Gemeenteblad van Ridderkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2020, 267218 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2020, 267218 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Ridderkerk houdende regels omtrent het integraal veiligheidsbeleid
Veiligheid is een fundamentele behoefte van de mens en van cruciaal belang voor een samenleving, dus ook de Ridderkerkse samenleving. Mensen die zich veilig weten en vertrouwen hebben, durven mee te doen, werken samen, doen zaken met elkaar. Veiligheid draagt in hoge mate bij aan het functioneren van een gemeenschap.
Dat grote belang van veiligheid is ook verwoord in het collegeprogramma 2018-2022. Vanuit het motto dat de gemeente ‘dichtbij en benaderbaar’ wil zijn, gaan wij aan de slag voor een veilige en leefbare woonomgeving. We gaan door met de bestrijding van overlast en criminaliteit in de wijken en op bedrijventerreinen.
Dit Integrale Veiligheidsbeleid dat voor u ligt beschrijft de prioriteiten op het gebied van veiligheid voor de komende vier jaar. Het mooie is dat deze prioriteiten niet vanachter een bureau zijn bedacht maar voortkomen uit vruchtbaar overleg met onze partners, zoals politie, maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven. Dat is goed voor het draagvlak en vergroot de kans op het behalen van successen.
Voor u liggen de kaders voor het veiligheidsbeleid in Ridderkerk. De gemeenteraad stelt die vast, en geeft daarmee sturing aan de uitvoering van het veiligheidsbeleid. Daarmee wordt het belang van dit onderwerp nog eens extra benadrukt.
Ik wens alle betrokkenen veel succes toe bij hun inzet voor een veilig Ridderkerk!
In dit Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) voor de gemeente Ridderkerk staan de prioriteiten op het gebied van veiligheid benoemd voor de komende vier jaar. Het college stelt jaarlijks het bij het IVB behorende uitvoeringsprogramma Actieplan Veiligheid vast. Dit Actieplan Veiligheid is een coproductie van de afdeling Openbare Orde, Boa’s en de politie waarin we de acties benoemen.
Naast de politie is samenwerking met het Openbaar Ministerie (OM), Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC), Veiligheidsalliantie Rotterdam-Rijnmond (VAR), woningbouwcorporatie, buurtpreventie en andere burgerinitiatieven, zorgwijkteam, kerken en welzijnsorganisaties mede van belang op het gebied van veiligheid. Met elkaar zorgen we voor een leefbaar Ridderkerk.
Wij willen de subjectieve (veiligheidsbeleving) en objectieve (cijfers) veiligheid binnen de gemeente vergroten. Verschillende samenwerkingspartners vervullen hierin een belangrijke taak binnen ieders verantwoordelijkheid. Zij worden betrokken bij het verbeteren van de veiligheid door middel van acties.
Voor het IVB zijn de volgende zes prioriteiten benoemd: Ondermijning, drugsoverlast, jeugd, senioren en veiligheid, woning- en voertuiginbraken en evenementen. Deze prioriteiten zijn naar voren gekomen uit gesprekken met de politie en uitgezette enquêtes bij het jongerenwerk, zorgmedewerkers en buurtpreventie. De overige aandachtspunten uit deze gesprekken/enquêtes zijn opgenomen onder het kopje ‘overige strategische thema’s’.
In het tweede hoofdstuk wordt teruggekeken naar de resultaten van het IVB 2016-2019. Daarna volgt in hoofdstuk drie de uitwerking van de benoemde prioriteiten. In hoofdstuk vier worden de overige strategische thema’s benoemd en afsluitend de monitoring in hoofdstuk vijf.
Hoofdstuk 2: Terugblik IVB 2016 – 2019
In dit hoofdstuk blikken we terug op de afgelopen vier jaar. Eerst kijken we naar de cijfers daarna naar de gepleegde inzet op alle prioriteiten.
Het aantal misdrijven zijn in totaliteit sterk afgenomen. Hierbij zien we de grootste dalingen bij diefstal van/uit voertuigen, vernielingen, diefstal/inbraak woning en winkeldiefstal. De subjectieve veiligheid scoort op het beleidsterrein woon- en leefomgeving een 6.8. Dit is vergelijkbaar met de voorgaande jaren.
Bron: Gezamenlijk Veiligheidsbeeld Regio Rotterdam jaarrapportage 2018
In de afgelopen vier jaar heeft de aanpak van ondermijning vorm gekregen. Hierdoor zijn meerdere overlegstructuren ontstaan en is de samenwerking met het RIEC en de politie verstevigd. Ook hebben er verschillende acties plaatsgevonden. De grootste inspanningen op het gebied van ondermijning zijn geleverd op bedrijventerreinen. Hierbij zijn Integrale bedrijvencontroles op Donkersloot en Boelewerf uitgevoerd en is project Gilde (specifieke actie op Donkersloot met daarin de acties Mobiele Media Lab, handhavingsacties en top x aanpak) opgezet. Naast de acties op de bedrijventerreinen hebben er acties plaatsgevonden in de jachthaven, op het gebied van heling en Basis Registratie Personen (BRP) controles (spookbewoning).
Daarnaast hebben we een start gemaakt met de aanpak helingbestrijding. Een nieuw aanwijzingsbesluit heeft ertoe geleid dat ondernemers verplicht zijn om gebruik te maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). Hierdoor vervalt de (eventuele) papieren registratie. De komende tijd zal er verder vorm gegeven worden aan deze aanpak en communicatie hierover.
De aanpak tegen drugs is onverminderd doorgegaan. Aangetroffen hennepkwekerijen werden bestuurlijk ontmanteld en de gemaakte kosten werden teruggevorderd. De burgemeester heeft op basis van de Opiumwet 13B de bevoegdheid gekregen om woningen/lokalen te sluiten bij het aantreffen van drugs. Deze bevoegdheid is ingezet bij situaties waarbij het aantreffen van drugs (potentieel) gevaar opleverde voor de bewoners en hun omgeving.
In Ridderkerk gaat het met de meeste jongeren gelukkig goed. Helaas zijn er ook een aantal jongeren waarbij het minder goed gaat. Binnen de gemeente zijn overlastgevende jeugdgroep actief. De driehoek (burgemeester, het OM en de politie) heeft op basis van de groepsscan besloten deze groep te prioriteren. Dit betekent dat de jongeren zijn opgenomen in een aanpak om jeugdoverlast- en criminaliteit tegen te gaan. Deze aanpak krijgt hoge prioriteit.
In de aanpak senioren en veiligheid zijn woningchecks uitgevoerd door de brandweer. In samenwerking met Wooncompas zijn bijna alle huurwoningen in Ridderkerk gecheckt. Tijdens een woningcheck worden waar nodig rookmelders opgehangen en preventie tips gegeven. Daarnaast is er een preventie actie geweest tegen babbeltrucs. Aanleiding hiervoor waren een aantal incidenten met senioren. Deze preventie actie wordt indien nodig herhaald.
Dit onderwerp blijft een actueel thema. De afgelopen jaren is hier vanuit het wijkteam en het lokaal zorgnetwerk inzet op gepleegd. Bij openbare orde problemen kan de burgemeester bestuurlijke maatregelen inzetten. Indien er sprake is van woonoverlast rondom verwarde personen kan de nieuwe beleidsregel wet aanpak woonoverlast hiervoor mogelijkheid bieden. De inzet van deze maatregelen is de afgelopen jaren niet nodig geweest.
Op 1 januari 2020 treedt de nieuwe wet verplichte ggz in werking. Deze wet wijzigt het traject rondom het afgeven van Inbewaringstellingen (IBS). Naast het advies van de psychiater wordt een hoorplicht opgenomen. Ook wordt het gemakkelijker om meldingen te maken van personen met verward gedrag. De wet heeft beleidsmatige en organisatorische gevolgen voor de gemeente. Wij zijn bezig met de voorbereidingen hiervan.
Cybercrime en polarisatie & radicalisering
De onderwerpen cybercrime, polarisatie & radicalisering hebben weinig tot geen prioriteit gekregen de afgelopen vier jaar. Er zijn weinig signalen binnengekomen bij gemeente of politie. De meldingen die binnen zijn gekomen werden via de reguliere kanalen opgepakt en gemonitord. Voor ondernemers is een informatiebijeenkomst over cybercrime georganiseerd.
Voor de periode 2020-2023 zijn onderstaande prioriteiten vastgesteld:
Naast deze prioriteiten blijft de inzet op overige strategische thema’s onverminderd doorgaan. Mocht een thema extra aandacht behoeven zal hier (tijdelijk) prioriteit aan gegeven worden.
Ondermijning is een lastig te omschrijven begrip omdat het vaak als containerbegrip wordt gebruikt. Kortweg kan gezegd worden: ‘Daar waar vermenging plaats vindt tussen de onder- en de bovenwereld’. De afgelopen jaren is dit onderwerp in ontwikkeling geweest binnen de organisatie en zijn er veel stappen in de goede richting gezet. Dit is terug te zien in de ambtelijke werkgroep ondermijning, de bestuurlijke stuurgroep, integrale bedrijvencontroles en de andere preventieve en repressieve acties die zijn georganiseerd. Dit onderwerp is en blijft, ook landelijk en regionaal, een speerpunt.
Enkele onderdelen uit het thema ondermijning krijgen de komende jaren in de gemeente Ridderkerk de prioriteit. Dit betreft aanpak drugsoverlast en –handel, helingbestrijding en bedrijventerreinen. Deze onderdelen zijn gekozen omdat deze het grootste effect hebben op de samenleving. Dit zorgt ervoor dat mensen zich onveilig gaan voelen in hun woon- of werkomgeving. De aanpak wordt in nauwe samenwerking uitgevoerd met de politie en het OM maar ook met de inwoners. Daarbij is het van essentieel belang dat inwoners melding doen van verdachte situaties of personen.
Wat wordt de komende jaren onze aanpak?
Drugsoverlast, gebruik en handel is een groeiend maatschappelijk probleem. De overlast die hierdoor ontstaat kan het onveiligheidsgevoel van buurtbewoners versterken. Het belangrijkste instrument tegen drugsoverlast en -criminaliteit is de Opiumwet. De Opiumwet stelt het aanwezig hebben van, de productie en de handel in drugs strafbaar. Gemeente en politie pakken dit samen aan.
Wat wordt de komende jaren onze aanpak?
Met de aanpak jeugd willen we jeugdoverlast en-criminaliteit tegengaan en middelengebruik onder jongeren demotiveren en terugdringen. Jeugdgroepen zijn dynamisch: ze verplaatsen, verdwijnen en ontstaan snel. De afgelopen jaren is dit duidelijk zichtbaar geworden in Ridderkerk. De aanpak van overlastgevende jeugdgroepen wordt voortgezet en waar nodig geactualiseerd en vernieuwd. Door problemen in een vroeg stadium te signaleren kan zwaardere inzet voorkomen worden. De koppeling met de regisseur jeugd en veiligheid, de jongerenwerkers, politie, HALT, het zorg- en veiligheidshuis en het wijkteam is hierbij cruciaal. Om in gesprek te raken en te blijven met de jongeren is het belangrijk om overlastplekken in de buitenruimte te blijven bezoeken. Hierdoor worden de jongeren uit de anonimiteit gehaald, kunnen er afspraken gemaakt worden over het gebruik van de buitenruimte, maar kunnen ook signalen en ideeën vanuit de jeugd zelf opgehaald worden.
Veel overlast en criminaliteit ontstaat door het gebruik van middelen onder jongeren. Naast deze overlast veroorzaakt het gebruik van middelen ook grote gezondheidsrisico’s. In het actieplan alcohol en drugs wordt beschreven hoe het middelengebruik tegengaan kan worden. Daarnaast is er een intensieve samenwerking met de politie omtrent de repressieve aanpak van middelengebruik onder de jeugd. Vanuit de politie kunnen er meerdere gerichte acties worden opgezet waarbij de gemeente, indien noodzakelijk, inzet met bestuurlijke maatregelen.
Wat wordt de komende jaren onze aanpak?
Met het thema senioren en veiligheid wordt ingezet op de vergrijzing en het langer zelfstandig thuis wonen. Deze verandering in zorg brengt extra risico’s met zich mee in de wijken en nieuwe uitdagingen voor de hulpdiensten. Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn op deze nieuwe problematiek.
Wat wordt de komende jaren onze aanpak?
Woning- en voertuig criminaliteit
Zowel voertuig als woning inbraken worden als prioriteit benoemd. Woninginbraken vallen bij de politie onder de noemer High Impact Crimes (HIC). Inbraken hebben grote impact op slachtoffers waardoor het veiligheidsgevoel in de wijken achteruit gaat. Hoewel de cijfers de afgelopen jaren teruglopen blijft het noodzakelijk om aandacht voor dit onderwerp te houden zodat de dalende trend behouden blijft. De aanpak van inbraken vraagt om een integrale samenwerking met zowel politie, OM als onze inwoners en ondernemers. Door extra alertheid bij inwoners en ondernemers kunnen verdachte situaties en -personen eerder opgemerkt en opgepakt worden.
Wat wordt de komende jaren onze aanpak?
Het proces rond evenementen heeft een ontwikkeling doorgemaakt die beter past bij de huidige tijd, wet- en regelgeving. Het proces rond de meerjarige evenementen, die inhoudelijk niets veranderen, is vereenvoudigd. De aanvragen voor evenementen worden digitaal ingediend en er is een evenementencoördinator als vast aanspreekpunt. In het proces rondom evenementen valt nog een verbeterslag te maken. In het collegeprogramma 2018-2022 zijn hiervoor de volgende punten benoemd:
Wat wordt de komende jaren onze aanpak?
De borging van het IVB is een belangrijk onderdeel van het beleidsplan. Middels onderstaande structuren geven we hier invulling aan.
De burgemeester is wettelijk verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Op basis van de wet Nationale Politie kan de burgemeester voor de uitoefening van het gezag de nodige aanwijzingen geven aan de politie. De burgemeester vervult in relatie tot deze wettelijke taken een coördinerende rol binnen het IVB.
Werkzaamheden van wethouders raken bijna zonder uitzondering het IVB, waardoor veiligheid kan worden beschouwd als een collectieve verantwoordelijkheid van het gehele college. Veiligheid werkt door op vele gemeentelijke taken en heeft daardoor raakvlakken met bijna alle gemeentelijke beleidsterreinen. Om deze reden is het noodzakelijk dat het gehele college alert is op veiligheidsaspecten van het gemeentelijke beleid en een actieve rol vervult ten aanzien van integraal veiligheidsbeleid.
Het uiteindelijke politieke primaat voor de besluitvorming over het IVB ligt bij de gemeenteraad. De gemeenteraad zet veiligheid op de politieke agenda, stelt veiligheidsprioriteiten (kaders) vast en is (mede) betrokken bij het formuleren van de randvoorwaarden en het verstrekken van middelen die nodig zijn voor een effectief IVB. Daarnaast worden zij verplicht eens per vier jaar een veiligheidsbeleid vast te stellen.
Afstemming en sturing op het IVB vindt periodiek plaats in het portefeuillehouders overleg en het politieoverleg. In deze overleggen worden de dwarsverbanden in het beleid bewaakt en worden koppelingen gemaakt tussen de diverse thema’s. Mocht er bijstelling op het beleid noodzakelijk zijn, zal dit via de P&C cyclus aan het College en de Raad kenbaar gemaakt worden.
Dit beleidsplan wordt uitgewerkt in een jaarlijks door het college vastgesteld Actieplan Veiligheid. Wat in gezamenlijkheid wordt uitgevoerd met het lokale politie wijkteam en de buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s). Met elkaar worden de prioriteiten bepaald die, waar nodig, samen worden opgepakt en uitgevoerd.
De financiering van de zaken die voortkomen uit het IVB worden binnen het bestaande budget opgevangen. Middels de P&C cyclus wordt het College en de Raad hiervan op de hoogte gehouden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-267218.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.