Besluit tot wijziging van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Gemeenteraad van Utrecht

De raad van de gemeente Utrecht;

 

Gelezen het voorstel van het presidium 6 juli 2020

 

Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

 

Overwegende dat het wenselijk is het Reglement meer op de (digitale) praktijk aan te laten sluiten;

 

Besluit

 

het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Gemeenteraad van de Utrecht

 

als volgt te wijzigen:

Artikel I

  • A.

    In artikel 9, derde lid, wordt ‘derde’ vervangen door ‘tweede’.

  • B.

    In artikel 32 worden de leden 1,2,4,5 en 6 vernummerd tot 1,2,3,4,5.

  • C.

    In artikel 41, eerste lid, komt ‘en ondertekend’ te vervallen.

  • D.

    In artikel 42, tweede lid, komt ‘en ondertekend’ te vervallen.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking vijf weken na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 juli 2020

De griffier, de burgemeester,

M. van Hall P.E.J. den Oudsten

Toelichting bij de wijziging van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Gemeenteraad van Utrecht

Bestaande tekst:

Nieuwe tekst

Artikel 9

3. Wanneer toepassing wordt gegeven aan het gestelde in het derde lid en een andere dag, tijdstip en/of vergaderplaats zijn bepaald, geschiedt de oproep zo spoedig mogelijk.

Artikel 9

3. Wanneer toepassing wordt gegeven aan het gestelde in het tweede lid en een andere dag, tijdstip en/of vergaderplaats zijn bepaald, geschiedt de oproep zo spoedig mogelijk.

Artikel 32

1. De griffier draagt zorg voor verslagen van raadsvergaderingen.

2. Een verslag bevat in ieder geval:

a. de namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de raadsleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

b. een aantekening van welke raadsleden afwezig waren;

c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

d. een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de sprekers;

e. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;

f. de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;

g. bij het desbetreffende agendapunt, de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 21 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

4. Een conceptverslag worden gelijktijdig met de verzending aan de raadsleden verzonden aan de overige personen die het woord hebben gevoerd in de raadsvergadering waarop het betrekking heeft.

5. Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de voorzitter en griffier.

6. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, worden verslagen zo spoedig mogelijk na de raadsvergadering voor een ieder toegankelijk gemaakt door publicatie op het raadsinformatiesysteem.

Artikel 32

1. De griffier draagt zorg voor verslagen van raadsvergaderingen.

2. Een verslag bevat in ieder geval:

a. de namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de raadsleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

b. een aantekening van welke raadsleden afwezig waren;

c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

d. een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de sprekers;

e. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;

f. de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;

g. bij het desbetreffende agendapunt, de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 21 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

3. Een conceptverslag worden gelijktijdig met de verzending aan de raadsleden verzonden aan de overige personen die het woord hebben gevoerd in de raadsvergadering waarop het betrekking heeft.

4. Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de voorzitter en griffier.

5. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, worden verslagen zo spoedig mogelijk na de raadsvergadering voor een ieder toegankelijk gemaakt door publicatie op het raadsinformatiesysteem.

Artikel 41

1. Raadsleden dienen amendementen en subamendementen voor het sluiten van de beraadslaging van het voorstel waarop deze betrekking hebben schriftelijk en ondertekend in bij de voorzitter.

Artikel 41

1. Raadsleden dienen amendementen en subamendementen voor het sluiten van de beraadslaging van het voorstel waarop deze betrekking hebben schriftelijk in bij de voorzitter.

Artikel 42

2. Raadsleden dienen moties schriftelijk en ondertekend in bij de voorzitter.

Artikel 42

2. Raadsleden dienen moties schriftelijk in bij de voorzitter.

 

Naar boven