Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2020, 186396 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2020, 186396 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent subsidies (Algemene Subsidieverordening gemeente Vijfheerenlanden 2020)
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Europees steunkader: een mededeling, richtsnoer, kaderregeling, besluit of vrijstellingsverordening op het gebied van staatssteun die de Europese Commissie of de Raad van de Europese Unie, gelet op de artikelen 106, derde lid, 107, 108 of 109 van het Verdrag heeft vastgesteld (waaronder de Algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 2017/1084 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies die passen binnen (de beleidsterreinen van) de programmabegroting met uitzondering van subsidies waarvoor een specifieke verordening is vastgesteld en voor subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de wet (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is).
Artikel 10. Aanvraag van een subsidie
Bij de aanvraag legt de aanvrager (in ieder geval) de volgende gegevens over:
een begroting van inkomsten en uitgaven van de activiteiten waar de subsidie voor aangevraagd wordt. De begroting bevat, indien van toepassing, een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen voor dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
Als een aanvrager voor de eerste keer een subsidie aanvraagt, voegt hij naast de stukken vermeld in lid 2, een exemplaar/ afschrift van de oprichtingsakte, de geldende statuten en reglementen en het jaarverslag van het voorgaande jaar (indien aanwezig) als bijlagen toe aan de aanvraag/ het aanvraagformulier.
Artikel 13 Vaststelling van een subsidie
Een subsidieontvanger dient uiterlijk vóór 1 juni van elk jaar volgend op het jaar van subsidieverlening een verzoek tot vaststelling van de subsidie in.
Als uit de aard van de subsidie, of de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in lid 1 en 2 genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling.
HOOFDSTUK 3. OVERIGE BEPALINGEN
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 9 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 19. Intrekking oude verordeningen
De volgende eerder vastgestelde te benoemen geldende nadere regels, krachtens de verordeningen bedoeld in lid 1, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening:
Aldus besloten door de raad van de gemeente Vijfheerenlanden
in de openbare vergadering van 16 juli 2020,
de raadsgriffier
K.I. (Krista) Goossens
de voorzitter
S. (Sjors) Fröhlich
Met de komst van de fusie gemeente Vijfheerenlanden per 1-1-2019 is het subsidiebeleid één van de te harmoniseren beleidsterreinen.
Subsidieverlening is een instrument om bij te dragen aan het realiseren van eerder geformuleerde doelen en opgaven. Subsidie verstrekking staat nooit op zichzelf, is geen doel maar een middel.
Voor de inhoud van deze ASV VHL 2020 is gebruik gemaakt van de onderwerpen zoals die in het VNG model ASV 2013 (met update 2019) genoemd staan. Dit maakt het mogelijk om een eigentijdse en actuele verordening op te stellen. Waarbij de indeling is gestoeld op de Vijfheerenlandse werkwijze en daarmee herkenbaar voor de gebruikers.
Geprobeerd is om het juridisch taalgebruik te minimaliseren, maar daar waar het nodig is wel te gebruiken.
In onderdeel B van deze toelichting worden enkele relevante artikelen toegelicht.
B Opmerkingen naar aanleiding van diverse artikelen
Europees steunkader: ; ook wel staatsteunregels genoemd. Hoewel kleinere gemeenten die niet in de grensstreek zijn gelegen nauwelijks gebruik maken van dit soort regelingen of er mee te maken krijgen, is het niet uit te sluiten dat dit kan gebeuren en daarom voor de volledigheid wel vermeld. Zie artikel 4.
Met de toevoeging van lid 2 wordt beoogd dat in een situatie dat de ASV niet van toepassing is, het college deze wel van toepassing kan verklaren. Dit heeft als voordeel dat de eisen voor verantwoording en de weigeringsgronden ook gelden voor die subsidieverlening. En daarmee ontstaat een (juridisch) toetsingskader.
Artikel 3. Nadere regels / bevoegdheden college
Met lid 3 ´de nadere regels ter kennisname aan de raad voorleggen´ wordt beoogd de raad adequaat te informeren over hoe het college haar bevoegdheid invulling geeft met betrekking tot de concrete uitvoering van diverse soorten subsidieaanvragen.
Artikel 4. Staatssteunregels of Europees Steunkader
Dit is tegenwoordig een standaard artikel.
Artikel 5. Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
Artikel 7. Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 8. Wijziging, intrekking van de subsidie
De Wet Bibob is een (preventief) bestuursrechtelijk instrument. Als er een ernstig gevaar dreigt dat bijvoorbeeld een vergunning of subsidieverstrekking wordt misbruikt, kan het bevoegde bestuursorgaan de aanvraag weigeren of de afgegeven vergunning/subsidieverlening intrekken. Zo wordt voorkomen dat de overheid criminele activiteiten faciliteert en wordt bovendien de concurrentiepositie van bonafide ondernemers en instellingen beschermd. Om de mate van gevaar te bepalen, kan het bestuursorgaan een advies aanvragen bij het Bureau. De Wet Bibob is sinds 2019 ook toepasbaar op subsidies en opgenomen in het VHL-beleid.
Artikel 10. Aanvraag van een subsidie
Artikel 11. Verlening van een subsidie
Artikel 12. Resultaatgericht afsprakenkader
Het begrip resultaatgericht afsprakenkader (Rak) vervangt het eerder gebruikte begrip uitvoeringsovereenkomst (uvok). Qua inhoud en proces om tot een uvok of rak te komen, zijn er geen verschillen: goed overleg aan de voorkant.
Juridisch gezien zijn er wel verschillen. Een uvok is een tweezijdige overeenkomst vanuit het privaatrecht. Mocht er een (menings)verschil of geschil ontstaan over de geleverde prestaties (en/of de kosten die daar mee gemoeid zijn, dan is het privaatrecht van toepassing en kan een geschil alleen aan de civiele rechter worden voorgelegd door middel van een dagvaarding of gezamenlijk verzoekschrift. Het besluit van de subsidieverlening valt echter onder het bestuursrecht. Met een geschil over dit besluit is de bestuursrechter bevoegd. Dit kan ervoor zorgen dat er over een geschil 2 verschillende regimes van toepassing zijn.
Een Resultaatgericht afsprakenkader wordt een onderdeel van het besluit tot subsidieverlening. Dit betekent dat ook de bestuursrechter bevoegd is om over geschillen recht te spreken. Voor de subsidieontvanger is de gang naar de bestuursrechter veel laagdrempeliger. Zo is het niet nodig om je te laten vertegenwoordigen door een advocaat en kan het college eerst via een bezwaarschrift gedwongen worden om een heroverweging te maken.
Artikel 13 Vaststelling van een subsidie
Artikel 14 Accountantscontrole
Omdat de gemeente met gemeenschapsgeld werkt, is het vanzelfsprekend dat er controle plaatsvindt op de besteding van dat budget. Zowel intern ten behoeve van de eigen account(scontrole) als extern naar in dit geval een subsidie ontvangende instelling.
Soms ontstaan er situaties die het billijken dat er van de gehanteerde koppeling tussen verleende subsidiebedragen en zwaarte van accountantsverklaring afgeweken wordt (lid 5).
Dit kan gebeuren bij relatief kleine instellingen die net boven het genoemde bedrag uitkomen. Het college kan dan andere afspraken maken en deze opnemen in de verleningsbeschikking.
Van dit maatwerk moet gepast gebruik gemaakt worden, want een controleverklaring, gebruikelijk bij een hoger bedrag en vaak grotere instelling, zegt iets over hoe de instelling haar (werk)processen op orde heeft. En dat zegt iets over de mate van professionaliteit van de instelling.
Zowel het VNG-model ASV 2013 (met update 2019) als veel regiogemeenten werken met het indienen van een controleverklaring bij subsidiebedragen boven de € 50.000,-
Een onderzoek van de accountant vindt plaats om te controleren of de jaarrekening
Beoordelen of een instelling voldaan heeft aan resultaten uit het resultaatgericht afsprakenkader is een ander, separaat onderdeel van de subsidieverantwoording.
Deze wordt in de gemeente Vijfheerenlanden niet gebruikt. De verklaring is een ondersteunend document bij het opstellen van de jaarrekening. Er wordt een beperkt aantal toetsingen uitgevoerd.
De accountant of boekhouder verklaart dat de jaarrekening is samengesteld, op basis van door de instelling aangeleverde gegevens, en voldoet aan de wettelijke eisen.
Van toepassing indien de totale jaarlijkse verleende subsidie tussen 50.000,- en 100.000,- bedraagt.
Voor een beoordelingsopdracht doet een accountant een beperkt onderzoek: zoals het inwinnen van inlichtingen, verzamelen van gegevens, uitvoeren van cijfer-beoordelingen en nadenken over wat fout kan gaan. De onafhankelijke accountant kan zo met een beperkte mate van zekerheid over de jaarrekening oordelen: is die een goede weergave van de financiële situatie.
Van toepassing indien de totale jaarlijkse verleende subsidie € 100.000,- of meer bedraagt.
De onafhankelijke accountant zal hier na uitgebreid onderzoek met hoge mate van zekerheid verklaren dat de gegeven financiële informatie voldoet aan de gestelde eisen. Het eindoordeel hangt in grote mate af van de mogelijkheden tot controle binnen de instelling.
Het onderzoek bestaat uit onder andere het vergaren van informatie, verzamelen van gegevens, uitvoeren van cijfer-beoordelingen, nadenken over wat fout kan gaan, transactieonderzoek en doen van risico-inschattingen.
De accountant kan hier diverse verklaringen afgeven:
Artikel 15. Betaling en verrekening
Artikel 16. Eigen vermogen. reserves en voorzieningen
Aan dit artikel is lid 3 extra toegevoegd om waar nodig en mogelijk maatwerk te bieden aan kleinere, vaak lokaal werkende instellingen. Zij zijn vaak afhankelijk van gemeentelijk subsidie, soms zelfs vanuit één gemeente afkomstig. Dat maakt ze kwetsbaarder dan regionaal werkende instellingen met meerdere geldstromen.
Op basis van dit lid heeft de instelling de mogelijkheid om in gesprek met de gemeente te komen tot concrete afspraken over de hoogte van het eigen vermogen, een reserve of voorziening en de bestemming daarvan. Afspraken vanuit dit maatwerk worden formeel vastgelegd.
Het is niet de bedoeling dat een instelling extra subsidie aanvraagt en dat bedrag wegzet ten behoeve van de hierboven genoemde posten.
Artikel 19. Intrekking oude verordeningen
Met de inwerkingtreding van deze ASV VHL 2020 vervallen de Algemene Subsidieverordening Vianen 2009, Leerdam 2015 en Zederik 2016.
Ook de onderliggende (beleids- of nadere)regels van deze voormalige gemeenten vervallen met deze inwerking treding.
De (Nadere regels) Subsidies Inwonersinitiatieven Vijfheerenlanden uit 2019 wordt in artikel 19 specifiek genoemd als eerder vastgestelde nadere regels, en mee te nemen besluit.
Deze nadere regels blijven dus rechtsgeldig, van kracht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-186396.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.