Gemeenteblad van Leiden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2020, 200203 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2020, 200203 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden houdende regels omtrent de tegemoetkoming in kosten van de kinderopvang (Beleidsregels inzake tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie Leiden 2020)
vast te stellen bijgaande Beleidsregels inzake tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie Leiden 2020 met daarin de wijziging dat bij een aanvraag voor de tegemoetkoming een plan van aanpak wordt ingediend waarin staat hoe de aanvrager gaat komen tot een situatie waarin ondersteuning via een gemeentelijke tegemoetkoming niet meer nodig is ;
Artikel 5 Vaststellen recht op tegemoetkoming SMI
De tegemoetkoming wordt voor een termijn van maximaal 12 maanden verstrekt, gerekend vanaf de ingangsdatum van de tegemoetkoming. Na gestelde termijn in de beschikking vindt een herbeoordeling plaats van de noodzaak en omvang van kinderopvang. Voor de vaststelling van de termijn wordt o.a. aangesloten bij het ingediende plan van aanpak om te komen tot een situatie waarin ondersteuning via een tegemoetkoming niet meer nodig is;
wanneer de ouder de inlichtingenplicht, zoals genoemd in het eerste en tweede lid, schendt en als gevolg hiervan ten onrechte een tegemoetkoming dan wel een te hoog vastgestelde tegemoetkoming heeft ontvangen, kan het college de beschikking tot het verlenen of tot het vaststellen van de tegemoetkoming intrekken of wijzigen en het te veel betaalde bedrag terugvorderen.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de ouder afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, als toepassing van deze beleidsregels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
De Beleidsregels inzake tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie (2011) worden ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van deze beleidsregels (2020).
Toelichting bij de beleidsregels
De regeling Sociaal Medische Indicatie (SMI) is een vangnetregeling die gemeenten de mogelijkheid geeft om gezinnen tijdelijk financieel te ondersteunen in de kosten van kinderopvang als zij door bepaalde medische of sociale omstandigheden tijdelijk niet in staat zijn om de zorgtaken voor de kind (eren) op zich te nemen en geen recht hebben op kinderopvangtoeslag van het rijk. (Een van) de ouders kunnen bijvoorbeeld niet werken door (psychische) ziekte of door een crisis in het gezin.
Het uiteindelijke streven is om het gezin in de positie te krijgen dat de ouders weer meedoen aan het arbeidsproces en/of er weer een opvoedingssituatie in het gezin komt die de SMI overbodig maakt. De SMI-regeling is opdracht van het Rijk, waar de gemeente zelf invulling aan geeft.
De redenen waardoor ouders tijdelijk in aanmerking kunnen komen voor een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang op basis van de SMI verschillen per geval, bijvoorbeeld:
ad e. Het gaat ook om ouders die geen sociaal netwerk hebben dat de opvang van het kind kan organiseren. Onder ‘andere passende voorziening’ valt o.a. opvang in het eigen netwerk of een peuterspeelzaal.
Artikel 3, sub c Aanvraag tegemoetkoming / plan van aanpak
De tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie is een tijdelijke vangnetregeling voor bijzondere gevallen. Het is nodig aan te geven in een plan hoe de aanvrager denkt te komen tot een situatie waarin geen beroep meer hoeft te worden gedaan op deze tegemoetkoming. Dat kan zijn omdat:
Het plan is geen uitgebreid plan maar een alinea waar inzicht wordt gegeven in het perspectief, een doorkijkje naar mogelijke termijn van uitstroom. Hulpvragen bij het opstellen van het plan zijn; aan welke optie wordt gewerkt (a/b)? Wat is nodig? Hoe wordt daar aan gewerkt? Wanneer worden bepaalde acties afgerond? Hulp bij de aanvraag en het formuleren van een plan van aanpak is mogelijk in buurtvoorzieningen welzijn (sterke sociale basis) en indien nodig bij SWT/JGT. Mocht in het gezin een 1gezin1plan zijn dan is het logisch daarbij aan te sluiten.
ad c. de termijn van de geldigheid van de beschikking is maximaal 12 maanden. Voor de termijn kan aangesloten worden bij de termijnen genoemd in het plan van aanpak om te komen tot een situatie waarin ondersteuning via een tegemoetkoming niet meer nodig is of bij het bereiken van de leeftijd van 4 jaar van het kind.
Artikel 7 Hoogte van de eigen bijdrage
De eigen bijdrage kan via de Bijzondere Bijstand vergoed worden, mits de ouder aan de voorwaarden voor Bijzondere Bijstand voldoet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-200203.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.