Gemeenteblad van Eemnes
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eemnes | Gemeenteblad 2020, 240620 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eemnes | Gemeenteblad 2020, 240620 | Overige besluiten van algemene strekking |
ONTWERP BESLUIT INGEVOLGE ARTIKEL 110a VAN DE WET GELUIDHINDER TOT VASTSTELLING VAN HOGERE GRENSWAARDEN WEGVERKEER VOOR DE NIEUW TE REALISEREN VRIJSTAANDE WONING AAN DE NIEUWEWEG 9 TE EEMNES
Door de eigenaar van het perceel Nieuweweg 9 is een verzoek ingediend voor de vaststelling van hogere grenswaarden. Aanleiding tot de aanvraag is het voornemen om een vrijstaande woning te realiseren op deze locatie.
Het verzoek is getoetst aan de Wet geluidhinder en de Nota geluidbeleid van de gemeente Eemnes.
Volgens de Wet geluidhinder kunnen alleen hogere grenswaarden worden vastgesteld indien de toepassing van maatregelen, gericht op het terugbrengen van de geluidsbelasting tot de voorkeursgrenswaarde, onvoldoende doeltreffend zal zijn dan wel overwegende bezwaren ontmoet van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard.
Hoofdstuk 7 van de Nota geluidbeleid ziet toe op de vaststelling van hogere grenswaarden, waarbij de volgende voorwaarden van toepassing zijn op de voorliggende situatie:
Na ontvangst van het verzoek voor vaststelling van een hogere grenswaarde heeft een ambtelijke beoordeling plaatsgevonden. Na deze beoordeling is besloten het college voor te stellen hogere grenswaarden vast te stellen vanwege het geluid afkomstig van de A27.
Uit het uitgevoerde akoestisch onderzoek (Akoestisch onderzoek bouwplan vrijstaande woning Nieuweweg 7 in Eemnes, Van Kooten akoestisch advies dd 5 april 20201) is gebleken dat ten gevolge van het verkeer op de Rijksweg A27 sprake is van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde (48 dB). Maatregelen aan de bron en in de overdracht zijn niet doelmatig en stuiten op stedenbouwkundige en financiële bezwaren.
De geluidbelasting ten gevolge van de A27 wordt op een groot deel van de woning overschreden. De geluidsbelasting bedraagt ten hoogste 56 dB op de eerste verdieping en maximaal 59 dB op de kapverdieping (dit betreft echter zolder en is geen verblijfsruimte). Hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde en deels ook de maximaal te ontheffen waarde van 53 dB overschreden.
Teneinde de optredende geluidbelasting te reduceren zijn over het algemeen de volgende maatregelen mogelijk:
Bij maatregelen aan de geluidbron wordt bekeken of het geluidniveau van de veroorzaker van het geluid gereduceerd kan worden. Mogelijke maatregelen zijn vermindering van het verkeer, stillere voertuigen, verlaging van de maximum snelheid of een geluidreducerend wegdek.
stillere voertuigen: een vermindering van mechanische geluiden kan alleen door de ontwikkeling van nieuwe technieken. De A27 moet gezien de verkeersfunctie toegankelijk blijven voor al het verkeer dat daar in de huidige situatie al mag rijden. Zodoende is het niet realistisch om middels het gebruik van stillere voortuigen of beperking van het verkeer een geluidreductie voor de A27 te behalen;
geluidreducerend wegdek: een vermindering van het geluid dat de banden op het wegdek veroorzaken is te realiseren door het toepassen van een geluidreducerend wegdek. Op de Rijksweg A27 is reeds het geluidsreducerende wegdektype ZOAB toegepast. De aanleg van het nog stillere wegdektype tweelaags ZOAB is in beginsel mogelijk, maar voor de bouw van één
Maatregelen aan de bron zijn daardoor niet doelmatig en stuiten op financiële bezwaren.
Overdrachtsmaatregelen en maatregelen bij ontvanger
Maatregelen in de overdracht betreffen het vergroten van de afstand tot aan de bron of het realiseren van een geluidscherm of –wal.
In de huidige situatie is ter hoogte van het plangebied al een wal met schanskorven aanwezig.
Om een grotere geluidsreductie te behalen zou die voorziening moeten worden opgehoogd en/of vervangen. De mogelijkheden voor maatregelen in de overdracht zijn reeds maximaal benut. Enkele
jaren geleden zijn op de bestaande geluidswal schanskorven geplaatst, waardoor de totale
voorziening nu een hoogte heeft van 6 meter. Uitbreiding of verdere ophoging van de
geluidwal is niet realistisch.
Andere maatregelen om de geluidbelasting te reduceren zijn niet mogelijk of doelmatig of stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiële aard.
Gezien bovenstaande dient met name te worden overwogen welke maatregelen aan de
woning (de ontvanger) zelf kunnen worden getroffen. Uit voorafgaand onderzoek is gebleken dat het
aanpassen van de vorm van het bouwblok en/of realiseren van afgeschermde buitenruimten
zou leiden tot zodanig forse ingrepen dat er afbreuk wordt gedaan aan de architectuur en
gebruiksmogelijkheden van de woning. Daarom is gekozen om maatregelen te treffen die
een gelijkwaardig effect hebben.
Het doel van de geluidsluwe gevel, dat er kan worden geventileerd zonder een overmatig geluidsniveau in de woning, wordt met deze maatregel immers ook bereikt.
Gelet op het voorgaande kan worden gesteld dat hierdoor het akoestisch klimaat aanvaardbaar is.
Na toepassing van genoemde maatregelen wordt voldaan de Wet geluidhinder en het geluidbeleid van de gemeente. Voor de woning kunnen dan ook hogere grenswaarden geluid worden vastgesteld.
Gelet op de Wet geluidhinder en de Nota Geluidbeleid is besloten voor de te realiseren vrijstaande woning aan de Nieuweweg 9 te Eemnes hogere grenswaarden geluid van maximaal 53 dB ten gevolge van Rijksweg A27 vast te stellen. Per geveldeel is in de bijlage (tabel hogere grenswaarden geluid vanwege A27) inzichtelijk gemaakt om welke geluidbelasting het gaat.
Gedurende een termijn van 6 weken, aanvangende op de dag na bekendmaking van het ontwerp besluit, kan door belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerp naar voren worden gebracht.
De zienswijze dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-240620.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.