Wijziging Nadere regels kleine evenementen

De burgemeester van de gemeente Wijchen,

 

gelet op artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Wijchen zoals vastgesteld op 28 november 2019;

BESLUIT

 

vast te stellen de Wijziging Nadere regels kleine evenementen.

Artikel I Wijziging Nadere regels kleine evenementen

(de nieuwe of gewijzigde tekst is vet gedrukt)

 

Artikel 3 wijzigt als volgt:

Oude tekst

Nieuwe tekst

Artikel 3 Veiligheidsvoorschriften

Voor kleine evenementen gelden tijdens het evenement de volgende voorschriften:

1. U draagt er zorg voor dat geen schade kan ontstaan aan gemeente-eigendommen. Eventuele schade zal op u worden verhaald.

2. Bedrijven en omwonenden worden door u minimaal één week voor het evenement in kennis gesteld van het evenement en de maatregelen die worden getroffen om overlast te voorkomen. Tegelijk stuurt u een afschrift van deze brief naar apv@wijchen.nl.

3. U laat het terrein en de omgeving daarvan schoon achter. Dit betekent dat binnen één dag na het gebruik van het terrein al het afval verwijderd moet zijn. Eventuele kosten die door ons gemaakt worden voor opruimwerkzaamheden verhalen wij op u.

4. Indien er markeringen aangebracht gaan worden op het straatwerk dient dit gedaan te worden met verwijderbare / afwasbare materialen (bijvoorbeeld veegvast of tape).

5. Bevelen of aanwijzingen, gegeven door of namens het college, de burgemeester, politie en/of brandweer, in het belang van de openbare orde en veiligheid, worden onmiddellijk en stipt opgevolgd.

6. U treft alle maatregelen die in het belang van de veiligheid van aanwezigen noodzakelijk zijn. De gemeente aanvaardt hiervoor geen aansprakelijkheid.

7. Tijdens en na afloop van het evenement houdt u toezicht op het ordelijk verloop bij aankomst en vertrek van deelnemers en bezoekers.

8. Kabels, leidingen en koppelingen zijn zorgvuldig bevestigd dan wel afgedekt met rubberen matten of gelijkwaardige alternatieven.

9. Tijdens het evenement bent u bereikbaar op het door u opgegeven telefoonnummer.

10. Toegangen tot gebouwen en terreinen mogen niet geblokkeerd worden.

11. Gratis toegankelijke toiletvoorzieningen zijn aanwezig, 1 toilet per 150 bezoekers.

12. Deze toiletvoorzieningen zijn tot minimaal één uur na sluitingstijd van het evenement beschikbaar.

13. U zorgt er voor dat geen overlast wordt veroorzaakt door de bezoekers/deelnemers, ook na sluitingstijd.

14. Het is niet toegestaan een tent/overkapping/kermisattractie/obstakel in gebruik te hebben indien er een windsnelheid heerst of windvlagen kunnen voorkomen van windkracht 7 Bft of hoger, of indien er door de regionale alarmcentrale een waarschuwing voor zwaar weer is afgegeven. U moet zich voor en tijdens het evenement regelmatig informeren naar de weersomstandigheden en weersvoorspellingen.

15. Als bovenomschreven omstandigheden zich voordoen, ontruimt u de tent/overkapping/kermisattractie/het obstakel onmiddellijk en begeleidt u bezoekers/deelnemers naar een veilig plaats.

16. Bij extreme weersomstandigheden (weeralarm) moet het evenement per direct gestaakt worden.

17. Bij hoge temperaturen zorgt u voor voldoende gratis drinkwater.

18. U loost al het afvalwater op de openbare riolering.

19. De volgende stoffen mogen niet worden geloosd:

a. stoffen die brand- en explosiegevaar kunnen veroorzaken;

b. stoffen die stankoverlast kunnen veroorzaken;

c. stoffen die verstopping of beschadiging van een openbaar vuilwaterriool of van de daaraan verbonden installaties kunnen veroorzaken;

d. grove afvalstoffen en snel bezinkende afvalstoffen.

20. Voor een evenement buiten of in een tijdelijke constructie zoals een tent: een ruimtelijk begrensde oppervlakte, bestaande uit ten minste een gebied of bouwsel of een samenstelling daarvan, moet voldoen aan de bepalingen uit het Bbgbop en de Rbgbop. De brandweer controleert hier op.

U kunt de tekst raadplegen via de website Overheid.nl of via de volgende links:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0040068/2018-01-01

http://wetten.overheid.nl/BWBR0040358/2018-01-01.

21. Voor een evenement in een gebouw: Alle voorschriften van de gebruiksvergunning van het gebouw blijven onverminderd van toepassing.

Artikel 3 Veiligheidsvoorschriften

Voor kleine evenementen gelden tijdens het evenement de volgende voorschriften:

 

Algemeen

1. U draagt er zorg voor dat geen schade kan ontstaan aan gemeente-eigendommen. Eventuele schade zal op u worden verhaald.

2. Bedrijven en omwonenden worden door u minimaal één week voor het evenement in kennis gesteld van het evenement en de maatregelen die worden getroffen om overlast te voorkomen. Tegelijk stuurt u een afschrift van deze brief naar apv@wijchen.nl.

3. U laat het terrein en de omgeving daarvan schoon achter. Dit betekent dat binnen één dag na het gebruik van het terrein al het afval verwijderd moet zijn. Eventuele kosten die door ons gemaakt worden voor opruimwerkzaamheden verhalen wij op u.

4. Indien er markeringen aangebracht gaan worden op het straatwerk dient dit gedaan te worden met verwijderbare / afwasbare materialen (bijvoorbeeld veegvast of tape).

5. Voor hulpverlenende diensten (brandweer, politie, ambulance) moet een doorgaande route beschikbaar zijn met een breedte van ten minste 4,50 meter en een hoogte ten minste van 4,2 meter.

6. Bevelen of aanwijzingen, gegeven door of namens het college, de burgemeester, politie en/of brandweer, in het belang van de openbare orde en veiligheid, worden onmiddellijk en stipt opgevolgd.

7. U geeft jeugd- en jongerenwerk te allen tijde toegang tot het evenemententerrein.

8. U treft alle maatregelen die in het belang van de veiligheid van aanwezigen noodzakelijk zijn. De gemeente aanvaardt hiervoor geen aansprakelijkheid.

9. Tijdens en na afloop van het evenement houdt u toezicht op het ordelijk verloop bij aankomst en vertrek van deelnemers en bezoekers.

10. Kabels, leidingen en koppelingen zijn zorgvuldig bevestigd dan wel afgedekt met rubberen matten of gelijkwaardige alternatieven.

11. Tijdens het evenement bent u bereikbaar op het door u opgegeven telefoonnummer.

12. Toegangen tot gebouwen en terreinen mogen niet geblokkeerd worden.

13. Gratis toegankelijke toiletvoorzieningen zijn aanwezig, 1 toilet per 150 bezoekers.

14. Deze toiletvoorzieningen zijn tot minimaal één uur na sluitingstijd van het evenement beschikbaar.

15. U zorgt er voor dat geen overlast wordt veroorzaakt door de bezoekers/deelnemers, ook na sluitingstijd.

 

Luchtkussens

16. U verankert het luchtkussen deugdelijk aan de ondergrond, zodat deze niet kan omwaaien of omvallen. Een alternatief is dat u het luchtkussen verzwaart met ballastblokken.

17. U houdt doorlopend toezicht op het luchtkussen om het goed functioneren van het luchtkussen te garanderen.

18. Indien u een hek plaatst om het luchtkussen, dan moeten er voldoende uitgangen/nooduitgangen aanwezig zijn. Deze uitgangen/nooduitgangen moet u duidelijk herkenbaar aanduiden.

19. U bouwt het luchtkussen op volgens het bij het luchtkussen horende productcertificaat/attest.

20. U verbindt de onderdelen van het luchtkussen onderling goed door stabiliteitsverbanden in alle richtingen.

21. Elektrische installaties moeten voldoen aan NEN 1010.

22. Schakelaars en zekeringkasten van elektrische installaties dienen onbereikbaar te zijn voor het publiek.

23. De apparatuur moet voorzien zijn van een doeltreffende geluiddempende omkasting, zodat deze geen geluidsoverlast veroorzaakt.

24. Bij eventuele bodemverontreiniging (olie- of diesellekkage) moet u onmiddellijk de brandweer waarschuwen.

 

Weersomstandigheden

25. Het is niet toegestaan een tent/overkapping/kermisattractie/obstakel in gebruik te hebben indien er een windsnelheid heerst of windvlagen kunnen voorkomen van windkracht 7 Bft of hoger, of indien er door de regionale alarmcentrale een waarschuwing voor zwaar weer is afgegeven. U moet zich voor en tijdens het evenement regelmatig informeren naar de weersomstandigheden en weersvoorspellingen.

26. Als bovenomschreven omstandigheden zich voordoen, ontruimt u de tent/overkapping/kermisattractie/het obstakel onmiddellijk en begeleidt u bezoekers/deelnemers naar een veilig plaats.

27. Bij extreme weersomstandigheden (weeralarm) moet het evenement per direct gestaakt worden.

28. Bij hoge temperaturen zorgt u voor voldoende gratis drinkwater.

 

Brandveiligheid

29. Voor een evenement buiten of in een tijdelijke constructie (zoals een tent):

een ruimtelijk begrensde oppervlakte, bestaande uit ten minste een gebied of bouwsel of een samenstelling daarvan, moet voldoen aan de bepalingen uit het Bbgbop en de Rbgbop.

U kunt de tekst raadplegen via de website van de overheid: https://wetten.overheid.nl/zoeken en zoek op

Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen

Regeling brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen 2018

30. Voor een evenement in een gebouw: Alle voorschriften van de gebruiksvergunning van het gebouw blijven onverminderd van toepassing.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze wijziging van de nadere regels treedt in werking op de eerste dag na de dag van de bekendmaking.

 

Vastgesteld op 20 januari 2020

mr. J.Th.C.M. Verheijen

burgemeester

Naar boven