Aanpassing organisatiebesluit gemeente Sittard-Geleen 2013

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 160, lid 1 onder c, van de Gemeentewet;

 

Gezien het Besturings- en Management Concept;

 

b e s l u i t :

 

het Organisatiebesluit gemeente Sittard-Geleen 2013 te wijzigen als volgt:

Artikel 1  

Onder 3.1. wordt onder het kopje ‘hoofdstructuur van de organisatie’ de tekst gewijzigd in:

 

De organisatie is samengesteld uit

  • de Gemeentesecretaris / Algemeen Directeur;

  • een Adjunct Gemeentesecretaris / Directeur Bedrijfsvoering;

  • zes clusters;

  • een concern controller / team concern control;

  • als afzonderlijke onderdelen het Euregionaal Historisch Centrum, de Stadsschouwburg en Museum Het Domein.

Artikel 2  

Onder 3.1.6 wordt onder het kopje ‘teamindeling cluster concern’ de tekst gewijzigd in:

 

Cluster Concern

Dit cluster heeft een kaderstellende, adviserende en ondersteunende rol op de terreinen bestuurszaken, communicatie, openbare orde en veiligheid, bedrijfsvoering richting concern, alsmede kaderstelling en ondersteuning op de bedrijfsvoeringstaken richting de organisatie.

 

Bestuur en Communicatie

Hoofdtaken: adviseert en ondersteunt het bestuur, het management en de organisatie op het gebied van bestuurlijke besluitvorming, bestuurszaken, communicatie en representatie, lobby en public affairs.

 

Openbare orde en veiligheid

Hoofdtaken: ondersteunen burgemeester in zijn wettelijke taak op het gebied van openbare orde en veiligheid; regisseursrol op het terrein van de integrale veiligheid.

 

Concern control

Hoofdtaken: het adviseren over algemene en strategische kaders en begrotingsregels; het ontwerpen van een modus om deze toe te passen en te handhaven; de advisering over de kadering en monitoring van teamopgaven; adviseren over checks and balances binnen het directieteam. De werkgebieden zijn financiën, organisatie, planeconomie, juridisch waarbij de kaders eigendom zijn van uiteindelijk de gemeentesecretaris / algemeen directeur. Concern control is gepositioneerd bij de algemeen directeur.

 

Business control

Hoofdtaken: werkt op strategisch – tactisch niveau primair ten behoeve van de directeuren, om op deze manier opgave gericht, integraal, team overstijgend te adviseren over de beleidscyclus en de bedrijfsvoering. Tot de taken behoort eveneens het samenstellen van de concern p&c producties vanuit of in samenwerking met het team Financiën. Tevens toetsen van de mate waarin gesteund kan worden op de toereikendheid van de beheersmaatregelen (interne controle) van de teams. Business control is gepositioneerd bij de directeur bedrijfsvoering.

 

Facilitaire services

Hoofdtaken: advisering en ondersteuning op gebied van gemeente brede inkoop, aanbestedingen, verzekeringen, services, front-office, huisvesting, Arbeidsomstandigheden, bedrijfshulpverlening.

 

Automatisering en dataservices

Hoofdaken: Advisering en ondersteuning op het gebied van (technisch) applicatiebeheer en helpdesk 1 #_ftn1

 

HRM

Hoofdtaken: advisering en ondersteuning van het lijnmanagement bij de ontwikkeling en uitvoering van HRM-beleid en -regelgeving, arbeidsomstandigheden en bedrijfshulpverlening, verzorgen van personeels-, salaris- en trajectadministratie, personeelsadvies/ondersteuning aan (hoger en midden) management op terrein van doelgroepen medewerkers (onder meer Participatiewet en Wsw) en directe ondersteuning van medewerkers waar vereist.

 

Financiën

Hoofdtaken: het eigenaarschap van de P&C-producten en de financiële adviesfunctie (ambtelijk en bestuurlijk); presentatie van de p&c cyclus aan college en raad; volgende (deels wettelijke) taken : treasury, kenniscentra (bbv, btw, vpb), interne controle (advisering over interne controle en toetsing van getroffen beheersmaatregelen), voeren van de financiële administratie.

Artikel 3  

Onder 4.2 wordt onder het kopje ‘gemeentesecretaris / algemeen directeur’ de tekst gewijzigd in:

De Gemeentesecretaris / Algemeen Directeur vervult de rollen van:

 

  • strategisch adviseur van de bestuursorganen (de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders);

  • ambtelijk eindverantwoordelijke voor de uitvoering van de begroting en het functioneren van de organisatie.

  • De Gemeentesecretaris / Algemeen Directeur geeft hiërarchisch leiding aan de Adjunct Gemeentesecretaris / Directeur, de concerncontroller, de clusterhoofden, de teammanagers van de teams die ressorteren onder het cluster Concern, alsmede aan het Euregionaal Historisch Centrum, de Stadsschouwburg en Museum Het Domein.

Artikel 4  

Onder 4.3 wordt onder het kopje ‘adjunct gemeentesecretaris / directeur’ de tekst gewijzigd in:

 

Aan de Adjunct Gemeentesecretaris / Directeur Bedrijfsvoering kunnen specifieke taken worden opgedragen waaronder de verantwoordelijkheid voor de aansturing van een of meer onderdelen van de organisatie en bijzondere taken en projecten. 

Artikel 5  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag die volgt na de dag van bekendmaking in het elektronische gemeenteblad van Sittard-Geleen.

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van 7 juli 2020.

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,

De burgemeester,

mr. J.Th.C.M. Verheijen

De gemeentesecretaris / algemeen directeur

mr. G.J.C. Kusters 

Naar boven