Gemeenteblad van Tiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tiel | Gemeenteblad 2020, 276154 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tiel | Gemeenteblad 2020, 276154 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tiel houdende regels omtrent integratie en participatie (Deelverordening integratie en participatie Tiel 2020)
overwegende dat de gemeente het veerkrachtiger en zelfredzamer maken van Tielse inwoners wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;
gelet op de Algemene subsidieverordening Tiel 2020;
vast te stellen de deelverordening integratie en participatie Tiel 2020:
Deze deelverordening is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan vrijwilligersorganisaties en verenigingen met een beperkte of volledige rechtsbevoegdheid die zonder winstoogmerk activiteiten ontwikkelen of wensen te ontwikkelen die aansluiten op de doelen van deze deelverordening.
In aanvulling op artikel 6 van de ASV Tiel 2020 moet aan elke aanvraag de jaarlijkse begroting van de aanvrager toe worden gevoegd.
Het college kan bepalen dat ook andere, of minder dan, de in de ASV Tiel 2020 artikel 12, derde lid, bedoelde gegevens en bescheiden die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.
Artikel 12. Aanvullende weigeringsgronden
Onder verwijzing naar artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV Tiel 2020 kan subsidie geheel of gedeeltelijk worden geweigerd als:
Burgemeester en wethouders kunnen van één of meer artikelen of artikelleden van deze deelverordening afwijken, als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die, wegens bijzondere omstandigheden, onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 14 oktober 2020
De griffier,
L. de Lange
de voorzitter,
ir. J. Beenakker
Toelichting op de Deelverordening integratie en participatie Tiel 2020
In een Algemene subsidieverordening (hierna: ASV) wordt de hoofdstructuur van het subsidieproces neergelegd. De beleidsinhoudelijke elementen worden vervolgens in deelverordeningen vastgelegd. De bevoegdheid tot het vaststellen hiervan wordt in artikel 3 van de ASV gedelegeerd aan het college. In een deelverordening wordt in ieder geval vastgesteld welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie. Verder kan worden vastgesteld wat de doelgroep van de subsidie is, welke kosten in aanmerking komen, hoe het beschikbare budget wordt verdeeld over de aanvragen, enz. Ook kan op punten worden afgeweken van de hoofdregels zoals neergelegd in de ASV. Hierdoor is het mogelijk een deelverordening op maat te snijden. Zeker waar een deelverordening onder een Europees steunkader wordt gebracht verdient dit aandacht.
Onderwerp van deze deelverordening
De integratieverordening staat voor integratie en de zelfredzaamheid van inwoners
De activiteiten moeten bijdragen aan het versterken van inwoners of het bevorderen van zelfredzaamheid. Dat kan op verschillende manieren:
Door het versterken en behouden van vaardigheden en / of het aanleren van nieuwe vaardigheden; het is niet reëel te denken dat iedereen volledig zelfredzaam kan worden, is of kan blijven. Het is belangrijk om te ontdekken wat men zelf kan en waar ondersteuning nodig is om zo zelfstandig mogelijk te kunnen (blijven) functioneren in het dagelijks leven. Het versterken en behouden van vaardigheden en / of het aanleren van nieuwe vaardigheden helpt hierbij.
Participatie en integratie gaan over meedoen in de samenleving via arbeid of dagbesteding, onderwijs, onderlinge hulp, vrijwilligerswerk, in verenigingen en sociale netwerken. Er is in onze maatschappij sprake van een toenemende culturele diversiteit die zorgt voor een positieve dynamiek: economisch, cultureel en sociaal. Tegelijkertijd gaat met deze diversiteit ook een aantal problematische verschijnselen gepaard. Meedoen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zo verkeren migranten en hun kinderen bovengemiddeld in sociaaleconomische achterstandsposities. Verschillende rapportages, onder andere van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP, 20161), geven hierin een duidelijk en evenzeer confronterend beeld. In Tiel zetten we erop in dat iedereen moet kunnen meedoen: jong of oud, autochtoon of niet westerse migrant, man of vrouw, met beperking of zonder. Meedoen zorgt voor structuur, plezier en kan het gevoel van eigenwaarde versterken. Dat bevordert de zelfredzaamheid van mensen. De activiteit moet waarvoor subsidie wordt gevraagd moet de participatie bevorderen of stimuleren.
Ondersteuning opvoeding en ontwikkeling;
Ondersteuning van opvoeding gaat over het ondersteunen van ouders bij de opvoeding om een optimale ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Deze ondersteuning heeft bijvoorbeeld tot doel om de ouderlijke opvoedvaardigheden te verbeteren, ouderbetrokkenheid van ouders bij welbevinden op school en voortgang van kind op school, opvoedcompetenties te vergroten, een positief ondersteunend opvoedklimaat te bevorderen en het sociale netwerk rondom gezinnen te versterken. Ondersteuning bij ontwikkeling gaat over de ondersteuning van jeugdigen zodat zij optimaal kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen ontplooien. Het gaat om activiteiten voor jeugdigen waardoor zij zich kunnen uiten en kind kunnen zijn. De activiteit waar subsidie voor wordt aangevraagd moet bijdragen aan de ondersteuning van opvoeding en / of de ontwikkeling van jeugdigen optimaliseren.
Lid 4.d Bevorderen Sociaal netwerk;
Een sociaal netwerk is een verzamelnaam voor het geheel aan betekenisvolle personen (zoals familie, vrienden, kennissen, collega’s) dat functioneert als ondersteuningsbron voor het eigen welzijn en dat van andere personen in het netwerk. Een sterk sociaal netwerk stelt mensen in staat om zichzelf persoonlijk te ontplooien, talenten te ontwikkelen en zelfvertrouwen te ontwikkelen, maar hebben ook een grote ‘zorgkracht’ in zich waardoor mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen. De activiteit waar subsidie voor wordt aangevraagd moet bijdragen aan het bevorderen van sociale netwerken.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Lid twee: Subsidie wordt niet met terugwerkende kracht verleend.
Artikel 7. Hoogte van de subsidie
Voor de Deelverordening integratie Tiel 2020 geldt dat er jaarlijks een subsidieplafond wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Artikel 8. Wijze van verdeling
Als er met subsidieplafonds gewerkt wordt, dan schrijft de ASV voor dat in de betrokken deelverordening de wijze van verdeling wordt bepaald. Zie ook de toelichting bij artikel 5 van de ASV Tiel 2020 voor aandachtspunten.
Als er meer subsidieaanvragen zijn dan er budget beschikbaar is, wordt door middel van een onderlinge vergelijking beoordeeld hoe het beschikbare budget wordt verdeeld over de complete, tijdig ingediende aanvragen. De beoordeling vindt plaats op basis van een puntensysteem (tendersysteem). De aanvragen met de hoogste punten komen voor subsidie in aanmerking.
Artikel 9. Aanvullende weigeringsgronden
De ASV Tiel 2020 maakt het mogelijk om de daarin opgenomen weigeringsgronden bij deelverordening aan te vullen (artikel 9, derde lid, aanhef en onder f).
De aanvullende wijzigingsgronden zijn er omdat het geld maar een keer uitgegeven kan worden. Een belangrijk uitgangspunt is dat subsidie alleen wordt verleend als dit iets bijdraagt aan de doelstellingen zoals opgenomen in deze deelverordening. Activiteiten waar subsidie voor kan worden verleend, moeten aanvullend zijn op aanbod dat er al is. De activiteiten mogen niet leiden tot onveilige situaties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-276154.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.