Mobiliteitsplan, gemeente Beekdaelen

Op 2 juli 2019 heeft de Raad ingestemd met de startnotitie van het Mobiliteitsplan (visie en opgaven) voor de gemeente Beekdaelen. In deze startnotitie is beschreven waar het Mobiliteitsplan van Beekdaelen aan moet voldoen. De afgelopen periode is intensief gewerkt aan een Mobiliteitsplan met een duidelijke visie dat als basis dient voor de opgaves die er zijn. Het voorliggende Mobiliteitsplan geeft invulling aan de onderstaande aspecten, zoals eveneens vermeld in de startnotitie (samenvattend kernwoorden)

  • 1.

    Leefbaarheid (in de kernen):

    • a)

      Meer aandacht voor langzaam verkeer en woongenot

    • b)

      Doorgaand verkeer zoveel mogelijk naar gebiedsontsluitingswegen

  • 2.

    Mobiliteitsgedrag:

    • a)

      Stimuleren van educatie op o.a. basisscholen via VEBO / VVN

    • b)

      Regionaal meeliften met campagnes om langzaam verkeer (fiets) te stimuleren

  • 3.

    Duurzame mobiliteit

    • a)

      Stimuleren fiets + OV

    • b)

      Stimuleren elektrische deelauto

  • 4.

    Fiets (inclusief parkeren)

    • a)

      Creëren overzicht in aanbod fietsstructuur (netwerk, stallingen, etc.)

    • b)

      Netwerk elektrische laadpalen fiets optimaliseren

  • 5.

    Auto (inclusief parkeren)

    • a)

      Inzetten op elektrische deelauto (in samenspraak met duurzaamheid)

    • b)

      Opzetten elektrisch laadpaalnetwerk in samenspraak met regio (meer laadpalen binnen Beekdaelen)

      • i)

        Onderzoek nodig op welke locatie de palen moeten komen + aantal laadpalen per locatie).

  • 6.

    Openbaar vervoer

    • a)

      Provincie Limburg is concessieverlener, Arriva concessiehouder. Men zoekt continue naar verbetering:

      • i)

        Invoeren elektrische bussen (consequentie voor dienstregeling)

      • ii)

        Efficiëntie per halteplaats onderzoeken en waar nodig bijsturen (halte vervallen, halte verplaatsen, alternatief vervoer)

  • 7.

    Verkeersveiligheid

    • a)

      Binnen Beekdaelen geen black-spots waarneembaar

    • b)

      A76 (wegbeheerder RWS) blijft verkeerskundig aandachtspunt

    • c)

      BPL effecten nu merkbaar (koppeling met punt 8)

  • 8.

    Verkeersmanagement

    • a)

      Verkeersonderzoek d.m.v. tellingen en floating car data (frequent). Dient als input voor:

      • i)

        Verkeersmodel

      • ii)

        Monitoring verkeerseffecten + evaluatie

    • b)

      I-VRI: intelligentie VRI

      • i)

        Doel: Voorkomen van onnodige stops in verkeersdoorstroming

      • ii)

        Alle VRI’s binnen Beekdaelen worden omgebouwd (N298 door Provincie). VRI Hommerter Allee / Allee door gemeente.

 

Naar boven