Gemeenteblad van Leidschendam-Voorburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leidschendam-Voorburg | Gemeenteblad 2020, 283520 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leidschendam-Voorburg | Gemeenteblad 2020, 283520 | Verordeningen |
Organisatieregeling gemeente Leidschendam-Voorburg 2020
Het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg;
gelet op de artikelen 103, 106 en 160, eerste lid, onder c van de Gemeentewet en artikel 16 van de Financiële verordening gemeente Leidschendam-Voorburg 2016;
gelet op het advies van de ondernemingsraad, zoals besproken in hun vergadering van 25 september 2020,
- verduidelijking van de sturing, rollen, taken en verantwoordelijkheden in de organisatie noodzakelijk is om als organisatie effectiever te worden in en voor de lokale samenleving;
- dit verankerd wordt in de herziening van de organisatieregeling;
onder intrekking van de “Organisatieregeling Leidschendam-Voorburg 2014” vast te stellen de Organisatieregeling gemeente Leidschendam-Voorburg 2020
Artikel 1.1 – Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Programma: een verzameling van projecten en activiteiten die tijdelijk van aard is en gericht op het bereiken van strategische doelen, effecten in de buitenwereld en overstijgend is aan afdelingen, beleidsterreinen en/of begrotingsprogramma’s. Binnen het programma wordt gestuurd op de samenhang van de projecten en activiteiten om het doel te bereiken, waarbij deze projecten en activiteiten niet los van elkaar uitgevoerd kunnen worden. Programma’s ontstaan op strategisch niveau en zijn gekoppeld aan een of meer opgaven.
Artikel 1.3 – Organisatieprincipes
Onze organisatie baseert zijn werkwijze op de missie en visie dat zij in een continu veranderende samenleving de meest optimale dienstverlening realiseert. Vanuit vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen en verbinding maken, ontwikkelt zij zich naar een opgavegerichte en flexibele organisatie die de klant centraal stelt en een betrouwbare samenwerkingspartner is.
HOOFDSTUK 2 – GEMEENTESECRETARIS (SECRETARIS) / ALGEMEEN DIRECTEUR
Voor de uitoefening van hun bevoegdheden verlenen het college en de burgemeester mandaat en volmacht aan de secretaris / algemeen directeur. De secretaris / algemeen directeur kan een aantal van zijn bevoegdheden neerleggen bij leden van de ambtelijke organisatie voor zover beschreven in deze regeling of bij een apart besluit.
Artikel 2.2 – Taken en verantwoordelijkheden in relatie tot college en burgemeester
De secretaris / algemeen directeur draagt onverminderd de verantwoordelijkheid van de burgemeester de zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college en draagt daarbij zorg voor een tijdige en goed onderbouwde advisering aan het college en de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan.
Artikel 2.3 – Taken en verantwoordelijkheden in relatie tot de ambtelijke organisatie
HOOFDSTUK 4 – CONCERNCONTROLLER, AFDELINGSHOOFD, TEAMLEIDER, MEDEWERKER
Artikel 4.1 – Concerncontroller
De concerncontroller is onafhankelijk in zijn adviserende en toetsende taak. Indien de concerncontroller bij de uitoefening van de hierboven genoemde werkzaamheden een ten opzichte van de secretaris / algemeen directeur afwijkend standpunt inneemt, adviseert hij, na de secretaris / algemeen directeur op de hoogte te hebben gesteld van de inhoud van het afwijkend advies, het college.
De concerncontroller wordt bij afwezigheid vervangen door één van de controllers (adviseur I) in de afdeling Concerncontrol. De concerncontroller wijst in overleg met de secretaris / algemeen directeur de vervanger aan. De plaatsvervangende concerncontroller heeft de onder lid 1 tot en met 3 genoemde taken en verantwoordelijkheden.
Artikel 4.5 – Wettelijke taken
Een medewerker kan op basis van wet- en regelgeving een specifieke en onafhankelijke positie in de organisatie innemen. De GS/AD draagt er zorg voor dat zonder belemmering uitvoering kan worden gegeven aan toezicht op de toepassing en naleving van wettelijke taken. Hierbij staan wettelijke taken rondom gegevensbescherming en integriteit hoog op de agenda.
HOOFDSTUK 5 – LIJNACTIVEITEN, PROJECTEN, PROGRAMMA’S
Artikel 5.1 – Verhouding lijnactiviteit, project, programma
Indien een werkproces zich over het taakveld van meer dan één organisatorische eenheid uitstrekt en ten aanzien van dat product geen toepassing is gegeven aan hetgeen in dit hoofdstuk genoemd, kan (een van de directeuren uit) het directieteam een organisatorische eenheid aanwijzen die primair verantwoordelijk is voor de voorbereiding of de uitvoering, evenals voor de tijdsplanning en de bewaking van de voortgang.
Artikel 5.2 – Programma’s en projecten
Er is sprake van een programma, wanneer het directieteam hiertoe een goedgekeurde opdracht geeft. Het directieteam wijst uit haar midden een directeur aan als ambtelijk opdrachtgever. De directeur kan dit beleggen bij een afdelingshoofd. Het college kan daarnaast een programmaverantwoordelijk bestuurder aanwijzen als bestuurlijk opdrachtgever.
Er is sprake van een project, wanneer het directieteam hiertoe een goedgekeurde opdracht geeft met een grote maatschappelijke, politieke of financiële impact. Het directieteam wijst uit haar midden een directeur aan als ambtelijk opdrachtgever. De directeur kan het ambtelijk opdrachtgeverschap beleggen bij een afdelingshoofd. Het college kan daarnaast een projectverantwoordelijk bestuurder aanwijzen als bestuurlijk opdrachtgever.
Met betrekking tot lid 1 en lid 2 vraagt de directeur aan de afdeling Projectmanagement- en Advies in voorkomende gevallen resp. een programmamanager of projectleider toe te wijzen. De programmamanager of projectleider is rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan de directeur, danwel aan een afdelingshoofd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 27 oktober 2020
van het college van burgemeester en wethouders
A. van Mazijk, K. Tigelaar
secretaris, burgemeester
Bijlage I Organigram ambtelijke organisatie
Bijlage bij Organisatieregeling Leidschendam-Voorburg 2020
In deze bijlage is de in artikel 1.2 lid 2 van de organisatieregeling genoemde hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie zoals deze geldt op 1 oktober 2020 weergegeven.
Hoofdstructuur organisatorische eenheden ambtelijke organisatie:
Bijlage II Vervangingsregeling gemeentesecretaris / plaatsvervangend algemeen directeur
Bijlage bij Organisatieregeling Leidschendam-Voorburg 2020
In deze bijlage is de in artikel 2.4 lid 2 van de organisatieregeling genoemde ‘vervangingsregeling gemeentesecretaris’ vastgelegd. Deze vervangingsregeling wordt op voordracht van de gemeentesecretaris door het college vastgesteld als onderdeel van de Organisatieregeling Leidschendam-Voorburg 2020.
Bij de bepaling van de volgorde van vervanging van de gemeentesecretaris / algemeen directeur is de combinatie van de meest bekwame, efficiënte en praktische vervanging van belang. Daarbij wordt rekening gehouden met het feit dat de loco-secretaris bij vervanging voor een belangrijk deel de bestuurlijke functietaken van secretaris moet uitoefenen. De plaatsvervanging geschiedt vanuit het directieteam. Bij afwezigheid van de secretaris / algemeen directeur, treedt de plaatsvervanger tevens op als plaatsvervangend WOR-bestuurder.
Plaatsvervanging gemeentesecretaris / algemeen directeur:
1e loco / plaatsvervanger: B.C.F. Nederpel
2e loco / plaatsvervanger: drs. H. Borst
De gemeentesecretaris is te allen tijde bevoegd een aangepaste vervangingsregeling ter vaststelling aan het college voor te leggen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-283520.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.