Gemeenteblad van Tytsjerksteradiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2020, 271034 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2020, 271034 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tytsjerksteradiel houdende regels omtrent commissies en klankbordgroepen raad Tytsjerksteradiel
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de accountantscommissie kunnen nemen.
De Accountantscommissie voert ten behoeve van de gemeenteraad de volgende taken uit:
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en de burgerleden.
De accountantscommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raads- en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De heer F.H.B. Haenen (CDA), voorzitter
De heer P.J.A. van de Hoef (PvdA)
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet ter voorbereiding van de agendering van raad en werkvormen. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in de agendacommissie kunnen nemen.
Een lid van de raad is voorzitter van de agendacommissie.
De agendacommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden dan wel hun vaste vervangers.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
De heer P.J.A. van de Hoef (PvdA), voorzitter
De heer M.R. Klont (GroenLinks)
De heer G.E. van der Meijden (CDA)
Afstemmingsoverleg ex artikel 84 Gemeentewet van fractievoorzitters of hun vervangers waarbij afgestemd wordt over procesaspecten dan wel te volgen procedures. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in het presidium kunnen nemen.
Het presidium heeft de volgende taken:
Het presidium komt bijeen op voorstel van de adviseur, de griffier of op voorstel van één van de leden.
Het Presidium overlegt in principe één keer per twee maanden;
De voorzitter van het presidium wordt door de raad gekozen.
Het presidium kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.
Het presidium is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden dan wel hun vaste vervangers.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor de raadsleden en burgerleden.
Samenstelling van het Presidium
In het Presidium zijn alle fractievoorzitters vertegenwoordigd. In de commissie heeft elk lid één stem. Plaatsvervanging wordt binnen de desbetreffende fractie zelf geregeld. De vaste leden zijn:
De heer A. Kramer (CDA), voorzitter
Mevrouw W.A. Scheepsma (GroenLinks)
Mevrouw S.E. van der Werf (PvdA)
Een commissie ex artikel 83 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in de werkgeverscommissie kunnen nemen.
In mandaat namens de gemeenteraad voert de commissie de volgende taken uit:
Ter voorbereiding ten behoeve van de raad:
De Werkgeverscommissie rapporteert aan het Presidium.
De werkgeverscommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden van de werkgeverscommissie. De agenda en onderliggende stukken worden via het digitale systeem niet beschikbaar gesteld voor alle raadsleden.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
Samenstelling van de commissie
De heer G.E. van der Meijden (CDA), voorzitter
Mevrouw J. van der Veen-Zeilstra (CU)
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de commissie communicatie kunnen nemen.
In mandaat namens de gemeenteraad voert de commissie de volgende taken uit:
De commissie communicatie is alleen toegankelijk voor de benoemde raads- en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
Samenstelling van de commissie
De heer F. de Haan (FNP), voorzitter
Mevrouw B. van Zandbergen (GrienLinks)
De heer D. Jager (CU-burgerlid)
Mevrouw S. Kleinhuis (PvdA-burgerlid)
Radenwerkgroep samenwerking Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel
Als uitloper van de ambtelijke samenwerking tussen onze gemeente en Achtkarspelen, is besloten ook op raadsniveau regelmatig contact tussen de beide raden te organiseren. Daarom is de Radenwerkgroep Samenwerking Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel ingesteld.
De werkgroep heeft de volgende taken:
Leden van de werkgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid uit de fractie of burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
De radenwerkgroep benoemt uit zijn midden twee voorzitters; één namens de raad van Tytsjerksteradiel en één namens de raad van Achtkarspelen.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raads- en burgerleden.
Aantal raadsleden: 3 van Tytsjerksteradiel, 3 van Achtkarspelen
De heer M.H.G.I. Steenland (PvdA), voorzitter tijdens vergaderingen in T-diel
Mevrouw L. Westerdijk-Dam (CDA)
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waarbij het college het initiatief neemt om met de raad te willen klankborden. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de klankbordgroep omgevingswet kunnen nemen.
Op 18 februari 2016 besloot de gemeenteraad tot het instellen van deze klankbordgroep. Aanleiding is de invoering van de Omgevingswet in 2018. Onder die wet krijgen gemeenten meer beleidsvrijheid en is er meer mogelijk. Er moeten daarom veel keuzes worden gemaakt. Met de voorbereidingen is in 2016 begonnen. Er is een programma gestart en een programmagroep ingesteld. Wetende wat de wet aan mogelijkheden biedt, wordt gewerkt aan een zodanig invulling dat recht wordt gedaan aan wat er in onze gemeente speelt. Ook om recht te doen aan de waarde van “beginspraak” Met andere woorden: als vertegenwoordiging van onze inwoners en samen met die inwoners, bepaalt het politiek bestuur welke koers wordt gevolgd. Ongeacht de uitkomst van die koers, wordt vanaf het begin aan ons politiek bestuur gevraagd mee te denken en koers te kiezen.
De taak is om de invoering van de Omgevingswet te begeleiden door:
De klankbordgroep Omgevingswet is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger. Leden van de klankbordgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid of burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
De klankbordgroep benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
De heer G.E. van der Meijden (CDA)
De heer J.P. van der Velde (FNP)
De heer M.R. Klont (GrienLinks)
Mevrouw A.B. Agema (PvdA-burgerlid)
De heer D. Jager (CU-burgerlid)
Mevrouw A. Dam (adjunct griffier)
Klankbordgroep visie Tytsjerksteradiel
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waarbij het college het initiatief neemt om met de raad te willen klankborden. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de klankbordgroep visie kunnen nemen.
Maatschappelijke veranderingen, ontwikkelingen welke betrekking hebben op de samenwerking met Achtkarspelen en ook provinciale gemeentelijke herinrichting zijn aanleiding voor het college geweest om na te denken over hoe de gemeente in de verschillende krachtenvelden zich toekomstgericht moet positioneren. Het college heeft zich daar tijdens ‘heidagen’ en later tijdens reguliere collegevergaderingen over gebogen en aangegeven hier ten behoeve van de nieuwe raad en nieuw college meer richting aan te geven.
Ambtelijk zijn hierop vervolgens acties ondernomen en tijdens de ontwikkeling van de visie is de klankbordgroep van de raad ook meegenomen.
Het vervolg rond de implementatie van de visie in de organisatie wordt middels een gericht plan opgepakt. Hierbij zal aandacht zijn voor de uitwerking die de visie heeft op de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden en de beleidsmatige voorbereiding en uitwerking van de gemeentelijke taken. Het tijdpad wat hiervoor nodig is zal in het voornoemde plan worden geconcretiseerd.
Voorjaar 2018 is er een visie opgesteld in een drietal klankbordgroep sessies. Maar daarna is er verder geen uitvoering aan gegeven. Speerpunten: Wie zijn we? Wat is Tytsjerksteradiel? Wat is de stip op de horizon? Waar willen we ons naar ontwikkelen?
Kortom: waar staat Tytsjerksteradiel voor! Hieraan zal in 2019 een vervolg worden gegeven.
De klankbordgroep visie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger. Leden van de klankbordgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid of burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
De klankbordgroep benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
De heer M.R. Klont (GrienLinks)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-271034.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.