Gemeenteblad van Blaricum
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Blaricum | Gemeenteblad 2020, 191278 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Blaricum | Gemeenteblad 2020, 191278 | Verordeningen |
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2020
Besluit van de raad van de gemeente Blaricum tot vaststelling van een nieuwe Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2020
De raad van de gemeente Blaricum;
gelezen het voorstel van het presidium van 2 maart 2020;
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
gezien het advies van het presidium;
besluit tot vaststelling van de navolgende verordening:
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2020
Artikel 2. Verzoek om informatie
De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.
Artikel 3. Verzoek om bijstand
De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij/zij de secretaris om één of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.
Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij/zij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 6. Recht op financiële bijdrage
In afwijking van het eerste lid verstrekt de raad in een jaar waarin raadsleden aftreden op grond van artikel C 4, tweede lid, van de Kieswet, aan een fractie een financiële bijdrage tot en met de maand maart en een financiële bijdrage voor de periode omvattende de resterende maanden. Deze financiële bijdragen bestaan uit 1/12e deel van de bedragen, bedoeld in het tweede lid, vermenigvuldigd met het aantal maanden dat de periode omvat.
Een in de raad vertegenwoordigde fractie kan afzien van het recht op een jaarlijkse financiële bijdrage conform lid 1 en 2 van dit artikel. Hiertoe dient een fractie jaarlijks vóór 15 januari een schriftelijk verklaring van afstand van dit recht aan de griffier te sturen. Een verklaring van afstand van het recht op een financiële bijdrage kan niet gedurende dat jaar herroepen worden.
Artikel 7. Besteding financiële bijdrage
De financiële bijdrage mag in ieder geval niet gebruikt worden ter bekostiging van:
betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;
Artikel 8. Voorschot financiële bijdrage
In een jaar waarin de raadsleden aftreden na reguliere raadsverkiezingen of op grond van artikel 56d of 56e van de Wet Algemene regels herindeling wordt, in afwijking van het eerste lid, een voorschot verleend voor de periode tot en met de maand maart en een voorschot voor de periode omvattende de resterende maanden. Het eerste voorschot wordt vóór 31 januari van dat jaar, terwijl het tweede voorschot vóór het eind van de maand april wordt verstrekt.
Artikel 9. Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie
Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden ontvangt deze fractie eenzelfde bijdrage conform artikel 6, lid 1 en 2. Als één of meer raadsleden van één of meer fracties zich aansluiten bij een andere in de raad vertegenwoordigde fractie verandert de bijdrage voor deze fractie niet.
Artikel 10. Administratieve verplichtingen
De financiële administratie wordt gevoerd op basis van het stelsel van baten en lasten. Deze administratie wordt op een zodanige wijze gevoerd dat deze steeds een volledig en juist inzicht geeft in alle bezittingen en schulden, verplichtingen, reserves, baten en lasten, alsmede overige gegevens die voor de financiële verantwoording van belang zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-191278.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.