Gemeenteblad van Heerlen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2020, 195162 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2020, 195162 | Verordeningen |
Gemeente Heerlen - Bestuursovereenkomst 2020 inzake regionale samenwerking betreffende de uitvoering en handhaving van de Leerplichtwet 1969 en wet- en regelgeving in het kader van Voortijdig Schoolverlaten
De gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal, en te dezer zake krachtens het bepaalde in artikel 171 Gemeentewet rechtsgeldig vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders onderwijs, gemachtigd door hun burgemeester, handelende ter uitvoering van de besluiten van de Colleges van Burgemeester en Wethouders van de respectieve gemeenten;
verder te noemen: "de deelnemende gemeenten".
komen de deelnemende gemeenten binnen dit kader als volgt overeen:
In deze overeenkomst wordt verstaan onder:
voortijdig schoolverlaters: jongeren tot 23 die zonder startkwalificatie het onderwijs hebben verlaten conform de definitie in de WEB (Wet educatie en beroepsonderwijs) art 8.1.8. eerste lid, onder a en b, WVO (Wet voortgezet onderwijs) art 28 eerste lid, onder a en b en WEC (Wet op de expertisecentra) art 47a. eerste lid, onder a en b.
Artikel 2 Doelstelling en werkwijze.
Het in regionaal verband bundelen van verantwoordelijkheden, middelen en expertise met als doel, in de regio van deelnemende gemeenten:
Artikel 3 Uitvoering en Organisatie
Lid 2. Stuurgroep Onderwijs VSV
Lid 3. Werkgroep Onderwijs-VSV
De colleges van Burgemeester en Wethouders van de 7 deelnemende gemeenten verplichten zich tot het vaststellen van een gelijkluidende instructie voor de ambtenaren leerplicht/RMC conform artikel 16 lid 4 van de Leerplichtwet 1969. In deze instructie worden de taken vastgelegd die het bureau VSV voor elke gemeente uitvoert voor de middelen als bedoeld in artikel 5 lid 1.
De gemeenten kunnen aanvullende samenwerkingsafspraken maken met bureau VSV over aanvullende diensten en/of producten die Bureau VSV zal leveren en op welke wijze hierover verantwoording zal worden afgelegd. Voor deze aanvullende diensten zal een bijkomende bekostiging gevraagd worden. Het betreft diensten en producten die niet onder de reguliere dienstverlening van bureau VSV vallen, zoals die zijn opgenomen in de ambtsinstructie en in wet- en regelgeving.
Lid 1 Uitvoering Leerplichtwet
Colleges van Burgemeester en Wethouders van Beekdaelen, Brunssum, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal verplichten zich om de bevoegdheden welke aan hen op grond van de Leerplichtwet 1969 zijn opgedragen, en de handhavingsbevoegdheden dienaangaande, te mandateren aan het College van Burgemeester en Wethouders van Heerlen. Bedoelde de deelnemende gemeenten zullen daartoe binnen hun eigen organisatie de desbetreffende gelijkluidende, mutatis mutandis, mandaatbesluiten moeten opstellen en doen laten besluiten.
Het college van Burgemeester en Wethouders van Heerlen zal via een ondermandaat, met instemming van de mandans en de subgemandateerde i.c. de leerplichtambtenaren werkzaam binnen het Bureau Voortijdig Schoolverlaten, laatstgenoemden mandateren om de hen aldus opgedragen bevoegdheden, ook namens de 6 andere de deelnemende gemeenten uit te voeren.
Lid 2 Uitvoering Wet houdende regels inzake Regionale Meld- en Coördinatie functie Voortijdig Schoolverlaten
De Colleges van Burgemeester en Wethouders van Beekdaelen, Brunssum, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal verplichten zich om de bevoegdheden welke aan hen op grond van de Wet houdende regels inzake Regionale Meld - en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten zijn opgedragen, te mandateren aan het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Heerlen. Bedoelde de deelnemende gemeenten zullen daartoe binnen hun eigen organisatie de desbetreffende gelijkluidende, mutatis mutandis, mandaatbesluiten moeten opstellen en doen laten besluiten.
De bijdrage per gemeente wordt gebaseerd op een objectieve toerekeningmethode d.w.z. het aantal leerlingen van 4 tot 23 jaar per 1 januari van het jaar voorafgaand aan het dienstjaar. De berekening van deze bijdrage wordt steeds toegevoegd aan de begroting. Deze bijdragen worden jaarlijks aangepast. De bijstelling is gebaseerd op de prijsontwikkeling van de lonen en salarissen binnen de overheidsconsumptie die definitief zijn vastgesteld zoals gepubliceerd door het CPB (centraal plan bureau).
Het domein Economie is tevens verantwoordelijk voor het indienen van de definitieve begroting, bij de Stuurgroep die in het derde of vierde kwartaal van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar plaatsvindt. De betrokken portefeuillehouder is zelf verantwoordelijk voor het indienen hiervan bij zijn College van Burgemeester en Wethouders.
De deelnemende gemeenten erkennen dat, bij gelijkblijvende omstandigheden, het begrotingsniveau, zoals vastgelegd in bijlage 1 het minimale niveau is om op verantwoorde wijze uitvoering te kunnen geven aan doelstelling van het bureau VSV in het algemeen en aan de uitvoering van de leerplichtwet in het bijzonder.
Lid 3. Financiële verantwoording/jaarrekening
In het geval van een onderuitputting/exploitatieoverschot op de gemeentelijke middelen zoals genoemd onder artikel 5 lid 1 onder a worden deze middelen toegevoegd aan de voorziening voortijdig schoolverlaten van de gemeente Heerlen, met als doel o.a. eventuele toekomstige exploitatietekorten aan te vullen. De Stuurgroep Onderwijs VSV is bevoegd om de gemeente Heerlen om vrijval van deze middelen te verzoeken.
Lid 5. Overschrijding beschikbare middelen
Het domein Economie stuurt er op dat de begroting niet wordt overschreden. In geval van een dreigende overschrijding van het beschikbare budget, ten gevolge van niet door het domein Economie beïnvloedbare factoren, stelt de domeinmanager Economie de voorzitter van de Stuurgroep Onderwijs-VSV onverwijld in kennis, waarna de Stuurgroep Onderwijs-VSV ter zake de domeinmanager Economie adviseert. De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor overschrijding van de beschikbare middelen, en verplichten zich het tekort, conform de verdeelsleutel voor het betreffende jaar, op te lossen indien de overschrijding niet wordt aangevuld uit de voorziening als bedoeld in het vierde lid.
Indien de middelen genoemd in lid 1 geheel of gedeeltelijk wegvallen, beslissen de Colleges van Burgemeester en Wethouders van de deelnemende gemeenten, op advies van de Stuurgroep Onderwijs-VSV, over de noodzaak tot en de wijze van aanpassing van het niveau van dienstverlening door het bureau VSV, e.e.a. in relatie tot de doelstelling genoemd in artikel 2. De gevolgen van het geheel of gedeeltelijk wegvallen van deze middelen zijn genoemd in artikel 7 lid 1 sub c, lid 3 en artikel 10.
Artikel 6 Informatievoorziening
De deelnemende gemeenten leveren op aanvraag de gemeente Heerlen alle informatie aan die de gemeente Heerlen voor de uitoefening van de taken als bedoeld in deze overeenkomst nodig heeft.
De gemeente Heerlen geeft de deelnemende gemeenten schriftelijk de door deze gemeenten gevraagde inlichtingen, tenzij het verstrekken daarvan in strijd is met de wet of het openbaar belang.
Artikel 7 Afdekking financiële risico's
De volgende gebeurtenissen kunnen er toe leiden dat de gemeente Heerlen niet meer in staat is om haar verplichtingen jegens werknemers en derden geheel of gedeeltelijk na te komen:
Indien het de gebeurtenis onder lid 1 sub a betreft zijn die deelnemende gemeenten die deze overeenkomst hebben opgezegd verantwoordelijk voor de financiële en personele gevolgen van de opzegging. Indien als gevolg van de opzegging bij de gemeente Heerlen boventalligheid van personeel ontstaat draagt de opzeggende gemeente de reintegratiekosten van boventalligheid gedurende een periode van twee jaar en de WW-kosten (bovenwettelijk en nawettelijk). De gemeente Heerlen spant zich in om boventallig geworden personeel te herplaatsen in een passende of geschikte functie.
Indien het gebeurtenissen onder lid 1 sub b. en c. betreft geldt dat alle deelnemende gemeenten zich conform de vastgestelde ratio (het aantal inwoners van 4 tot 23 jaar) garant stellen voor een behoorlijke en adequate afhandeling van de verplichtingen, die de gemeente Heerlen ter uitvoering van deze overeenkomst is aangegaan. In geval van ontbinding zijn de deelnemende gemeenten verplicht tot deelneming in de financiële en personele gevolgen van de ontbinding.
Lid 1. Behandeling van het geschil bij de Stuurgroep Onderwijs VSV.
De deelnemende gemeenten komen ten aanzien van alle geschillen, welke mochten ontstaan naar aanleiding van onderhavige overeenkomst, dan wel van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, overeen deze geschillen, ter verkrijging van een uitspraak, in eerste instantie voor te leggen aan de Stuurgroep Onderwijs-VSV. Daarbij vermelden zij in ieder geval het onderwerp en de inhoud van het geschil en hun visie daarop.
De deelnemende gemeenten komen ten aanzien van alle geschillen, welke mochten ontstaan naar aanleiding van onderhavige overeenkomst, dan wel van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, overeen deze geschillen te behandelen overeenkomstig het Arbitrage Reglement van het Nederlands Arbitrage Instituut.
Artikel 9 Aanpassing overeenkomst
De Stuurgroep Onderwijs-VSV zal een advies inzake de noodzakelijk geachte aanpassing ter besluitvorming voorleggen aan de Colleges van Burgemeester en Wethouders van de deelnemende gemeenten. Aanpassing van deze overeenkomst, zoals bedoeld onder a, b en c van dit artikel, kan slechts plaatsvinden na een unaniem besluit van de colleges van B en W van alle deelnemende gemeenten en onder door het domein Economie bepalen condities.
Artikel 10 Opzegging van deze overeenkomst
Elk der deelnemende gemeenten kan deze overeenkomst tussentijds opzeggen, indien een zodanige verandering van omstandigheden optreedt of is opgetreden, dat van de partij die het betreft in redelijkheid niet kan worden gevergd te blijven samenwerken binnen deze overeenkomst. Een deelnemende gemeente kan uitsluitend per 1 augustus opzeggen. De opzegtermijn bedraagt 12 maanden, tenzij de Stuurgroep Onderwijs-VSV met een kortere termijn instemt. Zo mogelijk wordt daarna deze overeenkomst tussen de overblijvende deelnemende gemeenten voortgezet.
In het geval dat via wet- en/of regelgeving en/of onderlinge afspraken aan één partij namens de overige deelnemende gemeenten verplichtingen zijn opgelegd, dragen de opzeggende deelnemende gemeenten er onder alle omstandigheden zorg voor dat deze met verplichtingen belaste partij de haar opgedragen verplichtingen op een adequate en geëiste wijze kan voortzetten en uitvoeren
Artikel 11 Ontbinding van deze overeenkomst
In het geval dat via wet- en/of regelgeving en/of onderlinge afspraken aan één deelnemende gemeente namens de overige deelnemende gemeenten verplichtingen zijn opgelegd, dragen alle deelnemende gemeenten er onder alle omstandigheden zorg voor dat deze met verplichtingen belaste deelnemende gemeente de haar opgedragen verplichtingen op een adequate en geëiste wijze kan voortzetten en uitvoeren.
Artikel 12 Inwerkingtreding en werkingsduur overeenkomst
Deze overeenkomst treedt in werking per 1 augustus 2020 en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
De voorgaande Bestuursovereenkomst inzake regionale samenwerking betreffende de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet houdend regels inzake Regionale Meld- en Coordinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten, getekend op 09-12-2015, wordt ingetrokken per datum inwerkingtreding nieuwe overeenkomst. Verplichtingen aangegaan onder de in te trekken overeenkomst gelden als verplichtingen aangegaan onder deze overeenkomst.
Aldus overeengekomen,
Namens gemeente Beekdaelen
Dhr. P. Janssen
Wethouder financiën, jeugdzorg, onderwijs/ peuterspeelzalen
Namens gemeente Brunssum
Dhr. S.J.H. L'Espoir
Wethouder onderwijs
Namens gemeente Heerlen
Dhr. J.M.M. Clemens
Wethouder onderwijs, jeugd, cultuur, erfgoed en wonen
Namens gemeente Kerkrade
Dhr. J. Schlangen
Wethouder jeugd en onderwijs
Namens gemeente Landgraaf
Dhr. A.J.M. Schiffelers
Wethouder burgerparticipatie, jeugdbeleid en jeugdzorg, WMO/ ouderenbeleid/ ouderenzorg, onderwijs en talentontwikkeling, kunst en cultuur en volksgezondheid
Namens gemeente Simpelveld
Dhr. J.W.H. Hodinius
Wethouder jeugd en jongerenwerk, welzijn, onderwijs, cultuur, toerisme
Namens gemeente Voerendaal
Dhr. R.B.M. Braun
Wethouder leefbaarheid (incl. sport, kunst en cultuur), accommodaties, financiën, onderwijs, duurzaamheid & klimaat
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-195162.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.