Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Busstation de Scharenburg in Druten

De burgemeester van Druten

 

gelet op artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2020 van de gemeente Druten;

 

overwegende dat:

  • de burgemeester bevoegd is om, indien dat in het belang van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is, te besluiten om voor een bepaalde duur camera’s in te zetten ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats en andere plaatsen die voor een ieder toegankelijk zijn;

  • er de laatste jaren diverse incidenten zijn geweest bij het busstation de Scharenburg (hierna: het busstation);

  • van omwonenden en gebruikers van het busstation regelmatig klachten binnenkomen bij de politie en dat het incidentenpatroon over de afgelopen jaren een stijgende lijn vertoont;

  • overlast bij het busstation met name voortvloeit uit de omvang van de groepen die bedreigend overkomt, mishandeling, fietsendiefstal, (jeugd)overlast, regelmatig vernieling van de Abri’s en drank- en drugsgebruik;

  • controle door politie en toezichthouders gedurende een lange periode op het busstation niet hebben geleid tot een daling in de overlast en van het onveiligheidsgevoel;

  • het in het belang van de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is om ten behoeve van het toezicht op het busstation camera’s in te zetten voor de duur van twee jaar, welke periode minimaal nodig is om de effectiviteit van de maatregel te kunnen beoordelen;

  • over de inzet van cameratoezicht op het busstation overleg heeft plaatsgevonden met de Officier van Justitie en de teamchef van het basisteam Tweestromenland van de Politie;

  • het cameratoezicht onderdeel is van een integrale aanpak; op basis van het cameratoezicht kan gerichter de inzet van politie en toezichthouders in de openbare ruimte - en wellicht andere mogelijke maatregelen - worden bepaald;

  • het cameratoezicht in dit gebied voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht, zoals de kenbaarheid van cameratoezicht en de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit;

Gezien het bovenstaande is er sprake van een regelmatige verstoring van de openbare orde, hetgeen heeft geleid tot het overwegen van de inzet van publiek cameratoezicht ter plaatse.

Besluit:

  • 1.

    Busstation de Scharenburg, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende overzichtskaart, als plaats aan te wijzen waar camera’s geplaatst worden.

  • 2.

    De periode waarin de camera’s daadwerkelijk gebruikt worden, vast te stellen op 24 uur per dag. De beelden worden niet rechtstreeks bekeken.

  • 3.

    De camerabeelden worden opgeslagen voor een periode van 14 dagen.

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 2020.

  • 5.

    Dit besluit geldt tot en met 31 juli 2022.

Druten, 20 juli 2020

C.A.A. van Rhee - Oud Ammerveld

burgemeester

Bezwaarschriftbijsluiter

Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de raad of de burgemeester.

U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (of raad of burgemeester) van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten.

Let op: uw bezwaarschrift per e-mail indienen is niet mogelijk!

Bezwaarschrift

De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

  • a.

    uw naam en adres

  • b.

    de datum

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • d.

    de reden waarom u bezwaar maakt

Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt.

Termijn

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum, waarop het besluit is verzonden. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Voorlopige voorziening

Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden.

Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 48,- voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huurtoeslag of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 178,-. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 354,-. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2020.

Digitaal voorlopige voorziening instellen

Het is ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Druten, te bereiken via 088 432 70 00.

Naar boven