Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2020, 222999 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2020, 222999 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent subsidie jeugdactiviteiten en -preventie (Subsidieregeling Jeugdpreventie en -activiteiten Ede)
In deze regeling wordt verstaan onder:
vrijwilligersorganisatie: een rechtspersoon zonder winstoogmerk die met enige regelmaat bijeenkomt en/of activiteiten organiseert in het algemeen belang, waarbij alle inkomsten worden ingezet ten gunste van de doelstelling van de organisatie en waarbij de uitvoering van het primaire proces in overwegende mate door vrijwilligers wordt gedaan.
Artikel 4. Subsidiabele formele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor vormen van lichte ondersteuning waarbij ondersteuning binnen de sociale basis geboden kan worden. Het kan zowel gaan om preventieve inzet met als doel het voorkomen van (specialistische) ondersteuning, preventieve inzet na afloop van (specialistische) ondersteuning met als doel netwerkversterking of inzet gelijktijdig met ondersteuning met als doel dat deze eerder afgebouwd kan worden. Uitvoering geschiedt door professionals. Het gaat om verlenen voor algemene en specifieke vormen van begeleiding en ondersteuning, groeps- en maatschappelijk werk door een professionele organisatie met personeel dat gekwalificeerd is voor de uitvoering van de werksoort, aan jeugdigen of hun ouders van de gemeente met een (ondersteunings-)vraag op het gebied van opgroeien of opvoeden.
Structurele activiteiten die in ieder geval in aanmerking komen voor subsidie:
Jeugdmaatschappelijk- en gezinswerk; ondersteuning van jeugdigen en/of hun ouders met een niet-complexe hulpvraag. Kortdurende ondersteuning, zowel individueel als in groepsverband, die laagdrempelig is, vrij toegankelijk en bereikbaar voor inwoners en professionals, bestaande uit de volgende subsidiabele activiteiten:
Artikel 6. Subsidiabele informele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor vormen van lichte ondersteuning van jeugdigen en gezinnen waarbij ondersteuning binnen de sociale basis geboden wordt. Het kan zowel gaan om preventieve inzet met als doel het voorkomen van (specialistische) ondersteuning, preventieve inzet gelijktijdig of na afloop van (specialistische) ondersteuning met als doel netwerkversterking. De uitvoering geschiedt in principe door een vrijwilligersorganisatie.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college de subsidie naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 13. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college de subsidie naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 14. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor het in groepsverband uitvoeren van vakantieactiviteiten tijdens de schoolvakanties, waaraan tenminste vijftien betalende Edese kinderen in de leeftijd van 4 tot 12/13 jaar deelnemen.
Artikel 17. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Indien honorering van alle jaarlijkse aanvragen, die op tijd zijn binnengekomen en die voor subsidie in aanmerking komen, zou leiden tot een overschrijding van het subsidieplafond, dan worden de toe te kennen subsidies herberekend volgens een breukregeling, met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totaalbedrag van de berekende subsidies. Omdat hiermee het subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen, die na het verstrijken van de gestelde indientermijn zijn binnengekomen, niet in behandeling genomen.
Als het subsidieplafond, na honorering van alle aanvragen die op tijd zijn binnengekomen, nog niet is bereikt, dan worden te laat ingediende aanvragen in volgorde van binnenkomst behandeld totdat het subsidieplafond is bereikt. Bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 19. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor het in groepsverband organiseren en uitvoeren van vrijetijdsactiviteiten voor jeugdigen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar.
Artikel 22. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Indien honorering van alle jaarlijkse aanvragen, die op tijd zijn binnengekomen en die voor subsidie in aanmerking komen, zou leiden tot een overschrijding van het subsidieplafond, dan worden de toe te kennen subsidies herberekend volgens een breukregeling, met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totaalbedrag van de berekende subsidies. Omdat hiermee het subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen, die na het verstrijken van de gestelde indientermijn zijn binnengekomen, niet in behandeling genomen.
Als het subsidieplafond, na honorering van alle aanvragen die op tijd zijn binnengekomen, nog niet is bereikt, dan worden te laat ingediende aanvragen in volgorde van binnenkomst behandeld totdat het subsidieplafond is bereikt. Bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 24. Subsidiabele activiteiten
Op grond van deze paragraaf kan subsidie worden verstrekt voor de volgende activiteiten:
Speel-o-theek: Het uitlenen van spel- en ontwikkelingsmateriaal aan (groepen van) kinderen en/of instellingen ter verbetering van ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen die in een achterstandssituatie verkeren of dreigen te geraken, alsmede het adviseren van ouders/begeleiders van kinderen op dit gebied.
Artikel 25. Subsidievoorwaarden en verplichtingen subsidieontvanger
Een subsidie op grond van deze paragraaf wordt slechts verleend indien deze naar het oordeel van burgemeester en wethouders bijdraagt aan het laten opgroeien van Edese jongeren tot zelfstandige burgers die, passend bij hun capaciteiten en mogelijkheden, hun eigen verantwoordelijkheden kennen en die positief meedoen aan het maatschappelijk leven.
Artikel 27. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college de subsidie naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 28. Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule
Het college kan de bepalingen in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Artikel 29. Wijzigen subsidieplafond
Burgemeester en wethouders kunnen lopende het subsidiejaar de subsidieplafonds verhogen of verlagen. Verlaging van een subsidieplafond is slechts mogelijk voor zover het subsidieplafond nog niet is bereikt.
Vastgesteld in de vergadering van 25 augustus 2020, zaaknummer 164775
Het college voornoemd,
de secretaris,
drs. R.F. Groen MPA
de burgemeester,
L.J. Verhulst
In deze regeling wordt een kader gegeven voor subsidiëring van aanvullende activiteiten rondom jeugd en jeugdpreventie in de gemeente Ede. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat bij de activiteiten op grond van deze regeling dat sprake is van beleidsvrijheid. Dit komt tot uitdrukking in de zinsnede dat burgemeester en wethouders subsidie kunnen verlenen voor de aangewezen activiteiten. Subsidieverlening is dus geen automatisme, ook als er geen specifieke weigeringsgronden van toepassing zijn. Als bijvoorbeeld uit de resultaten van een eerder gehouden pilot blijkt dat een bepaalde aanpak niet of onvoldoende bijdraagt aan de doelstellingen van een activiteit, dan kunnen burgemeester en wethouders een vergelijkbare subsidieaanvraag afwijzen.
Relatie met Subsidieregeling Sociale Basis en Preventie
Activiteiten die op basis van deze subsidieregeling worden gesubsidieerd kunnen soms een overlap hebben of vergelijkbaar zijn met activiteiten die op basis van de Subsidieregeling Sociale Basis en Preventie worden gesubsidieerd. In beginsel wordt de toepasselijke subsidieregeling bepaald op basis van de beoogde doelgroep van de subsidieontvanger. Richt een organisatie zich op de doelgroep 0-100 jaar dan zal deze worden gesubsidieerd op basis van de Subsidieregeling Sociale Basis en Preventie. Richt een organisatie zich op jeugdigen dan zal de Subsidieregeling Jeugdactiviteiten en Preventie van toepassing zijn. Hierop kan een uitzondering gemaakt worden indien een organisatie die zich normaliter tot de doelgroep 0-100 jaar richt een subsidie aanvraagt voor een gericht project voor jeugdigen. Deze kan dan onder de Subsidieregeling Jeugdactiviteiten en Preventie vallen.
In deze subsidieregeling wordt gewerkt met subsidieplafonds. Op grond van artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht moeten we (een gedeelte van) een aanvraag afwijzen indien het subsidieplafond zou worden overschreden als de aanvraag gehonoreerd zou worden. In de meeste gevallen worden de aanvragen opgespaard tot de sluitingsdatum waarna het bedrag gelijkelijk wordt verdeeld over de aanvragers. Dit heet naar evenredigheid: Stel dat het subsidieplafond met 10% overvraagd wordt, dan kunnen alle aanvragen met 10% worden ‘gekort’ om binnen het plafond te blijven.
Alle te subsidiëren activiteiten dienen in lijn te zijn met het Beleidsplan Jeugd en Onderwijs 2019 - 2022. In dit beleidsplan staat de visie voor de komende jaren beschreven. De inzet binnen deze paragrafen draagt bij aan de beleidsdoelstellingen en is erop gericht om bij te dragen aan het gezond, kansrijk en veilig opgroeien van kinderen en jeugdigen, het versterken van het netwerk van gezinnen en het voorkomen of afbouwen van (specialistische) ondersteuning binnen de Jeugdhulp, WMO of participatie of andere specialistische, niet-vrij toegankelijke ondersteuning.
We zijn erop gericht een passend preventief aanbod in de gemeente te bieden, dat wil zeggen, aanbod dat aansluit bij maatschappelijke behoeften, trends en cijfers. In de subsidieaanvragen zien we graag terug hoe de activiteiten en inzet aansluiten bij de behoeften en vragen van inwoners uit Ede.
Vrijwilligersorganisaties werken niet altijd enkel en alleen met vrijwilligers maar soms ook met één of meerdere betaalde krachten. In beginsel is dat ook mogelijk. Hierbij kan gedacht worden aan een directeur of vaste medewerker die zorgdraagt voor de continuïteit van de organisatie en/of toezicht houdt op het verloop van de activiteiten van de totale organisatie. De activiteiten waar de organisatie zich op richt, het primaire proces (bijvoorbeeld het uitvoeren van klussen of het maatjeswerk), wordt wel door vrijwilligers uitgevoerd. Onder het begrip vrijwilliger wordt ook een stagiair verstaan.
De inzet binnen deze paragrafen draagt bij aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente Ede. De te subsidiëren activiteiten zijn met name gericht op het kansrijk opgroeien van kinderen en jeugdigen en het bieden van een zinvolle tijdsbesteding in het dagelijkse leven.
Deze subsidieregeling voorziet in artikel 32 in een ‘hardheidsclausule’. Hierdoor kunnen burgemeesters en wethouders, in gevallen waarin toepassing van de bepalingen in deze regeling - gegeven de doelstelling en de strekking van die regeling - een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van die regeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken. Burgemeesters en wethouders maken hiervan slechts gebruik in zeer uitzonderlijke situaties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-222999.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.