Gemeenteblad van Eijsden-Margraten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2020, 220019 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2020, 220019 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent het Uitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht en Handhaving 2020 Wabo, APV en Bijzondere Wetten
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma VTH+ 2020 (UP2020) in beknopte vorm. Dit UP ziet op de uitvoering van de beleidsvelden milieu, bouwen/ruimtelijke ordening, brandveiligheid, APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) en de bijzondere wetten (voor zover de gemeente daarvoor bevoegd is): het fysieke domein, ook aangeduid als van VTH+.
De onderdelen Openbare orde en Veiligheid (incl. de BOA-taken) maken nog geen onderdeel uit van dit programma omdat in 2020 hiervoor separaat een PvA wordt opgesteld in vorm van BOA 2.0. Voor de toekomst zal dit wel een onderdeel gaan vormen van het UP.
Wettelijke taken en gemeentelijke keuzes
Het opstellen van een jaarlijks UP is wettelijk verplicht en is tevens vastgelegd in het gemeentelijk Integraal Omgevingsbeleidsplan VTH 2017-2021.
In het UP zijn de wettelijk verplichte taken opgenomen, zoals de toetsing van bouwaanvragen en de uitvoering van bouw- en milieutoezicht. De uitvoering van deze taken is gebaseerd op de risicoanalyses zoals opgenomen in het Integraal Omgevingsbeleidsplan VTH 2017-2021. Het Omgevingsbeleidsplan en de risicoanalyses worden jaarlijks geëvalueerd in het jaarverslag VTH+. Dit UP is, in het kader van de planning- en controlcyclus, een instrument om de doelstellingen voor het jaar 2020 vast te stellen.
Volgends de beleidscyclus van het Integraal Omgevingsbeleidsplan wordt het Uitvoeringsprogramma ter vaststelling aangeboden in augustus in het jaar voorafgaand. Nu wordt het UP2020 pas in de aangeboden in het lopende jaar. Dit is gedaan om de resultaten van het eerste traject van het Verbeterplan te kunnen meenemen in dit jaar. Was het UP te vroeg opgesteld zouden we niet de vruchten hebben kunnen meenemen van het Verbetertraject en zou de tweede en derde fase van het Verbetertraject hierin niet zijn opgenomen waardoor sprake zou zijn geweest van een Uitvoeringsplan zonder realiteitswaarde. Daarnaast heeft de 3 maanden Corona intensiteit de aanbieding van het plan nog eens extra vertraagd.
Een stijgende lijn in het aantal klantvragen (o.a. meer aanvragen, meer klantvragen, meer klacht/meldingen, meer handhavingsverzoeken) vanaf 2016 waarbij de capaciteit gelijk blijft heeft veroorzaakt dat de werkvoorraden begin 2019 niet meer beheersbaar zijn. De werkdruk binnen VTH is hierdoor dermate hoog dat medewerkers uitvallen. Het ziekteverzuim was het eerste kwartaal 2019 ca. 30 %. Met als gevolg dat de klanttevredenheid zowel in- als extern naar een negatief niveau is gezonken. Om het tij te keren is medio 2019 een extern Kwartiermaker aangesteld als interim hoofd VTH. Tevens is een Verbeterplan opgesteld en uitgevoerd. Het doel voor 2019 was “in control” komen met tevreden en gezonde medewerkers en een beheersbare werkvoorraad. De top drie van ontwikkelingen uit 2019 zijn:
De ontwikkelingen in het UP2020
De centrale doelstelling voor 2020, fase twee van het verbeterplan is “het verbeteren van het bestaande”. Aan de hand van de resultaten en bevindingen uit 2019 zijn een aantal doelstellingen en kritieke prestatie indicatoren (Kpi’s) geformuleerd die het traject van verbetering ondersteunen en optimaliseren. Hiermee willen we het kennisniveau van de medewerkers verhogen en de klantgerichtheid optimaliseren. Hierbij zijn de competenties, met name het inlevingsvermogen, belangrijke factoren om het Dienstverleningsconcept te realiseren. De integratie van de RO-medewerkers wordt geoptimaliseerd zodat het team wordt klaargestoomd voor de Omgevingswet. Er wordt gewerkt aan zelforganiserende en resultaatgerichte teams waarbij elke medewerker duidelijkheid heeft over zijn taken en verantwoordelijkheden. Processen worden eenduidig gemaakt zodat iedereen weet wat van hem wordt verwacht en hoe hij/zij zelf hier een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Daarnaast wordt zodoende gezorgd voor grip op de capaciteit en de activiteiten die hiermee kunnen worden uitgevoerd. Ter ondersteuning van deze ontwikkelingen wordt in 2020 een nieuw zaaksysteem Squit 20/20 geïmplementeerd waarmee de processen Omgevingswet-bestendig worden. In 2021 gaan we hiermee werken. Om dit te bereiken is het werken “aan” de organisatie een belangrijk aspect dat geborgd zal worden in de vorm van een kwaliteitszorgsysteem. Zodoende wordt het proces- en zaakgericht geoptimaliseerd waarbij de tevreden klant (zowel in- als extern) centraal staat.
In dit UP2020 zijn de doelstellingen en Kpi’s opgenomen om bovenstaande te realiseren. In tegenstelling tot de voorbije jaren, waarin een uitgebreid boekwerk met de omschrijving van de nodige doelstellingen wordt aangeboden, is voor 2020 gekozen voor een beknopte vorm. Per taakveld (respectievelijk vergunningen, toezicht en handhaving en algemene zaken VTH) is middels grafieken aangegeven wat de geplande activiteiten zijn, gevolgd door een korte toelichting.
Tot slot is in beeld gebracht of de geplande activiteiten kunnen worden uitgevoerd met behulp van de beschikbare formatie.
3.1. Voorlichting en informatievoorziening
In 2019 zijn we gestart met een nieuwe manier van werken om de dienstverlening naar de klanten te verhogen. Hierbij is een nieuwe frontoffice ingericht waarbij de klanten rechtstreeks kunnen bellen met de klantadviseurs van VTH+. Alle contacten worden geregistreerd per kanaal en per onderwerp. Op basis van ervaringsgegevens van drie maanden is de prognose dat in 2020 ca. 3.100 klantcontacten zullen worden behandeld.
Daarnaast bieden wij de klanten de service aan om hun plannen vooraf te laten toetsen naar haalbaarheid en volledigheid. Hier worden momenteel nog verschillende zaaktypen voor gebruikt zoals principeverzoek (100), vooroverleg omgevingsvergunning (52) en vooroverleg welstand/monumenten-commissie (48).
De bedoeling is hier één zaaktype voor te gaan gebruiken omdat niet altijd duidelijk is wat de klant wil indienen. Dit mede gelet op de aankomende omgevingswet waar in dit kader alleen het zaaktype vooroverleg wordt aangehouden.
Burgers en bedrijven die iets willen bouwen of slopen hebben daarvoor vaak een Omgevingsvergunning nodig. Soms kan het zijn dat een initiatief niet helemaal past binnen het bestemmingsplan. De gemeente kan dan, binnen de door de raad in het bestemmingsplan opgenomen kaders, toch medewerking verlenen via een afwijkingsbesluit.
Voor 2020 worden verwacht dat 290 omgevingsvergunningen worden behandeld. Een vergunning bestaan uit een enkele activiteit of meerder activiteiten in de verschillende combinaties. Zo worden de volgende aantallen per activiteit verwacht 172 bouwactiviteiten, 28 binnenplanse afwijkingen bestemmingsplan, 67 buitenplanse activiteiten bestemmingsplan, 14 uitgebreide afwijkingen bestemmingsplan, 12 wijzigingen van een monument, 7 brandveilig gebruik, 18 uitvoeringen van werk, 3 milieuactiviteiten en 61 activiteiten gericht op kappen en/of een uitrit.
3.3. Toets- en adviesdeelzaken
Afhankelijk van de activiteiten die worden aangevraagd dienen (specialistische) toetsingen worden uitgevoerd door de medewerkers van VTH+. Hiervoor worden specifieke deelzaken aangemaakt die binnen 14 dagen dienen te worden afgehandeld. Deze toetsingen zijn noodzakelijk om een gedegen besluit te kunnen maken over een aanvraag. Voor 2020 worden de in de grafiek aangegeven aantallen verwacht
Voor een groot aantal activiteiten hoeven burgers en bedrijven geen vergunning meer aan te vragen maar kan worden volstaan met een melding. De meldingen worden beoordeeld op volledigheid en indien akkoord kan de activiteit worden uitgevoerd. Aan de meldingen zijn veelal voorschriften op basis van een algemene maatregel van bestuur van toepassing. Hieraan dient door de initiatiefnemer worden voldaan. Voor 2020 worden de volgende aantallen meldingen verwacht: 95 sloopmeldingen, 15 meldingen brandveilig gebruik, 42 milieumeldingen, 2 meldingen mobiel puin breken.
De gemeente verleent ook vergunningen op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) en bijzondere wetten zoals de Wet kinderopvang, Wet milieubeheer, Drank- en Horecawet, Wet geluidhinder (2), Wet BiBOB (5) en. Er worden in dit kader zo’n 30 verschillende zaaktypen onderscheiden. De APV wordt vastgesteld door de raad. Het gaat om veel aanvragen voor o.a. evenementen (244), loterijen (15), standplaatsen (18), reclameborden (50) en ontheffing geluidshinder (13).
In het kader van de Wet milieubeheer worden vooral stookontheffingen (35) en vergunning voor afvalinzameling (kleding en oud ijzer) (4) behandeld. Bij de uitvoering van de Wet kinderopvang (46) heeft de gemeente als taak de volledigheid te toetsen van nieuwe meldingen voor buitenschoolse opvang, gastoudergezin en peuterspeelzalen. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de GGD. In het kader van de Drank- en horecawetgeving (57) gaat het me name om tijdelijke ontheffingen voor het verstrekken van drank (48) en enkele vergunningen voor horecagelegenheden (5).
Daarnaast worden nog tal van overige zaken behandeld die in de grafiek onder overige zaken staan vermeld zoals de aanwijzing van verkeersregelaars (273), verklaringen van geen bezwaar bij wielerwedstijden (11), TUG ontheffingen (5) en ontsteking van vuurwerk (5).
3.6. Juridische zaken vergunningen
Belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen en/of bezwaar maken tegen de vergunningen die door de gemeente worden verleend of geweigerd. Ingediende bezwaren worden voor advies voorgelegd aan een onafhankelijke bezwarencommissie. Daarna neemt de gemeente een beslissing op bezwaar. Daartegen kan beroep worden ingesteld bij de rechtbank of Raad van State (afhankelijk van het betreffende beleidsveld). Soms kan er ook nog hoger beroep worden ingesteld. Bij een uitgebreide procedure kan tegen het ontwerp een zienswijze worden ingediend
Op basis van ervaringscijfers worden er in 2020 23 bezwaarschriften afgehandeld door de gemeente verleende of geweigerde vergunningen, in één geval waarvan er ook om een voorlopige voorziening wordt gevraagd. Er worden 2 beroep/hoger beroepszaken afgehandeld. Daarnaast wordt één zienswijze verwacht.
Er worden 13 bezwaren verwacht tegen de leges die burgers en bedrijven betalen voor aan het in behandeling nemen van ingediende aanvragen. Als de gemeente te laat is met het nemen van een besluit dan kan de gemeente daarvoor in gebreke worden gesteld. De ervaring leert dat dit de laatste jaren niet is voorgekomen. Als er geen gebruik wordt gemaakt van een verleende vergunning dan kan deze door de gemeente weer worden ingetrokken. Verwacht wordt dat dit in 2020 drie keer zal worden uitgevoerd.
Periodieke controles worden uitgevoerd om de naleving van de voorschriften in de gebruiksfase te controleren. Deze controles worden periodiek uitgevoerd op basis van de risicoanalyse van het Integraal Omgevingsbeleidsplan. De controles worden uitgevoerd op het gebied van milieu en brandveiligheid.
Op milieugebied worden de controles die plaatvinden bij de bedrijven die onder de bastaken vallen (64 bedrijven) uitgevoerd door de RUD. In 2020 zijn 29 controles gepland voor de RUD. De overige bedrijven, die meldingsplichtig zijn (672 bedrijven type B activiteitenbesluit), worden periodiek gecontroleerd . Voor 2020 staan 118 periodieke controles gepland. Deze controles worden uitbesteed aan een extern deskundig bedrijf. Daarnaast worden deze controles integraal uitgevoerd. Hetgeen betekent dat ook de andere aspecten zoals, bouw, bestemmingsplan en brandveiligheid in de controle worden meegenomen.
Op het gebied van brandveilig gebruik worden de controles uitgevoerd door de Veiligheidsregio Zuid Limburg. Voor 2020 staan 101 controles gepland. Deze controles worden niet integraal uitgevoerd. Daarnaast voert de Veiligheidsregio nog controles uit in het kader van de carnaval. Hier vindt een combinatieplaats met de geplande periodieke controles. Verder staat voor 2020 de inhaalslag controles campings op het programma. Deze is doorgeschoven uit 2019.
Oplevercontroles worden uitgevoerd naar aanleiding van een recent verleende vergunning of een recent geaccepteerde melding. Indien de te controleren vergunning bestaat uit meerdere activiteiten dan wordt de controle integraal uitgevoerd. Dit betekent dat de andere activiteiten worden meegenomen. De risicoanalyse van het Omgevingsbeleidsplan bepaald welke oplevercontroles worden uitgevoerd. Voor 2020 gaat het om totaal 547 oplevercontroles.
Bij de activiteit bouwen is een onderverdeling gemaakt per soort bouwwerk. Afhankelijk van het soort bouwwerk zijn meerdere deel oplevercontroles noodzakelijk , e.e.a afhankelijk van de bouwfase. E.e.a. wordt uitgevoerd conform het Integraal Omgevingsbeleidsplan. Voor 2020 staan 513 deeloplevercontroles bouw gepland. De activiteiten monument en strijdig gebruik worden hier integraal in meegenomen. In dit kader hebben de monumenten en beeldbepalende panden prioriteit.
De overige oplevercontroles hebben betrekking op milieu (12) en brandveilig gebruik (22). Hierbij betreft het nieuwe bedrijven die een eerste melding doen.
Vanaf 2020 worden de oplevercontrole m.b.t. slopen waarbij er sprake is van een hoog risico bij de verwijdering van asbest, uitgevoerd door de RUD, omdat dit een basistaak is.
4.3. Administratieve controles
Administratieve controles worden uitgevoerd van achter het bureau. Momenteel is er sprake van een voorraad van 500 dossiers waarvan de initiatiefnemer nog nooit iets heeft gemeld ten aanzien van de uitvoering. In 2020 zal de status van deze vergunningen worden onderzocht middels luchtfoto’s en contact met de vergunninghouder. Dit is tevens belangrijk om de WOZ op orde te brengen.
De sloopmeldingen die niet door de RUD gecontroleerd worden, worden administratief verwerkt. Het betreft de meldingen van de start en einde sloop, stortbonnen, asbestvrijverklaringen e.d. Tot slot heeft de gemeente de plicht om het inrichtingebestand actueel te houden. Dit wordt in eerste instantie gedaan door de Kamer van Koophandel gegevens te controleren. Voor 2020 staan de kernen Margraten, Banholt, Mheer en Noorbeek op het programma. Aantallen zijn hierbij op dit moment niet bekend.
Themacontroles worden uitgevoerd naar aanleiding van specifieke thema’s die landelijk worden vastgesteld. Zo is in er de afgelopen jaren o.a. onderzoek gedaan naar de brandwerendheid van gevels (n.a.v. de flatbrand in London) en betonnen vloeren (n.a.v. parkeergarage in Eindhoven). In 2019 zijn bedrijven met een bepaalde energieverbruik verplicht tot het overleggen van een 4 jaarlijks energierapport. De gemeente heeft vanuit het Activiteitenbesluit de verplichting dit te beoordelen en te handhaven als niet wordt voldaan aan de verplichting. In 2020 staan daarom 74 controles op het programma, waarvan 18 fysieke controles en 56 controles van de rapportages.. Opgemerkt dient te worden dat de huidige toezichthouders hiervoor bijgeschoold dienen te worden.
4.5. Inventariserende controles
Op bedrijventerreinen vinden vaak veranderingen plaats die niet worden gemeld. Er worden nieuwe bedrijven opgericht en bestaande bedrijven worden aangepast. In verband met de milieu- en brandveiligheid is het zaak een goed overzicht te houden wat er veranderd en welke activiteiten erbij komen. Daarom worden 5 jaarlijks controles gehouden op de bedrijfsterreinen. Voor 2020 staan de bedrijventerreinen Aan de Fremme (64 bedrijven) en Zoerbeemden (38 bedrijven) op het programma. Deze controles worden uitgevoerd door teams van toezichthouders samen met de brandweer en de politie zodat een integrale benadering plaatsvindt.
Daarnaast worden toezichthouders ingezet bij het optreden van het flexteam openbare orde en veiligheid om ook hier een zo breed mogelijk georiënteerd expertise in te zetten.
Reacties van derden, zowel in – als extern, op mogelijke illegale situaties worden geregistreerd als klacht/meldingen. Alle klacht/meldingen worden onderzocht. Aan de hand van de risicoanalyse uit het Integraal Omgevingsbeleidsplan wordt de prioriteit van de klacht/melding bepaald. De tijdbesteding aan klacht/meldingen met een zeer lage score zal dan ook minimaal zijn. Alle klagers/melders krijgen een bericht over hun ingebrachte zaak. Voor 2020 worden 221 klachten op het gebied van VTH+ verwacht. Klacht/meldingen over de openbare ruimte (hondenpoep, overlast, ed.d.) is hierbij niet meegenomen. De klacht/melding m.b.t. mogelijke illegale bewoning (48) worden separaat behandeld en vergen in het algemeen meer tijd.
4.7. Juridische zaken toezicht en handhaving
De gemeente treedt bestuursrechtelijk op tegen geconstateerde overtredingen. Dit kan zijn naar aanleiding van reguliere controles, oplevercontroles of naar aanleiding van klachten, meldingen en/of handhavingsverzoeken (17) die bij de gemeente worden ingediend. De laatste categorie vindt zijn oorsprong in burenruzies en zijn het langslepende en tijdrovende (juridische) trajecten. Het zijn met name een beperkt aantal grote en pittige dossiers die buitensporig veel tijd kosten. Er wordt vaak geprocedeerd tegen handhavingsbesluiten die de gemeente neemt. Dat is logisch: de belangen zijn vaak groot. Dit is te zijn aan het aantal bezwaarschriften (17).De overige juridische trajecten komen niet veel voor. Dit is het resultaat van de extra aandacht van de juridisch medewerkers voor mediation, met als gevolg dat een verder juridisch traject niet noodzakelijk is.
5.1. Monitoring en kwaliteitszorg
In 2019 is gestart met de ontwikkeling van een dashboard om de activiteiten van VTH+ snel en duidelijk te analyseren. Hiernaast zijn de verschillende “meetklokken” aangegeven. Hiermee kan worden gestuurd op resultaat, Vier keer per jaar wordt er een kwartaaldashboard opgesteld waarin wordt gerapporteerd of en in welke mate het UP 2020 wordt uitgevoerd. Een en ander betekent dat de resultaten afhankelijk zijn van de registraties die de medewerkers in het zaaksystemen Squit XO en Join in vullen. Niet ingevuld betekent niet geregistreerd en dus ook niet gemeten. In 2020 zal in het kader van de kwaliteitsbewaking extra aandacht worden besteed aan de manier van registreren en de werkprocessen. Hierdoor zullen de gegevens steeds beter en betrouwbaarder worden. Tevens zal in 2020 worden gewerkt aan een kwaliteitsborgingssysteem voor VTH+ dat als voorbeeld voor de overige afdelingen kan vormen. In het UP2020 zijn hiervoor uren gereserveerd.
5.2. Omgevingswet, Wet private kwaliteitsborging en squit 20/20
Zoals al in het begin is aangegeven is bij de opstelling van het UP2020 rekening gehouden met het feit dat de Omgevingswet niet per 1 januari 2021 in werking treedt. Dit in tegenstelling tot het Jaarverslag 2019. Hierdoor zijn een aantal werkzaamheden die in relatie staan met de Omgevingswet opgeschoven naar 2021. Echter de voorbereiding blijft doorgaan zij het op een lager pitje. Een zaak die reeds worden uitgevoerd is het aanwijzen van aandachtsgebieden externe veiligheid. Het aanpassen van de locatiedossiers i.v.m. de veranderde milieukwalificatie wordt doorgeschoven naar 2021.
De Wet private kwaliteitsborging in de bouw is gekoppeld aan de invoering van de Omgevingswet. Deze Wet betekent voor VTH vooral een verandering van de taken op het gebied van vergunningverlening en het toezicht. Veel bouwzaken komen bij de private sector en worden niet meet uitgevoerd door de gemeente. In 2020 zal een impactanalyse worden uitgevoerd wat dit betekent voor het aantal fte’s en de legesinkomsten.
In verband met de Omgevingswet is tevens gekozen voor een nieuw VTH-zaaksysteem, Squit 20/20. Dit systeem wordt tezamen aangeschaft met een groot aantal overige gemeenten in Limburg, de Regionale uitvoeringsdiensten Noord en Zuid, de Provincie Limburg en de Veiligheidsregio, samengebracht in de SGIV (Samenwerkingsverband Gemeenschappelijke Informatievoorziening VTH). Dit traject blijft doorlopen in 2020 omdat hierover contracten en termijnen zijn vastgelegd met de leverancier. Ter ondersteuning van de voorbereiding en implementatie van Squit 20/20 is een groep van key-users betrokken bestaande uit VTH-medewerkers. Zij fungeren als ambassadeurs voor de rest van de collega’s die met het nieuwe systeem gaan werken. Dit zal zijn vanaf 1 januari 2021. Eerst zal dit zijn onder het regime van de Wabo en vervolgens onder de Omgevingswet. Hiervoor zijn in het UP2020 uren gereserveerd.
Medio 2019 is gestart met een verbetertraject voor VTH onder leiding van een externe kwartiermaker. Er was sprake van grote werkvoorraden en –achterstanden door de uitval van medewerkers. Hierdoor was de klanttevredenheid intern als extern niet positief te noemen Voor 2019 stond op het programma om de werkvoorraden beheersbaar te hebben en de uitval van medewerkers te minimaliseren. Dit “in control” komen is succesvol afgerond zoals uit het jaarverslag is te vernemen.
Voor 2020 staan de twee volgende fasen op het programma. De eerste helft van 2020 heeft als prioriteit “het verbeteren van het bestaande”. De medewerkers hebben in dit kader gekozen om een viertal werkgroepen te vormen om het verbetertraject in 2020 zelf vorm te geven. De volgende werkgroepen zijn gevormd:
Per projectgroep zal een PvA worden opgesteld waarin naast het doel is aangegeven “Hoe gaat mij dit helpen en wat moet ik hiervoor doen?” en de benodigde tijd
Het tweede deel van 2020 staat in het teken van “innoveren en vernieuwen”. De uitwerking van het Verbeterplan zal in een PvA worden vastgelegd. Onderdelen hiervan komen al voor in het UP2020 en de voorgestelde doelstellingen voor 2020 (hoofdstuk 8 jaarverslag 2019).
De verschillende budgetten voor VTH worden bewaakt door een aantal budgethouders die hiervoor verantwoordelijk zijn. De budgethouders dienen tevens gegevens aan te leveren voor de rapportages tijdens de financiële cyclus. Ter ondersteuning kan een beroep worden gedaan op een financieel consulent van het Servicebureau.
Voor 2020 zijn de volgende VTH posten vastgesteld en opgenomen in de begroting:
De legesinkomsten zijn begroot op:
Extra investering voor de aanschaf en implementatie van het nieuwe zaaksysteem Squit 20/20 zijn opgenomen in de begroting van de afdeling Financiën en Informatiemanagement.
Extra kosten voor het Verbeterplan VTH+ zijn hier niet in meegenomen.
Bij het opstellen van het UP2020 is niet bekend of de budgetten toereikend zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.
6. Programma versus capaciteit
Om tot een gericht en realistisch Uitvoeringsprogramma te komen zijn de taken per activiteit uitgewerkt. Deze uitwerking is terug te vinden in de bijlagen 1 en 2.
Hierbij wordt opgemerkt dat extra capaciteit die mogelijk nodig is voor de uitvoering van het Verbeterplan VTH+ hierbij niet is opgenomen. Dit zal worden verwerkt in het PvA van het Verbeterplan.
Hierbij is het uitgangspunt de resultaten/aantal van het jaar 2020 en de beschikbare capaciteit en middelen zoals opgenomen in de programmabegroting 2020.
5.1 Vergunningen (zie bijlage 1)
Voor het programma 2020 is volgens de kengetallen benodigd 16.653 uren
De beschikbare capaciteit in 2020 bedraagt 16.399 uren
Er is een tekort van 254 uren oftewel 0,2 fte
Gelet op de geringe afwijking van (254/16.399) 1,5% kan worden geconcludeerd dat het programma 2020 en de beschikbare capaciteit in evenwicht zijn.
5.2 Toezicht en Handhaving (zie bijlage 2)
Voor het programma 2020 is volgens de kengetallen benodigd 9 149 uren
De beschikbare capaciteit in 2020 bedraagt 8.966 uren
Er is een tekort van 183 uren oftewel 0,1 fte
Gelet op de geringe afwijking van (183/9.149) 2% kan worden geconcludeerd dat het programma 2020 en de beschikbare capaciteit in evenwicht zijn.
Hierbij is rekening gehouden met het collegebesluit van 31 juli 2018 (Z/18/084346-303128) ter vaststelling van het UP2019, om voor de jaren 2019 en 2020, 1 fte extra ter beschikking te stellen voor de Toezicht- en Handhavingstaken.
Bijlage 1 Vergunningen programma 2020 en beschikbare capaciteit 2020
2. Aan-, uit- en verbouwen bij een woon- en bedrijfsfunctie. |
|||
4. Nieuwbouw grondgebonden woningen / aan-, uit- en verbouwingen bij woonfunctie met verhoogd risico |
|||
Bijlage 2 Toezicht en Handhaving programma 2020 en beschikbare capaciteit 2020
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-220019.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.