Beleidsregel corona: tijdelijke terrasschermen -en overkappingen

van 31 oktober 2020 tot 1 april 2021

Het college besluit:

1. De herziene beleidsregel ‘corona: tijdelijke (uitbreiding) terrassen’ vast te stellen

2. De beleidsregel ‘corona: tijdelijke terrasschermen- en overkappingen’ vast te stellen

3. De besluiten onder 1 en 2 in werking te laten treden daags na publicatie.

4. De raad te informeren met een collegebericht

Inleiding

 

De vastgestelde beleidsregel ‘corona: tijdelijke (uitbreiding) terrassen’ is een tijdelijke gemeentelijke maatregel om de horecaondernemers van Velsen tijdens de coronaperiode te ondersteunen. Burgemeester en wethouders (hier: het college) geven de horeca meer ruimte door terrassen ook toe te staan in delen van het openbaar gebied. Voor het hebben van een extra terras is tijdelijk geen omgevingsvergunning, activiteit strijdig gebruik, geen (wijziging van de) exploitatievergunning, geen (wijziging van de) drank- en horecavergunning en geen terrasmelding vereist. Omdat veel ondernemers tijdens corona hun omzet uit het terras halen, is de looptijd van de beleidsregel verlengd voor de duur van de coronamaatregelen.

Aanvullende beleidsregel

 

Gelet op de mogelijkheid voor horecaondernemers om ook in de herfst -en winterperiode een terras in te richten en te gebruiken op delen van het openbaar gebied, en de andere eisen die dit stelt aan een terras, introduceert het college de beleidsregel ‘corona: tijdelijke terrasschermen –en overkappingen’.

Deze beleidsregel geldt als aanvulling op de beleidsregel ‘corona: tijdelijke (uitbreiding) terrasvoorzieningen’. Het college ziet het faciliteren van terrasschermen, -overkappingen en tenten als tijdelijke maatregel die horecaondernemers meer mogelijkheden biedt om omzet te blijven genereren gedurende corona. Het gedogen van terrasschermen,-overkappingen en tenten is van tijdelijke aard en geldt enkel in de periode 31 oktober 2020 tot 1 april 2021. Na deze periode moeten de tijdelijke terrasschermen, terrasoverkappingen en tenten worden verwijderd en verwijderd blijven.

Gedooglijn tijdelijke terrasoverkappingen

 

Terrasschermen, een terrasoverkapping of tent wordt aangemerkt als omgevingsvergunning plichtig bouwwerk. Het college gaat gedurende de periode 31 oktober 2020 tot 1 april 2021 tijdelijke bouwwerken behorende bij terrassen gedogen. Voor het plaatsen en gebruiken van een terrasscherm, terrasoverkapping of tent geldt in de periode 31 oktober 2020 tot 1 april 2021 tijdelijk geen omgevingsvergunning (activiteit bouwen, /strijdig gebruik).

Dit alles onder voorbehoud van een goede ruimtelijke inpassing en aantoonbare veiligheid van de te plaatsen constructie. Het plaatsen en gebruiken van de tijdelijke terrasschermen, terrasoverkapping of tent dient ten alle tijden te voldoen aan de bindende regels die zijn opgenomen in de actuele Noodverordening van de VRK Kennemerland, het Bouwbesluit en de richtlijnen van het Rijk/RIVM.

 

Uitgangpunten gedogen bouwwerken behorende bij terrassen

  • Het college zet zich in om de horecaondernemers van Velsen tijdens de coronaperiode te ondersteunen. Veel ondernemers halen een aanzienlijk deel van de omzet uit exploiteren van een terras. Het college gaat daarom op laagdrempelige wijze bouwwerken behorende bij terrassen toestaan in het herfst- en winterseizoen.

  • De coronacrisis betreft een zeer uitzonderlijke situatie die van de gemeente vraagt om initiatieven voor terrasschermen, terrasoverkappingen en tenten snel te beoordelen. Als initiatieven voor het plaatsen van een bouwwerk volgens de reguliere route moeten worden doorlopen, is de doorlooptijd van de vergunningsprocedure te lang om die op een snelle manier mogelijk te maken.

  • Ondernemers die (gezamenlijk) een terrasscherm, terrasoverkapping of tent willen plaatsen dienen hierover eerst in contact te treden met de gemeente. De gemeente gaat met u in gesprek en begeleidt u bij het indienen van een initiatief.

  • Omdat aan het plaatsen van bouwwerken/constructies grote veiligheidsrisico’s zitten, dient er voor bouwwerken behorende bij het terras onder andere een constructieve toets plaats te vinden. De constructieve veiligheid dient te worden aangetoond op onder andere sterkte, stijfheid en stabiliteit van het bouwwerk, met speciale aandacht voor wind- en sneeuwbelasting. De veiligheidsrisico’s moeten aan de voorkant worden getoetst en uitgesloten zijn.

  • Het college onderscheidt twee type bouwwerken behorende bij een terras. Voor de eerste categorie ‘een terrasscherm’ geldt een lichtere constructieve toets. Voor de tweede categorie ‘terrasoverkappingen –en tenten) geldt een zwaardere constructieve toets, die aantoonbaar moet voldoen aan het bouwbesluit 2012. Naast een constructieve toets, geldt voor alle bouwwerken behorende bij een terras ook een verkeerstechnische toets.

  • Ondernemers die een terrasoverkapping/tent willen plaatsen moeten hiervoor een uitgewerkt technisch plan overleggen. De kosten voor het maken van een rapportage zijn voor rekening van de aanvrager. Het college is van mening dat de kosten die hiervoor worden gemaakt deels gecompenseerd worden door het niet in rekening brengen van de leges behorende bij de reguliere vergunningsprocedure.

  • Het verschilt per initiatief en de specifieke lokale context wat in het kader van het plaatsen van terrasschermen, een terrasoverkapping of tent mogelijk is. Het college vertrouwt erop dat de gemeente en ondernemer op basis van maatwerk en goed overleg tot een veilig en werkbare situatie kunnen komen.

  • Als de te plaatsen terrasschermen, terrasoverkapping of tent aantoonbaar veilig is gebleken wordt per individuele gedoogbrief op grond van deze regeling toestemming gegeven voor het plaatsen en in gebruik nemen van de terrasschermen, terrasoverkapping of tent. De gedoogsituatie ten aanzien van bouwwerken behorende bij een terras is van tijdelijke aard en geldt van 31 oktober 2020 tot 1 april 2021. Na deze periode moeten terrasschermen, -overkappingen en tenten worden verwijderd en verwijderd blijven.

1. Toepassingsbereik

Tijdelijke terrasschermen, -overkappingen en tenten zijn alleen mogelijk bij of in de nabijheid van openbare inrichtingen en terrassen volgends de definitie van de Algemene Plaatselijke Verordening Velsen 2019.

  • openbare inrichting: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig is logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt, waaronder in ieder geval wordt verstaan een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis;

  • terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt;

 

2. Type bouwwerken

Deze beleidsregel is van toepassing op bouwwerken behorende bij een terras. Het college onderscheidt in dit kader twee type bouwwerken:

  • Terrasscherm: Een horecaterrasscherm van maximaal 1,50 meter hoog. Geheel of gedeeltelijk (boven 60 centimeter) transparant met veiligheidsglas of gelijkwaardige vulling. Een draagconstructie van metaal/aluminium (of gelijksoortig aan het materiaalsoort van reeds gebruikte en toegestane terrasschermen) met voldoende verankering aan de ondergrond.

  • Terrasoverkapping of tent: Hieronder verstaan we alle bouwwerken met een overkapping van het terras.

 

3. Indieningsvereisten

Initiatieven voor het plaatsen van terrasschermen, -overkappingen en tenten dienen eerst per mail kenbaar gemaakt te worden via ondernemersloket@velsen.nl. Per initiatief wordt eerst bekeken of er sprake is van een bouwwerk, en welk type. Afhankelijk hiervan moet het initiatief voor het tijdelijke bouwwerk behorende bij het terras op schrift en in beeld via het ondernemersloket worden ingediend.

 

a. Terrasscherm:

  • op schrift: in het verzoek dient u te omschrijven hoe de terrasschermen eruit zien (maatvoering, materiaalkeuze, fixering). U dient te omschrijven waar u de terrasschermen wil plaatsen en welke maatregelen u treft om de wind- en sneeuwbestendigheid te waarborgen. Er dient beschreven te worden hoe om- en aanwonenden zijn geïnformeerd en betrokken en er dient aangetoond te worden dat er voor het plan draagvlak is.

  • op tekening: een situatieschets die inzichtelijk maakt waar u voornemens bent de terrasschermen te plaatsen ten opzichte van uw terrasopstelling. Verder dient u (een) duidelijk(e) afbeelding(en) bij te voegen van de te gebruiken terrasschermen, waaruit ook de maatvoering, het materiaalgebruik en de fixering van de terrasschermen blijkt.

 

b. Terrasoverkapping of tent:

  • op schrift: in uw verzoek dient u te omschrijven hoe de terrasoverkapping en of tent eruit komt te zien en hoe u op basis van aangeleverd bouwrapport/certificering kunt aantonen dat de terrasoverkapping veilig is. Er dient ook beschreven te worden hoe om- en aanwonenden zijn geïnformeerd en betrokken en er dient aangetoond te worden dat er voor het plan draagvlak is.

  • op technische tekening: Een initiatief voor een terrasoverkapping moet worden voorzien van een bouwkundige tekening waaruit aantoonbaar blijkt dat de te plaatsen terrasoverkapping veilig is, met aandacht voor wind- en sneeuwbelasting, brandveiligheid en ventilatie. Een eenvoudige situatieschets, tekening of afbeelding voldoen nadrukkelijk niet aan de indieningsvereisten voor een terrasoverkapping/tent.

 

4. Beoordelingscriteria

De terrasschermen, terrasoverkapping of tent dienen in overeenstemming te zijn met het reeds vergunde en/of gedoogde terras. Bouwwerken behorende bij een terras worden getoetst aan verkeersveiligheid en constructieve veiligheid. De toets op constructieve veiligheid is afhankelijk van het type bouwwerk.

a. Terrasscherm:

Er dient aangetoond te worden dat het terrasscherm bestand is tegen wind- en sneeuwbelasting. De constructieve veiligheid wordt getoetst op onder andere sterkte, stijfheid en stabiliteit van het bouwwerk.

b. Terrasoverkapping of tent:

Een initiatief wordt getoetst aan de voornaamste vereisten omtrent constructieve veiligheid, brandveiligheid en ventilatie volgens de Ministeriele regeling Omgevingsrecht (Mor) en het Bouwbesluit 2012.

5. Voorwaarden gedoogbrief

De gemeente geeft toestemming voor het plaatsen van tijdelijke terrasschermen, terrasoverkappingen en tenten door middel van individuele gedoogbrief. Aan deze toestemming zijn de volgende voorwaarden verbonden:

  • Er wordt in deze zeer uitzonderlijke situatie afgezien van de algehele vergunningsplicht voor de periode 31 oktober 2020 tot 1 april 2021. Na deze periode moeten de gedoogde terrasschermen, de terrasoverkapping of tent worden verwijderd en verwijderd blijven.

  • De terrasschermen, terrasoverkapping of tent dienen te worden beschouwd als onderdeel van de openbare inrichting als bedoeld in de APV Velsen 2019.

  • Het gebruik van de terrasschermen, terrasoverkapping en tent dient in overeenstemming te zijn met de geldende Noodverordening van de Veiligheidsregio Kennemerland. De initiatiefnemer is verantwoordelijk de geldende maatregelen na te leven.

  • Het gebruik van de terrasschermen, de terrasoverkapping en tent dient in overeenstemming te zijn met de actuele landelijke richtlijnen van het Rijk/RIVM en het Bouwbesluit. De initiatiefnemer is verantwoordelijk om deze maatregelen na te leven.

Afsluitend

 

Het college vraagt begrip voor deze zeer uitzonderlijke situatie, en vertrouwt erop dat horeca, gemeente, omwonenden en andere belanghebbenden op basis van afstemming en goed overleg kunnen toewerken naar een veilige, verantwoorde en werkbare situatie ter plaatse voor iedereen.

Aldus vastgesteld in de B&W vergadering van 6 oktober 2020

Burgemeester en wethouders van Velsen

De secretaris, De burgemeester,

K.M. Radstake F.C. Dales

Naar boven