Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2020, 279402 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2020, 279402 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent het voorkomen, oplossen of beheersen van schulden (Beleidsregel Schulddienstverlening Ede 2020)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;
gelezen het voorstel op 13 oktober 2020, zaaknummer 171837;
gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht, 108 en 147 Gemeentewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening overwegende dat het wenselijk is regels vast te stellen voor de uitvoering van de gemeentelijke schulddienstverlening besluit vast te stellen de volgende beleidsregel: Beleidsregel Schulddienstverlening gemeente Ede 2020
Artikel 3 aanbod schulddienstverlening
Het college verleent aan de inwoner schulddienstverlening indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht. Het aanbod is van meerdere factoren afhankelijk en kan daarmee per situatie verschillen.
De inwoner doet aan het college onverwijld uit eigen beweging en/of op verzoek mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schulddienstverleningstraject.
Het college besluit of de schulddienstverlening wordt aangepast als er een wijziging is in de persoonlijke omstandigheden. Dit kan gebeuren in de volgende situaties:
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregel kan het college besluiten tot beëindiging van de schulddienstverlening indien:
Artikel 8 Vroegsignalering van schulden
Deze gegevens worden gecombineerd met interne gegevens om te kunnen bepalen wie er al bij het huishouden betrokken is. Zo de keuze kan worden gemaakt of de regisseur wordt ingeseind danwel een huisbezoek wordt gedaan. Het gaat om de volgende gegevens op grond van de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet:
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 13 oktober 2020, zaaknummer 171837.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
drs. R.F. Groen MPA
secretaris
mr. L.J. Verhulst
burgemeester
Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wgs. De gemeente Ede is aangesloten bij de Nederlandese Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). Bij de begrippen schulddienstverlening en schuldregeling zijn de NVVK-definities verwerkt.
Artikel 2 doelgroep gemeentelijke schulddienstverlening
Schulddienstverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van Ede van 18 jaar en ouder. Een specifiek doelgroepenbeleid wordt daarmee niet gevoerd door de gemeente. Als jongeren (<18) met schulden zich melden wordt er wel een adviesgesprek gevoerd.
Artikel 40 lid 1 Pw regelt het recht op bijstand. Het college van de gemeente waar de belanghebbende woonplaats heeft, regelt de bijstand. In de participatiewet is het feitelijk verblijf leidend, wat betreft het begrip woonplaats. Het begrip woonplaats wordt verder uitgewerkt in artikel 1:10 BW en artikel 1:11 BW. De gemeente Ede is centrumgemeente met een verantwoordelijkheid voor dak- en thuislozen uit de Valleiregio. Echter zijn er met de buurtgemeenten afspraken gemaakt dat iedere gemeente de financiële verantwoordelijkheid neemt voor de dak- en thuislozen die uit hun gemeente afkomstig zijn.
Artikel 3 aanbod schulddienstverlening
In lid 1 is aangegeven dat het college schulddienstverlening verleent als het college dit noodzakelijk acht. Op deze manier wordt recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schulddienstverlening achterwege blijven.
Uit lid 2 blijkt de kern van de Edese aanpak ten aanzien van schulddienstverlening: een gerichte selectieve aanpak van schulddienstverlening. Het gaat om maatwerk, waarmee de inzet van producten en diensten per situatie kan verschillen. Bij de weging hiervan kijken we onder andere naar de zwaarte en/of de omvang van de schulden, in de persoonsgelegen factoren, de houding en het gedrag van de inwoner en/of eventueel eerder gebruik van schulddienstverlening.
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de inwoners zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2). Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.
In lid 2 sub a is de verplichting vastgelegd dat de inwoner op een oproep dient te verschijnen. De werkafspraak is gemaakt dat een inwoner twee keer schriftelijk wordt uitgenodigd. Na twee maal niet verschijnen volgt een hersteltermijn voor een derde en laatste oproep. Verschijnt de inwoner opnieuw niet of meldt zich zonder voor college geldige reden af, dan wordt de schulddienstverlening aan de inwoner beëindigd
In lid 2 sub b is bepaald dat de inwoner tijdig de benodigde informatie dient te verstrekken.
In sub c is bepaald dat als de inwoner geen toestemming verleent aan het college om relevante informatie in te winnen bij derden er sprake is van geen of onvoldoende medewerking.
In lid 2 sub d is de verplichting opgelegd om mee te werken aan het trajectplan of een andere overeenkomst tussen het college en de inwoner. Hieronder wordt onder andere verstaan:
de inspanningsverplichting van de inwoner om alles te doen wat van hem verwacht mag worden, om zijn betaalde arbeid te behouden of, indien hij niet of niet naar zijn volledige arbeidscapaciteit werkt, om betaalde arbeid te vinden en aanvaarden. Er wordt eveneens van de inwoner verwacht dat deze alles doet wat redelijkerwijs van de inwoner verwacht mag worden, om zijn inkomsten te behouden en/of te vergroten.
Als er sprake is van gewijzigde persoonlijke omstandigheden kan de inwoner of derde dit kenbaar maken bij het college. Er wordt dan overwogen of de schulddienstverlening gewijzigd moet worden. Persoonlijke omstandigheden die hier in ieder geval aanleiding toe geven zijn:
In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening kan worden beëindigd.
In sub g wordt de verhuizing besproken. Het traject schuldregeling is gestart als de overeenkomsten zijn getekend en de schuldeisers zijn aangeschreven. Wanneer er sprake is van het traject schuldregeling kan parallel daaraan het budgetbeheer doorlopen. Wanneer er geen sprake is van een traject schuldregeling, maar wel van budgetbeheer dan wordt een uitlooptermijn van 3 volledige kalendermaanden aangehouden om een warme overdracht naar de volgende gemeente te realiseren.
Als de inwoner naar het buitenland verhuist wordt de schulddienstverlening in principe beëindigd. Er is een mogelijkheid om de schulddienstverlening voort te zetten als de verhuizing noodzakelijk is vanwege werkzaamheden en er verder voor de voortzetting geen belemmeringen zijn.
Artikel 7 recidive - hernieuwde aanvraag
Van recidive is sprake als de inwoner zich al eerder tot de gemeente heeft gewend voor schulddienstverlening. Dit artikel is opgesteld op basis van het principe eigen verantwoordelijkheid. Er wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen. De wijze waarop dit traject is doorlopen en het al dan niet afgerond hebben van het traject is van belang voor de termijn waarbinnen de inwoner zich opnieuw kan melden voor schulddienstverlening. Indien de inwoner zich voor afloop van de in dit artikel genoemde termijnen meldt, dan kan het verzoek gedeeltelijk of geheel worden geweigerd. Dit artikel betreft kan-bepalingen. In de situaties dat de persoonlijke situatie van de inwoner dermate is veranderd of het product is veranderd moet de inwoner wel toegelaten kunnen worden.
Naast het bepaalde in dit artikel zijn informatie en advies altijd mogelijk. In de gevallen van lid 1 en lid 2 zijn alle producten en diensten mogelijk, behalve de schuldregeling. In lid 1 sub e wordt gesproken over het niet verwijtbaar ontstaan van nieuwe schulden. Hierbij gaat het om gewijzigde omstandigheden van de inwoner of het niet meewerken van de schuldeisers. De gemeente Ede wil inwoners alleen volledig uitsluiten in geval van misdraging.
De grote beleidsvrijheid, zoals aan de gemeente gegeven om een dergelijke recidivebepaling op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de burger, af te wijken van het bepaalde van artikel 7 indien nodig. Uitgangspunt blijft evenwel het bepaalde in artikel 7.
Via vroegsignalering wordt gewerkt aan de schuldenproblematiek waarbij gegevens van inwoners worden ontvangen en vervolgens verwerkt om te beoordelen welke huishoudens te maken hebben met schuldenproblematiek. Deze informatie wordt gebruikt om inwoners gericht te benaderen zodat zij gebruik kunnen maken van de producten die de gemeente Ede aanbiedt om de schuldenproblematiek te verminderen.
De gegevens die ontvangen worden door externe partijen worden gecombineerd met de interne gegevens. We willen zowel inwoners die nog niet bij de gemeente in beeld zijn, als die wel in beeld bij ons in beeld zijn maar nog niet voor schulden, ondersteunen. De verzamelde gegevens worden nadat de inwoner is benaderd, vernietigd.
In 2021 is er waarschijnlijk ook een landelijke aanpak vroegsignalering. Daartoe wordt ook de Wet gemeente schuldhulpverlening aangepast. In Ede ontwikkelen we in 2020 een aanpak met de signalen van schulden die al grotendeels ‘in huis’ zijn.
Artikel 9 afwijkingsbevoegdheid en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere en/of onvoorziene gevallen af te wijken van de regels, zoals neergelegd in deze regeling. De inherente afwijkingsbevoegdheid is neergelegd in artikel 4:84 Awb.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-279402.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.