Addendum digitale reclame Welstandsnota 2011 Westervoort

Dit addendum voor de Welstandsnota 2011 Westervoort is op grond van artikel 12a van de Woningwet vastgesteld door de gemeenteraad van Westervoort op 12 oktober 2020 en treedt in werking op 1 november 2020.

 

Begripsbepaling

Onder de volgende begrippen wordt verstaan:

  • Billboards: digitaal reclamescherm, buiten geplaatst.

  • Digitale reclame: een lichtgevende reclameboodschap in de vorm van reclame-uiting op een scherm anders dan reclame die wordt aangelicht door een externe lichtbron.

  • Digitaal reclamescherm: een scherm dat langs elektronische weg een beeld genereert meestal voorzien van LCD of LED.

  • Lichtreclame: een lichtgevende reclameboodschap in de vorm van een reclame-uiting op een lichtbak of aangestraald door licht, dat door een externe lichtbron wordt aangelicht.

  • Schermen aan gevel: digitaal reclamescherm buiten geplaatst tegen de gevel ter hoogte van de eerste verdieping.

  • Vitrinereclame: digitaal reclamescherm, binnen geplaatst in de etalage/vitrine en zichtbaar van buiten.

  • Welstandsgebied/deelgebied: De gebieden zoals benoemd op de Welstandsgebiedenkaart in de Welstandsnota 2011 van Westervoort.

Criteria voor digitale reclame

In de Welstandsnota 2011 staan criteria opgenomen die betrekking hebben op reclame. Deze criteria blijven ook gelden voor digitale reclame-uitingen. Per deelgebied zullen de bestaande criteria worden aangevuld met criteria voor digitale reclame.

 

Voor zowel digitale reclame als analoge reclame geldt dat beiden goed op elkaar afgestemd moeten zijn. Een hoeveelheid losse reclame-elementen, zonder enige samenhang en/of integrale aanpak met het hoofdvolume, is niet wenselijk.

 

Historische linten en gehuchten ( Hamersestraat , Dorpstraat, Klapstraat, Heilweg en de Pals).

Reclame (bestaande criteria Welstandsnota 2011)

  • Bedrijfs- en productreclames die een functionele relatie hebben met het onroerend goed, zijn toelaatbaar;

  • De reclame-uitingen moeten het representatieve karakter van de historische linten in de bebouwde kom ondersteunen;

  • De reclame-uitingen dienen zoveel mogelijk op een bescheiden wijze in het pui- of gevelontwerp te worden geïntegreerd;

  • Het streven is erop gericht om het aantal reclames zoveel mogelijk te beperken.

Digitale reclame

  • In woonwijk de Pals is digitale reclame niet toegestaan. Onderstaande criteria zijn dan ook niet van toepassing op woonwijk de Pals;

  • Toegestane vorm van digitale reclame is vitrine/etalage reclame;

  • De reclame moet in maat, vorm, kleur en sfeer rekening houden met de specifieke stedenbouwkundige en architectonische situatie;

  • Eén digitaal reclamescherm mag alleen op eigen grond worden gemaakt ten behoeve en door het bedrijf dat op het betreffende perceel is gevestigd;

  • Bij meerdere bedrijven op één perceel/in één pand, dient er onderlinge afstemming in samenhang van reclame-uiting plaats te vinden;

  • Digitale reclame mag het zicht voor verkeersdeelnemers niet belemmeren of gelijkenis vertonen met verkeersrelevante informatiedragers, zoals verkeersboden, -signaleringen enz.;

  • Digitale reclame wordt bij situatiering langs wegen haaks ten opzichte van de rijrichting van de weg geplaatst;

  • Digitale reclame wordt, indien nodig, getoetst door de gemeente aan verkeerskundige aspecten in relatie tot situering van de betreffende reclame;

  • Digitale reclame mag geen aanstootgevende boodschappen uitstralen, noch aanstootgevend verbeeldingen uitstralen;

  • De weergave tijd van de stilstaande reclame-afbeelding bedraagt minimaal 10 seconden;

  • De wisseling van de reclame gaat voldoende abrupt zonder geanimeerde effecten;

  • De digitale reclame is tussen 22:00 en 07:00 uur uitgeschakeld;

  • De Richtlijnen Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingkunde zijn van toepassing.

Centrum.

Reclame (bestaande criteria Welstandsnota 2011)

  • Reclame dient te worden aangebracht in de (tweede) band van de winkelpuien, met een maximale hoogte van de gevelband, een maximale breedte van 75% van de breedte van de puien en een maximale diepte van 0,20 meter. De penanten dienen vrijgehouden te worden van reclame-uitingen;

  • Reclames haaks op de gevel zijn niet toegestaan;

  • Reclame-uitingen zijn alleen daar toegestaan, waar het bedrijfspand een publieksfunctie heeft;

  • Spandoeken, vlaggen, banieren en vaandels zijn niet toegestaan met uitzondering van tijdelijke en speciale gelegenheden die het gehele centrumgebied betreffen;

  • Om het open karakter van het centrumgebied zoveel als mogelijk te handhaven verdient het de voorkeur om de winkel/etalageruiten voor maximaal 25% te beplakken.

Digitale reclame

  • Toegestane vorm van digitale reclame is vitrine/etalage reclame.

  • De reclame moet in maat, vorm, kleur en sfeer rekening houden met de specifieke stedenbouwkundige en architectonische situatie;

  • Eén digitaal reclamescherm mag alleen op eigen grond worden gemaakt ten behoeve en door het bedrijf dat op het betreffende perceel is gevestigd;

  • Bij meerdere bedrijven op één perceel/in één pand, dient er onderlinge afstemming in samenhang van reclame-uiting plaats te vinden;

  • Digitale reclame mogen geen aanstootgevende boodschappen uitstralen, noch aanstootgevend verbeeldingen uitstralen;

  • Digitale reclame wordt, indien nodig, getoetst door de gemeente aan verkeerskundige aspecten in relatie tot situering van de betreffende reclame;

  • Digitale reclame mag in de winkel/etalageruiten geplaatst worden en telt mee voor de 25% te beplakken;

  • De weergave tijd van de stilstaande reclame-afbeelding bedraagt minimaal 10 seconden;

  • De wisseling van de reclame op de winkelpui gaat voldoende abrupt zonder geanimeerde effecten;

  • De digitale reclame buiten openingstijden van de winkels uitgeschakeld;

  • De Richtlijnen Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingkunde zijn van toepassing.

Bedrijventerrein (Het Ambacht).

Reclame (bestaande criteria Welstandsnota 2011)

  • Bedrijfs- en productreclames, die een functionele relatie hebben met het onroerend goed, zijn toelaatbaar;

  • Vrije plaatsing van routeborden en bedrijfsaanduidingen buiten het eigen terrein leidt tot ontsiering vanwege gebrek aan samenhang en overdaad, en zijn ongewenst;

  • De gemeente streeft naar een uniform kader voor routeborden en bedrijfsaanduidingen;

  • De reclame moet in maat, vorm, kleur en sfeer rekening houden met de specifieke stedenbouwkundige en architectonische situatie;

  • De reclame moet zoveel mogelijk zijn geïntegreerd in het pui- of gevelontwerp.

Digitale reclame

  • Toegestane vormen van digitale reclame zijn billboards, schermen aan de gevels

  • De reclame moet in maat, vorm, kleur en sfeer rekening houden met de specifieke stedenbouwkundige en architectonische situatie;

  • Eén digitaal reclamescherm mag alleen op eigen grond worden gemaakt ten behoeve en door het bedrijf dat op het betreffende perceel is gevestigd;

  • Bij meerdere bedrijven op één perceel/in één pand, dient er onderlinge afstemming in samenhang van reclame-uiting plaats te vinden;

  • Digitale reclame mag het zicht voor verkeersdeelnemers niet belemmeren of gelijkenis vertonen met verkeersrelevante informatiedragers, zoals verkeersboden, -signaleringen enz.;

  • Digitale reclame wordt bij situatiering langs wegen haaks ten opzichte van de rijrichting van de weg geplaatst;

  • Digitale reclame wordt, indien nodig, getoetst door de gemeente aan verkeerskundige aspecten in relatie tot situering van de betreffende reclame;

  • Digitale reclame mogen geen aanstootgevende boodschappen uitstralen, noch aanstootgevend verbeeldingen uitstralen;

  • De weergave tijd van de stilstaande reclame-afbeelding bedraagt minimaal 10 seconden;

  • De wisseling van de reclame gaat voldoende abrupt zonder geanimeerde effecten;

  • De digitale reclame is tussen 22:00 en 07:00 uur uitgeschakeld;

  • De Richtlijnen Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingkunde zijn van toepassing.

Woonwijken en overige wegen

  • In woonwijken zoals opgenomen in de deelgebiedenkaart, woonwijk de Pals en woonwijk Bekenoord is digitale reclame niet toegestaan;

  • Voor de Rivierenweg, Brugweg, Noordelijke parallelweg en Zuidelijke parallelweg is digitale reclame toegestaan op de aangewezen plekken in de openbare ruimte zoals besloten middels de omgevingsvergunning van 13 september 2016 met registratienummer HZ-2016-0276;

  • De analoge reclame op aangewezen plekken kan vervangen worden voor digitale reclame;

  • Het formaat van de digitale reclame op de aangewezen plekken blijft gelijk.

Naar boven