voorwaarde
Als de aanvraag aan een alliantie wordt toegekend, vindt deze toekenning plaats onder de ontbindende voorwaarde zoals genoemd in de regeling. Ontbindend betekent dat het recht op subsidie op termijn kan komen te vervallen, als niet tijdig aan de voorwaarden wordt voldaan.
Artikel 14 Aanvullende verplichtingen
De eerste periode loopt van 1 juni 2021 tot en met 31 mei 2022, de tweede periode van 1 juni 2022 tot en met 31 mei 2023. De aanvrager wordt daarom gevraagd om bij de indiening een activiteitenplan in te dienen die ziet op de eerste periode. Indien subsidie wordt verleend rust op de ontvanger de verplichting om vooraf gaand aan het tweede jaar een bijgesteld activiteitenplan inclusief bijbehorende begroting in te dienen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-286687.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.