Gemeenteblad van Duiven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Duiven | Gemeenteblad 2020, 210445 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Duiven | Gemeenteblad 2020, 210445 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Duiven houdende regels omtrent de commissie bezwaarschriften (Regeling commissie bezwaarschriften gemeente Westervoort en Duiven 2018)
Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze regeling uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in geding kan zijn.
Artikel 14 Openbaarheid hoorzitting
De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.
De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen twee weken na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een schriftelijke reactie geven en een verzoek doen tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n verzoek.
Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging
Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van twaalf weken, zoals bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan, tijdig de beslissing te verdagen.
Artikel 19 Intrekken oude regeling
De Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Westervoort 2008, de verordening commissie bezwaarschriften Algemene Zaken gemeente Duiven en de verordening commissie bezwaarschriften Sociale Zaken gemeente Duiven zijn met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze regeling ingetrokken.
De leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van wat hen bij de uitoefening van hun lidmaatschap ter kennis komt, voor zover het belang van de belanghebbenden dan wel het verwerend orgaan dit vereist.
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
ing. C.J (Chris) Papjes
de burgemeester,
drs. H.B.I. (Rik) de Lange
Toelichting regeling commissie bezwaarschriften gemeente Westervoort en Duiven 2018
In de aanhef is opgenomen dat de regeling wordt vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft. Beiden gezamenlijk stellen de commissie in om te adviseren op bezwaren tegen besluiten van het college en de burgemeester. Eerder hadden de gemeente Westervoort en Duiven een verordening. Dit had vooral te maken met het feit dat de commissie bezwaarschriften ook adviseerde over besluiten van de raad (die zich voor bezwaar leenden). Dit doet zich alleen in hele bijzondere gevallen nog voor. Dit is dan ook de reden om de verordening om te zetten naar een regeling die door het college en de burgemeester gezamenlijk wordt vastgesteld.
Deze regeling dient voor het instellen van een commissie bezwaarschriften ten behoeve van de werkorganisatie 1Stroom, die is ontstaan na de ambtelijke fusie tussen de gemeenten Duiven en Westervoort. De nieuwe commissie adviseert zowel de colleges van de gemeente Duiven en de gemeente Westervoort. Aangezien het een adviesorgaan betreft van de colleges, stelt iedere college de regeling apart vast voor de eigen gemeente. Er is nadrukkelijk voor gekozen om één commissie in te stellen, onderverdeeld in meerdere kamers. De leden dienen uiteraard te beschikken over de deskundigheid die vereist voor de kamer waarin zij zitting hebben. In voorkomende gevallen dienen zij ook in staat te zijn in te vallen bij de andere kamer. Het strikt gescheiden houden van beide kamers wordt niet wenselijk geacht. Dit leidt er in de praktijk toe dat het vaak lastiger wordt om de vaste vergaderdata aan te houden.
In dit artikel zijn een aantal begripsbepalingen opgenomen. Begrippen die reeds in de Gemeentewet of de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van een definitie zijn voorzien worden niet in dit artikel opgenomen. De definitie van een voorzitter is ten opzichte van de eerdere verordening commissie bezwaarschriften toegevoegd. Waar in deze regeling de term “voorzitter” gebruikt wordt, is de algemene voorzitter van de gehele commissie bedoeld. Deze algemene voorzitter is ook voorzitter van een van de beide kamers die zijn ingesteld. De voorzitter van de andere kamer is de plaatsvervanger van de algemene voorzitter.
Artikel 2 Inleidende bepaling commissie
Dit artikel beschrijft dat een commissie bezwaarschriften wordt ingesteld. Het betreft een commissie in de zin van artikel 7:13 Awb. Deze commissie adviseert het college over de afhandeling van een bezwaarschrift. In artikel 1:5 Awb is de definitie van het maken van bezwaar opgenomen: het gebruik maken van de ingevolge een wettelijk voorschrift bestaande bevoegdheid, voorziening tegen een besluit te vragen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
De commissie bestaat uit een algemeen voorzitter en ten minste twee leden. Hiermee wordt voldaan aan de eisen zoals die gesteld zijn in artikel 7:13 Awb. Het feit dat de commissie uit tenminste twee leden dient te bestaan laat ruimte om in de praktijk een hoger aantal leden te benoemen, al naar gelang er behoefte is. Aangezien de commissie zowel de colleges van Duiven en Westervoort adviseert, bestaat iedere kamer naast de voorzitter uit vier leden. Tijdens een hoorzitting zijn drie leden actief, waaronder de voorzitter. De zitting van de beide kamers worden over de twee gemeenten verdeeld, zodat alle leden in principe een zitting per maand hebben en de voorzitter van de kamer twee.
De voorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college. De leden van de kamers bepalen onderling hoe de voorzitter vervangen wordt voor de werkzaamheden binnen de kamer, bij diens afwezigheid.
De commissie bezwaarschriften is onverdeeld in twee kamers, de Algemene Kamer en de Sociale Kamer. De Sociale Kamer behandelt alle zaken die betrekking hebben op de sociale wetgeving, zoals de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. De Algemene Kamer behandelt de overige zaken, waarbij het bijvoorbeeld gaat om omgevingsvergunningen of handhavingsbesluiten.
In de regeling is vastgelegd dat een nadere onderverdeling in kamers mogelijk is. Dit kan zich voordoen als in de praktijk blijkt dat de huidige onderverdeling niet toereikend is en er een groter aantal bezwaarschriften op een specifiek terrein wordt ingediend.
De beide kamers hebben een eigen voorzitter. Een van de voorzitters is de algemene voorzitter van de commissie. De voorzitter van de andere kamer is tevens plaatsvervanger van de algemene voorzitter van de commissie. Indien de voorzitter van de kamer afwezig is voor een zitting, regelen de leden van de kamer onderling wie als plaatsvervangend voorzitter optreedt.
De commissie wordt ondersteund door een secretaris. Het dagelijks bestuur van 1Stroom wijst een of meer ambtenaren aan die deze taak op zich nemen. De ondersteuning heeft onder meer betrekking op het samenstellen van het bezwaardossier, het verzenden van uitnodigingen voor de hoorzitting en het maken van verslagen van de hoorzitting en adviezen.
Voor de voorzitter en leden geldt een zittingstermijn van vier jaar. In het verleden werd deze termijn vaak gekoppeld aan de zittingsperiode van de gemeenteraad. De commissie bezwaarschriften is echter een adviescommissie van het college. Deze koppeling is dus losgelaten. De voorzitter en de leden kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van vier jaar. Er geldt dus een maximale periode van acht jaar. Daarmee wordt verzekerd dat de commissie zich regelmatig vernieuwt en wordt voorkomen dat het voor de commissieleden routine wordt.
De voorzitter en de leden kunnen ook tussentijds aftreden. Zij blijven in ieder geval aan, totdat in hun opvolging is voorzien.
Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift
Dit artikel beschrijft de start van de bezwaarprocedure. De datum van ontvangst wordt geregistreerd, zodat kan worden getoetst of het bezwaar tijdig is ontvangen en dus ontvankelijk is. Het is van belang de bezwaarde te melden dat een bezwaarcommissie adviseert. Dit leidt tot een verlenging van de beslistermijn op het bezwaar op grond van artikel 7:10 Awb (twaalf weken in plaats van zes weken).
Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden
Dit artikel beschrijft de bevoegdheden die door de voorzitter van de commissie worden uitgeoefend. In de praktijk worden deze bevoegdheden vaak door de secretaris uitgeoefend, namens de voorzitter. Het bevestigen van de ontvangst van het bezwaar wordt wel door het college gedaan. Dit biedt ruimte om eerst te beoordelen of er via een minnelijk traject tot een oplossing kan worden gekomen (pre-mediation).
De voorzitter van de commissie dient in staat te zijn alle handelingen te verrichten die nodig zijn voor het uitbrengen van een goed advies. Daarvoor kan het noodzakelijk zijn om ook bij deskundigen inlichtingen in te winnen. Voor zover daar kosten aan zijn verbonden, is voorzien in machtiging vooraf, gezien de verantwoordelijkheid van het college voor de begroting. Daarbij is ook artikel 3:7 Awb van belang. Op grond van dit artikel is het de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan om een adviseur alle gegevens beschikbaar zijn voor een goede vervulling van diens taak. De adviseur dient het bestuursorgaan dan wel in staat te stellen een goede afweging te maken of de gevraagde gegevens nodig zijn voor het uitbrengen van een advies.
Het is aan de voorzitter van de commissie (dan wel de voorzitter van de kamer) om de datum en de tijd van de hoorzitting vast te stellen. Hij geeft ook toepassing aan artikel 7:3 Awb, het afzien van horen. Dit is overeenstemming met artikel 7:3 lid 4 Awb, waarin deze bevoegdheid aan de voorzitter toegekend wordt, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.
Als het bestuursorgaan van oordeel is, dat geheel of gedeeltelijk een gewijzigd besluit neemt, wordt het bezwaarschrift op grond van artikel 6:18 en 6:19 Awb mede gericht te zijn tegen dit gewijzigde besluit. Het bestuursorgaan doet hiervan mededeling aan de commissie, zodat deze kan bepalen of een hoorzitting nog dient plaats te vinden, in de situatie dat het bezwaar niet reeds wordt ingetrokken.
Artikel 11 Uitnodiging hoorzitting
Voor de hoorzitting worden zowel de bezwaarde als een vertegenwoordiger uitgenodigd. Zo krijgen beide partijen de ruimte om hun standpunt naar voren te brengen. Bij de uitnodiging zijn de stukken van het bezwaar gevoegd met een verweerschrift. Door twee weken voor de zitting de uitnodiging te versturen hebben beide partijen tijdig dezelfde informatie (conform het equality of arms-beginsel).
Door zowel bezwaarde als het college kan een verzoek tot uitstel worden gedaan binnen drie dagen na de uitnodiging. De voorzitter beslist op het verzoek. Een verzoek wordt niet automatisch gehonoreerd. Een verzoek van het college tot uitstel zal minder snel gehonoreerd worden, gezien het feit dat er binnen het desbetreffende team vaak oplossingen zijn om een vervanger te vinden.
Artikel 12 Vergadering en quorum
De vergaderdata worden ieder jaar vastgesteld volgens een vast schema. Dit geeft de mogelijkheid een bezwaarde vroegtijdig duidelijkheid te kunnen geven over de te verwachten zittingsdatum.
Het horen geschiedt door ten minste twee leden. Het derde lid dat afwezig is, kan na afloop van de hoorzitting nog wel betrokken worden bij de beraadslagingen over het uit te brengen advies. Als het nodig is, kan een van de leden van de andere kamer vervangen.
Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 14 Openbaarheid hoorzitting
Op grond van artikel 7:5 lid 2 Awb bepaalt het bestuursorgaan of een hoorzitting openbaar plaatsvindt. Uitgangspunt is dat een zitting openbaar is. Bij de Sociale Kamer wordt echter een uitzondering gemaakt. Dit betreft vaak bezwaarschriften, waarbij de onderwerpen die aan de orde zijn een privacygevoelig karakter hebben.
Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging
Artikel 7:7 Awb geeft aan dat van het horen een verslag wordt gemaakt. Aan het verslag worden geen nadere vereisten gesteld. Het verslag is een weergave van hetgeen in de hoorzitting is opgemerkt door beide partijen. Het is op zich niet noodzakelijk dat alles woordelijk wordt opgeschreven. De leden van de commissie en de secretaris bepalen gezamenlijk wat de beste wijze is om het verslag vorm te geven.
Tijdens de hoorzitting kan worden vastgesteld dat nader onderzoek nodig is. De informatie die uit het onderzoek komt, wordt aan alle partijen ter beschikking gesteld, met de mogelijkheid hier een nadere reactie op te geven en zo nodig een nieuwe hoorzitting te plannen. Dit vloeit voort uit artikel 7:9 Awb.
Artikel 17 Raadkamer en advies
Het horen kan plaatsvinden door twee van de drie leden (zie onder quorum). De beraadslaging over het uit te brengen advies gebeurt altijd door de leden van de kamer gezamenlijk (inclusief het afwezige lid).
Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging
Artikel 7:13 lid 6 Awb schrijft voor dat het verslag van de hoorzitting deel uitmaakt van het advies. Het advies wordt schriftelijk uitgebracht. De beslistermijn is twaalf weken na het einde van de bezwaartermijn van het bestreden besluit. Het is aan het bestuursorgaan om tijdig te verdagen indien nodig, op grond van artikel 7:10 lid 1 Awb.
Artikel 19 Intrekken oude regeling
Voorheen was sprake van een verordening bezwaarschriften. De verordening dient te worden ingetrokken door de gemeenteraad. Dit is een apart traject. In dit artikel wordt slechts aangegeven dat de intrekking geregeld wordt.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-210445.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.