Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2020, 26298 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2020, 26298 | Beleidsregels |
Subsidieregeling Cultuur Nijmegen
Op 25 september 2019 heeft de gemeenteraad de cultuurvisie Groei. vastgesteld. In deze cultuurvisie zijn de uitgangspunten voor de Nijmeegse culturele sector in de aankomende jaren benoemd. Centraal in het nieuwe beleid staat de betekenis van cultuur voor de ontwikkeling van Nijmegen: cultuur is van belang voor de vitaliteit van de leefgemeenschap in onze stad en regio. We plaatsen cultuur in het perspectief van deze betekenis, waarbij cultuurbeleid wordt gelinkt aan het ruimtelijke, economische en sociale domein en de opgaven die de stad daarin heeft. Door een subsidiehuis wordt uitvoering gegeven aan de cultuurvisie. Dit subsidiehuis kent zes categorieën. In deze Subsidieregeling Cultuur Nijmegen worden vier van deze categorieën omgezet in onderstaande vier deelregelingen:
Meerjarige Culturele Programma’s
De overige twee categorieën worden door andere regelingen ingevuld namelijk via de Subsidieregeling Amateurkunst Nijmegen en de Groeispurt.
Het college van burgemeester en wethouders
gelet op artikel 3 lid 5 Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen voor verstrekking van subsidies Cultuur
De gemeente stelt in verschillende subsidies beschikbaar die bijdragen aan onderstaande programmalijnen uit de cultuurvisie Groei:
Artikel 4 Indieningsvereisten aanvraag
De aanvragen voor de deelregeling Culturele Projecten en deelregeling Meerjarige Culturele Programma’s dienen digitaal ingevuld te worden via het webformulier op www.nijmegen.nl/subsidies.
De aanvragen voor de deelregelingen De Basis en deelregeling Infrastructuur & Overige dienen digitaal ingeleverd te worden via cultuursubsidies@nijmegen.nl.
Onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad is jaarlijks €20 miljoen (prijsniveau 2020) beschikbaar voor de uitvoering van de Cultuurvisie Groei.
Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de NKS, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd voor activiteiten:
Hoofdstuk 2: Subsidie Culturele Projecten
De deelregeling Culturele Projecten is bedoeld om de cultuur in Nijmegen te versterken door spannende en veelzijdige projecten te stimuleren. De subsidie is zowel gericht op participatieve- als artistieke kunstprojecten.
Het College verstrekt jaarlijks op basis van het advies van de subcommissie Groei. subsidie aan een instelling voor culturele projecten, indien het project uitvoering geeft aan één of meerdere van onderstaande criteria (zie toelichting):
Subsidie wordt geweigerd voor projecten, die door een instelling worden georganiseerd die reeds subsidie ontvangt vanuit de deelregelingen Meerjarige Culturele Programma’s of De Basis. Deze instellingen mogen wel fungeren als samenwerkingspartner.
Hoofdstuk 3: Meerjarige Culturele Programma’s
De deelregeling Meerjarige Culturele Programma’s is bedoeld om de cultuur in Nijmegen te versterken door de artistieke kwaliteit te verhogen en een divers publiek te bereiken. Deze programma’s zijn mede bepalend voor de identiteit van de stad. Deze regeling stimuleert het experiment met andere domeinen waarbij de artistieke kwaliteit het uitgangspunt blijft.
Het College verstrekt, op basis van het advies van de adviescommissie Groei. subsidie aan een instelling voor een cultureel programma als het te subsidiëren culturele programma uitvoering geeft aan één of meerdere van onderstaande criteria (zie toelichting):
Artikel 17 Aanvullende voorwaarden voor subsidieverstrekking
Vanwege de overlappende periode voor een aanvraag bij de BIS (Basis InfraStructuur van het Rijk) en/of landelijke fondsen kunnen de instellingen die bij deze landelijke regelingen een aanvraag hebben ingediend, een kopie van deze aanvraag overleggen in plaats van het meerjarenbeleidsplan. De kopie van de aanvraag voor de BIS en/of landelijke fondsen omvat een onderschrijving van de codes Fair Practice Code, de Governance Code Cultuur en de Code Diversiteit en Inclusie. Aanvullend geven de instellingen aan op welke manier invulling wordt gegeven aan de gemeentelijke criteria:
De deelregeling voor De Basis is bedoeld om het culturele ecosysteem in Nijmegen, waarvan de zes grote, culturele instellingen de basis vormen, te behouden en te versterken.
Het College verstrekt op basis van het advies van de adviescommissie Groei. subsidie aan een instelling voor de jaarlijkse programmering indien deze uitvoering geeft aan één of meerdere van onderstaande criteria (zie toelichting):
Hoofdstuk 5: Infrastructuur & Overige
De deelregeling Infrastructuur & Overige is bedoeld ter ondersteuning, facilitering en ontwikkeling van de gehele culturele sector. Deze regeling biedt de gemeente de kans om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en actualiteiten.
Het College verstrekt subsidie aan een instelling voor culturele activiteiten indien deze uitvoering geven aan één of meerdere van onderstaande criteria (zie toelichting):
Hoofdstuk 6: Overige bepalingen
Artikel 24 Verplichtingen en Verantwoording
In onderstaand overzicht is weergegeven welke soorten subsidie op basis van deze regeling aangevraagd kunnen worden en hun aanvraagtermijn.
Toelichting bij artikel 8 Adviescommissies
De diversiteit in de cultuursector vraagt om een manier van beoordelen waar het niet alleen draait om tellen, maar om wegen. De gemeente vindt het belangrijk dat subsidieaanvragen worden beoordeeld tegen de achtergrond en het profiel dat een instelling heeft. Dat betekent dat bij sommige instellingen het ene criterium zwaarder kan wegen dan het andere criterium.
De commissies beoordelen aan de hand van de volgende criteria:
Kernbegrippen voor de beoordeling van kwaliteit zijn vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid. Het gaat niet uitsluitend om bewezen kwaliteit, voortkomend uit eerder opgedane ervaring, maar ook om potentiele kwaliteit.
Vakmanschap heeft betrekking op de vaardigheden van de bij de instelling betrokken makers. Zeggingskracht gaat over de impact van de activiteiten op het publiek. Dat wil zeggen dat de activiteiten aansprekend zijn voor de publieksgroepen die de instelling wil bereiken. De oorspronkelijkheid van de activiteiten heeft betrekking op de herkenbare (artistieke) signatuur die onlosmakelijk is verbonden met de betreffende instelling waardoor een bijzondere of zelfs unieke bijdrage aan de sector wordt geleverd.
Innovatie, creativiteit en experiment
Innovatie, creativiteit en experiment heeft betrekking op vernieuwing en het innoverende karakter van het aanbod van een instelling. Dit kan op twee manieren namelijk door innovatie van de kunsten zelf en door innovatie in de samenleving te creëren. Innovatie van de kunsten zelf kan bijvoorbeeld door nieuw werk te presenteren of uit te voeren of door te experimenteren met nieuwe manieren waarop een discipline zich artistiek kan uitdrukken. Innovatie in de samenleving wordt bereikt door verbindingen aan te gaan met andere domeinen en thema’s, zoals wetenschap, zorg, duurzaamheid, economie, etc.
De activiteiten zijn van toegevoegde waarde op het bestaande aanbod; zij dragen bij aan de pluriformiteit en diversiteit van het totale aanbod in de stad. De activiteiten dragen bij aan de aantrekkelijkheid van Nijmegen. Dit blijkt uit de wijze waarop de instelling aangeeft hoe de activiteiten zich verhouden tot de lokale omgeving, het lokale aanbod en de impact daarvan.
(inter)Nationale uitstraling en bereik
Hierbij gaat het om instellingen die belangrijk zijn voor de stad en een (inter)nationale uitstraling hebben. Dit blijkt onder andere uit financiering vanuit de BIS, landelijke fondsen en/of provincie. De instelling streeft een bovenregionale en/of (inter)nationale ambitie en uitstraling na.
Ondernemerschap draait om het creëren van draagvlak voor het aanbod en het vinden van het juiste publiek (in aard en omvang). Het succes wordt mede bepaald door het beheren, organiseren en vermarkten van het culturele ‘product’. De financiële en bedrijfsmatige gezondheid van een instelling spelen daarbij een belangrijke rol.
Er wordt gekeken in hoeverre de instelling vanuit financieel, bedrijfsmatig en organisatorisch perspectief in staat is om de activiteiten uit te voeren.
Bij publieksbereik draait het om de visie en de rol van de instelling op het publiek. Het gaat over de publieksdoelgroepen die de instelling bereikt en de wijze waarop dat gebeurt. Hierbij staat de wijze waarop een instelling nieuw en meer divers publiek bereikt en interactie heeft met dit publiek centraal. Nieuw publiek gaat over een grotere diversiteit van het publiek. Het gaat over het versterken van de relatie tussen de instelling en het (toekomstig) publiek en de manier waarop dit zich vertaalt in de activiteiten.
Educatie is het beleid dat een instelling voert op het gebied van cultuureducatie, zoals schoolgebonden activiteiten. Het aanbod en bereik van de educatieve activiteiten moeten in evenwicht zijn met de vraag van de scholen. Daarnaast heeft cultuureducatie ook betrekking op aanvullende activiteiten voor niet-schoolgebonden publiek, zoals nagesprekken en publiekscursussen.
Participatie gaat enerzijds om het bezoek van nieuw en bestaand publiek aan de activiteiten van de culturele instelling. Anderzijds gaat het over het actief betrekken van bezoekers bij de activiteiten, zodat het publiek ook zelf aan de activiteit meewerkt. Het gaat dus over het kijken en luisteren naar cultuur, cultuur beleven en/of het zelf actief beoefenen van kunst en cultuur.
Verbinding met andere domeinen
De verbinding met andere domeinen draait om de betekenis die cultuur kan hebben voor andere domeinen, zoals zorg en welzijn, duurzaamheid, economie, etc. Het gaat om de rol die een instelling heeft in zijn omgeving en het beoogde effect van deze verbinding.
Positie in het culturele netwerk
Dit draait om de mate waarin samenwerking wordt gezocht binnen het eigen werkveld maar ook daarbuiten. Dit kan om zowel inhoudelijke als bedrijfsmatige samenwerking gaan. Centraal staat de rol die de instelling speelt in zijn directe omgeving.
Veelzijdig & aanvullend aanbod
Veelzijdig en aanvullend aanbod is aanbod dat relevant en actueel is, meegaat met de tijd en aansprekend is voor (nieuwe) doelgroepen. Voor de pluriformiteit en dynamiek van het aanbod is een grote variatie aan disciplines, genres en mengvormen essentieel.
Ondersteuning cultureel netwerk
Relevant bij dit criterium is de wijze waarop de activiteiten van de instelling bijdragen aan het realiseren, faciliteren en professionaliseren van het culturele netwerk in Nijmegen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-26298.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.