Gemeenteblad van Dronten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2020, 252594 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2020, 252594 | Verordeningen |
Nadere regels Jeugdhulp gemeente Dronten
In de nadere regels Jeugdhulp vind je regels en afspraken die zijn gemaakt rondom jeugdhulp in de gemeente Dronten. Je kunt lezen wat je van de gemeente Dronten kunt verwachten, maar je leest ook wat wij van jou en jouw ouders verwachten (hoofdstuk 1). De regels en afspraken in deze nadere regels vullen de verordening sociaal domein aan. De begrippen en afkortingen die wij gebruiken, leggen wij uit in hoofdstuk 6.
Wij spreken kinderen en jongeren graag aan met je en jij, vandaar dat wij dit in deze nadere regels ook doen.
De Jeugdwet is een kaderwet. Dat betekent dat de gemeente veel ruimte heeft bij het maken van regels over deze wet. De gemeente biedt jou maatwerkondersteuning als dat noodzakelijk is voor jou om gezond en veilig op te groeien, te kunnen groeien naar zelfstandigheid, je voldoende te kunnen redden en mee kunnen doen in de maatschappij. Dit betekent ook dat er allerlei vormen van hulp en ondersteuning bestaan die goed en zinvol kunnen zijn voor jou, maar waarbij de gemeente jou geen maatwerkondersteuning biedt.
In de hoofdstukken 2 en 3 kun je lezen welke hulp en ondersteuning wij niet, of alleen in uitzonderlijke gevallen bieden. Dit zijn de zogenaamde buitengrenzen van de regels op het gebied van jeugdhulp in Dronten. Wij kijken altijd naar jouw specifieke situatie. Zo gebruiken wij zo nodig de omgekeerde toets. Dit is een werkwijze waarbij wij onderzoeken of wij toch maatwerkondersteuning of een andere vorm van ondersteuning moeten inpassen. Ook als jouw situatie niet past binnen de regels van de wet.
Bovendien hebben wij een hardheidsclausule. Een hardheidsclausule is een mogelijkheid om af te wijken van de wet. Hierover vind je meer informatie in hoofdstuk 6.
Het kan zijn dat jij hulp vraagt, maar dat de gemeente jou die hulp niet kan bieden. In die gevallen ondersteunen wij jou om jouw vraag ergens anders te stellen. Als dat nodig is brengen wij je in contact met mensen of organisaties die jou wel kunnen helpen.
Vaak is het nodig om over jouw hulpvraag te overleggen binnen de gemeente. Dit doen wij met mensen die het belangrijk vinden dat het goed met jou gaat of met bijvoorbeeld jouw school of hulpverleners die bij jou betrokken zijn. In verreweg de meeste gevallen doen wij dat samen met jou of in overleg met jou en/of jouw ouder(s). Heel soms komt het voor dat wij niet van tevoren met jou en/of jouw ouder(s) hierover kunnen overleggen, bijvoorbeeld omdat er sprake is van een onveilige situatie voor jou. Zodra het mogelijk is, zullen wij jou alsnog vertellen met wie en waarover wij hebben gesproken.
Inwoners die het niet eens zijn met de beslissingen van de gemeente, kunnen dit voorleggen aan de rechter. De rechter doet dan uitspraak in de zaak. Dit wordt jurisprudentie genoemd. Deze jurisprudentie verwerken wij in de nadere regels. Ook merken wij soms dat de regels die wij gemaakt hebben in de praktijk niet zo werken zoals wij graag willen. Ook die ervaringen verwerken wij in de nadere regels. Dit is de reden waarom nadere regels in de toekomst kunnen worden aangevuld of aangepast.
Je kunt vaak al een deel van jouw problemen oplossen door erover te praten met mensen uit je omgeving, die je goed kennen en dicht bij je staan. Je kunt samen met deze mensen een plan maken, waarin staat wat je zelf kunt doen om jouw situatie te verbeteren. Vervolgens ga je aan de slag gaan met dit door jullie bedachte plan.
Wij kunnen je – als dat nodig is – helpen bij het zoeken naar naar mogelijkheden om jouw situatie te verbeteren. Je kunt jouw hulpvraag aan de gemeente vertellen door een brief of e-mail te sturen, te bellen of door aan te kloppen bij de praktijkondersteuner van de huisarts of je schoolmaatschappelijk werker. Wij gaan dan met jou praten over jouw hulpvraag.
Als het je zelf niet lukt om de situatie te verbeteren, helpen wij je bij het zoeken naar oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning die vrij toegankelijk is, zoals (school)maatschappelijk werk, de jeugdgezondheidszorg en maatschappelijke organisaties, zoals De Meerpaal. Er zijn ook oplossingen vanuit andere wetten mogelijk. Een voorbeeld daarvan is de Zorgverzekeringswet. Als je nog andere ondersteuning nodig hebt, kunnen wij maatwerk-ondersteuning bieden.
Als maatwerk-ondersteuning voor jou noodzakelijk is, dan krijg je die. Wij gaan dan samen met jou onderzoeken wat voor soort ondersteuning bij jou past. Het kan zijn dat je om een bepaalde vorm van hulp vraagt, terwijl uit ons onderzoek blijkt dat deze hulp niet noodzakelijk is voor je. Er zijn een paar vormen van hulp waarvoor je niet bij de gemeente kunt aankloppen. Hierover lees je meer in hoofdstuk 2.
Als je vraagt om maatwerk-ondersteuning, onderzoeken wij eerst wat de kern van jouw probleem is. Daarbij betrekken wij mensen die het belangrijk vinden dat het goed met jou gaat. Soms zijn er problemen in jouw gezin, waardoor het niet goed met jou gaat. Het kan ook zo zijn dat niet alleen jij problemen hebt, maar ook een van jouw ouders of een broertje of zusje. De gemeente heeft de taak om dat allemaal te onderzoeken.
Het kan zijn dat uit ons onderzoek blijkt dat er iets anders of iets meer aan de hand is dan de hulpvraag die je ons hebt gesteld. Wij zullen dat dan met jou bespreken. Als blijkt dat er een verband is tussen jouw probleem en andere problemen binnen het gezin, kunnen wij ook daar meekijken en als dat nodig is ondersteuning bieden.
Dat doen wij op de volgende manier:
Het kan zijn dat wij jouw ouder(s) vragen om te helpen bij het oplossen van jouw probleem. Wij houden dan uiteraard rekening met het belang van jouw ouder(s) om voldoende zelfredzaam te zijn en mee te kunnen doen in de maatschappij. Hiermee bedoelen wij bijvoorbeeld dat ze zichzelf kunnen redden en geld verdienen/een (gezins)inkomen hebben.
Na jouw verzoek tot ondersteuning en onderzoek neemt de gemeente een besluit. Wij sturen je hierover een bericht.
Wij leggen in het besluit in elk geval vast:
Soms verwijzen wij in ons besluit naar een verslag, rapport of ander schriftelijk stuk, omdat daarin de redenen staan voor ons besluit. In die gevallen sturen wij dat verslag, rapport of ander schriftelijk stuk mee met het besluit.
De hulp is altijd gericht op het verbeteren van jouw situatie. Maar ook op het versterken van jouw eigen kracht en die van de mensen uit jouw omgeving. Dit kan betekenen dat de hulp gericht is op het oplossen van het probleem. Als dat niet kan, wordt er ingezet op het normaliseren en stabiliseren van jouw situatie.
Als je geen maatwerk-ondersteuning meer nodig hebt, kun je nog wel gebruikmaken van vrij toegankelijke voorzieningen. Dit is ondersteuning waarvoor je geen besluit van de gemeente nodig hebt. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteuning door de gids zelf, door een jeugdwelzijnsorganisatie of via een stichting. Dit gaat altijd in overleg met de organisatie of persoon die de ondersteuning biedt.
2. De gemeente heeft nog geen besluit genomen, maar de aanbieder die jou zou kunnen helpen heeft een wachtlijst. Als je hierdoor niet op tijd de hulp kunt krijgen die je nodig hebt, overleggen wij of een andere gecontracteerde aanbieder je kan helpen. Als dat niet zo is, kunnen wij samen met jou besluiten dat een aanbieder die geen contract met ons heeft, jou helpt.
Daarvan is in elk geval sprake als:
Je 3 keer niet op jouw afspraak met je hulpverlener bent verschenen en je dit niet uiterlijk 24 uur van tevoren hebt laten weten. Het is belangrijk dat je de afspraken met jouw hulpverlener nakomt. Die meldt het namelijk bij de gemeente als je 3 keer niet bent komen opdagen, zonder je op tijd (uiterlijk 24 uur van tevoren) af te melden. Als je 3 keer zonder tijdige afzegging niet op de afspraak bent verschenen, gaan wij met jou in gesprek.
Jeugdhulp in Dronten zetten wij resultaatgericht in. Aan het traject van de aanbieder van maatwerk-ondersteuning is een bedrag gekoppeld, waarmee de afgesproken resultaten moeten worden bereikt. Anders gezegd: als je je afspraken niet nakomt, heeft de aanbieder hier financieel nadeel van. Daarom geldt dat je afspraken ten minste 24 uur van tevoren moet afzeggen. Zeg je de afspraak te laat af of kom je niet op de afspraak en heb je dit ook niet (op tijd) laten weten, dan mag de aanbieder de kosten van deze afspraak bij jou in rekening brengen.
Wanneer bieden wij geen maatwerkondersteuning?
Wij vinden het belangrijk dat je weet wat je van de gemeente kunt verwachten. Daarom vertellen wij in dit hoofdstuk in welke gevallen wij geen maatwerkondersteuning bieden.
De gemeente biedt jou alleen maatwerkondersteuning als dat noodzakelijk voor je is om gezond en veilig op te groeien, te kunnen groeien naar zelfstandigheid, je voldoende te kunnen redden en mee te kunnen doen in de maatschappij. Dat betekent ook dat er allerlei vormen van hulp en ondersteuning bestaan die goed en zinvol kunnen zijn voor jou, maar waarbij de gemeente geen maatwerkondersteuning biedt.
De gemeente biedt in ieder geval geen maatwerkondersteuning als het gaat om:
2.1 Ondersteuning die niet is gericht op het aanpakken van het belangrijkste probleem
Naast de gemeente mogen ook de huisarts, de medisch specialist en de jeugdarts naar jeugdhulp verwijzen. Wij willen zorgen dat de hulp die jij en jouw gezin krijgen, zich richt op verbetering van het belangrijkste probleem. Als er meerdere vormen van hulp worden geboden, vinden wij het belangrijk dat er samenhang is tussen die hulp. Daarom onderzoeken wij, ook bij een verwijzing van de huisarts, de medisch specialist of de jeugdarts, altijd welke hulp er al in jouw gezin wordt ingezet. Vervolgens onderzoeken wij of het noodzakelijk is dat de hulp wordt ingezet.
Een behandeling wordt alleen ingezet als er voldoende stabiliteit in een gezin is. Als je om behandeling vraagt en wij vinden dat dit niet kan worden ingezet, kijken wij samen met jou wat er nodig is om jouw situatie toch te verbeteren. Ook onderzoeken wij dan wat er nodig is om de situatie te stabiliseren zodat de noodzakelijke behandeling alsnog kan worden ingezet.
2.2 Ondersteuning die niet evidence-based is
Evidence-based houdt in dat er er wetenschappelijk bewijs is voor de werking van een behandeling of voorziening. Wij baseren ons daarbij in de eerste plaats op de gegevens die het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) hierover verzamelt.
De gemeente biedt geen maatwerkondersteuning voor hulp waarvan de werking uit medisch-wetenschappelijk onderzoek onvoldoende is gebleken. Dat betekent dat wij de hulp niet inzetten als er onvoldoende medisch-wetenschappelijk bewijs is dat het kan bijdragen aan het verbeteren van jouw situatie. Een voorbeeld hiervan is hulp waarbij dieren worden ingezet. Je kunt dan denken aan: therapie met dieren, begeleiding met dieren en begeleiding bij het verzorgen van dieren.
2.3 Voor- en vroegschoolse educatie
De gemeente biedt geen maatwerkondersteuning in de vorm van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). VVE is geen jeugdhulp, maar een onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid van de gemeente Dronten. Kleuters met een taalachterstand worden binnen de VVE voorbereid op de basisschool. De kinderopvang zorgt voor de voor- en vroegschoolse educatie. De jeugdgezondheidszorg in Dronten regelt de VVE.
Als je alleen opvang nodig hebt omdat jouw ouders niet beschikbaar zijn (bijvoorbeeld omdat zij aan het werk zijn), dan biedt de gemeente daarvoor geen maatwerkondersteuning. Jouw ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het regelen en betalen van buitenschoolse opvang (BSO), een kinderdagverblijf of een gastouder. Als jouw ouders werken, hebben ze recht op kinderopvangtoeslag.
2.7 Inzet van een niet-gecontracteerde aanbieder na verwijzing door de huisarts, medisch specialist of jeugdarts
Als je door jouw huisarts, medisch specialist of jeugdarts wordt verwezen naar een niet-gecontracteerde jeugdhulpaanbieder, dan nemen wij hierover contact op met jou. Wij onderzoeken dan samen met jou of je kunt worden geholpen door een gecontracteerde aanbieder. Als dat zo is (en je kiest toch voor een niet-gecontracteerde aanbieder) dan bieden wij daarvoor geen maatwerkondersteuning. Je moet dan zelf deze hulp betalen, eventueel samen met jouw ouders.
2.8 Zelfverwijzingen die niet volgens de Dronter Koers zijn gedaan
Bij sommige aanbieders van jeugdhulp werken medisch specialisten of jeugdartsen. Zij mogen verwijzen naar jeugdhulp. Daarbij kunnen zij ook naar zichzelf verwijzen. De aanbieders waarmee wij een contract hebben om behandeling te bieden sluiten zich aan bij de Dronter Koers. Als zo’n aanbieder toch naar zichzelf verwijst, dan nemen wij contact met je opom te bepalen wat noodzakelijk is. Het kan zijn dat daaruit blijkt dat maatwerkondersteuning niet noodzakelijk is. Of dat er andere ondersteuning nodig is. In die gevallen bieden wij geen of andere maatwerkondersteuning en nemen wij de verwijzing naar de eigen organisatie niet over.
De gemeente biedt vaktherapie als het onderdeel is van een breder, multidisciplinair behandeltraject. Dit betekent dat de gemeente geen maatwerkondersteuning biedt als het alleen gaat om vaktherapie. Wel bieden wij in de vorm van preventief aanbod vaktherapie aan binnen het primair onderwijs. Beeldende therapie, dans-, drama- en muzuekterhapie, psychomotorische (kinder)therapie en speltherapie vallen onder vaktherapie.
Jouw ouders zijn in de eerste plaats verantwoordelijk om oog te hebben voor jouw belangen. Misschien heb je ook wel een leraar, familielid, kennis of iermand anders in jouw omgeving die dit voor jou kan doen. Als dat niet zo is, dan kunnen jouw ouders iemand vragen om dat voor je te doen. Als daar kosten aan verbonden zijn, dan betalen jouw ouders die zelf. De gemeente biedt geen maatwerkondersteuning in de vorm van kindercoaching.
Mogelijke jeugdhulp in combinatie van bredere jeugdhulpinzet
Er zijn een paar situaties waarin slechts in uitzonderlijke gevallen door de gemeente maatwerkondersteuning wordt ingezet. De uitzondering wordt telkens in het artikel genoemd. De situaties waar het om gaat zijn:
3.1 Als er sprake is van een ontheffing van de leerplicht
Als je een ontheffing van de leerplicht hebt en daardoor niet naar school gaat, betekent dat niet dat je dan automatisch maatwerkondersteuning krijgt. Als jij je met deze hulpvraag bij de gemeente meldt, onderzoeken wij deze. Daarbij volgen wij onze gebruikelijke werkwijze. Deze is beschreven in de verordening en in deze nadere regels. Uit dat onderzoek zal blijken of je maatwerkondersteuning nodig hebt tijdens een ontheffing van de leerplicht.
De gemeente biedt kortdurend verblijf als deze ontlastingszorg onderdeel is van een bredere jeugdhulpinzet. Dit betekent dat de gemeente geen maatwerkondersteuning biedt als het alleen gaat om ontlastingszorg.
De gemeente biedt alleen diagnostiek als dit onderdeel is van een bredere jeugdhulpinzet. Denk hierbij aan behandeling en/of behandeladviezen. Diagnostiek houdt in dat er een beeld wordt gevormd van het probleem, de oorzaak en indien mogelijk een oplossing.
De gemeente biedt alleen een second opinion als nieuw diagnostisch onderzoek noodzakelijk is. Bij een second opinion wordt een tweede (onafhankelijke) deskundige om een diagnose gevraagd. Dit wordt gedaan wanneer er twijfel bestaat over de uitslag van een eerste onderzoek. Vraag je een second opinion bij de gemeente aan, dan zal er eerst bekeken worden in hoeverre dit gegrond is. Wij hebben daarbij het rapport van het eerste onderzoek nodig.
3.5 Ondersteuning binnen de school, tijdens onderwijstijd
Het pedagogisch klimaat en de pedagogische vaardigheden van leerkrachten zijn de verantwoordelijkheid van de school en het samenwerkingsverband waar de school deel van uitmaakt. Het samenwerkingsverband heeft de kennis in huis om de leerkrachten te ondersteunen. De gemeente werkt samen met de school om de hulp rondom het kind goed te organiseren. Voor deze samenwerking is het niet mogelijk om een maatwerkvoorziening in te zetten.
3.6 Ondersteuning bij dyslexie
De gemeente biedt geen maatwerkondersteuning bij dyslexie als:
Alles wat te maken heeft met de echtscheiding van jouw ouders valt niet onder jeugdhulp. Soms is het zo dat een scheiding of de ruzie en spanningen tot problemen bij jou leiden, zoals een trauma of hechtings- en opvoedproblemen. Je kunt dan contact met ons opnemen. Ook als je problemen hebt door de echtscheiding, is het zo dat jouw ouders eerst de ruzies en spanningen moeten oplossen. De inzet van maatwerkondersteuning heeft namelijk vaak geen effect als de oorzaak van jouw problemen niet wordt weggenomen.
De gemeente werkt samen met de rechtbank Midden-Nederland. Als jouw ouders een echtscheidingsprocedure hebben bij de rechtbank, dan kan deze besluiten dat de gemeente jouw ouders maatwerk-ondersteuning moet bieden. De gemeente maakt dan aan de hand van het besluit van de rechtbank met jouw ouders afspraken over de hulp. Als jouw ouders niet meewerken aan die hulp, of als de hulp te weinig effect heeft, stuurt de gemeente een bericht naar de rechtbank en de Raad voor de Kinderbescherming. Zij besluiten dan hoe het verder gaat.
Nadere regels over maatwerkondersteuning in de vorm van een persoonsgebonden budget ( pgb )
In de verordening staan regels voor als je een persoonsgebonden budget (pgb) krijgt. In dit hoofdstuk lees je aanvullende regels voor een pgb.
Omdat de pgb-regels altijd door een volwassene moeten worden gevolgd, richten wij ons in dit hoofdstuk niet tot jou, maar tot jouw ouders, verzorgers en/of de beheerder van het pgb.
Een pgb is geen vorm van hulp. Nadat de gemeente heeft vastgesteld dat maatwerkondersteuning nodig is, onderzoeken wij in welke vorm dit moet worden verstrekt.
Hiervoor schreven wij al dat een pgb geen vorm van hulp is, maar een van de manieren waarop de hulp betaald kan worden. Het onderzoek dat de gemeente doet bij een pgb-aanvraag is daarom ook niet anders dan het onderzoek bij een andere jeugdhulpaanvraag. Dat betekent dat wij dezelfde stappen doorlopen als bij maatwerkondersteuning in natura.
Waar wij in dit hoofdstuk over ‘u’ spreken bedoelen wij daarmee jouw ouder(s)/verzorger(s).
4.1 Een pgb voor maatwerkondersteuning door een persoon uit het gezin of de sociale omgeving van de jeugdige
Soms kan en wil iemand uit het gezin of de sociale omgeving van de jeugdige de maatwerk-ondersteuning bieden. Aan de hand van de regels in de wet, de verordening en deze nadere regels onderzoeken wij of deze persoon vanuit een pgb betaald kan worden:
Wij onderzoeken ook of deze persoon de kwaliteiten heeft die nodig zijn om de noodzakelijke ondersteuning te bieden. Wij hanteren de wettelijke kwaliteitseisen voor de geboden hulp. Daarbij passen wij de norm van de verantwoorde werktoedeling toe. Hierin staan de wettelijke kwaliteitseisen beschreven waaraan de hulp die geboden wordt moet voldoen.
Bij het beoordelen van punt 7 onderzoeken wij:
wat het noodzakelijk gezinsinkomen is vergeleken met de uitgaven van vergelijkbare gezinnen. Hierbij wordt het 'persoonlijk budgetadvies' van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) gebruikt voor de vaststelling van het huishouden, de gezinsinkomsten en wat een vergelijkbaar huishouden minimaal nodig heeft voor de uitgaven van het huishouden.
4.2 De inzet van een professionele hulpverlener, betaald vanuit pgb
Een aanbieder van maatwerkondersteuning beschouwen wij als professional als deze voldoet aan de eisen in dit artikel. Ook moet de aanbieder voldoen aan de kwaliteitseisen die de wet, de verordening en deze regels stellen aan professionele aanbieders van Jeugdhulp.
In aanvulling stelt dit artikel nog de volgende eisen:
De gemeente overweegt daarbij nog dat:
Voor jeugdhulp in de vorm van een specialistische behandeling, de beroepskracht als GZ-psycholoog is geregistreerd in het BIG-register. Of hij werkt onder de verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde vakgenoot. Een orthopedagoog generalist is volgens de wet gelijkwaardig aan een GZ-psycholoog.
De jeugdige die het pgb ontvangt, is de budgethouder. Het pgb moet ook beheerd worden. Dit doet de budgetbeheerder. Hij of zij beheert het pgb en de uitgaven hiervan.
4.3.2 Eisen aan de budgetbeheerder
De gemeente gaat niet akkoord met een budgetbeheerder als:
4.3.3 De keuze van een budgetbeheerder
Als de voorgestelde budgetbeheerder niet eerder een pgb-budget vanuit de gemeente heeft beheerd, vindt eerst een gesprek plaats. Hierbij zijn de voorgestelde budgetbeheerder, de pgb-aanvrager en/of zijn ouders/wettelijk vertegenwoordiger en de gemeente aanwezig.
De gemeente gaat akkoord met een budgetbeheerder als:
De budgetbeheerder ondertekent het pgb-plan en verklaart zich daarmee bereid, in staat en op de hoogte. De gemeente kan op elk moment onaangekondigd het beheer controleren.
Vanaf jouw 18e verjaardag valt hulp in de meeste gevallen niet meer onder de Jeugdwet. Er kunnen zich 2 situaties voordoen:
In bijlage 1 staat een overzicht dat aangeeft onder welke wetgeving de hulp valt en wanneer het stopt.
Het is in sommige gevallen mogelijk om jeugdhulp te krijgen na jouw 18e verjaardag. Dit heet dan verlengde jeugdhulp. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten er resultaten vastgesteld zijn die alleen met jeugdhulp behaald kunnen worden. In de volgende drie situaties is verlengde jeugdhulp mogelijk:
AFWIJKEN VAN DEZE REGELS (HARDHEIDSCLAUSULE)
Als toepassing van deze regels voor jou gevolgen heeft die niet in verhouding staan
tot de doelen die met deze regels worden nagestreefd, kun jij de gemeente vragen
de hardheidsclausule toe te passen. Het is niet de bedoeling dat toepassing van deze
regels meer kwaad dan goed doet. Als jij vindt dat dat wel zo is, dan kun jij dat laten weten aan de gemeente. Als de gemeente ook vindt dat toepassing van deze regels in jouw geval meer kwaad dan goed doet, zal de gemeente de hardheidsclausule toepassen en afwijken van deze regels.
Alle woorden die in deze regels worden gebruikt, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, de hierop gebaseerde algemene maatregelen van bestuur, uitvoeringsbesluiten en de verordening sociaal domein gemeente Dronten.
Sommige woorden komen alleen in deze nadere regels voor. Er staan ook woorden in deze regels die ergens anders wel worden gebruikt maar niet uitgelegd. De betekenis van die woorden staat hieronder.
Aanbieder: Dit is een professionele organisatie of persoon die jou jeugdhulp biedt.
Afschaling: Als je de noodzakelijke ondersteuning krijgt, is het vaak zo dat die ondersteuning na een tijdje niet meer nodig is. Of dat een andere, vaak lichtere vorm van ondersteuning nodig is. Het omzetten van zware naar lichte ondersteuning of het helemaal stopzetten van de maatwerkondersteuning noemen wij afschaling. Als die helemaal stopt, is het vaak zo dat je nog wel hulp krijgt van de mensen die het belangrijk vinden dat het goed gaat met jou. Ook komt het voor dat wordt afgeschaald naar vrij toegankelijke voorzieningen.
E-health: E-health is het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën. En dan vooral internet-technologie, om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren. Zo zijn er online programma’s en apps die jou kunnen helpen jouw situatie te verbeteren.
Evidence-based: Dit betekent dat de werking van de voorziening gebaseerd is op gegevens uit wetenschappelijk onderzoek. Wij baseren ons daarbij in de eerste plaats op de gegevens die het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) hierover verzamelt.
Gezin: In deze nadere regels spreken wij soms over jouw gezin. Hiermee bedoelen wij de mensen bij wie je opgroeit en die betrokken zijn bij jouw opvoeding. Dit kunnen jouw ouder(s) en/of broer(s) en zus(sen) zijn, maar het kan ook zijn dat jij opgroeit bij je opa en/of oma of een ander familielid of bekende. Als je niet opgroeit in een gezin, lees dan waar gezin staat: de mensen in jouw omgeving die het belangrijk vinden dat het goed gaat met jou.
Groepsaanbod: Ondersteuning of hulp die je krijgt samen met anderen die een vergelijkbaar probleem hebben.
Kortdurend verblijf: Dit is jeugdhulp die wordt ingezet ter ontlasting van jouw ouder(s)/verzorger(s). Je logeert dan korte tijd (meestal een of een paar nachten per maand) ergens anders dan thuis.
Maatwerkondersteuning: Dit is ondersteuning waarvoor je een besluit van de gemeente nodig hebt.
Multidisciplinair behandeltraject: Hierbij wordt behandeling vanuit verschillende invalshoeken gecombineerd ingezet om de behandeling succesvol te laten zijn. Je krijgt dan bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie (gesprekken met een psycholoog), EMDR (een vorm van traumaverwerking) en daarnaast (een vorm van) vaktherapie.
Niet-gecontracteerd aanbod: Dit zijn aanbieders van jeugdhulp die geen contract hebben afgesloten met de gemeente. Wij hebben met hen dus geen afspraken gemaakt over zaken als de kwaliteit en de prijs van de hulp of ondersteuning.
Normaliseren: Hieronder verstaan wij het bereiken van een situatie, waarbij:
Onderzoek: Het verzamelen van de informatie die de gemeente nodig heeft om een besluit te kunnen nemen over de hulp die je nodig hebt. Dit kan zijn:
Wij vertellen je met wie wij praten en waarom wij dat doen. Tenzij dit niet kan ter bescherming van jezelf (bijvoorbeeld in geval van spoed). In die gevallen vertellen wij je achteraf met wie wij gepraat hebben en waarom wij dat deden.
Het maken van een verklarende analyse of een holistische theorie kan hierbij een hulpmiddel zijn. Dit doen wij samen met jou en jouw gezin.
OPP: Ontwikkelingsperspectief. Dat is het niveau dat uiteindelijk van het kind verwacht wordt. Scholen voor speciaal basisonderwijs moeten voor elke leerling een ontwikkelingsperspectief vaststellen. Dit geldt ook voor leerlingen in het reguliere basisonderwijs met een onderwijsachterstand. Vanuit het ontwikkelingsperspectief worden doelstellingen bepaald. De school kijkt of de leerling zich volgens dit perspectief ontwikkelt en past het onderwijs- en leerstofaanbod hierop aan. Door deze manier van werken worden de talenten en mogelijkheden van de leerlingen beter benut. In het speciaal basisonderwijs kan dit een belangrijke bijdrage leveren aan het opbrengstgericht werken. Ook voor ouders en inspectie is het inzichtelijk aan welke doelen gewerkt wordt.
Plan: Het plan dat je met jouw omgeving en eventueel met de bij jou betrokken professionals en de gemeente maakt om tot verbetering van jouw situatie te komen. Denk bijvoorbeeld aan een familiegroepsplan, een routeplan of een plan van aanpak.
Sterk-producten: Hiermee bedoelen wij Sterk voorschools, Sterk in de klas en Sterk op school. Deze vallen onder de vrij toegankelijke ondersteuning.
TLV: Toelaatbaarheidsverklaring. Om te worden toegelaten tot het speciaal (basis)onderwijs heeft een kind een toelaatbaarheidsverklaring nodig.
Vaktherapie: Hiermee worden de volgende vormen van therapie bedoeld: beeldende therapie, danstherapie, dramatherapie, muziektherapie, psychomotorische (kinder)therapie en speltherapie.
Verordening: Als wij in deze nadere regels spreken over de verordening dan bedoelen wij daarmee de Verordening Sociaal Domein gemeente Dronten 2020.
Vertrouwenspersoon: Hiermee bedoelen wij de vertrouwenspersoon op grond van de Jeugdwet (artikel 1a.1 en 4.1.9 Jeugdwet).
Voorliggende voorziening: Als je jouw doel niet op eigen kracht of met hulp van mensen om je heen kunt behalen, maar wel met ondersteuning die je krijgt vanuit een andere wet, dan kiezen wij voor die ondersteuning. Dat noemen wij een voorliggende voorziening.
Vrij toegankelijke ondersteuning: Dit is ondersteuning waarvoor je geen besluit van de gemeente nodig hebt. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteuning door de gids zelf, door een jeugdwelzijnsorganisatie of via een stichting. Inzet van deze ondersteuning gaat altijd in overleg met de organisatie of persoon die de ondersteuning biedt.
Wmo: De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Bijlage 1 overgang van zorg 18-/18+
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-252594.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.