Gemeenteblad van Putten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Putten | Gemeenteblad 2020, 234051 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Putten | Gemeenteblad 2020, 234051 | Overige besluiten van algemene strekking |
Privacyprotocol ondermijning gemeente Putten
In dit Privacy Protocol van de Gemeente Putten worden allereerst de fases van dit protocol benoemd. In hoofdstuk 2 wordt de aard van de ondermijnende criminaliteit en de noodzaak van de aanpak ondermijning uiteengezet. Daarnaast volgt een korte uitleg over de indicatoren die kunnen duiden op ondermijning, welke nader zijn uitgewerkt in bijlage 1. In hoofdstuk 3 volgt een schematische weergave van de werking van dit protocol en gevolgd door een lijst met algemene begrippen in hoofdstuk 4. Vervolgens komt een aantal algemeen geldende artikelen die van toepassing zijn op fase 1, 2 en 3 aan de orde, gevolgd door de meer specifiek geldende artikelen per fase. Tot slot volgt in bijlage 1 een checklist ten behoeve van het beoordelingskader ondermijning met categorieën van personen, kenmerken en een lijst met 'red flags', die relevant kunnen zijn bij de signalering van fenomenen van ondermijning. In bijlage 2 staan de categorieën van verwerkte gegevens.
1.2 Schema van signaal naar casus
In het Plan van Aanpak Ondermijning district Noord- en Oost- Gelderland dat de Districtelijke Regiegroep Ondermijning op 8 juni 2018 heeft vastgesteld is het volgende schema opgenomen voor de behandeling van een signaal:
In dit protocol is de behandeling van een signaal op gemeentelijk niveau tot het moment van overdracht van het signaal aan het RIEC nader uitgewerkt.
Het proces van het signaleren en aanpakken van signalen van ondermijnende activiteiten verloopt met het oog op proportionaliteit en subsidiariteit in een drietal fasen:
Fase 1 heeft betrekking op het beoordelen van signalen van burgers en professionals op onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen. Een signaal kan op verschillende
manieren binnenkomen zoals via een telefonische, schriftelijke (vaak digitale) melding van een burger of professional. Het signaal wordt na intake beoordeeld door de adviseur openbare orde en veiligheid (zie hoofdstuk 5 van dit protocol) aan de hand van informatie uit openbare bronnen zoals de Kamer van Koophandel, het Kadaster en internet.
De indicatoren uit paragraaf 2.4 (en bijlage 1) zijn hierbij leidend. Na deze eerste weging volgt een beslismoment:
In fase 2 van het protocol worden de gemeentelijke bronnen geraadpleegd door de individuele deelnemers van het lokale ondermijningsoverleg, waarna een tweede weging van het signaal plaatsvindt. Dit gebeurt door controle op gebruik van gemeentelijke voorzieningen. Er moet sprake zijn van voor het signaal relevante informatie. Of informatie relevant is hangt af van het RIEC-thema waar het signaal naar wordt gecategoriseerd. Als van een persoon bepaalde voor het signaal relevante gegevens in een bronbestand van een gemeentelijk systeem voorkomen, is sprake van een 'hit': de betrokken persoon/bepaalde info is bekend binnen de gemeente in het kader van onrechtmatigheden dan wel maatschappelijke bedreigingen.
Als er geen hit is dan wordt verder geen actie ondernomen: het signaal wordt (versleuteld) bewaard in een digitale map in een niet-actieve omgeving (geen handelingen meer met document) om tot een jaarlijkse verantwoording te komen. Na een jaar wordt het signaal vernietigd.
Bij een hit volgt een signaaloverleg met betrokken afgevaardigden. De analyse in dit signaaloverleg leidt tot:
Een mono- of multidisciplinaire aanpak door één gemeentelijk afdeling of meerdere samenwerkende gemeentelijke afdelingen: er hoeft geen ondermijnende activiteit te zijn, de regie en uitvoering liggen bij het desbetreffend gemeentelijke werkgebied grond van de daarvoor bedoelde wettelijke bevoegdheid(heden).
Fase 3 van het protocol gaat over het inbrengen van een signaal bij het RIEC. Na afsluiting van een casus bij het RIEC volgt gedurende vijf jaar monitoring van de casus in een actieve omgeving en vervolgens wordt de informatie na de laatste verwerking een jaar bewaard in een niet-actieve omgeving. De informatie is alleen beschikbaar voor de adviseur openbare orde en veiligheid en blijft beschikbaar voor het geval dat er nadere informatie nodig is voor een strafrechtelijke procedure.
1.4 Evaluatie van dit protocol
Na vaststelling zal dit protocol jaarlijks geëvalueerd worden. Indien werkprocessen of wet- en regelgeving worden aangepast en/of sprake is van nieuwe verschijningsvormen van ondermijning, kan dit van invloed zijn op de rechtmatigheid van de verwerkingen van persoonsgegevens en dit kan leiden tot aanpassing van het protocol.
2. Noodzaak aanpak Ondermijning
Er wordt van gemeenten meer verwacht in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit onder meer binnen het kader van de RIEC-samenwerking alsmede in het kader van de eigen taakuitvoering (niet-faciliteren van criminaliteit). Georganiseerde ondermijnende criminaliteit start, wordt ondersteund en in stand gehouden met ondermijnende activiteiten. De negatieve gevolgen hiervan blijken omvangrijker te zijn en dieper in de samenleving geworteld te zijn dan eerder werd gedacht. Hierover bestaat een brede consensus onder onderzoekers, experts en betrokken overheidsorganisaties.
Een uitsluitend strafrechtelijke en/of fiscaalrechtelijke aanpak is niet meer afdoende. Pieter Tops en Jan Tromp (2017) concluderen in het boek 'De achterkant van Nederland' 1 dat strafrecht alleen onvoldoende effectief is voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit en bijbehorende ondermijnende activiteiten en slechts een deel van het probleem zal oplossen: het is een maatschappelijk vraagstuk en vereist daarom een maatschappelijke aanpak. De gemeente heeft een belangrijke rol in het aanpakken van dit maatschappelijke probleem. Een optreden als één overheid en één gemeente waarbij alle partijen hun eigen rol en bevoegdheden uitoefenen is noodzakelijk.
De sluimerende aanwezigheid van georganiseerde criminaliteit en bijbehorende ondermijnende activiteiten leiden tot aantasting van de leefbaarheid in de kernen en hebben ernstige gevolgen voor de samenleving op het gebied van veiligheid en maatschappelijke integriteit. Door de verwevenheid van onder- en bovenwereld, wat kenmerkend is voor ondermijnende activiteiten, is het ook mogelijk dat de overheid deze onbewust faciliteert door middel van subsidies, vergunningen, uitkeringen etc. Dit leidt tot aantasting van de integriteit van de overheid. Hierdoor ontstaan malafide economische machtsposities binnen de samenleving die zijn opgebouwd met op ondermijnende wijze vergaard kapitaal.
De gemeente Putten ontvangt soms signalen van ondermijnende activiteiten die niet of niet direct passen binnen een georganiseerd criminaliteitsverband en daardoor niet direct onder de criteria van het RIEC vallen, maar wel van belang zijn voor de vervulling van de gemeentelijke taak in het algemeen belang of uitoefening van het openbaar gezag.
De gemeente is veelal een toegangspoort voor burgers en organisaties om meldingen te doen van onrechtmatige zaken en daarom heeft de gemeente een belangrijke signaalfunctie. Via haar organisatiestructuur heeft de gemeente veelal ook goed zicht op de lokale (sociale) structuren. Op basis van haar wettelijke taken en bevoegdheden beschikt de gemeente over informatie die ondermijnende activiteiten goed in kaart kan brengen. De gemeente heeft ook verschillende bestuursrechtelijke instrumenten die haar in staat stellen om, in samenhang met de kennis van de fysieke en sociale omgeving van de wijken, barrières op te werpen tegen ondermijnende activiteiten en zodoende deze te voorkomen dan wel te verminderen. Voor een effectieve aanpak van deze ondermijnende activiteiten (en mogelijk georganiseerde criminaliteit) is een geïntegreerde bestuurlijke aanpak binnen de gemeente een noodzakelijk vereiste. De signalen, afkomstig van burgers en organisaties, dienen als input voor het signaleren van ondermijnende en mogelijk georganiseerde criminaliteit.
2.2 Doel (bestuurlijke en geïntegreerde) aanpak Ondermijning
Het doel van deze aanpak is om binnen het grondgebied van de gemeente Putten door middel van samenwerking:
Het gaat bij deze aanpak om personen/netwerken die binnen Putten actief zijn in illegale en of onrechtmatige activiteiten waarbij:
Tevens draagt een goede informatiepositie van de gemeente bij aan de voorfase van de RIEC-samenwerking en is een volgende stap in onze bestuurlijke aanpak.
De aanpak ondermijning dient met inachtneming van wetten en regelgeving op het gebied van privacy plaats te vinden. Dit protocol bevat de benodigde waarborgen om dit te realiseren. Het bevat de volgende basisuitgangspunten:
Alleen de relevante gegevens ten behoeve van analyse en plan van aanpak worden hiermee benut.
De verwerkingsgrondslag voor de verwerking van persoonsgegevens wordt gevonden in artikel 6.1.e AVG; 'de verwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen.'
Een ingewikkeldheid is dat de Algemene verordening gegevensbescherming gemeenten een te smalle basis biedt voor onderzoek naar activiteiten van ondermijning. De aanpak van ondermijning gaat verder dan alleen het verwerken van persoonsgegevens. Informatie wordt verzameld vanuit verschillende taken en bevoegdheden, om het vervolgens voor een nieuw doel te gebruiken. Dat nieuwe doel, vaststellen van ondermijning, is nog niet wettelijk vastgelegd.
2.4 Indicatoren en werkwijze signaalanalyse
Voor de beoordeling van een signaal is van belang wat het signaal inhoudt. Een signaal wordt bij intake (zie paragraaf 1.2) beoordeeld op grond van een aantal kenmerken en indicatoren. Die zijn gebaseerd op onder andere (wetenschappelijk) onderzoek. 2
De signaalanalyse is nader uitgewerkt in bijlage 1 van dit protocol 'Checklist ten behoeve van beoordelingskader Ondermijning'. De beoordeling van een signaal vindt plaats binnen het kader 'ondermijnende criminaliteit'. In aanvulling hierop is tenminste sprake van één van de indicatoren 'situationele en lokale verankering'. Daarna wordt gekeken naar de indicatoren 'signalering', die nader uitgewerkt zijn in een lijst met 'red flags'.
Een gelegenheid en/of een opeenstapeling van gelegenheden welke zich voordoen in de bestuurlijke, maatschappelijke en zakelijke omgeving die faciliterend werken voor het plegen van bestuursrechtelijk of strafrechtelijk of civielrechtelijk te sanctioneren gedragingen en waarin personen samenwerken die deze gedragingen faciliteren.
Misdaadverschijnselen met een maatschappij ondermijnend karakter, die tot stand komen in samenwerking tussen personen en worden gepleegd met het oog op het gezamenlijk behalen van financieel of materieel gewin. Ondermijnende criminaliteit is vooral een economisch gedreven maatschappelijk fenomeen waarbij de verwevenheid van de onderwereld met en de ontwrichting van de bovenwereld een belangrijk kenmerk is.
Aanwijzing(-en) van één of meerdere professionals en/of burgers dat bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties mogelijk verband kunnen houden met (verschijningsvormen van) ondermijnende activiteiten. Met een signaal wordt ook bedoeld: (een cluster van) signalen of een (cluster van) melding(-en).
Als van een persoon bepaalde gegevens in een bronbestand 3 van een gemeentelijk systeem voorkomen, is sprake van een 'hit': de betrokken persoon/bepaalde info is bekend binnen de gemeente in het kader van onrechtmatigheden dan wel maatschappelijke bedreigingen.
Artikel 1. Doel van het protocol
De aanpak ondermijning dient met inachtneming van wetten en regelgeving op het gebied van privacy plaats te vinden. Dit protocol bevat de benodigde waarborgen om dat te realiseren. Zodoende is dit protocol ook in een drietal fases ingericht. Dit protocol biedt een betrokkene inzicht in de wijze waarop de gemeente Putten bij deze aanpak zijn/haar persoonsgegevens verwerkt en met welk doel dat gebeurt. Hierbij vormen fasering, transparantie en noodzaak de basisuitgangspunten.
Artikel 2. Verwerkingsverantwoordelijke
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten is de (verwerkings)verantwoordelijke.
Artikel 3. Grondslag voor de verwerking
De grondslag voor de verwerking is dat de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen. I.c. art. 172 Gemeentewet: taak burgemeester: handhaven openbare orde.
Andere grondslag waarop de gemeente bepaalde informatie verwerkt is terug te vinden in de bijlage bij dit privacy protocol.
Het feitelijk beheer van de verwerking van persoonsgegevens en feitelijke naleving van de informatieplicht is opgedragen aan een door beheerder daartoe aangewezen adviseur openbare orde en veiligheid. Slechts de adviseur openbare orde en veiligheid en diens vervanger(s) hebben toegang tot het bestand.
Artikel 7. Beveiliging van persoonsgegevens
Gedurende vijf jaar (tenzij hogere wettelijke bewaartermijn geldt: zie https://www.avgdashboard.nl/wettelijke-bewaartermijnen) in een actieve omgeving bewaard en vervolgens een jaar in een niet-actieve omgeving bewaard indien een signaal in fase 1 en/of 2 van het protocol tot inbreng bij het RIEC leidt. Dit om verantwoording af te leggen en in het kader van een mogelijke strafrechtelijke procedure.
Artikel 9. Rechten van betrokkenen
Fase 1 betreft de intake en eerste beoordeling en weging van door burgers en professionals gemelde signalen van bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties die kunnen duiden op verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit. Indien na weging in deze fase komt vast te staan dat er geen sprake is van ondermijnende activiteiten maar wel mogelijke overtreding van wet- of regelgeving, dan verwerkt het desbetreffende gemeentelijke afdeling de gegevens op basis van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving conform de bijbehorende wettelijke kaders.
Artikel 1. De verwerking van persoonsgegevens in deze fase
De verwerking in deze fase is ten behoeve van:
Artikel 2. Weging signaal en vervolgstap
Wanneer uit fase 1 blijkt dat er voldoende informatie aanwezig is, kan deze informatie in fase 2 inhoudelijk worden verrijkt door de deelnemers aan het lokale ondermijningsoverleg. Wanneer uit deze informatie blijkt dat er geen sprake is van daadwerkelijke ondermijnende of criminele activiteiten dan wordt het proces gestopt conform artikel 2 lid 2.
Fase 2 volgt op de weging van het signaal uit fase 1. Indien in fase 1 het signaal leidt tot de weging dat er sprake is van (vermoedelijke) ondermijnende activiteiten, treedt fase 2 van dit protocol in werking. In fase 2 volgt een tweede weging van het signaal, waarbij ook gemeentelijk bronnen worden geraadpleegd. Dit gebeurt door middel van een 'hit' check bij de voor het signaal relevante informatie van de gemeentelijke systemen. Als er geen 'hit' is, wordt verder geen actie ondernomen: het signaal wordt (versleuteld) een jaar bewaard voor de periodieke verantwoording en daarna vernietigd. Bij een hit volgt een lokaal ondermijnings-overleg onder regie van de adviseur openbare orde en veiligheid met vertegenwoordigers van de desbetreffende gemeentelijke afdelingen.
Artikel 1. Het doel van deze verwerking van persoonsgegevens
Het doel van de verwerking in deze fase is:
Artikel 2. Weging signaal en vervolgstappen
De adviseur openbare orde en veiligheid beoordeelt het signaal met de aanvullingen uit de 1e weging aan de hand van de relevante gemeentelijke bronnen door middel van een 'hit'-check bij de relevante gemeentelijke afdelingen aan de hand van de indicatoren uit paragraaf 2.4 en bijlage 1 van dit protocol. Op basis van deze analyse beslist de adviseur openbare orde en veiligheid of een signaal voor een lokaal ondermijningsoverleg dient te worden geagendeerd.
Het lokale ondermijningsoverleg bestaat uit een vertegenwoordiging van de diverse disciplines (+ RIEC + politie + omgevingsdienst) die gemeente kent. Iedere discipline heeft toegang tot informatie uit eigen systemen. Wanneer na fase 1 vast komt te staan dat er sprake is van (vermoedelijke) ondermijnende activiteiten kan het signaal worden ingebracht in het lokale ondermijningsoverleg.
Het lokale ondermijningsoverleg bestaat uit door het college aangewezen vertegenwoordigers van de verschillende gemeentelijke disciplines. Zo wordt voorkomen dat de informatie, en dus mogelijk persoonsgegevens, verder wordt gedeeld dan nodig. De informatie waarover de disciplines beschikken wordt gebruikt om het signaal verder te verrijken.
Wanneer het signaal verrijkt is vindt er een afweging plaats of het signaal ingediend moet worden bij het RIEC of dat het dit op bestuursrechtelijk niveau binnen de gemeente wordt opgepakt.
Fase 3 volgt nadat in fase 2 is vastgesteld dat er sprake is van ondermijnende activiteiten. In deze fase volgt doorgeleiding naar het RIEC. Mogelijk kan informatie uit een casus leiden tot een nieuw signaal en wordt het protocol opnieuw gevolgd. Hiervoor gelden dezelfde bewaartermijnen.
Artikel 1. Het doel van deze verwerking van persoonsgegevens
Het doel van de verwerking in deze fase is het inbrengen van het signaal bij het RIEC:
Bijlage 1: Checklist ten behoeve van beoordelingskader Ondermijning
Aan de hand van onderstaande checklist wordt stapsgewijs beoordeeld of er sprake is van ondermijning. De checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en kan derhalve niet als limitatief worden beschouwd.
Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie)
Georganiseerde hennepteelt/drugs(-handel)
Fraude en/of witwassen en daaraan gerelateerde vormen of andere vormen van financieel-economische criminaliteit (o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)
Kader/begripsbepaling ' ondermijnende criminaliteit ' :
In aanvulling is tenminste sprake van één van onderstaande locatie-, persoons- en/of bedrijfsgebonden indicatoren binnen het grondgebied van de gemeente Putten.
Indicator: Situationele en lokale verankering:
En kan tenminste sprake zijn van één van onderstaande indicatoren, wat nader uitgewerkt is in de bijbehorende lijst met 'red flags'. |
T.a.v. verstrekking hypotheek en bouwdepot
T.a.v. transport hypotheekakte
T.a.v. ongebruikelijke geldstroom
T.a.v. gebruik pand voor mensenhandel
Bijlage 2: Categorieën van verwerkte gegevens behorend bij artikel 1 (algemeen) Privacy Protocol
Van de personen over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding/signaal worden verwerkt. In fase 1 van het Privacy Protocol zijn dit de volgende gegevens:
In fase 2 van het Privacy Protocol kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en of relevante casusinformatie:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-234051.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.