Gemeenteblad van Uden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uden | Gemeenteblad 2020, 178072 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uden | Gemeenteblad 2020, 178072 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden houdende regels omtrent privacy (Privacyreglement BRP 2019)
Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen
Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is het hoofd van de afdeling belast met de uitvoering van de wet.
Artikel 3 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen
De in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben toegang tot de vermelde gegevens in de basisregistratie personen, voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de wet worden aan de in Bijlage 1 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens (systematisch) verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de privacybeheerder, inlichtingen verstrekt. Daarbij worden identificerende vragen gesteld.
Artikel 8 Overige verstrekkingen
Met inachtneming van de wet BRP kunnen de in Bijlage 4 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Ook mogen persoonsgegevens worden verstrekt nadat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard.
Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten doet hiervan mededeling aan de beheerder;
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Gegevens van geregistreerde en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Uden, 17 maart 2020
de secretaris,
mr. D. van Deurzen
de burgemeester,
drs. H.A.G. Hellegers
Toelichting op het Privacyreglement BRP van de gemeente Uden
Deze Verordening Privacy BRP vloeit voort uit de Verordening Basisregistratie personen (BRP). De verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2019. De nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking is opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de BRP. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basisregistratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoonsgegevens van personen die in gemeente Uden woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners.
Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen
Het beheer van de basisregistratie personen is belegd bij het hoofd van de afdeling Publiekszaken.
Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen.
Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "online verbinding" kunnen raadplegen van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals vergunningen of WMO, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de BRP.
Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties.
Artikel 6. Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet verplicht het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie in de basisregistratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
Artikel 8. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van de Wet BRP bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan derden vanwege een voor de gemeente aanwezig geacht maatschappelijk belang.
Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening.
Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de BRP en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking.
Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend.
Ingevolge de wet BRP heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. In dat geval wordt de gevraagde informatie niet verstrekt.
Gegevensverstrekking is alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.
Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.
Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard.
Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers terug gemeld moeten kunnen worden.
Op grond van de wet BRP is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om:
De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Uden als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.
De wet BRP regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie, dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement.
De wet BRP stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging:
Voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de BRP vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:
In de gemeente Uden zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zijn opgenomen in het Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Uden en handboek.
Bijlage 1 Aanwijzingsbesluit gegevensverstrekking
Deze bijlage is vanwege technische beperkingen niet integraal opgenomen in de regeling maar kunt u op deze pagina als externe bijlage downloaden.
Bijlage 2 Aangehaakte gegevens
Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn (aangehaakte gegevens).
Bijlage 3 Gegevensuitwisseling applicaties
Deze bijlage is vanwege technische beperkingen niet integraal opgenomen in de regeling maar kunt u op deze pagina als externe bijlage downloaden.
Bijlage 4 Derden met gewichtig maatschappelijk belang
Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Uden.
Behorend bij artikel 8 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Gemeente Uden 2019 (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding).
*Gemeente Uden is aangesloten op de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA), dit wordt ondersteund door ICTU. De verwerkersovereenkomst ICTU ligt hieraan ten grondslag. Het doel van deze samenwerking is de aanpak van woonadresfraude met de afnemers BRP en het bijhouden juiste gegevens BRP. De gegevens worden gedeeld in een beschermde omgeving van ICTU.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-178072.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.