Reclamenota Winkelcentrum de Struytse Hoeck

 

Bekendmaking

Het college van Burgermeester en Wethouders van de gemeente Hellevoetsluis heeft in haar collegevergadering van 7 juli 2020 de reclamenota van Winkelcentrum de Struytse Hoeck te Hellevoetsluis vastgesteld.

Reclamenota Winkelcentrum de Struytse Hoeck

Het winkelcentrum de Struytse Hoeck is in beweging. De ondernemers, de vastgoedeigenaren en de gemeente werken samen aan een efficiënt-recreatief koopcentrum. Naar de toekomst toe wordt de Struytse Hoeck gepositioneerd als verzorgend koopcentrum met een hoofdfunctie voor Hellevoetsluis en de regio. Het streefbeeld is erop gericht dat het winkelcentrum voor de inwoners van Voorne-Putten, Goeree Overflakkee en de toeristen (de Hellevoeter, de regiobewoner en de toerist) qua aanbod, inrichting en uitstraling aangenaam genoeg is om een middag te verblijven. Om dit te bereiken wordt er door alle partijen geïnvesteerd om de winkelfunctie en de verblijfskwaliteit te verbeteren. Naast het aanpassen van de publieksruimte is het ook van belang om heldere afspraken te maken over het gebruik van de publieksruimte. Reclames aan gevels, uitstallingen in de publieke ruimte en de aanwezigheid van terrassen zijn belangrijke beeldbepalende elementen. Om de kwaliteit van de buitenruimte passend te houden bij het gezamenlijke streefbeeld zijn in deze reclamenota afspraken gemaakt over het gebruik van reclames in het winkelcentrum. Dit handboek is in gezamenlijkheid tot stand gekomen met de winkeliersvereniging, de vastgoedeigenaren van winkelcentrum de Struytse Hoeck en de gemeente.

Op het maken van reclame zijn diverse wetten en regels van toepassing. Hieronder worden de regelingen kort beschreven die van toepassing zijn bij het regelen van een reclamebeleid.

Artikel 7 Grondwet: Vrijheid van Meningsuiting

Bij het maken van beleid voor reclame in de openbare ruimte moet rekening worden gehouden met het grondrecht om gedachten en gevoelens te openbaren op grond van artikel 7 van de Grondwet. Dit artikel ziet toe op de vrijheid van meningsuiting. In artikel 7, 4e lid van de Grondwet wordt het maken van handelsreclame uitgezonderd van deze bescherming van recht op meningsuiting. Onder handelsreclame verstaat men reclame voor commerciële doeleinden in ruime zin. Hiervoor kunnen dus door de gemeente regels worden opgesteld die handelsreclame verbieden of deze binden aan voorschriften.

Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht

Bij het maken van beleid voor reclame moet ook rekening worden gehouden met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Kern van deze wet is dat de verschillende vergunningen en toestemmingen in het kader van bouwen, wonen, sloop, monumenten, ruimte natuur, milieu en handelsreclame worden gebundeld in één omgevingsvergunning. De vraag welke reclameobjecten onder deze omgevingsvergunning vallen hangt er van af of de reclame-uiting als bouwwerk wordt gezien.

Het begrip bouwwerk is niet in de wet gedefinieerd. Daarom wordt de definitie gebruikt die door de Raad van State wordt gehanteerd en zijn oorsprong vindt in het model bouwverordening van de VNG:

“elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren”

In het kader van reclame-uitingen is het sleutelwoord: elke constructie. Reclame-uitingen worden gezien als bouwwerk staan in een constructie of worden als constructie aan een gebouw vast gemaakt. Dit type reclame-uitingen is dus vergunningsplichting. Tijdelijke vlaggenmasten in het kader van een evenement worden niet als bouwwerk gezien.

Bij de aanvraag van een vergunning wordt getoetst aan het bestemmingsplan, de bouwverordening, het bouwbesluit en de Nota Ruimtelijke Kwaliteit. Een bouwwerk moet in Hellevoetsluis aan redelijke eisen van welstand voldoen, zowel op zichzelf als in relatie tot de omgeving. Deze plannen worden vooraf getoetst.

Indien een reclame-uiting niet wordt gezien als bouwwerk bepaalt de Algemene Plaatselijke Verordening in welke gevallen een vergunning nodig is en aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een vergunning te krijgen.

Reclame-uitingen zijn iedere aanduiding van commerciële of niet-commerciële aard, in de vorm van een opschrift, aankondiging, mededeling of beeldsymbool, welke zichtbaar is voor publiek. De regels voor reclame zijn vastgelegd in hoofdstuk 7 van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit gemeente Hellevoetsluis 2010, technische herziening 2019., waarvan de laatste herziening is vastgesteld in februari 2020. Deze criteria zijn ook van toepassing op Winkelcentrum de Struytse Hoeck tenzij anders omschreven in voorliggende reclamenota.

 

Doelen van het reclamebeleid van Winkelcentrum de Struytse Hoeck

Aanvullend op de criteria in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit gelden voor winkelcentrum de Struytse Hoeck de volgende uitgangspunten:

  • Er is een goede balans tussen de gewenste levendigheid en kwaliteit van reclame-uitingen aan gevels.

  • De reclame draagt bij aan het creëren van eenheid binnen het winkelgebied.

Overgangsrecht

Deze reclamenota treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking. Bestaande reclameobjecten die op eigen terrein geplaatst zijn en afwijken van het nieuwe beleid, worden gerespecteerd. Voor deze reclameobjecten geldt een zogeheten ‘uitsterf constructie’ of overgangsrecht. Dat wil zeggen dat bestaande reclameobjecten kunnen blijven hangen c.q. staan, tenzij de gemeente gegronde redenen heeft om dit niet te honoreren.

Het nieuwe beleid is alleen van toepassing op nieuw aan te brengen reclameobjecten. Wel is de verbouwing van een pand, of het vervangen van borden, bijvoorbeeld voor vernieuwing of voor de wijziging van huisstijl, aanleiding om het nieuwe beleid toe te passen.

Bovenstaand overgangsrecht is niet van toepassing op reclameobjecten in de openbare ruimte. Met betrekking tot reclameobjecten in de openbare ruimte treedt dit reclamebeleid in werking op de eerste dag na bekendmaking.

 

Reclamezuilen

Reclamezuilen zijn aan de grond bevestigde panelen en zuilen in verschillende vormen en maten, veelal gelegen op eigen terrein van een bedrijf of bij de entree van een bedrijventerrein, een overdekte winkelpromenade of bij een benzinepomp. De constructie bestaat veelal uit twee zijden met informatie/reclame over het bedrijf, meerdere bedrijven en/of producten.

Reclamezuilen zijn voor individuele ondernemers binnen winkelcentrum De Struytse Hoeck niet toegestaan. De collectieve informatiezuilen ter promotie van het winkelcentrum als geheel zijn hiervan uitgezonderd en zijn wel toegestaan. Deze hebben als doel het winkelcentrum herkenbaar te maken en de inwoners van Voorne-Putten en Goeree Overflakkee en de toeristen van informatie te voorzien. Voor het plaatsen van een dergelijke zuil dient een vergunning te worden aangevraagd bij de gemeente.

 

Vlaggenmasten en Vlaggenstokken

Onder vlaggenmasten en vlaggenstokken vallen een of meerdere vlaggen aan een mast of in een constructie aan de gevel. Net als reclamezuilen worden vlaggen veelal op eigen terrein bij de entree geplaatst, vaak met meerdere gegroepeerd. Vlaggen zijn er in verschillende formaten.

Individuele Vlaggenmasten en vlaggenstokken zijn in en rond het winkelcentrum de Struytse Hoeck niet toegestaan. De collectieve vlaggenmasten of –stokken ter promotie van het winkelcentrum als geheel zijn wel toegestaan. Zij dienen het winkelcentrum herkenbaar te maken aan de buitenzijde. Voor het plaatsen van collectieve vlaggenmasten of –stokken dient een vergunning te worden aangevraagd bij de gemeente.

 

Uitstallingen

Voorbeelden van uitstallingen zijn: reclameborden, rekken met koopwaar e.a. Een uitstalling werkt waardeverhogend voor de ondernemer. Uitstallingen kunnen daarnaast een positieve bijdrage leveren aan de sfeerbeleving van de consument op het winkelcentrum, mits zij niet te dominant aanwezig zijn. Het uitstallingsbeleid is weergegeven in een aparte nota voor Winkelcentrum de Struytse Hoeck en is geen onderdeel van dit reclamebeleid.

 

Gevelreclame

Gekozen is voor een zekere terughoudendheid aangaande de gevelreclame passend bij eerder genoemde reclameuitgangspunten. Er zijn aan de gevel standaard haakse reclame-elementen aangebracht waarin ondernemers reclame kunnen maken voor de onderneming. Het gebruik van evenwijdige gevelreclame is beperkt en per zone vastgelegd verderop in deze nota. Aanvullend moet worden gesteld dat:

  • Bestickering reclame op glas is toegestaan de bovenzijde van het glas op de begane grond. 1/4 van de hoogte mag bestickerd worden (uitzonderingen hierop staan beschreven verderop in dit document). Het volledig dichtplakken van de etalage is niet toegestaan tenzij men vanuit het gebruik hier specifiek om vraagt. Dit dient dan besproken te worden met de VVE/vastgoedeigenaar. Het volledig dichtplakken van de etalage mag niet ten koste gaan van de uitstraling, levendigheid en sociale veiligheid van het winkelcentrum. Maximaal 2 keer per jaar kan tijdens actie- of themaweken worden afgeweken van deze richtlijn gedurende maximaal 7 weken.

  • Reclame-uitingen zijn functie gebonden en dus alleen gekoppeld aan het bedrijf die in het pand gevestigd is.

  • Lichtreclames aan de gevel in de vorm van lichtbakken is niet toegestaan. De haakse reclames en de doosletters zijn wel verlicht. De verlichting van doosletters aan de gevel is wel toegestaan, mits statisch van aard: wisselende, rollende of knipperende reclame is niet toegestaan.

 

Voor het plaatsen van evenwijdige gevelreclame is een omgevingsvergunning nodig. Voor het plaatsen van reclamepamfletten in de standaard haakse reclameframes is geen omgevingsvergunning nodig. Het plakken van bestickering in de etalages is vergunningsvrij passend binnen genoemde voorwaarden genoemd verderop in dit document

 

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering op 7 juli 2020

Burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis,

De waarnemend secretaris,

S. Bronsveld

De burgemeester,

M.C. Junius

Naar boven