Gemeenteblad van Den Helder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2020, 186653 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2020, 186653 | Verordeningen |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder houdende algemene regels over subsidieverlening voor evenementen [Subsidieverordening evenementen Den Helder 2020]
De raad van de gemeente Den Helder;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 mei 2020 inzake de Subsidieverordening evenementen Den Helder 2020;
kennis genomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Bestuur en Middelen op 8 juni 2020;
gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;
gelet op de Algemene subsidieverordening Den Helder;
de navolgende Subsidieverordening evenementen Den Helder 2020 vast te stellen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Evenement: het geheel van activiteiten dat plaatsvindt bij een op publiek gericht en voor publiek toegankelijke één- of meerdaagse vertoning of gebeurtenis, van culturele, sportieve, maritieme en/of vermakelijke aard, die doelbewust is georganiseerd met een tijdelijk karakter, die een openbaar karakter heeft en gericht is op een relatief groot publiek en die substantieel bijdraagt aan de verbetering van de identiteit van de stad en een regionale of (inter)nationale uitstraling heeft;
Openbaar karakter: een door de instelling georganiseerd openbaar, voor publiek toegankelijk evenement of publieksactiviteit die zich richt op de inclusieve samenleving, waaraan door middel van publiciteit bekendheid wordt gegeven. Bedrijfsfeesten, braderieën, kermissen, branche-activiteiten, belangenbehartiging, religieuze activiteiten, goede doelen, onderzoeken, professionalisering van de doelgroep, fora en platforms, jubilea en activiteiten die een politiek, godsdienstig of levensbeschouwelijk karakter hebben worden niet als openbare evenementen of publieksactiviteiten in de zin van deze subsidieregels gezien;
Publieksactiviteit: het geheel van activiteiten dat plaatsvindt bij een op publiek gericht en voor publiek toegankelijke één- of meerdaagse vertoning of gebeurtenis, van culturele, sportieve, maritieme en/of vermakelijke aard, die doelbewust is georganiseerd met een tijdelijk karakter, die een openbaar karakter heeft voor met name het Helderse publiek dan wel een specifieke doelgroep en een (sub)lokale uitstraling heeft;
Artikel 2 Reikwijdte verordening en bevoegdheid college
Voor subsidiering op grond van deze verordening komen in aanmerking aanvragen voor evenementen en publieksactiviteiten die passen bij de promotie en profilering van Den Helder en aansluiten bij de kernkwaliteiten van Den Helder op het gebied van cultuur(historie), maritieme, techniek- en energiesector, muziek- of landschapsfestival en sport.
a. organisatie, beveiliging en veiligheid
e. Het college kan besluiten dat andere kosten dan genoemd in lid 2 subsidiabel zijn
f. Kosten om de inclusiviteit te bevorderen. Denk hierbij aan kosten voor bezoekers met beperkte mobiliteit, een gebarentolk, brailleteksten, genderneutrale faciliteiten, etc.
Artikel 4 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
De raad stelt jaarlijks een subsidieplafond vast voor deze verordening.
Artikel 5 Aanvraag (indieningstermijn, indieningsvereisten, beslistermijn
Artikel 6 Wijze van beoordeling
Een aanvraag om subsidie wordt op basis van de volgende algemene criteria en in samenhang tot de andere subsidieaanvragen beoordeeld:
Artikel 7 Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
a. als de Europese Commissie overeenkomstig artikel 108, tweede lid, van het Verdrag heeft vastgesteld dat de subsidie onverenigbaar is met de interne markt;
b. als het betreft een aanvrager tegen wie een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerdere beschikking van de Europese Commissie waarin de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt is verklaard.
Onverminderd het vorige lid kan het college de subsidie verder in ieder geval weigeren:
de doelstellingen, activiteiten, statuten of reglementen van de aanvrager dan wel het beoogde gebruik van de subsidie discriminatie opleveren wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, leeftijd of op welke grond dan ook. Onder discriminatie wordt in dit verband niet begrepen onderscheid ter opheffing van maatschappelijke achterstand;
a. indien evenementen en publieksactiviteiten niet voldoen aan de definiëring;
b. indien de aanvraag niet voldoet aan de nadere regels ter uitvoering van deze subsidieverordening;
c. indien op de gemeentebegroting geen bedragen beschikbaar zijn gesteld voor het doel waarvoor die subsidie wordt aangevraagd en als het beschikbare budget voor dat doel ontoereikend is;
d. als er gegronde reden bestaat aan te nemen dat het evenement of de publiekactiviteit niet in voldoende mate in het algemeen gemeentelijk belang is;
e. als de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende gelden, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden, hetzij uit (horeca)inkomsten tijdens het evenement of de publieksactiviteit kan beschikken om de kosten te dekken;
f. indien de subsidieaanvrager nalatig is (geweest) bij het naleven van de (regels van de) evenementenvergunning en daartoe een bestuursrechtelijke handhavingsinstrument in het kader van de benodigde evenementenvergunning is ingezet zoals waarschuwing, bestuursdwang, of een andere maatregel.
Artikel 10 Algemene verplichtingen van subsidieontvanger
De subsidieontvanger is verplicht alle relevante wijzigingen in de organisatie onverwijld aan het college te melden voor zover deze wijzigingen van invloed zijn op de gesubsidieerde activiteiten.
Het college kan de aanvrager bij de subsidievaststelling verplichten achteraf bewijzen te overleggen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en daadwerkelijk hebben plaatsgevonden en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Ook kan het college de aanvrager verplichten om achteraf aan te geven of de subsidie heeft bijgedragen aan de bij de aanvraag kenbaar gemaakte doelen en (gewenste) resultaten. In dat geval vindt de vaststelling plaats binnen 13 weken nadat de volledige verantwoording heeft plaatsgevonden.
Artikel 12 Aan een subsidie te verbinden bijzondere verplichtingen
Indien het college subsidie verstrekt voor activiteiten, die mede door andere bestuursorganen worden gesubsidieerd, kan het college afwijken van de bij of krachtens deze Algemene subsidieverordening aan de subsidie te verbinden verplichtingen, voor zover dit wenselijk is met het oog op een goede afstemming met de door die andere bestuursorganen opgelegde of op te leggen verplichtingen, en daardoor het belang met het oog, waarop die verplichtingen zouden moeten worden opgelegd, niet onevenredig wordt geschaad.
Als er sprake is van subsidie waartoe door een ander bestuursorgaan door middel van subsidiering of via een Europese subsidie de gelden beschikbaar zijn gesteld, moet de aanvraag voor subsidievaststelling voldoen aan de aan de gemeente daarbij opgelegde verantwoordingsverplichtingen. Indien de gemeente de aan haar verstrekte subsidie via SiSa moet verantwoorden, is de subsidieontvanger verplicht een tussentijdse verantwoording in te dienen ten behoeve van de jaarrekeningcontrole van de gemeente voor het jaar waarvoor de subsidie is verstrekt.
Artikel 13 Berekening van uurtarieven, uniforme kostenbegrippen
Bij subsidie waarop een Europees steunkader van toepassing is, komen alleen die tarieven en kostenbegrippen in aanmerking die voldoen aan de eisen van het toepasselijke steunkader.
Het college kan het bepaalde in deze verordening, met uitzondering van de artikelen 2 en 3, in bijzondere gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Op bezwaarschriften ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening en bezwaarschriften ingediend na het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening, maar betrekking hebben op de subsidieverleningen van vóór de inwerkingtreding van deze verordening, wordt beslist conform de in het derde lid genoemde ingetrokken verordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-186653.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.