Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2020, 282485 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2020, 282485 | Beleidsregels |
Aanvraag- en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning (coffeeshop) en gedoogbeschikking coffeeshop Purmerend – 2020
De burgemeester van de gemeente Purmerend,
gelet op het Coffeeshopbeleid gemeente Purmerend – 2020 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de navolgende Aanvraag- en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning (coffeeshop) en gedoogbeschikking coffeeshop Purmerend – 2020:
Een coffeeshop is een horecabedrijf. De exploitant van een coffeeshop moet daarom ook beschikken over een horeca-exploitatievergunning. Op grond van artikel 110d van de Algemene Plaatselijke Verordening Purmerend 2003 (hierna: APV) is het namelijk verboden een horecabedrijf te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester. Verder moet een exploitant die cannabisproducten wil verkopen, beschikken over een gedoogbeschikking van de burgemeester waarmee de exploitant de toestemming verkrijgt om cannabisproducten te verkopen (hierna: de gedoogverklaring). Onderstaande procedure ziet in eerste instantie op de verdeling van een vrijgekomen gedoogverklaring. Alleen deze gedoogverklaring wordt opengesteld. Zodra de burgemeester een keuze heeft gemaakt voor een ondernemer aan wie de gedoogverklaring kan worden verleend, dient deze gegadigde een horeca-exploitatievergunning aan te vragen. Als echter blijkt dat deze gegadigde niet in aanmerking komt voor een horeca-exploitatievergunning kan hij/zij ook geen gebruik maken van de gedoogverklaring en wordt een andere gegadigde gekozen totdat er een gegadigde wordt gekozen die, naast de gedoogverklaring, ook de horeca-exploitatievergunning heeft verkregen.
Artikel 2. Bekendmaking beschikbaar gekomen gedoogverklaring
De burgemeester maakt via de gemeentelijke website en het Purmerends Nieuwsblad bekend dat er een gedoogverklaring voor een coffeeshop beschikbaar is. In deze bekendmaking wordt verwezen naar het geldende beleid en deze aanvraag- en selectieprocedure.
Artikel 3. Kenbaar maken belangstelling
2. De aanmelding moet uiterlijk op de in de bekendmaking genoemde datum zijn ingediend via de website van de gemeente Purmerend. Dit gebeurd door indiening van het daartoe op de website van de gemeente Purmerend beschikbaar gestelde, volledig ingevulde, registratieformulier voor gedoogverklaring voor een coffeeshop (hierna: het aanvraagformulier) en het daarbij behorende Bibob-vragenformulier. Deze formulieren worden digitaal toegezonden.
Artikel 8. Intakegesprek en keuze voornemen verlening gedoogverklaring
Naar aanleiding van de inzendingen selecteert de burgemeester drie geïnteresseerden voor een intakegesprek om de inzending door te spreken. Dit intakegesprek wordt gehouden op een nader te bepalen datum met de adviseurs van de burgemeester. Na het intakegesprek wordt een keuze gemaakt ten aanzien van de verlening van de gedoogverklaring. De burgemeester zal besluiten aan welke ondernemer hij voornemens is de gedoogverklaring te verlenen. Indien er geen geschikte inzending is ingediend, is het de beleidsvrijheid van de burgemeester om hetzij een nieuwe ronde van aanvragen open te stellen, of dat niet te doen. Op het indienen van een inzending voor de gedoogbeschikking zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing. De grote kamer van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in haar uitspraak van 24 april 2019, ECLl:NL:RVS:2019:1356 bepaald dat een gedoogbeslissing geen besluit is. Dat geldt ook voor de weigering of de intrekking ervan. Dit betekent dat een gedoogbeslissing niet meer kan worden aangevochten bij de bestuursrechter.
Artikel 9 Aanvraag horeca-exploitatievergunning
Als de burgemeester een voornemen heeft tot het verlenen van een gedoogverklaring aan een gegadigde, wordt deze gegadigde verzocht een horeca-exploitatievergunning aan te vragen voor het kunnen exploiteren van de coffeeshop. De gegadigde wordt hierbij verzocht op de horeca-exploitaitievergunning (a tot en met d) bescheiden en bewijsstukken aan te leveren die zien op de voorwaarden die worden gesteld in de Apv Purmerend 2003 en daarbij:
Artikel 10. Vervolgprocedure bij niet verlenen aangevraagde vergunning
Een verlening dan wel een weigering van de verlening van een exploitatievergunning is een besluit waartegen bestuursrechtelijke rechtsmiddelen open staan. Als de aanvraag ten aanzien van de horeca-exploitatievergunning (niet) leidt tot het verlenen van een horeca-exploitatievergunning voor een coffeeshop wordt de aanvrager hierover schriftelijk geïnformeerd. De burgemeester deelt mede dat de weigering van de exploitatievergunning ertoe leidt dat er geen gedoogverklaring meer kan worden verleend. De burgemeester kan ervoor kiezen om dan opnieuw de procedure tot verkrijging van een gedoogverklaring open te stellen.
Artikel 11. Looptijd vergunning
2. Na afloop van deze termijn kan de verlening van de gedoogverklaring worden verlengd voor opnieuw een periode van vijf jaar. Als de burgemeester ervoor kiest om de verlening van de gedoogverklaring niet te verlengen, wordt de gedoogverklaring opengesteld en wordt de aanvraag-en selectieprocedure doorlopen.
Voor iedere aanvraag die op grond van deze procedure in behandeling is genomen is het voor een horeca-exploitatievergunning genoemde legesbedrag verschuldigd. Dit bedrag is te vinden in de tarieventabel, behorende bij de op dat moment van kracht zijnde legesverordening.
Bijlage 1 Criteria beoordeling aanvraag
Criterium 1: Omschrijving concept coffeeshop
Omvang beantwoording: maximaal 5 pagina’s A4
In de omschrijving moet in elk geval ingegaan worden op de volgende aspecten:
1. De visie van de aanvrager op de rol van de coffeeshop in het bestendigen danwel versterken van het coffeeshopaanbod van Purmerend en de mate waarin daarvan in zijn aanvraag sprake is;
2. Een nauwkeurige omschrijving van het gehele bedrijfsconcept, de omvang vande totale inrichting, blijkend uit een voorlopig ontwerp en een beschrijving van het aanbod van producten in de coffeeshop. In deze omschrijving moet ook de gekozen locatie worden toegelicht waarbij een keuze voor (één van) de locaties van de huidige coffeeshops de voorkeur hebben, mits er een overeenkomst wordt gesloten met de eigenaar van deze locatie(s).
3. Een ondernemingsplan, met inbegrip van stukken, waaruit blijkt welk bedrag met de totale investering voor de beoogde exploitatie van de coffeeshop is gemoeid en een bewijs dat dit met voldoende zekerheden is afgedekt met een financiering, dan wel uit eigen middelen kan worden gefinancierd.
Criterium 2: Plan preventie verslaving
Omvang beantwoording: maximaal 3 pagina’s A4
Bij de exploitatie van een coffeeshop speelt de preventie van risicovol enproblematisch gebruik een grote rol. Daarom wordt in het plan van aanpak tervoorkoming en bestrijding van verslaving ingegaan op de te treffen voorzieningenom verslaving tegen te gaan.
In het plan moet in ieder geval ingegaan worden op de volgende aspecten:
1. De legitimatieplicht en de minimale leeftijd van 18 jaar;
2. De monitoring van het gebruik door klanten;
3. De wijze waarop het personeel wordt opgeleid en getraind in:
a. Het bij personen signaleren van het ontwikkelen van verslaving;
b. Het ontwikkelen van communicatievaardigheden voor de omgang met mensen met beginnende verschijnselen van verslaving;
c. De wijze waarop bezoekers voorlichtingsmateriaal over verslaving in de coffeeshop kunnen verkrijgen;
4. De communicatie met verslavingszorg ter voorkoming en bestrijding van verslaving;
5. De wijze waarop vorm wordt gegeven aan het periodiek afstemmen met verslavingszorg om de kennis en vaardigheden van personeel op het gebied van verslaving te actualiseren.
6. De mate van ervaring van aanvrager met het exploiteren van een coffeeshop.
Criterium 3: plan van aanpak openbare orde en bijdrage leefbaarheid
Omvang beantwoording: maximaal 5 pagina's A4
Het is van belang dat een goede woon- en leefsituatie in de naaste omgeving wordt gewaarborgd. Daarom wordt in de aanvraag een concrete locatie vermeld en wordt in ieder geval ingegaan op de maatregelen die getroffen worden om de verstoring op de woon- en leefsituatie in de naaste omgeving te voorkomen.
In ieder geval dient de aanvrager aandacht te besteden aan de volgende aspecten:
1. De algemene visie van de ondernemer op het handhaven van de openbare orde in de omgeving;
2. De wijze waarop de ondernemer wil bijdragen aan de leefbaarheid van de omgeving;
3. Welke gedrag- en huisregels gelden er voor komende en gaande bezoekers;
4. Hoe de naleving van deze gedrag- en huisregels wordt bewaakt;
5. Hoe wordt omgegaan met overlast en rondhangende onbevoegde personen rond de gelegenheid;
6. Hoe toezicht wordt gehouden in de gelegenheid en in de directe omgeving van de gelegenheid;
7. Welke openingstijden gelden;
8. De wijze waarop de ondernemer wil omgaan/samenwerken met eigenaren en gebruikers van nabij gelegen percelen/bebouwing (straal van 200 meter);
9. De wijze waarop de ondernemer wil omgaan/samenwerken met bevoegde instanties;
10. Een risicoanalyse waarin de belangrijkste risico's worden benoemd en adequate en reële beheersmaatregelen van de ondernemer zijn opgenomen.
Criterium 4: plan van aanpak verkeer en parkeren
Omvang beantwoording: maximaal 5 pagina's A4
1. De algemene visie van de ondernemer op de aanpak van de verwachte verkeerstromen en het parkeren in de omgeving;
2. De wijze waarop de ondernemer wil bijdragen aan de oplossing voor de komende en gaande bezoekers in het kader van verkeer en parkeren;
3. Hoe de naleving van de verkeers- en parkeerbewegingen voor bezoekers van de coffeeshop wordt bewaakt;
4. Hoe wordt omgegaan met overlast die ontstaat rond verkeersbewegingen en parkeren rond de gelegenheid;
5. Een risicoanalyse waarin de belangrijkste risico's worden benoemd en adequate en reële verkeersmaatregelen van de ondernemer zijn opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-282485.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.