Gemeenteblad van Wierden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wierden | Gemeenteblad 2020, 229860 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wierden | Gemeenteblad 2020, 229860 | Beleidsregels |
Investering: een uitgave waarvan het nut zich uitstrekt over meerdere jaren. Investeringen kunnen we onderscheiden in o.a. vervangingsinvesteringen, ter vervanging van een reeds afgeschreven investering, en (nieuwe) uitbreidingsinvesteringen die passen binnen het nieuw gevoerde beleid.
Activeren: De investering wordt in dat geval opgenomen op de balans en de lasten van deze uitgave worden gespreid over een aantal jaren middels de jaarlijkse afschrijving ten laste gebracht van de exploitatie.
Afschrijving: het jaarlijks tot uitdrukking brengen van de waardevermindering van de investering ten gevolge van de veroudering. Uitgangspunt hiervoor is de historische kostprijs en de economische of de technische levensduur van het actief.
Technische levensduur: periode waarin activa technisch in staat zijn om gebruikt te worden.
Economische levensduur: periode waarin activa naar schatting economisch gebruikt kunnen worden (bijv. voldoet niet meer aan eisen van de tijd / veroudering, te hoge onderhoudskosten).
Afschrijvingstermijn: aantal jaren waarin een actief wordt afgeschreven. De gekozen afschrijvingstermijn dient niet langer te zijn dan de kortste termijn van de economische en/of technische levensduur.
Boekwaarde: de historische kostprijs verminderd met de afschrijvingen.
Rente: een vergoeding voor het beslag dat de boekwaarde van een investering legt op de financieringsmiddelen van de gemeente. Afhankelijk van de aard van de investering wordt hiervoor een vast rentepercentage gehanteerd of de omslagrente.
Rente-omslagpercentage: dit interne rentepercentage is het resultaat van de rente over de gemeentelijk financieringsmiddelen en de totale boekwaarde van de vaste activa nadat de boekwaardes en de daaraan toe te rekenen vaste rente hierop in mindering zijn gebracht.
Kapitaallasten: het totaal van de afschrijvingslasten en de toe te rekenen rentelasten aan een actief.
2. Verschillende soorten vaste activa
De BBV maakt voor de vaste activa een onderverdeling in de volgende hoofdgroepen:
• Immateriële vaste activa: activa waar tegenover geen bezittingen staan.
o Hieronder worden opgenomen kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen, het saldo van agio en disagio. Dis)agio is het verschil tussen het bedrag waarvoor een geldlening is aangegaan en het bedrag dat aan de geldnemer wordt uitgekeerd. De BBV laat de keuze om het (dis)agio te activeren, waarbij de afschrijvingsduur maximaal gelijk is aan de looptijd van de geldlening, of het (dis)agio volledig te verantwoorden in het jaar van sluiten van de geldlening. Het huidig beleid van de gemeente is om deze kosten ten laste of ten gunste te brengen van het desbetreffende dienstjaar. Dit beleid behoeft geen wijziging.
o Kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief.
Deze kosten mogen worden geactiveerd wanneer het voornemen bestaat om het actief te gebruiken/te verkopen, de technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien vaststaat, het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut zal genereren en de uitgaven die aan het actief zijn toe te rekenen betrouwbaar kunnen worden vastgesteld.
o Bijdragen aan activa in eigendom van derden.
Deze bijdragen kunnen worden geactiveerd als er wordt voldaan aan 3 voorwaarden:
- er is sprake van een investering door een derde,
- de investering bijdraagt aan de publieke taak,
- de derde zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren en de bijdrage kan worden teruggevorderd, als de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.
• Materiële vaste activa: activa waar tegenover bezittingen staan met een meerjarig nut.
Deze groep dient in de toelichting op de balans te worden onderverdeeld in:
o Investeringen met economisch nut
Van activa met een economisch nut is sprake indien het actief bijdraagt aan de mogelijkheid om middelen te verwerven of verhandelbaar is. Investeringen met economisch nut moeten worden geactiveerd. Uitzonderingen hierop zijn kunstvoorwerpen met een cultuurhistorische waarde.
o Investeringen met economisch nut ,waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven. Dit betreffen investeringen in rioleringswerken en het inzamelen van afval. Deze investeringen zijn tenminste rendabel omdat de kapitaallasten jaarlijks worden meegenomen in de tariefsbepaling.
o Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.
Er wordt gesproken van activa met een maatschappelijk nut indien er geen baten in bedrijfseconomische zin uit deze activa kunnen worden gegenereerd. Deze activa leveren gedurende een aantal jaren een bijdrage aan het maatschappelijke nut (bijv. wegen, bruggen, openbaar groen). Vanaf 2017 moeten deze investeringen geactiveerd worden krachtens de BBV. Wel mogen bijdragen van derden ineens ten gunste van de investering worden gebracht.
Deze onderverdeling wordt reeds op deze wijze gehanteerd in de jaarstukken.
Daarnaast moet van de vaste activa worden aangegeven welke in erfpacht zijn uitgegeven. Dit komt sinds medio 2017 voor.
• Financiële vaste activa: activa die een financiële waarde vertegenwoordigen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in:
o Aandelenbezit (uitsluitend ten behoeve van de publieke taak)
o Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen, gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen
o Leningen aan woningcorporaties, deelnemingen en overige verbonden partijen
o Overige uitzettingen met een looptijd van meer dan 1 jaar
Voor een juiste weergave van de vermogenspositie van de gemeente spelen de waarderingsregels voor de waardebepaling van een activa een belangrijke rol.
De hoogte van de te activeren investeringskosten wordt bepaald door de (directe) investeringskosten en de bijkomende kosten. Bijkomende kosten zijn kosten zoals specifieke opleidingskosten, implementatiekosten, e.d. die verband houden met een investering. In zijn algemeenheid geldt dat wanneer deze kosten onlosmakelijk verbonden zijn met de desbetreffende investering, deze geactiveerd mogen worden en op dezelfde wijze afgeschreven kunnen worden als de onderhavige investering. Beleid in onze gemeente is dat dergelijke bijkomende kosten niet worden geactiveerd maar in 1 keer worden afgedekt. Verder worden geen interne uren toegerekend aan een investering, deze zijn structureel afgedekt in de begroting. Dit beleid kan gehandhaafd worden.
Met in achtneming van de BBV kunnen de volgende regels worden gesteld voor de waardering van vaste activa:
• Activa wordt gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs (dus de historische kostprijs);
• Bijdragen van derden, die in een directe relatie staan met een actief worden in de waardering daarvan in mindering gebracht;
• Bijdragen van reserves of uit de exploitatie worden niet in mindering gebracht op de waardering van investeringen. Deze investeringen moeten volgens het BBV bruto worden gewaardeerd;
• In beginsel dienen de kapitaallasten van investeringen met beschikbare structurele middelen te worden afgedekt. Indien hiervoor in bijzondere gevallen geen structurele middelen aanwezig zijn, zou als laatste optie gekozen kunnen worden om reserves aan te wenden ter dekking van de kapitaallasten. Om een en ander budgettair neutraal te kunnen laten verlopen, zal de rente over de boekwaarde gedurende de looptijd gelijk moeten zijn aan de aan de in te stellen de reserve toe te voegen bespaarde rente. Deze reserve valt dan vrij gedurende de afschrijvingstermijn van het desbetreffende actief ten gunste van de exploitatie. Het verdient aanbeveling om hiervoor per taakveld een aparte reserve in te stellen. De raad zal hier met vaststelling van het desbetreffende raadsbesluit specifiek toe moeten besluiten.
Deelnemingen (in m.n. aandelenkapitaal) vanuit de publieke taak en voorraden (m.n. gronden binnen het Gemeentelijk Grondbedrijf) worden gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs. De intrinsieke waarde van een deelneming is niet van belang zolang verkoop niet aan de orde is. Voor beide geldt dat wanneer de marktwaarde beneden de verkrijgingsprijs komt te liggen, waardering tegen de marktwaarde moet plaatsvinden. Dit past binnen het bedrijfseconomisch uitgangspunt dat verliezen worden genomen op het moment dat deze te voorzien zijn. Dit beleid wordt momenteel reeds gevoerd.
Afbakening van Grondexploitatie (Bouwgronden In Exploitatie ( zgn. BIE’s))
Binnen grondcomplexen zijn elementen te onderscheiden die gekwalificeerd worden als investeringen met maatschappelijk nut in de openbare ruimte, zoals bruggen, wegen en openbaar groen. Riolering wordt aangemerkt als een investering met een economisch nut. Al deze investeringen worden meegenomen in de kostprijscalculaties van grondexploitatie en als zodanig verwerkt in de exploitatieopzetten en in de jaarrekening. Deze investeringen worden dan ook niet geactiveerd onder de vaste activa. Bij overdracht van deze voorzieningen na afsluiting van een exploitatiegebied aan de algemene dienst zal binnen de begroting het onderhoud moeten worden gewaarborgd.
Gronden en de daarop staande bebouwing die strategisch zijn verworven en/of nog niet in exploitatie zijn genomen worden opgenomen onder de materiële vaste activa tegen de laagste van de 2: of de verkrijgingsprijs of de marktwaarde. Daarmee samenhangende bebouwing wordt gewaardeerd tegen de WOZ waarde.
Onderscheid tussen (groot) onderhoud en investeringen
Onderhoudskosten hebben betrekking op het in stand houden van het actief. Klein onderhoud is onderhoud dat jaarlijks terugkeert. Groot onderhoud betreft onderhoud met een meerjarig nut.
De activa worden niet vervangen en de boekwaarde blijft op de balans.
Bij vervangingsinvesteringen worden de activa wel vervangen door een actief met vergelijkbare prestaties. De oude boekwaarde gaat van de balans en de nieuwe komt op de balans.
Activering van kosten moet plaatsvinden in die gevallen waar het nut van de investering betrekking heeft over meerdere jaren en er sprake is van nieuwe investeringen met daarbij mogelijke functiewijziging van het gebouw( bijvoorbeeld meer commerciële exploitatie).
Kosten van klein en groot onderhoud zijn niet levensduur verlengend. Kosten van klein onderhoud worden ten laste van de exploitatie gebracht. Kosten van groot onderhoud worden ten laste van de gevormde onderhoudsvoorziening gebracht.
Voor gebouwen geldt dat voor planmatig onderhoud tot 20 jaar een voorziening is getroffen. Voor groot onderhoud met een termijn langer dan 20 jaar dienen afzonderlijke kredieten te worden aangevraagd.
Kapitaallasten bestaan uit afschrijvingslasten en rentelasten die op de financiering van investeringen betrekking hebben. De berekening van kapitaallasten is afhankelijk van de waarde van een investering, de afschrijvingstermijn, de afschrijvingsmethode en de rentelasten die aan een investering worden toegerekend.
Afschrijven is bedrijfseconomisch gezien het tot uitdrukking brengen van de vermindering van de waarde van de activa en de verdeling daarvan over de geschatte technische gebruiksduur dan wel de economische levensduur als deze korter is. De afschrijvingstermijn dient op 1 van deze 2 te zijn afgestemd. Het hanteren van de juiste afschrijvingstermijnen is van belang voor de juiste presentatie in begroting en rekening van de met de gemeentelijke producten samenhangende kosten en een juiste presentatie van de vermogenspositie.
De technische levensduur is de periode dat het actief technisch gezien kan worden gebruikt.
De economische levensduur ligt daar waar de totale kosten per jaar het laagst zijn. Hoe langer een actief in bedrijf kan worden gehouden des te lager zullen de kapitaallasten zijn. De overige exploitatielasten (bijv. brandstof, onderhoud, salariskosten) zullen ten gevolge van veroudering toenemen. Zolang de daling van de afschrijvingslasten groter is dan de stijging van de overige exploitatielasten daalt de kostprijs en is voortgezet gebruik economisch verantwoord.
Per soort actief kan de keuze voor de levensduur verschillend zijn. Zo ligt voor gemeentelijke voertuigen de keuze voor de economische levensduur voor de hand en bij de aanleg van riolering de technische levensduur. In bijlage 1 zijn voor nieuwe investeringen de te hanteren afschrijvingstermijnen opgenomen.
Met in achtneming van de BBV kunnen de volgende regels worden gesteld voor de afschrijving van vaste activa:
• Afschrijving gebeurt onafhankelijk van het exploitatieresultaat in enig boekjaar;
• Afschrijving hangt samen met de ingebruikneming van het actief. Afschrijving start in het eerstvolgend begrotingsjaar na het jaar van oplevering;
• Wanneer er sprake is van deelkredieten (componentenbenadering) waarbinnen afwijkende afschrijvingstermijnen gelden, dan wordt begonnen met afschrijving in het begrotingsjaar volgend op het jaar van gereedkomen. Hierbij kan gedacht worden aan installaties die in gebruik worden genomen voordat het bouwkundig werk is opgeleverd.
• Bij het afschrijven wordt geen rekening gehouden met een restwaarde van het actief ten tijde van de mogelijke vervanging. In een enkel geval zal er wel sprake zijn van een restwaarde (m.n. vervoersmiddelen). Dit leidt in dat geval tot een voordeel in het desbetreffende begrotingsjaar;
• De afschrijvingswijze moet consistent zijn. Slechts in uitzonderlijke gevallen en om gegronde redenen mag de afschrijving gebeuren op een andere wijze, dan die welke in het voorafgaand jaar is toegepast. Bij de samenstelling van de jaarstukken dient dit afzonderlijk te worden toegelicht;
• Op vaste activa met een beperkte levensduur wordt jaarlijks afgeschreven volgens een stelsel dat is afgestemd op de verwachte toekomstige gebruiksduur;
• Op kosten verbonden aan geldleningen en (dis)agio (zie ook beschrijving immateriële vaste activa) wordt niet afgeschreven. Deze kosten worden namelijk niet geactiveerd maar in het jaar dat deze zich voordoen ten laste of ten gunste gebracht van het exploitatieresultaat;
• Op activa met een economisch nut wordt afgeschreven;
• Op activa met maatschappelijk nut wordt afgeschreven;
• Een actief, waarvan de afschrijvingstermijn nog niet is verlopen, maar toch buiten gebruik wordt gesteld, wordt afgewaardeerd op het moment van buitengebruikstelling. De afwaardering kan budgettair neutraal verlopen door een onttrekking aan de reserve opvang boekverliezen, die voor dergelijke gevallen is ingesteld. Indien bij het afstoten van het actief een boekwinst wordt gerealiseerd wordt deze boekwinst als incidentele bate verantwoord in de jaarrekening, deze wordt ook vereffend met de reserve boekverliezen.
• Vervroegd afschrijven op investeringen met economisch nut is alleen toegestaan wanneer de boekwaarde van het actief hoger is dan het toekomstig verwacht economisch nut.
De BBV laat de gemeente vrij in de te kiezen afschrijvingsmethodiek. We kennen in onze begroting de lineaire en annuïtaire afschrijvingsmethode.
De lineaire afschrijving is een afschrijving op basis van een vast percentage van de oorspronkelijke investering. De afschrijvingslast blijft gedurende de afschrijvingstermijn constant, terwijl de jaarlijkse kapitaallasten afnemen door de afname van de toe te rekenen rentelast. De bedrijfseconomische gedachte hier achter is dat tegenover de lagere kapitaallasten hogere onderhoudskosten vanwege veroudering komen te staan. Afschrijving op basis van de economische levensduur speelt hier met name op in.
Noot: uitgangspunten bij beide onderstaande grafieken zijn een investering van € 10.000,-, een rente van 4, 5 % en een
afschrijvingstermijn van 10 jaar.
Bij annuïtaire afschrijving worden de jaarlijkse kapitaallasten gelijk gehou¬den. Alleen de verhouding tussen afschrijvingslasten en rentelasten verandert jaarlijks.
Om dat er bij de methode geen sprake is van een jaarlijkse vrijval van kapitaallasten door een lagere rentelast is het noodzakelijk dat ook de onderhoudslasten gelijkmatig verlopen. Als dat niet verwacht wordt, verdient het aanbeveling een voorziening te vormen met jaarlijks gelijke stortingen. Hierdoor wordt de exploitatiereke¬ning elk jaar met hetzelfde bedrag belast.
Op dit moment wordt in de gemeente in hoofdzaak de lineaire methode gehanteerd. Reden hiervoor is dat indien annuïtair wordt afgeschreven de kans dat bij vervreemding tekorten op de boekwaarde ontstaan groter is dan bij lineaire afschrijving en het risico van een te lang ingeschatte levensduur heeft bij annuïteitsgewijze afschrijving veel grotere nadelige gevolgen. Daarnaast is de lineaire administratief eenvoudiger toe te passen. Een nadeel is dat de kapitaallasten in de eerste jaren in verhouding erg hoog zijn.
De annuïtaire methode wordt thans m.n. gehanteerd in de navolgende gevallen:
• wanneer tegen over de exploitatielasten een extern tarief staat (te denken valt aan markten, afvalstoffenheffing, rioolrechten (grotendeels) en begraafplaatsen);
• wanneer gelet op de omvang van het bedrag het gewenst is om de kapitaallastendruk in de begroting constant te houden vanwege de noodzakelijke vervanging op termijn (bijv. grote tractiemiddelen zoals vrachtwagens, veegwagen en wegenschaaf).
Bij vervanging wordt de hogere jaarlast bij lineaire afschrijving in met name de eerste jaren ondervangen door het gegeven dat het totale gemeentelijk investeringsvolume dat lineair wordt en zal worden afgeschreven redelijk constant is. Er kan grofweg worden gesteld dat de jaarlijkse vrijval van dit investeringsvolume weer ter beschikking komt als dekkingsmiddel voor de kapitaallasten van nieuwe investeringen.
Het beleid ten aanzien van de keuze voor lineaire of annuïtaire afschrijvingsmethode is in bijlage 1 weergegeven.
De BBV stellen dat wanneer er geen sprake is van duurzame waardevermindering van een actief de afschrijving op nihil kan worden gesteld.
Volgens de BBV dient de regel te zijn dat er niet afgeschreven wordt op grond. Alleen wanneer aanwijsbaar sprake is van waardevermindering (wanneer bijv.vervuiling optreedt) of regelmatig investeringen moeten worden gedaan om de oorspronkelijke gewenste eigenschappen te behouden kan afschrijving gerechtvaardigd zijn. Op dit moment is hier geen sprake van in de gemeente.
Wel moet worden opgemerkt dat door het niet afschrijven op grond de (bestuurlijke) vrijheid om in de toekomst de bestemming van de grond te wijzigen afneemt. Immers er blijft door het niet meer afschrijven op grond tot in eeuwigheid van dagen een boekwaarde op de grond zitten. Een plantsoen/park inrichten op een voormalige schoollocatie wordt bijvoorbeeld minder gauw mogelijk.
5.3 Beleid toe te rekenen rente
Aan alle geactiveerde bedragen wordt rente toegerekend. Hiervoor worden de volgende twee methodes gehanteerd:
Voor bepaalde soorten financiële vaste activa (verstrekte langlopende geldleningen) wordt een vaste rente gehanteerd. Daarnaast wordt voor boekwaarden die op annuïtaire basis worden afgeschreven uiteraard een vast rentepercentage gehanteerd. Aan investeringen waarvan de jaarlijkse kapitaallasten gedekt worden door een jaarlijkse onttrekking aan een reserve wordt geen rente toegerekend.
Voor de overige investeringen wordt het rente-omslagpercentage gehanteerd (zie ook begripsbepaling).
De totale lastendruk aan toe te rekenen rente wordt bepaald door de financieringspositie van de gemeente (reserves en geldleningen) en de gewenste gemiddelde rentedruk over het totale investeringsvolume. Dit percentage bedraagt voor het begrotingsjaar 2018 3 %. Evaluatie van dit rentebeleid vindt plaats bij de actualisatie van de Nota Reserves en voorzieningen.
Regel is dat in het jaar van beschikbaar stellen van een krediet al een volledig jaar rente op begrotingsbasis aan het actief wordt toegerekend. Zo wordt bereikt dat bij het voteren van het krediet ook in de volledige structurele dekking wordt voorzien. Als tegenhanger wordt nog vermeld dat in de begroting een structurele stelpost onderuitputting is ingeboekt, die onder meer inspeelt op het gegeven dat in werkelijkheid investeringen niet volledig worden besteed in het jaar dat ze het beschikbaar gesteld zijn. Dit beleid behoeft geen aanpassing.
6.1 Nieuwe en vervangingsinvesteringen
In onze gemeente wordt voor nieuwe en vervangingsinvesteringen gewerkt met een mogelijke prioritering, welke voortvloeit uit de jaarlijks op te stellen nota meerjarenbeleid. In deze nota worden de wensen/investeringen bij bestaand en nieuw beleid voor de komende 4 jaar in beeld gebracht. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in investeringen met structurele dekking en investeringen met eenmalige dekking. Tevens wordt op dat moment een inschatting gemaakt met behulp van de dan ter beschikking zijnde financiële informatie welke investeringen met structurele dekking en welke investeringen met eenmalige dekking in het komende begrotingsjaar vermoedelijk gehonoreerd kunnen worden.
Op deze wijze kunnen de verschillende wensen/investeringen integraal tegen elkaar worden afgewogen.
De lasten van deze investeringen worden in zijn geheel in de primitieve begroting geraamd. Er worden geen interne uren aan investeringen toegerekend. Bij de samenstelling van de jaarbegroting; de eerste jaarschijf van de nota meerjarenbeleid; wordt bekeken welke investeringen met de dan ter beschikking staande financiële middelen daadwerkelijk kunnen worden gehonoreerd. Vervolgens kunnen in de nota van aanbieding bij de jaarlijkse begroting hierin nog wijzigingen en/of aanvullingen worden aangebracht.
Ten behoeve van het beschikbaar stellen van een krediet door de gemeenteraad wordt een raming opgesteld. Afwijkingen met betrekking tot de realisatie van een investering worden in principe in de bestuursrapportage en de jaarrekening gerapporteerd aan het gemeentebestuur. Treden tussentijds belangrijke ontwikkelingen op dan wordt hierover afzonderlijk gerapporteerd.
Beschikbaar gestelde kredieten worden vervolgens zo snel mogelijk afgesloten. Regel is dat een beschikbaar gesteld krediet na maximaal 2 jaar wordt afgesloten. Het niet (volledig) benutte deel komt in beginsel ten gunste van de algemene middelen. Een krediet kan alleen langer “open” blijven indien de noodzaak daartoe voldoende is beargumenteerd.
6.3 Instellen grensbedrag voor te activeren uitgaven
De praktijk in de gemeente Wierden is dat de aanschaf van klein materieel en andere uitgaven van geringe omvang ten behoeve van de bedrijfsvoering in de verschillende exploitatiebudgetten is opgenomen en dus in één keer als last opgenomen worden in de exploitatie. Daarnaast wordt er met name materieel aangeschaft waarvan het zinvol en minder bewerkelijk is om deze niet meer te activeren. Daarom wordt voorgesteld om een ondergrens voor investeringen vast te stellen van € 5.000,-. Investeringen met een volume daarboven worden geactiveerd. Met ingang van de begroting 2019 zullen middelen vrijgemaakt moeten worden voor het ineens kunnen aanschaffen van de hiervoor aangegeven zaken.
Voorgesteld wordt om het gewijzigde vaste activabeleid (uitgezonderd de wettelijke bepalingen) met ingang van 1 januari 2018 van kracht te laten worden. Het hanteren van de ondergrens voor investeringen zal echter met ingang van de begroting 2019 zijn beslag kunnen krijgen.
Met het vaststellen van deze nota wordt de Nota vaste activabeleid 2011 vastgesteld op
De volgende Nota vaste activabeleid zal worden opgesteld in 2021.
BIJLAGE 1 OVERZICHT AFSCHRIJVINGSMETHODEN EN –TERMIJNEN
Omschrijving investering Methode Vorige Termijn (jaren)
Kosten van onderzoek en ontwikkeling van een actief Lineair (voorkeur niet activeren) Maximaal 5 Maximaal 5
Gronden Geen, wel activeren 0 0
Gebouwen (permanent), niet ten behoeve van onderwijs Lineair 40 40
Groot onderhoud / renovatie gebouwen Lineair 25 t/m 40 25 t/m 40
Groot onderhoud bij functiewijziging gebouw Lineair Geen 10/15
Niet permanente huisvesting Lineair 20 20
(Nood)Verlichting in gebouwen Lineair 25 25
Installaties (beveiliging, geluid, inbraak) Lineair 10/15 10/15
Startershallen Annuïtair 40 40
Onderwijshuisvesting (permanent) Lineair 40 40
Beveiligingsmaatregelen onderwijs Lineair 15 15
Diverse voorzieningen schoolgebouwen Lineair 20/25/40 20/25/40
Inventaris gymlokalen (diverse toestellen) Lineair 5/10/15/20 5/10/15/20
Inrichting, inventaris etc. (w.o. materialen / inrichting t.b.v.bedrijfsvoering, meubilair, beveiliging) Lineair 10 10
Automaten koffievoorziening Lineair 6 6
Afvalcontainers Annuïtair 15 10
Ondergrondse verzamelcontainers Annuïtair Geen 25
Papierbrengpunten / weegbruggen Annuïtair 20 20
Gebouw op ’t Exoo (semipermanent) Annuïtair 20 20
Riolering (1e aanleg) Annuïtair 60 60
Riolering (telemetrie/pompen etc.) Annuïtair 15 15
Aanleg/uitbreiding begraafplaatsen Annuïtair 40 40
Verharde paden begraafplaatsen Annuïtair 20 20
Wegen aanleg( incl. verharden puin- en zandwegen) Lineair Geen 25
Wegen reconstructies Lineair Geen 25
Overige reconstructie openbare ruimte Lineair Geen 25
Openbare verlichting,lichtmasten Lineair Geen 40
Openbare verlichting armaturen Lineair Geen 20
Fiets- en voetpaden Lineair Geen 25
Bruggen (civiel-technische kunstwerken) Lineair Geen 60
Parkeerplaatsen Lineair Geen 25
Verkeerslichten (VRI) Lineair 20 20
Banken toeristische routes Lineair 10 10
Bestelauto / Pick-up Lineair 10 10
Compact trekker (plantsoenen) Lineair 10 10
Menginstallatie “nat “strooien Lineair Geen 15
Rioolvoertuig/zuig-perscombinatie Annuïtair 7 10
Graaflaadcombinatie Annuïtair 10 10
Klepelmaaier COMBI Annuïtair 8 8
Gazonmaaier zelfrijdend Lineair 7 7
Overig materieel (harkeerder/bladzuigers e.d.) Lineair 7 7
Hogedruk reinigings installatie Lineair Geen 15
Hardware(( File)servers) Lineair 5 5
Technische infrastructuur (switches,lijnen,routers) Lineair 4 4
Datawarehouse Wierden (midoffice) Lineair 8 10
PC’s Geen, niet activeren Geen Geen
Aanleg/herinrichting speelplaatsen Lineair 20 20
Tennisbanen Lineair 15 Vervallen
Terreininrichting tennis Lineair 25 Vervallen
Bijlage 2 Relevante artikelen Besluit Begroting en Verantwoording
Onder de vaste activa worden afzonderlijk opgenomen de immateriële, de materiële en
In de balans worden onder de immateriële vaste activa afzonderlijk opgenomen:
a. kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio
b. kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief
c. bijdragen aan activa in eigendom van derden
1. In de balans worden onder de materiële vaste activa afzonderlijk opgenomen:
a. investeringen met een economisch nut
b. investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
c. investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
In de balans worden onder de financiële vaste activa afzonderlijk opgenomen:
a. kapitaalverstrekkingen aan:
2. gemeenschappelijke regelingen
1. openbare lichamen als bedoeld in artikel1, onderdeel a, van de Wet financiering decentrale Overheden ( o.a. provincies, gemeenten, waterschappen , rechtspersonen op grond van de Weg gemeenschappelijke regelingen)
c. overige langlopende leningen
d. uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
e. uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.
f. overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.
Artikelen BBV: Toelichting op de balans
In de toelichting op de balans wordt aangegeven volgens welke methoden de afschrijvingen
1. In de toelichting op de balans worden onder de materiële vaste activa afzonderlijk opgenomen:
d. grond-, weg- en waterbouwkundige werken
f. machines, apparaten en installaties
g. overige materiële vaste activa
2. In de toelichting op de balans wordt het verloop van de activa, als bedoeld in het eerste lid,gedurende het begrotingsjaar, in een sluitend overzicht weergegeven. Daaruit blijken, voor zover van toepassing:
a. de boekwaarde aan het begin van het begrotingsjaar
b. de investeringen of desinvesteringen
d. bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief
e. afwaardering wegens duurzame waardeverminderingen
f. de boekwaarde aan het einde van het begrotingsjaar
Artikelen BBV: Waarderen, Activeren en Afschrijven
1. Alle investeringen worden geactiveerd.
2. In afwijking van het eerste lid worden kunstvoorwerpen met een cultuurhistorische
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief kunnen worden geactiveerd
a. het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen;
b. de technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien vaststaat;
c. het actief in de toekomst economisch of maatschappelijk nut zal genereren en;
d. de uitgaven die aan het actief zijn toe te rekenen betrouwbaar kunnen worden vastgesteld.
Bijdragen aan activa in eigendom van derden kunnen worden geactiveerd indien:
a. er sprake is van een investering door een derde;
b. de investering bijdraagt aan de publieke taak;
c. de derde zich heeft verplicht tot het daadwerkelijk investeren, op een wijze zoals
d. de bijdrage kan worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of door de provincie onderscheidenlijk de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.
1. Alle vaste activa worden voor het bedrag van de investering geactiveerd.
2. In afwijking van het eerste lid worden de bijdragen van derden die in directe relatie staan
met een actief op de waardering hiervan in mindering worden gebracht.
3. In afwijking van het eerste lid moeten de voorzieningen gevormd voor toekomstige vervangingsinvesteringen (artikel 44, lid d) in mindering worden gebracht op investeringen,
als bedoeld in artikel 35, eerste lid, onder b.
1. Activa worden gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs.
2. De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten.
3. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en
hulpstoffen en de overige kosten, welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen
worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs kunnen voorts worden opgenomen
een redelijk deel van de indirecte kosten en de rente over het tijdvak dat aan de vervaardiging van het actief kan worden toegerekend; in dat geval vermeld de toelichting
dat deze rente is geactiveerd.
4. Voor in erfpacht uitgegeven gronden geldt de uitgifteprijs van eerste uitgifte als verkrijgingsprijs.
Gronden in eeuwigdurende erfpacht worden gewaardeerd tegen registratiewaarde.
5. Van activa waarvan de bestemming verandert, wordt de actuele waarde van de
nieuwe bestemming in de toelichting van de balans opgenomen.
6. In afwijking van het eerste lid is waardering tegen actuele waarde toegestaan voor de
activa van de Nazorgfondsen bedoeld in artikel 15.47 van de Wet milieubeheer.
7. Passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, met uitzondering van voorzieningen die tegen contante waarde zijn gewaardeerd.
8. Eventuele voorzieningen wegens oninbaarheid worden met de nominale waarde van
leningen en vorderingen verrekend.
1. De afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar.
2. Slechts om gegronde redenen mogen de afschrijvingen geschieden op andere
grondslagen dan die welke in het voorafgaande begrotingsjaar zijn toegepast. De reden
van de verandering wordt in de toelichting op de balans uiteengezet. Tevens
wordt inzicht gegeven in haar betekenis voor de financiële positie en voor de baten
en de lasten aan de hand van aangepaste cijfers voor het begrotingsjaar of voor het
3. Op vaste activa met een beperkte gebruiksduur wordt jaarlijks afgeschreven volgens
een stelsel dat is afgestemd op de verwachte toekomstige gebruiksduur.
4.In afwijking van het derde lid is de afschrijvingsduur voor de immateriële vaste activa, bedoeld in artikel 34 onder a, maximaal gelijk aan de looptijd van de lening.
5. In afwijking van het derde lid is de afschrijvingsduur voor de immateriële vaste activa,
bedoeld in artikel 34 onder a, maximaal gelijk aan de looptijd van de lening.
6. Voor bijdragen aan de activa in eigendom van derden, bedoeld in artikel 34, onderdeel c, is de afschrijvingsduur maximaal gelijk aan die van de activa waarvoor de bijdrage aan derden wordt verstrekt.
1. Naar verwachting duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk
van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.
2. Voorraden en deelnemingen worden tegen de marktwaarde gewaardeerd indien de
marktwaarde lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs.
3. Een actief dat buiten gebruik wordt gesteld wordt afgewaardeerd op het moment van
buitengebruikstelling, indien de restwaarde lager is dan de boekwaarde.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-229860.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.