Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2020, 194874 | Beleidsregels |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2020, 194874 | Beleidsregels |
Klachtenregeling bij aanbesteden gemeente Krimpenerwaard
Klacht: een schriftelijke melding van een onderneming die belang heeft bij de aanbesteding van de aanbestedende dienst, waarin de ondernemer gemotiveerd aangeeft op welke punten hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan. Een klacht kan geen betrekking hebben op inschrijvingen van derden noch dienen tot het verkrijgen van gegevens over de inschrijvingen van derden.
Artikel 3 Indienen van een klacht
De ontvangst van de klacht wordt per omgaande bevestigd. In de bevestiging wordt aangegeven dat klachtencoördinator c.q. de klachtbehandelaar ervan uitgaat dat de ondernemer kiest voor de onderhavige regeling. Daarbij wordt aangegeven dat als de ondernemer wil dat de klachtenprocedure in de zin van titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt toegepast, hij dit moet laten weten. Het is niet mogelijk beide procedures gelijktijdig te doorlopen.
Artikel 4 Afhandeling van de klacht
Wanneer de aanbestedende dienst na het onderzoek tot de conclusie komt dat de klacht (gedeeltelijk) terecht is en de aanbestedende dienst maatregelen treft om aan de klacht tegemoet te komen, deelt de aanbestedende dienst dit zo spoedig mogelijk schriftelijk mee aan de ondernemer. Ook andere potentiële inschrijvers/gegadigden worden hiervan op de hoogte gesteld. Het kan hierbij voorkomen dat de maatregelen aan de betrokkenen in de aanbesteding worden gecommuniceerd op hetzelfde moment dat de indiener van de klacht het bericht krijgt. Dit om bevooroordeling van partijen te voorkomen.
Artikel 5. Klachtenregistratie
De klachtenbehandelaar draagt zorg voor de registratie van de klachten in het betreffende aanbestedingsdossier.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 14 juli 2020.
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
mr. R.S. Cazemier
Waarom een Klachtenprocedure bij aanbesteden?
Op 1 juli 2016 is de nieuwe Aanbestedingswet in werking getreden. Hierbij is in de Memorie van Toelichting op deze wet aangekondigd dat er een klachtenregeling komt die bijdraagt aan een snelle en zorgvuldige afhandeling van klachten. Gemeenten zijn niet verplicht een dergelijke regeling vast te stellen. In de gemeente Krimpenerwaard is hier desondanks toch voor gekozen en wel om de volgende pragmatische redenen:
het advies Klachtafhandeling bij aanbesteden maakt deel uit van het flankerend beleid bij de Aanbestedingswet 2012. De toepassing van het advies is niet verplicht. Aanbestedende diensten worden geadviseerd de standaard voor klachtafhandeling onderdeel te maken van het aanbestedingsbeleid. Het al dan niet van toepassing verklaren van de standaard laat onverlet dat ondernemers ook klachten kunnen indienen op basis van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij aanbestedende diensten die bestuursorgaan zijn in de zin van deze wet.
een ondernemer kan een klacht indienen bij het klachtenmeldpunt van een aanbestedende dienst en/of bij de landelijke Commissie van Aanbestedingsexperts. Een klager wordt echter verzocht een klacht eerst bij het klachtenmeldpunt van de aanbestedende dienst in te dienen en pas aan de Commissie van Aanbestedingsexperts voor te leggen als de aanbestedende dienst daarop heeft beslist of in gebreke blijft om binnen redelijke tijd de klacht in behandeling te nemen en daarop te beslissen, kan de klacht voor bemiddeling of advies aan de Commissie van Aanbestedingsexperts worden voorgelegd.
Wat houdt de klachtenprocedure in?
De klachtenprocedure houdt het volgende in: er komt een centraal meldpunt voor klachten (klachtencoördinator aanbestedingen). Het meldpunt coördineert, uniformeert en stroomlijnt. De inhoudelijke verantwoordelijkheid is en blijft bij de dienst die de aanbesteding heeft geïnitieerd. Medewerkers die bij de aanbesteding waarover wordt geklaagd, zijn betrokken, worden natuurlijk niet als klachtbehandelaar aangewezen. Hoewel de procedure geen termijnen voor de afdoening noemt, is snelheid één van de uitgangspunten van de procedure. De reden dat geen standaardtermijn voor de afdoening van klachten wordt genoemd is, dat getracht wordt om de snelheid van de klachtafhandeling altijd af te stemmen op de fase waarin de aanbesteding zich bevindt, zodat de aanbesteding zelf, waarbij natuurlijk altijd meer dan één partij is betrokken, geen vertraging oploopt.
De klachtenprocedure betreft geen klachten als bedoeld in de Awb. Op klachten vallend onder de noemer van de Awb is het ‘protocol klachtenbehandeling gemeente Krimpenerwaard’ van toepassing. De klachtenbehandeling genoemd in het ‘protocol klachtenbehandeling gemeente Krimpenerwaard’ en de klachtenbehandeling genoemd in de ‘klachtenregeling bij aanbesteden gemeente Krimpenerwaard’ stemmen dan ook niet overeen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-194874.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.