BESLUITENLIJST GEMEENTERAAD GEMEENTE MIDDEN-GRONINGEN D.D. 28 NOVEMBER 2019

 

Plaatsvervangend voorzitter:

H. Haze

 

Aanwezige raadsleden:

PvdA: T. van der Veen Gemeentebelangen Midden-Groningen: H. Haze

J. van Duren M. Ploeger

H.J. Flederus (t/m agendapunt 7) G.H. Akkerman

R. Sinnema J. Velthuis

J. Westerdiep H. Loots

 

SP: M. Feenstra-Jansen VVD: M.E. Bos-Carabain

M. Kluit E.J.K. Offereins

H. van der Vlist P.A. Nieland-Kampen

H. Polat

 

ChristenUnie: M.T. Metscher CDA: A.P.A. van der Burg-Versteeg

N. Joostens M.W. van der Meijden

H.B. van Dijk F. Bos

L. Doorn-Groeneveld H. Wind

 

GroenLinks: M.E. Bosman D66: G.H. Renkema

A. Bosscher Y.P. Lutterop

 

m.k.a.

A. Hoogendoorn (voorzitter raad)

K.W. Koning (SP)

H. Bos (GroenLinks)

H. Flederus (vanaf agendapunt 8)

 

z.k.a.

F.A. Kruzenga (Leefbaar Midden-Groningen)

 

Griffier:

F.M. Bouwman

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2019.

 

De raad van de gemeente Midden-Groningen

 

A. Hoogendoorn F.M. Bouwman

Voorzitter

 

1. Opening

De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur

 

2. Vaststellen agenda

 

Wethouder Woortman heeft in de afgelopen week haar vertrek als wethouder aangekondigd. Zij wil de raad hier graag officieel van op de hoogte stellen en een officieel ontslagverzoek indienen. Dit punt wordt als agendapunt 16 toegevoegd aan de agenda.

De fractievoorzitter doet deze vergadering een voordracht voor de kandidaat-wethouder. Dit wordt als agendapunt 16a toegevoegd.

Dit zorgt er voor dat er ook een procedure moet worden opgestart voor de benoeming van een nieuwe wethouder. In het Reglement van Orde, artikel 6 lid 1, is vastgesteld dat er voorafgaand aan de benoeming en installatie door de raad een commissie wordt ingesteld die onderzoekt of de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de Gemeentewet en brengt daarover advies uit. In deze vergadering wordt een voorstel aan de raad voorgelegd. Dit wordt op voorstel van de voorzitter als agendapunt 17 toegevoegd aan de agenda.

Op de agenda is ten onrechte agendapunt 8G “Doorstartnotitie Bedrijven en Leefbaarheid (B&L) (Hamerstuk) opgenomen. Dit agendapunt is consulterend in de raadscommissie van 14 november behandeld. Dit betreft dus GEEN besluitvormend punt en is dus ten onrechte als hamerstuk doorgeleid naar de raadsvergadering. Dit punt wordt daarom van de agenda afgehaald.

 

De agenda wordt met deze wijzigingen vastgesteld.

 

3. Inventarisatie spreekrecht burgers

 

Er hebben zich geen insprekers aangemeld.

Wel heeft fam. Ten Have een brief geschreven behorende bij agendapunt 12 “vaststelling beleid zonneparken in Midden-Groningen”.

 

4. Vragenuur

 

GroenLinks

 

Datum : 26 november 2019

Onderwerp: Vuurwerk

 

Vorig jaar heeft GroenLinks tijdens het vragenuurtje (20 december) gevraagd of Midden-Groningen een vuurwerkbeleid kende. Dat bleek niet het geval, maar de burgemeester zei de gebeurtenissen rondom het nieuwjaarsfeest te willen evalueren, samen met de politie, om vervolgens met een beleid te komen. Dat beleid moet dan in samenspraak met dorps- en buurtverenigingen uitgevoerd worden. Bovendien zou de raad op de hoogte worden gesteld.

Dinsdagmorgen kwam een raadsbrief over het thema ‘vreugdevuren’, over vuurwerk stond bijna niets beschreven. Dat wordt blijkbaar weer een jaar doorgeschoven.

 

Het nieuwjaarsfeest vindt over enkele weken plaats, de eerste vuurwerkknallen zijn links en rechts al te horen. Vrijwel alle mensen, (echt niet alleen bij De Burcht) - maar ook dieren - wachten in angstige spanning af.

De verwachting is dat ouderen de straat niet meer op durven, winkelend publiek zich haasten moet om weer veilig thuis te komen, huisdieren weg kruipen onder de bank, damherten in paniek tegen het gaas springen, de dieren uit de kinderboerderij in hun schulp kruipen, er komt onrust onder het vee en paardenmaneges komen mankracht tekort om de dieren gerust te stellen.

 

De schade van vuur, brandjes en vuurwerk tijdens oud en nieuw is enorm, voor zowel mens als dier. Zowel materieel als psychisch.

 

GroenLinks heeft over dit onderwerp dezelfde vragen over het gemeentelijk beleid als vorig jaar, aangevuld met enkele nieuwe vragen.

 

Te beginnen met:

 

Heeft de evaluatie, toegezegd door de burgemeester, inmiddels geleid tot een aangescherpt nieuw vuurwerkbeleid?

 

Kan de raad die evaluatie inzien en op de hoogte gesteld worden van dat nieuw beleid? Aandacht voor vreugdevuren is mooi, maar lang niet voldoende.

 

Een jaar geleden stelde burgemeester Krikke een verbod in op zwaar knal- en siervuurwerk. Op het gebied van brandstapels heeft ze wat minder gelukkig geopereerd, maar haar inspanning om vuurwerk te temperen werd destijds positief ontvangen, ook door onze kersverse burgemeester.

 

Is het verbod op zwaar knal- en siervuurwerk inmiddels overwogen en ingevoerd?

Zo ja, is er zicht op voldoende handhaving?

 

Zijn er vuurwerkvrije zones aangewezen meer dan bij de Burcht - zoals rondom verzorgingstehuizen, winkels en winkelcentra, maar ook kinderboerderijen, hertenkampen, parken en natuurgebieden?

 

Handhaving zal niet eenvoudig zijn, bovendien zal een aantal mensen het gevoel krijgen dat er iets 'afgepakt' wordt. Daarom is verbieden niet voldoende, tegelijkertijd dient er een alternatief geboden worden.

 

Is het college bereid te onderzoeken of er activiteiten georganiseerd kunnen worden samen met bewoners, als alternatief voor het afsteken van particulier vuurwerk?

 

Namens de fractie van GroenLinks

Ger Zuiderveen

 

Beantwoording:

Wethouder Woortman (als plaatsvervanger burgemeester Hoogendoorn): de evaluatie heeft plaatsgevonden waaruit bleek dat er vorig jaar 27 meldingen van vuurwerkoverlast zijn gedaan. De evaluatie wordt toegezonden naar de raad. Er is nog geen nieuw beleid vastgesteld. Dit zal in het nieuwe jaar worden opgepakt. Er is nu sprake van een overgangssituatie. Vanwege beperkte capaciteit is er voor gekozen om de focus te leggen op de afvalbranden en een vuurwerkvrije zone rondom de Burcht. De reden daarvoor is dat er onvoldoende capaciteit is om hier goed te handhaven. Zodra het beleid vorm krijgt, wordt de raad daar over geinformeerd. Er is geen verbod op zwaar knal- en siervuurwerk ingevoerd. De reden daarvoor is dat dit een initiatief zou moeten zijn van de landelijke politiek. Het college ziet het onderzoeken en organiseren van activiteiten niet als een alternatief voor het afsteken van vuurwerk, maar ook deze afweging zal een plek krijgen in het nieuwe beleid.

 

D66

BETER TEN HALVE GEKEERD DAN TEN HELE GEDWAALD

 

Dat is de boodschap die het Groninger Gasberaad ook ter kennis heeft gebracht van de raadsleden van de gemeente Midden-Groningen.

Volgens D66 een boodschap die echt serieus moet worden genomen.

Het gaat ook over de toekomst van vele inwoners uit Midden-Groningen.

 

Onze fractie is van mening dat het heel verstandig zou zijn dat op een of andere manier nog meer uitgebreid aandacht wordt besteed aan de brief van het Groninger Gasberaad in combinatie met de regionale reactie van de provincie Groningen en de 7 aardbevingsgemeenten.

 

Op dit moment beperken wij ons tot het stellen van enkele vragen:

 

1. Heeft het college kennis genomen van de inhoud van de brief van het Groninger Gasberaad?

2. Zo ja, herkent het college zich in de kritiek van het Groninger Gasberaad dat met het wetsvoorstel de bewoner nog steeds niet centraal staat?

3. Het Gasberaad is van mening dat bewoners zelf het initiatief moeten kunnen nemen voor een versterkingsinspectie. In het wetsvoorstel wordt hierin niet voorzien. Wat is de mening van het college hierover?

4. Volgens het Gasberaad betekent het vaststellen van de versterkingswet ‘het verprutsen van de laatste kans om nog iets te maken van de versterking.’ Wat vindt het college van deze uitspraak? Of biedt de versterkingswet nu eindelijk het verwachte perspectief?

5. Uit berichtgeving in het DvhN blijkt dat het Staatstoezicht op de Mijnen vindt dat uit het wetsvoorstel niet duidelijk blijkt dat de overheid kiest voor een ‘crisesaanpak’. Nog steeds staat het resultaat niet voorop. Wat vindt het college van die uitspraak?

6. Zowel het Staatstoezicht op de Mijnen, als het Groninger Gasberaad en ook de Groninger Bodem Beweging, zijn gerespecteerde organisaties met veel deskundigheid. Wat vindt het college van het idee om meer dan nu toe samen te werken met die organisaties? Echt gezamenlijk op te trekken richting ‘Den Haag’. Is het college bereid het initiatief te nemen dat die samenwerking ook daadwerkelijk gestalte krijgt?

Per slot van rekening:

 

HET GAAT OM DE TOEKOMST VAN VEEL INWONERS, OOK UIT MIDDEN-GRONINGEN. HET ‘WACHTEN’ HEEFT AL VEEL TE LANG GEDUURD.

 

Beantwoording wethouder Woortman:

Het college kent de brief en ook het college heeft een Regiobrief gestuurd. (deze heeft de raad ook ontvangen). Deze brief bestaat uit drie hoofdpunten, namelijk: 1. Het centraal stellen van de bewoners, duidelijke positionering en kaderstelling van de betrokken organisaties en het nemen van verantwoordelijkheid in het versnellen van de versterking. De brief is iets minder somber van toon dan de brief van het Gasberaad. Zij noemen bijvoorbeeld het “opname op verzoek”. Dit is echter iets wat niet in die wet geregeld hoeft te worden. Dit kan ook bij de uitvoering worden geregeld. In de contacten van BZK met de gemeenten en de NCG ziet de wethouder nu ook dat dit soort afspraken nu ook daadwerkelijk nagekomen worden. Dus het is niet noodzakelijk om deze afspraken in wetten vast te leggen. De gemeente is ook betrokken geweest bij de totstandkoming van deze wet en heeft hier stevig in onderhandeld en daar ook winst mee behaald. We zijn als gemeente veel meer in regie, doordat onze plan van aanpak leidend is. Versnelling is ook niet iets wat je in de wet regelt, maar is vooral een kwestie van uitvoering. Het beeld van de wethouder is dat er goed ingezet wordt op samenwerking met het Gasberaad en de Groninger Bodembeweging. Binnen de regio zijn een aantal bestuurders aangewezen die dit contact warm houdt. Als dit niet naar tevredenheid verloopt adviseert de wethouder om aan de bel te trekken.

 

5. Vaststellen verslaglegging raadscommissies van 31 oktober en 14 november en de besluitenlijsten van de raadsvergaderingen van 29 oktober en 7 november 2019

 

• De verslagleggingen van de raadscommissies van 31 oktober en 14 november 2019 worden ongewijzigd vastgesteld;

• De besluitenlijsten van de gemeenteraad van 29 oktober en 7 november 2019 worden ongewijzigd vastgesteld.

 

6. Ingekomen stukken en mededelingen

 

Voorstel om in te stemmen met het afdoeningsvoorstel

 

Besluit: (met algemene stemmen)

 

In te stemmen met :

1. De wijze van afdoening van de lijst ingekomen stukken (bijlage 1)

2. De lange termijn agenda (bijlage 2)

3. De toezeggingenlijst (bijlage 3)

 

Mededelingen:

Geen.

 

7. Moties doorgeschoven van de raadsvergadering van 7 november om in stemming te brengen

Bij de raadsvergadering van 7 november is er gestemd over deze twee moties.

 

Daar staakten de stemmen met een stemverhouding 15 : 15.

De beide moties worden daarom opnieuw in stemming gebracht.

- Motie D66; reductie gemeentelijk vastgoed:

Verworpen

Stemming:

Met 9 stemmen voor (D66-2, GroenLinks-2 en Pvda-5) en 21 stemmen tegen (SP-4, CU-4, CDA-4, VVD-4, GemeenteBelangen-5) is de motie verworpen.

- Motie SP; verloting

Verworpen

Stemming:

Met 11 stemmen voor (PvdA-5, SP-4, GroenLinks-2) en 19 stemmen tegen (CU-4, D66-2, CDA-4, VVD-4, GemeenteBelangen-5) is de motie verworpen

 

8. Voorstel tot het vaststellen van de lijst van Hamerstukken:

 

Voorstel om in te stemmen met de lijst van de volgende hamerstukken.

A. Jaarverslagen 2018 openbaar primair onderwijs

De raad heeft een toezichthoudende rol als het gaat om het openbaar primair onderwijs. Vanuit die verantwoordelijkheid neemt de raad kennis van de jaarverslagen 2018 van Scholengroep OPRON, Stichting Ultiem Onderwijs, Stichting OPOS, en Stichting Jan Ligthartschool.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

Besluit met algemene stemmen:

• Kennis te nemen van het jaarverslagen 2018 van Scholengroep OPRON, Stichting Ultiem Onderwijs, Stichting OPOS, en Stichting Jan Ligthartschool.

• Voor geen van de jaarverslagen een zienswijze in te dienen naar aanleiding van de jaarrekening 2018.

B. Geldend verklaring algemeen belang besluiten Wet markt en overheid

De gemeenteraad verklaart de algemeen belang besluiten van de voormalige gemeenten Slochteren, Hoogezand-Sappemeer en Menterwolde geldend voor het gehele grondgebied van de gemeente Midden-Groningen. Door het geldend verklaren van de algemeen belang besluiten van de voormalige gemeenten, worden de economische activiteiten uitgezonderd van de gedragsregels uit de Wet markt en overheid.

Besluit met algemene stemmen:

1. Op grond van artikel 29 van de Wet Arhi de besluiten van de voormalige gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren tot het aanwijzen van economische activiteiten die plaatsvinden in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde

lid van de Mededingingswet, geldend te verklaren voor het gehele grondgebied van de gemeente Midden-Groningen.

2. De algemeen belang besluiten te evalueren en een breed marktonderzoek te verrichten

in de tweede helft van 2020 om te komen tot een nieuw algemeen belang besluit.

3. Het besluit bekend te maken in het gemeenteblad.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

C. Verordening percentageregeling kunstopdrachten Midden-Groningen

De ‘percentageregeling beeldende kunstopdrachten 2002’ van de voormalige gemeente Hoogezand-Sappemeer dient te worden herzien en geharmoniseerd. De Verordening percentageregeling kunstopdrachten Midden-Groningen wordt daarom vastgesteld. Volgens deze regeling wordt een bepaald percentage van de bouwkosten van gemeentelijke gebouwen en onderwijsinstellingen gereserveerd voor de toepassing van beeldende kunst bij deze gebouwen.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

Besluit met algemene stemmen:

1. De Verordening percentageregeling kunstopdrachten Midden-Groningen vast te stellen

2. Een reserve beeldende kunst in te stellen;

3. Een reserve onderhoud beeldende kunst in te stellen;

 

D. Nota bodembeheer Midden-Groningen G 2020 en bodemkwaliteitskaarten

 

De Nota bodembeheer Midden-Groningen 2020 valt onder Harmonisatie van beleid en is een samenvoeging van het beleid van de drie afzonderlijke gemeenten van voor de herindeling. De Nota bodembeheer beschrijft de gebiedsspecifieke beleidsregels voor hergebruik van grond en baggerspecie op landbodem.

 

(Portefeuillehouder: dhr. Verschuren)

 

Besluit met algemene stemmen:

• de Nota bodembeheer Midden-Groningen 2020, met daarin opgenomen de bodemkwaliteitskaarten vast te stellen,

• de vaststelling van actuele bodemkwaliteitskaarten en van het aanbrengen van kleine, niet ingrijpende, aanpassingen in de Nota bodembeheer Midden-Groningen 2020 aan het college

te delegeren,

• de erkenning van de (water)bodemkwaliteitskaart van de andere bestuursorganen als een wettig bewijsmiddel voor het toepassen van grond en baggerspecie in onze gemeente, mits deze voldoet aan de regels zoals beschreven in de Nota bodembeheer Midden-Groningen

2020, aan het college te delegeren.

 

 

E. Facetbestemmingsplan parkeren

 

Het ‘Facetbestemmingsplan Parkeren’ vult de onderliggende bestemmingsplannen aan met een toetsingskader voor parkeren en voor laad- en losvoorzieningen. Door het ‘Facetbestemmingsplan Parkeren’ wordt een uniforme wijze van beoordeling van de parkeerbehoefte mogelijk gemaakt.

 

(Portefeuillehouder: dhr. Boersma)

 

Besluit met algemene stemmen:

1. Met inachtneming van de in de nota ‘Ambtshalve aanpassingen Facetbestemmingsplan Parkeren’ genoemde aanpassingen, gewijzigd vast te stellen het ‘Facetbestemmingsplan Parkeren’ met bijbehorende toelichting, zoals dit plan is vervat in de regels en de

verbeelding met identificatienummer: Facetbestemmingsplan Parkeren met identificatienummer NL.IMRO.1952.fbmigparkeren-va01.

2. Geen exploitatieplan vast te stellen voor de gronden waarop het bestemmingsplan betrekking heeft.

 

F. Bestemmingsplan Klaas Nieboerweg, bedrijventerreinen Foxhol

 

Op 25 september 2017 is het bestemmingsplan ‘Klaas Nieboerweg, bedrijventerreinen Foxhol’ vastgesteld. Tegen dit bestemmingsplan is beroep ingesteld. Na uitvoerige analyse is gebleken dat de visie van Avebe en gemeente op bepaalde aspecten uiteen blijft lopen. Tegelijkertijd is ook geconstateerd dat wij nog steeds achter de planuitgangspunten kunnen staan, maar dat in het bestemmingsplan wel enkele onjuistheden zijn opgenomen. Met het herstelbesluit worden deze onjuistheden weggenomen.

 

(Portefeuillehouder: dhr. Boersma)

Besluit met algemene stemmen:

1. Enkele wijzigingen (de wijzigingen zijn in het bestemmingsplan met arceringen en doorhalingen zichtbaar; de hoofdlijnen van de wijzigingen staan onder punt 7 in

het raadsvoorstel) door te voeren in het bestemmingsplan ‘Klaas

Nieboerweg, bedrijventerreinen Foxhol’ zoals dit onderdeel is van het besluit van 25 september 2017. Het aangepaste bestemmingsplan met de daarin aangegeven

wijzigingen bestaat uit de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het

GML bestand met IMRO code NL.IMRO.0018BP113Knieboerweg-VA02 en

bijbehorende bestanden;

2. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en de andere partijen de

uitkomst mede te delen en het besluit op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken.

 

 

9. Verlenging contract accountant voor 2020

 

Voor de gemeente Midden-Groningen moet op grond van artikel 213 van de Gemeentewet een accountant worden benoemd. Er is een contract afgesloten met de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG) accountant voor het boekjaar 2019 met de optie tot verlenging van 1 jaar.

 

(Portefeuillehouder: dhr. Kluit als voorzitter van de auditcommissie)

 

Dit agendapunt wordt rechtstreeks aan de raad voorgelegd.

 

Besluit met algemene stemmen

 

Het contract met de Hofsteenge Zeeman Groep accountants met 1 jaar te verlengen voor het jaar 2020.

 

 

10. Vaststellen verordening organisatie griffie en ondersteuning raad 2019

 

De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft een aantal wetswijzigingen doorgevoerd in twee modelverordeningen. Dit zijn ten eerste de Model verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2019 en tenslotte de Modelinstructies voor de griffer 2019. Hierdoor moet de “Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad 2018”, waarin deze verordeningen zijn opgenomen, worden herzien.

(Portefeuillehouder: dhr. Hoogendoorn: vervanging dhr. van Dijk als voorzitter van de werkgeverscommissie)

 

Besluit met algemene stemmen:

• De Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Midden-Groningen 2019 vast te stellen.

 

11. Beleidsplan buitenspeelruimte “Iedereen mag spelen” voor de gemeente Midden-Groningen

 

Het beleidsplan Buitenspeelruimte “Iedereen mag spelen” voor de gemeente Midden-Groningen wordt ter vaststelling aangeboden. Spelen zorgt voor ontmoeting, (ont)spanning, geestelijke en fysieke ontplooiing, verlegt de grenzen en levert kickervaringen en wekt de interesse. Na vaststelling van het beleid pakken de bewonerscommissies en de dorpsbelangen de handschoen op en gaan in de buurt verkennen welke wensen er leven, waarna zij in gesprek gaan met de gemeente om te bespreken wat haalbaar is.

 

(Portefeuillehouder: dhr. Boersma)

 

Besluit met algemene stemmen:

 

• het beleidsplan Buitenspeelruimte “Iedereen mag spelen” vast te stellen.

 

Toezegging:

Wethouder Boersma komt terug op de vraag van GemeenteBelangen Midden-Groningen of er al

aanvragen zijn vanuit de dorpen in het kader van de middelen (10.000 Euro) die door Vereniging Groninger Dorpen beschikbaar zijn gesteld.

 

 

12. Vaststelling beleid zonneparken in Midden-Groningen

 

Het beleid zonneparken in Midden-Groningen biedt een toetsingskader voor het beoordelen van aanvragen voor zonneparken. Het beleid maakt onderscheid tussen ‘grootschalige initiatieven’ en ‘kleinschalige lokale initiatieven’. De provincie is betrokken bij het opstellen van het beleid en zal samen met de gemeente initiatieven in het buitengebied beoordelen.

 

(Portefeuillehouder: dhr. Borg)

 

Er is hoofdelijke stemming aangevraagd door mw. M. Bos (VVD). Mw. Bos en dhr. Ubels leggen een stemverklaring af.

 

Amendementen:

1. van GemeenteBelangen Midden-Groningen, D66 en ChristenUnie

 

Stemming: Met 27 stemmen voor en 2 tegen is de motie aangenomen.

Voor: Velthuis, Akkerman, Ploeger, Loots, M.E. Bos, Ubels, Wind, van der Burg, F. Bos, van der Meijden, Lutterop, Renkema, Doorn, van Dijk, Metscher, Joostens, Haze, Zuiderveen, Bosscher, van de Vlist, Polat, Feenstra, Kluit, Westerdiep, van de Veen, van Duren, Sinnema.

 

Tegen: Offereins, Nieland,

 

2. van CDA en ChristenUnie

 

Stemming: met 17 stemmen voor en 12 stemmen tegen is het amendement aangenomen.

 

Stemming:

Voor: Velthuis, Akkerman, Ploeger, Loots, M.E. Bos, Ubels, Wind, van der Burg, F. Bos, van der Meijden, Lutterop, Renkema, Doorn, van Dijk, Metscher, Joostens, Haze.

Tegen: Offereins, Nieland, Zuiderveen, Bosscher, van de Vlist, Polat, Feenstra, Kluit, Westerdiep, van de Veen, van Duren, Sinnema.

 

3. D66

Stemming:

Met unanieme stemming aangenomen.

 

Stemverklaring mw. M.E. Bos en dhr. Ubels:

Tijdens de commissie heeft mw. Bos al uitgebreid uitgelegd geen voorstander te zijn van zonneparken op land. Buiten dat ze vinden dat er genoeg wordt gedaan in Midden-Groningen zoals het windpark in Meeden, het grote zonnepark in Sappemeer en alle andere kleinere zonneparken, zijn verrommeling van het landschap, de stijgende grondprijzen en de tekorten in de voedselproductie de belangrijkste redenen om tegen het voorstel te stemmen.

 

Besluit is met de volgende stemming aangenomen: (27-2)

 

Voor: Velthuis, Akkerman, Ploeger, Loots, Wind, van der Burg, F. Bos, van der Meijden, Lutterop, Renkema, Doorn, van Dijk, Metscher, Joostens, Haze, Offereins, Nieland, Zuiderveen, Bosscher, van de Vlist, Polat, Feenstra, Kluit, Westerdiep, van de Veen, van Duren, Sinnema.

 

Tegen: M.E. Bos en Ubels

 

 

1. In te stemmen met de beantwoording van de overleg- en inspraakreacties zoals

opgenomen in de Nota van inspraak- en overlegreacties

2. Het Beleid Zonneparken in Midden-Groningen vast te stellen.

 

 

13. Bekrachtiging geheimhouding financiële bijlage Kindcentrum Heidemeer en Van Heemskerck

 

Om de onderhandelingspositie van de gemeente bij de nieuwbouw van kindcentrum ’t Heidemeer en Van Heemskerck niet in gevaar te brengen, is het van belang dat de raad de geheimhouding bekrachtigd op de financiële bijlage bij het raadsvoorstel.

 

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

 

(de geheimhouding moet bekrachtigd worden in de eerstvolgende raadsvergadering volgend op het besluit van het college om geheimhouding op te leggen).

 

Besluit met algemene stemmen:

• Geheimhouding te bekrachtigen op grond van artikel 25 lid 3 Gemeentewet van de door het college opgelegde geheimhouding op de financiële bijlage bij raadsvoorstel krediet kindcentrum ’t Heidemeer en Van Heemskerck o.b.v. art. 10 lid 2b Wob conform de onder

argumenten weergegeven onderbouwing.

 

 

14. Bekrachtiging geheimhouding financiën scholenprogramma overname versterking

 

Om de onderhandelingspositie van de gemeente bij de projecten versterking scholenprogramma niet in gevaar te brengen, is het van belang dat de raad de geheimhouding bekrachtigd op de financiële bijlage bij het raadsvoorstel.

(Portefeuillehouder: dhr. Drenth)

(de geheimhouding moet bekrachtigd worden in de eerstvolgende raadsvergadering volgend op het besluit van het college om geheimhouding op te leggen).

 

Besluit met algemene stemmen:

 

• Geheimhouding te bekrachtigen op grond van artikel 25 lid 3 Gemeentewet van de door het college opgelegde geheimhouding op de financiële bijlage bij raadsvoorstel overname projecten versterking scholenprogramma door gemeente o.b.v. art. 10 lid 2b Wob conform

de onder argumenten weergegeven onderbouwing.

 

 

15. Tijdelijke benoeming en beëdiging plaatsvervangend commissielid GroenLinks

 

Tijdelijk te benoemen van de heer Van den Bos gedurende de periode dat de heer Zuiderveen mevrouw Bosman vervangt als raadslid voor betreffende partij.

De geloofsbrieven zijn voorafgaand aan de vergadering onderzocht door:

H. Flederus (voorzitter), G.H. Akkerman, H. Polat. Vanwege ziekte van dhr. Flederus treedt mw. Polat op als voorzitter en meldt dat de geloofsbrieven in orde zijn bevonden.

 

De raad kan hiermee overgaan tot besluitvorming.

 

Besluit met algemene stemmen:

 

De heer Van den Bos te benoemen als tijdelijk plaatsvervangend commissielid voor GroenLinks gedurende de periode dat de heer Zuiderveen mevrouw Bosman als raadslid vervangt.

 

 

16. Ontslagverzoek wethouder Woortman

 

Wethouder Woortman krijgt het woord en geeft een toelichting op haar ontslagverzoek aan de raad en verzoekt de raad om haar met onmiddellijke ingang ontslag te verlenen als wethouder van de gemeente Midden-Groningen. Ze spreekt vervolgens de raad, de publieke tribune en de belangstellenden via de livestream toe. Op een later moment volgt er een officieel afscheid.

 

a. Voordracht kandidaat-wethouder

Mw. van der Veen draagt mw. J.C.M. van Schie voor als kandidaat-wethouder.

 

17. Instellen adhoc commissie integriteit wethouders

 

In verband met het verzoek tot ontslag van wethouder Woortman en de voorbereiding op de benoeming van de beoogde nieuwe wethouder wordt voorgesteld om een een adhoc commissie integriteit wethouders in te stellen en in deze commissie de volgende raadsleden te benoemen:

 

• Mw. Doorn (ChristenUnie)

• Mw. Van der Burg (CDA)

• Dhr. Renkema (D66)

 

 

Besluit met algemene stemmen:

1. In te stellen een adhoc commissie integriteit wethouders

2. Hierin te benoemen de volgende raadsleden:

• Mw. Doorn (ChristenUnie)

• Mw. Van der Burg (CDA)

• Dhr. Renkema (D66)

 

18. Sluiting

 

 

Naar boven