Gemeenteblad van Vlissingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2020, 23540 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2020, 23540 | Overige besluiten van algemene strekking |
Uitvraag voor complexgewijze huisvesting van (inter)nationale werknemers in Vlissingen
De gemeente Vlissingen ziet de (inter)nationale werknemer als een tijdelijke inwoner die recht heeft op kwalitatief goede huisvesting in een prettige woonomgeving. Om dit te bereiken heeft de gemeenteraad een visie op de huisvesting van internationale werknemers vastgesteld. Deze is voor juridische borging en uitvoering door het college vertaald naar beleidsregels die realisatie van complexgewijze huisvesting voor (inter)nationale werknemers mogelijk maakt.
Nieuwe complexen, nieuwe regels
In de beleidsregels heeft de gemeente Vlissingen nieuwe regels beschreven waaraan de nieuwe complexen voor (inter)nationale werknemers moeten voldoen, zoals de grootte van de kamers, de wijze van beheer en toezicht en het parkeren op eigen terrein. Om een complex met (inter)nationale werknemers te exploiteren is een vergunning nodig, conform APV afdeling 9 artikel 2:41a en 2:41b. De exploitatievergunning is een zogenaamde ‘schaarse vergunning’ welke middels de verdelingsmethodiek van de ‘vergelijkende toets’ wordt toebedeeld.
Met deze uitvraag worden de inhoudelijke beoordelings- en afwegingscriteria op basis waarvan ontwerp-aanvragen worden toegekend dan wel geweigerd beschreven, als mede de procedurele werkwijze van in te dienen vergunningaanvragen (de beschikbaarheid van schaarse vergunningen, het aanvraagtijdvak).
De gemeente Vlissingen is op zoek naar initiatieven voor de realisatie en exploitatie van complexen voor de huisvesting van (inter)nationale werknemers. Het mag hierbij gaan om initiatieven van tijdelijke of permanente aard. Initiatiefnemers moeten in staat zijn om kwalitatief goede huisvesting te realiseren tegen een scherpe prijs. Ook dient hun initiatief bij te dragen aan het verminderen van de druk op de bestaande voorraad en het verbeteren van het woon- en leefklimaat in de woonbuurten.
Voor de realisatie van complexen zijn geen locaties aangewezen. Zowel locaties op eigen grond als locaties in eigendom van de gemeente kunnen worden aangedragen door initiatiefnemers. De gemeente wil de initiatiefnemers uitdagen om met de beste locaties en concepten voor de huisvesting van (inter)nationale werknemers te komen. In het kader van het verkrijgen van draagvlak kan de initiatiefnemer tijdens het opstellen van de ontwerp-vraag de communicatie opzoeken met de omgeving van de beoogde locatie.
De exploitatie van complexgewijze huisvesting voor (inter)nationale werknemers is vergunningplichtig. Exploitatievergunningen voor complexen worden in beperkte mate en voor een bepaalde duur door het college van burgemeester en wethouders uitgegeven.
Met deze uitvraag wordt voor maximaal 1.000 te verblijven personen in complexgewijze huisvesting vergunningen toebedeeld. De werkingsduur van de vergunningen bedraagt vijftien jaar.
Naast het mogelijk maken van deze nieuwe vorm van huisvesting, zet het college van B&W in op handhaven op misstanden in de bestaande woningvoorraad en het verbeteren van de integratie van (inter)nationale werknemers in de Vlissingse samenleving (zie ook de visie op huisvesting voor internationale werknemers).
Wat zijn de randvoorwaarden en beoordelingscriteria?
Om in aanmerking te komen voor een exploitatievergunning dienen initiatiefnemers een ontwerp-aanvraag in voor een complex. Om de kwaliteit van de huisvesting te borgen, heeft het college in de beleidsregels voor de huisvesting van (inter)nationale werknemers randvoorwaarden opgesteld waaraan een complex minimaal dient te voldoen. Voor de volledigheid zijn deze randvoorwaarden in deze uitvraag opgenomen.
Bij het niet voldoen aan onderstaande voorwaarden is er sprake van een knock-out en wordt een ontwerp-aanvraag niet in behandeling genomen:
Het gebruik van het complex mag er niet toe leiden dat de woon- en leefsituatie in de omgeving van het complex op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed. Daarbij wordt rekening gehouden met het karakter van de straat en de wijk, waarin het complex is of zal zijn gelegen, de aard ervan en de spanning, waaraan het woonmilieu ter plaatse reeds blootstaat of bloot zal komen te staan door de exploitatie van het complex.
Algemene randvoorwaarden voor locatie en spreiding van complexen (categorie 2)
Randvoorwaarden voor complexen binnen woonbuurten (categorie 2a)
Randvoorwaarden voor complexen buiten woonbuurten (categorie 2b)
De wens voor kwalitatief goede huisvesting voor (inter)nationale werknemers biedt initiatiefnemers de mogelijkheid om zich te onderscheiden. Middels een vergelijkende toets worden de ontwerp-aanvragen op de volgende onderdelen beoordeeld:
Criteria bij de beoordeling van de exploitatie
De aanvrager levert een kwalitatieve en kwantitatieve beschrijving van het huisvestingsconcept. Hieruit blijkt onder meer het programma van de ontwikkeling, zowel van de verblijfseenheden als aanvullende voorzieningen, onder andere voorzien van oppervlakte en functie aanduidingen.
Kwaliteit van huisvesting is een speerpunt in het beleid. Meer (recreatieve) voorzieningen en ruimte voor de huisvesting draagt hier aan bij. Daarnaast is betaalbaarheid voor de doelgroep van belang. Onder andere een scherpe prijs-kwaliteitverhouding verhoogt het puntenaantal bij de beoordeling. Om dit te beoordelen maakt de prijs per persoon per type verblijfseenheid onderdeel uit van het ontwikkelplan.
De bijdrage aan de leefbaarheid in woonbuurten en de bestaande voorraad
De aanvrager beschrijft op welke wijze zijn initiatief bijdraagt aan het verbeteren van de leefbaarheid in woonbuurten en de bestaande voorraad. In de beoordeling wordt met name gekeken naar de bijdrage van het initiatief aan het verminderen van de druk op de bestaande woningvoorraad, mede veroorzaakt door de legale en illegale huisvesting van arbeidsmigranten en de daarbij behorende leefbaarheidsproblemen in de Vlissingse woonbuurten. Daarnaast is de leefbaarheid in de directe omgeving van het te realiseren complex een aandachtspunt. Hoe concreter en omvangrijker deze bijdrage is hoe hoger de puntenscore op dit criterium.
Criteria bij de beoordeling van de ruimtelijke inpassing
De aanvrager levert een locatieanalyse aan, met onder andere aandacht voor de stedenbouwkundige context van de omgeving, de bereikbaarheid voor alle verkeersmodaliteiten en de parkeeroplossing. Aanvrager verstrekt een toelichting op de stedenbouwkundige en ruimtelijk-functionele randvoorwaarden op basis van de analyse voor de inpassing van het complex en werkt dit uit in een massa/volume studie.
De stedenbouwkundige kaders en massa/volume studie dienen als input voor het verdere participatietraject. Om die reden wordt expliciet niet gevraagd om een uitgewerkt bouwkundig ontwerp of inrichtingsplan. Het is wel toegestaan om referentiebeelden voor het complex toe te voegen aan de aanvraag.
De waardering op dit criterium wordt bepaald door de mate van doorvertaling van de locatieanalyse naar de inpassing van het complex in zijn omgeving, de stedenbouwkundige opzet en de bereikbaarheid van het complex.
Plan van aanpak van het participatie- en communicatietraject.
De wijze waarop de aanvrager pogingen in het werk heeft gesteld tijdens het opstellen van de ontwerp-aanvraag en gaat stellen in de uitwerking ervan om zelf te communiceren over of draagvlak te verwerven voor de vestiging van een complex in de directe omgeving. De mate waarin hij bereid is daarbij rekening te houden met de ruimtelijk relevante wensen van omwonenden, winkels of bedrijven in de directe omgeving speelt hierbij eveneens een rol. Dit in de lijn met de manier waarop participatie in de Omgevingswet is georganiseerd.
Daarnaast maakt een communicatieplan voor de exploitatiefase onderdeel uit van de aanvraag.
Bij de beoordeling van het plan van aanpak spelen de mate waarin de participatie en communicatie plaatsvindt in de context van de locatie en haar omwonenden, evenals het realisme van het inhoudelijke voorstel een belangrijke rol.
Om de ontwerp-aanvragen te kunnen vergelijken worden op de verschillende onderdelen van de exploitatie en de ruimtelijke inpassing punten toegekend.
Bij de beoordeling van elke afzonderlijke ontwerp-aanvraag wordt de volgende waarderingssystematiek toegepast. Elk van de bovengenoemde onderdelen (beoordelingscriteria) wordt gewaardeerd op een schaal van 2 tot 10 punten. Daarbij wordt de volgende onderverdeling gemaakt:
10 Dominant goed – maximaal denkbare meerwaarde
8 Goed – aanzienlijke meerwaarde
2 Dominant niet acceptabel - slecht
Bij een score van 4 of lager op één van de criteria wordt de ontwerp-aanvraag uitgesloten van verdere deelname.
Het aantal verkregen punten op de verschillende beoordelingscriteria leidt tot een totaalscore.
Per ronde van verdeling stelt het bevoegd gezag een rangorde op. De ontwerp-aanvraag met het hoogste puntenaantal (hoogste totaalscore) staat daarbij op de eerste plaats, de overige ontwerp-aanvragen naar gelang het aantal punten op de plaatsen daaropvolgend. Ontwerp-aanvragen eindigen bij een gelijke puntenscore op dezelfde plaats.
Toekenning en verlening van exploitatievergunning
Op basis van de beoordeling van de ontwerp-vergunningsaanvragen worden vergunningen toegekend aan die initiatieven die het hoogst staan op de rangorde, beginnend bij de nummer 1 in de rangorde, vervolgens de nummer 2 en zo verder, totdat het vergunningplafond van de betreffende ronde bereikt is. Het vergunningplafond in een ronde kan niet worden overschreden.
Indien op de laatste plaats van de rangorde voor het bereiken van het vergunningplafond twee of meer ontwerp-aanvragen zijn geëindigd, wordt door middel van loting de laatst toe te kennen vergunning binnen de ronde toegekend. De loting is openbaar voor de betrokken partijen en wordt uitgevoerd door een collegelid.
Binnen 6 maanden, na toekenning van de exploitatievergunning, dient de aanvrager gelijktijdig een ontvankelijke aanvraag omgevingsvergunning en exploitatievergunning te doen om het complex te kunnen realiseren. Indien dit niet gebeurt vervalt de, op basis van de positie in de rangorde, verkregen toekenning van de exploitatievergunning.
Een toetsing in het kader van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) maakt onderdeel uit van de vergunningsaanvraagprocedure.
Het toekennen van een exploitatievergunning op basis van de voorselectie is geen garantie voor verkrijgen van een omgevingsvergunning. Het aanvragen van een omgevingsvergunning is voor eigen rekening en risico van de aanvrager.
Het proces om te komen tot de verlening van exploitatievergunningen ziet er als volgt uit:
Week 20: Beoordeling randvoorwaarden + uitnodiging voor presentatie
De ontwerp-aanvragen worden beoordeeld op de minimale randvoorwaarden voor een complex. Indien hieraan voldaan wordt, ontvangt de initiatiefnemer een uitnodiging om zijn initiatief middels een presentatie toe te lichten aan de ambtelijke projectgroep.
Week 27 e.v.: Uitvoering door initiatiefnemer.
Het opstellen van een anterieure overeenkomst tussen initiatiefnemer en gemeente, ten behoeve van kostenverhaal.
Vervolg participatietraject initiatiefnemer en verdere uitwerking van het plan, resulterend in ontvankelijke aanvragen voor omgevingsvergunningen en exploitatievergunningen.
Beschrijf waarom u de aangewezen partner bent voor deze opgave en hoe en eventueel met wie, u deze opgave tot een succes gaat maken.
Elke initiatiefnemer dient een vrijblijvende ontwerp-aanvraag in. Voor indieners geldt het volgende:
Uw ontwerp-aanvraag bevat de volgende documenten:
De documenten dienen digitaal te worden aangeleverd in .pdf format.
De gemeente beschouwt de uitvraag naar initiatieven voor complexgewijze huisvesting voor (inter)nationale werknemers niet als een aanbestedingsplichtige opdracht en deze uitvraag niet als een aanbesteding. Voor zover bepaalde eisen aan documenten worden gesteld als gevolg van aanbestedingswetgeving (bijv. het vooraf bekend maken van wegingscriteria) en/of het van toepassing zijn van het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente, is dat bij dit proces niet van belang.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-23540.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.