Gemeenteblad van Moerdijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Gemeenteblad 2020, 232513 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Gemeenteblad 2020, 232513 | Beleidsregels |
BELEIDSREGELS OPLAADINFRASTRUCTUUR ELEKTRISCHE VOERTUIGEN GEMEENTE MOERDIJK
Het college van burgemeester en wethouders, in zijn vergadering van 11 augustus 2020;
het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen omtrent het afwegen van belangen bij het plaatsen van laadpunten voor elektrisch rijden omdat:
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
artikel 160 lid 1 van de Gemeentewet, artikel 1 lid 1 onderdeel b en c en artikel18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).;
vast te stellen de volgende beleidsregel:
beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen van de gemeente Moerdijk
Aanvrager: Professionele aanbieder van laadpalen, die op bedrijfsmatige basis oplaadpalen in de openbare ruimte plaatst en exploiteert en hiertoe een overeenkomst aangaat met de gemeente Moerdijk. Particulieren kunnen géén directe aanvraag bij de gemeente indienen en dienen dit te doen via een commerciële partij die laadpalen plaatst. De aanvrager die de oplaadpalen en/of andere infrastructuur plaatst is tevens de beheerder.
1. Een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente en eigenaar en/of bezitter is van een of meerdere elektrische motorvoertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/ beschikken over een elektrisch motorvoertuig;
2. Een particulier die eigenaar en/of bezitter is van een elektrische motorvoertuig en/of werkzaam is in de gemeente Moerdijk;
3. Een bezoeker met een elektrisch voertuig in de gemeente Moerdijk.
Artikel 2. Verzoek verkeersbesluit
Het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij één of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen kan alleen worden ingediend door de aanbieder van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur die een overeenkomst heeft met de gemeente Moerdijk.
Artikel 3. Aanvraag locatie oplaadpalen/-infrastructuur
Een aanvraag voor een voorgestelde locatie voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur bevat een omschrijving (o.a. typenummer) van de oplaadpaal en een foto en tekening waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal en/of infrastructuur inclusief de aan te wijzen parkeerplaats(en) is aangegeven.
Artikel 5. Definitieve locatie oplaadpalen/-infrastructuur
In beginsel wordt er bij een nieuw te realiseren oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur één parkeerplaats aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Indien het gebruik van de oplaadpaal en/of –infrastructuur en boevengenoemde criteria dit toelaten, kan het college besluiten ook een tweede parkeerplaats aan te wijzen.
Artikel 6. Volgorde besluitvorming en plaatsing
Na het indienen van een (voor nieuwe aanbieder) eerste verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit krijgt de aanbieder de mogelijkheid een standaard overeenkomst met de gemeente Moerdijk te tekenen. Dit is eenmalig. Na ondertekening wordt een verkeersbesluit opgesteld indien de aanvraag voldoet aan de gestelde eisen.
Artikel 7. Plaatsing en beheer oplaadpalen/-infrastructuur
De aanvrager van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal/-infrastructuur en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter bescherming van de oplaadpaal/-infrastructuur (hekjes, biggenruggen ed.) zijn ook voor rekening van de beheerder.
Artikel 8. Inrichting en beheer laadplaatsen
De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit en de kosten voor het plaatsen van een verkeersbord, tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente. Ook onderhoud aan de openbare ruimte(zoals het vegen van straatstenen en bijhouden van groenvoorzieningen) valt onder regulier onderhoud en wordt uitgevoerd en bekostigd door de gemeente.
De beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk staan voldoende duidelijk vermeld op de oplaadpaal/-infrastructuur.
Artikel 10. Openbaarheid oplaadpalen/-infrastructuur
De oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische motorvoertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt, via algemeen beschikbare kanalen zoals deze gebruikelijk zijn in de markt voor openbare laaddiensten.
Artikel 11. Interoperabiliteit
Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers
Om te bewerkstelligen dat elektrisch motorvervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren.
De oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.
Aansprakelijkheid m.b.t. schade aan openbare ruimte, laadpalen en derden wordt nader overeengekomen in de (standaard) overeenkomst die tussen aanvrager en gemeente wordt ondertekend.
Artikel 15. Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone
In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone) of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen.
Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrisch motorvoertuig met de kabel aangesloten is op het oplaadpunt met als doel de auto op te laden. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunningen, blauwe zone en andere restricties die voor alle bestuurders van motorvoertuigen gelden, tenzij een bestuurder een ontheffing heeft op het desbetreffende regime.
Artikel 17. Intrekken of wijzigen van verkeersbesluit
Indien de beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften uit deze beleidsregels, de vastgestelde nadere regels of de overeenkomst, kan het college het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen zijn aangewezen, intrekken.
Het college kan het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur. Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven. In deze gevallen heeft de beheerder de plicht de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen en de openbare ruimte te herstellen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.
3. Het college kan het verkeersbesluit ook wijzigen of intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie binnen 5 jaar plaatsvindt na het onherroepelijk worden van het verkeersbesluit. Kosten zijn voor rekening van de beheerder wanneer de wegconstructie later dan 5 jaar na het onherroepelijk worden van het verkeersbesluit plaatsvindt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-232513.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.