Gemeenteblad van Heemskerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2020, 252520 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2020, 252520 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent subsidie voor het sociaal domein (Subsidieregeling Sociaal domein gemeente Heemskerk 2020)
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijving
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Kwetsbare inwoners of groepen: inwoners of groepen inwoners die woonachtig zijn in de gemeente Heemskerk en, al dan niet tijdelijk, belemmeringen ervaren om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten. Het gaat dan onder meer over: (1) lichamelijke gesteldheid, (2) mentaal welbevinden, (3) zingeving, (4) kwaliteit van leven, (5) sociaal maatschappelijk participeren en (6) dagelijks functioneren.
Artikel 1.3 Algemene voorwaarden en verplichtingen subsidieverstrekking
Naast de bepalingen in de ASV zijn voorts de volgende algemene voorwaarden van toepassing op het verstreken van subsidies in het kader van deze subsidieregeling:
Toegankelijkheid: Activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend moeten in beginsel voor alle inwoners van Heemskerk openstaan. Bij de uitvoering van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt verstrekt, zorgt de subsidieontvanger ervoor dat iedereen voor wie de activiteit is bedoeld daadwerkelijk mee kan doen. Dat wil zeggen dat in ieder geval zoveel mogelijk sociale, fysieke of praktische belemmeringen worden weggenomen.
Noodzakelijkheidscriterium: Subsidie wordt uitsluitend verleend als door de aanvrager wordt aangetoond dat deze noodzakelijk is om de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd te kunnen uitvoeren of realiseren. Indien de aanvrager naar het oordeel van het college over voldoende eigen middelen beschikt (of kan beschikken) om de beoogde activiteit(en) te kunnen uitvoeren, dan kan de subsidie op grond daarvan worden geweigerd.
Eigen financiële bijdragen: De aanvrager moet aantonen in hoeverre eigen (organisatie)middelen, contributies, donaties, financiële bijdragen van deelnemers en/of bezoekers dan wel andere inkomsten worden ingezet voor de uitvoering of realisering van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Uitgangspunt daarbij is dat zowel van de organisatie zelf als van leden, deelnemers en/of bezoekers een reële eigen bijdrage wordt gevraagd, zulks naar het oordeel van het college.
Fondsenverwerving: De aanvrager moet in de aanvraag opgeven welke inspanningen zijn verricht voor het verwerven van financiering via sponsoring, particuliere- en/of goede doelen-fondsen, subsidieregelingen van andere overheden, crowdfunding etcetera, en welke resultaten dat (eventueel naar verwachting) oplevert.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen subsidies sociaal domein
Artikel 2.1 Subsidie sociaal domein
Een (meer)jaarlijkse of eenmalige subsidie sociaal domein wordt verleend als financiële bijdrage in de kosten van activiteiten. De te subsidiëren activiteiten moeten, naar het oordeel van het college, een aantoonbare bijdrage leveren aan de realisatie van het gemeentelijk beleid zoals vastgelegd in het Beleidsplan sociaal domein 2020-2023 ’Naast elkaar, met elkaar, voor elkaar’:
Artikel 2.2 Nadere bepalingen subsidies sociaal domein
De in activiteitenbegroting op te nemen kosten dienen direct verbonden te zijn aan de uitvoering van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Eventuele indirecte kosten mogen alleen in de activiteitenbegroting worden opgenomen indien en voor zover deze in redelijkheid toerekenbaar zijn aan de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd, zulks ter beoordeling van het college.
Artikel 2.4 Verdelingscriteria jaarlijkse subsidies sociaal domein
Indien door het toekennen van jaarlijkse subsidies sociaal domein vanuit een subsidiebudget waarvoor een subsidieplafond is vastgesteld, dat subsidieplafond dreigt te worden overschreden, past het college een zodanige generieke korting toe op de toe te kennen bedragen, dat overschrijding van het subsidieplafond wordt voorkomen.
Artikel 2.5 Verdelingscriteria eenmalige subsidies sociaal domein
Het toekennen van eenmalige subsidies sociaal domein vindt uitsluitend plaats als hiervoor een afzonderlijk subsidiebudget in de gemeentebegroting is opgenomen, dan wel indien en voor zover het verstrekken van de eenmalige subsidie vanuit een subsidiebudget waarvoor een subsidieplafonds is vastgesteld, niet leidt tot overschrijding van dat subsidieplafond.
Hoofdstuk 3 Overgangsbepalingen
Artikel 3.1 Eerder ingediende subsidieaanvragen
Op subsidies die zijn verstrekt vóór 2 oktober 2020 en betrekking hebben op het subsidiejaar 2020 of eerder, blijven de vastgelegde subsidieafspraken van toepassing, ook indien de uitvoering van de betreffende activiteiten plaatsvindt of doorloopt na de inwerkingtreding van deze subsidieregeling.
Artikel 3.2 Afbouwregeling bij verlaging of beëindiging subsidie
Organisaties die in 2020 een subsidieaanvraag indienen voor het subsidiejaar 2021 en op grond van deze regeling geheel of gedeeltelijk geen recht hebben op subsidie, komen in aanmerking voor een afbouwregeling indien zij voor de subsidiejaren 2018, 2019 en 2020 een jaarlijkse subsidie hebben ontvangen.
Organisaties zoals bedoeld in lid 1 die een jaarlijkse subsidie tot € 1000,- ontvangen (peildatum 1 januari 2020) dan wel voor wie de vermindering van de jaarlijkse subsidie minder is dan 20% van de totale uitgaven van de organisatie over het boekjaar 2019 worden geacht dat zij zelf de effecten op kunnen vangen en komen niet in aanmerking voor de afbouwregeling zoals opgenomen in lid 2.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het doel of de strekking van deze regeling dan wel het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de B&W vergadering d.d. 29 september 2020.
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
de secretaris,
de burgemeester
Algemene en hoofdstukgewijze toelichting
De algemene kaders voor de subsidieverstrekking in Heemskerk zijn door de gemeenteraad vastgelegd in de Algemene subsidieverordening (ASV). Het gaat daarbij om de algemene bepalingen over onder andere het aanvragen, verstrekken, betalen, verantwoorden en vaststellen van door het college te verstrekken subsidies. De ASV vormt daarmee de Heemskerkse invulling van de wettelijke subsidiekaders zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht.
Naast het juridisch kader van de ASV stelt de gemeenteraadook de beleidsinhoudelijke (de beleidsplannen) en de financiële kaders (de gemeentebegroting) vast voor de subsidieverstrekking. Met deze drie kaders bepaalt de raad voor welke beleidsdoeleinden, welke middelen beschikbaar zijn en via welke regels deze middelen voor subsidie kunnen worden ingezet door het college.
Subsidie = uitvoering van beleid
Het verstrekken van subsidies is dan ook een van de uitvoeringsinstrumenten van het college om de door de raad vastgelegde beleidsdoelen en maatschappelijke effecten, samen met de subsidie ontvangende organisaties, te realiseren. Om dat uitvoeringsinstrument gericht en effectief te kunnen inzetten, heeft de raad in de ASV (artikel 3, lid 2) bepaald dat het college nadere subsidieregels, ofwel subsidieregelingen, kan vaststellen. Deze subsidieregelingen bevatten de nadere uitwerking binnen de door de raad bepaalde kaders voor een specifiek beleidsterrein, waarin onder andere de te subsidiëren activiteiten, doelgroepen en de verdeling van de door de raad in de begroting opgenomen subsidiemiddelen nader worden omschreven.
In deze subsidieregeling zijn de subsidieregels voor het gemeentelijk beleid op het gebied van het Sociaal domein nader uitgewerkt. Het inhoudelijk beleidskader voor deze subsidieregeling wordt gevormd het Beleidsplan sociaal domein 2020-2023 ’Naast elkaar, met elkaar, voor elkaar’, die op december 2019 door de gemeenteraad is vastgesteld.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Naast de begripsomschrijvingen zijn in dit hoofdstuk een aantal algemene zaken opgenomen. Zo
zijn in artikel 1.3 de algemene uitgangspunten voor subsidieverstrekking opgenomen zoals het college die op 12 mei 2020 heeft vastgelegd in de Notitie Uitgangspunten en planning actualisering subsidieregels 2020.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen subsidie sociaal domein
Het te realiseren gemeentebeleid zoals benoemd in artikel 2.1 is in het beleidsplan nader uitgewerkt in verschillende maatschappelijke effecten, ontwikkellijnen en te bereiken doelen. De subsidieaanvrager dient aan te geven aan welke maatschappelijke effecten de te subsidiëren activiteiten een aantoonbare bijdrage leveren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-252520.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.