Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2020, 177646 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2020, 177646 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Helmond houdende regels omtrent subsidies (Algemene subsidieverordening Helmond 2020)
De raad van de gemeente Helmond;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 maart 2020;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en Titel 2.4 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gezien het advies van de Adviescommissie Inwoners van 18 juni 2020,
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Controleverklaring: De controleverklaring is de uitkomst van een controleopdracht door de accountant. Bij een controleopdracht controleert de accountant met redelijke mate van zekerheid of een financiële verantwoording van een organisatie een goede weergave is van de financiële situatie op een bepaald moment. Hierbij houdt hij rekening met de wet- en regelgeving die op deze verantwoording van toepassing is.
Financieel verslag: financieel verantwoordingsdocument voor de verantwoording van subsidies die eenmalig zijn verleend voor een activiteit of een samenhangend geheel van activiteiten die afgebakend zijn in de tijd, waarin de activiteiten zijn opgenomen en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten. Dit verslag mag ook opgenomen worden als bijlage bij de jaarrekening.
Gemeentebegroting: een basisinstrument voor de beleidmakers in een gemeente. De begroting wordt door de gemeenteraad vastgesteld op voorstel van het college van burgemeester en wethouders. Deze begroting bevat een raming van baten (opbrengsten) en lasten (kosten) voor een komend begrotingsjaar. Deze ramingen zijn gespecificeerd naar de verschillende beleidsterreinen, zoals ruimtelijke ordening, veiligheid, onderwijs enz.
Voorziening: een voorziening als bedoeld in artikel 2:374 van het Burgerlijk Wetboek, zijnde vermogensbestanddelen voor toekomstige kosten die een periode van twee of meer jaren omvatten en die niet binnen de jaarlijkse exploitatie opgevangen kunnen worden, nu reeds te voorzien zijn, onvermijdelijk zijn, hun oorzaak in het verleden hebben en kwantificeerbaar of berekenbaar zijn.
Artikel 1.2 Reikwijdte verordening
Deze verordening is van toepassing op subsidies voor activiteiten op de beleidsterreinen die in de begroting zijn opgenomen. Dit omvat in elk geval de volgende beleidsterreinen: openbare orde en veiligheid, zorg, maatschappelijke dienstverlening en sociale voorzieningen, educatie en jeugd, diversiteit en burgerschap, verkeer, vervoer en infrastructuur, openbare ruimte, dierenwelzijn, groen, duurzaamheid, sport en recreatie, cultuur en monumenten, milieu en water, economie, werkgelegenheid, stedelijke ontwikkeling en volkshuisvesting en algemeen bestuur.
Artikel 1.3 Grondslagen en vormen subsidies binnen de gemeente Helmond
De gemeente Helmond verstrekt subsidies op grond van een wettelijk voorschrift als bedoeld in artikel 4:23 eerste lid van de Awb, alsmede begrotingssubsidies en incidentele subsidies die kunnen worden verstrekt zonder een wettelijk voorschrift als bedoeld in het derde lid van artikel 4:23 van de Awb.
Artikel 1.5 Evaluatieverslag wettelijke subsidies
Het college houdt ten minste eenmaal in de vijf jaar een onderzoek naar de doeltreffendheid van subsidies in de praktijk als bedoeld in artikel 4:24 Awb. Dit gebeurt zoveel mogelijk gelijktijdig bij de evaluatie van het betreffende beleid. Het college brengt de uitkomsten van het onderzoek ter kennisgeving aan de raad.
Artikel 1.6 Verslagleggingsplicht buitenwettelijke subsidies
Het college publiceert jaarlijks een verslag van de verstrekking van incidentele subsidies als bedoeld in artikel 4:23 lid 4 Awb.
Subsidie kan worden aangevraagd door instellingen en natuurlijke personen. Bij subsidieregeling of in andere voorkomende gevallen kan het college andere doelgroepen bepalen.
Artikel 2.2 De aanvraag en de bij de aanvraag in te dienen gegevens
Indien een aanvrager voor de eerste maal een subsidie aanvraagt, voegt hij, indien het een rechtspersoon betreft, een exemplaar van de oprichtingsakte alsmede de statuten toe. Voorts kan het college een overzicht van de bestuurssamenstelling, het jaarverslag, de jaarrekening, de balans van het voorgaande jaar en een Kamer van Koophandel nummer verlangen.
§ 2.2 Beslissing op de aanvraag
Artikel 2.4 Algemene vereisten voor subsidieverlening
Artikel 2.5 Niet-subsidiabele kosten
Het college kan de volgende onderdelen van een begroting als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid onder c als niet-subsidiabele kosten aanmerken:
Artikel 2.6 Uurtarieven en uniforme kostenbegrippen
Het college kan met het oog op de verstrekking van subsidies nadere regels stellen voor uurtarieven en uniforme kostenbegrippen en berekeningswijzen.
§ 2.3 Voorwaarden en verplichtingen
Voor zover een subsidie wordt verleend voor een project dat mede door derden wordt gefinancierd, kan het college de subsidie verlenen onder de voorwaarde dat de subsidieontvanger de nodige bewijsstukken overlegt om aan te tonen dat de financiering ook daadwerkelijk rond komt. De voorwaarde wordt expliciet opgenomen in het verleningsbesluit.
Artikel 2.11 Het begrotingsvoorbehoud
Voor zover een periodieke subsidie wordt verleend ten laste van de gemeentebegroting die nog niet door de raad is vastgesteld of goedgekeurd, wordt zij verleend onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daar door het college expliciet op gewezen.
Artikel 2.13 Opleggen van standaard- en doelgebonden verplichtingen
Naast de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 2.12 van deze verordening kan het college bij een besluit tot subsidieverlening ook andere verplichtingen opleggen als bedoeld in de artikelen 4:37 en 4:38 van de Awb, mits deze verplichtingen strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.
Artikel 2.14 Opleggen niet-doelgebonden verplichtingen
Het college kan gelet op artikel 4:39 Awb bij een besluit tot subsidieverlening verplichtingen opleggen die niet strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.
Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling
§ 3.2 De subsidievaststelling en verantwoording
De in de artikelen 3.3, 3.4 en 3.5 genoemde bedragen zien op de in totaal aan een aanvrager in een kalenderjaar toegekende subsidiebedragen en is exclusief de gemeentelijke huurcomponent.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Het college controleert voorafgaand aan een subsidieverlening of sprake is van staatssteun zoals bedoeld in artikel 107 lid 1 VWEU. Indien de subsidie aan de criteria in genoemd artikel voldoet, moet het college controleren of de subsidie als rechtmatige steun kan worden verstrekt binnen de mogelijkheden die het Europees Steunkader biedt.
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de economische waarde van de eigendommen en de andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat bij verlies of beschadiging van eigendom- men wordt uitgegaan van het bedrag, dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger is ontvangen. Indien het een onroerende zaak betreft, geschiedt de waardebepaling door één of drie onafhankelijke deskundigen.
Het college kan op een daartoe strekkend verzoek besluiten dat geen vergoeding is vereist, indien de activiteiten of werkzaamheden van de subsidieontvanger worden overgenomen en voortgezet door een rechtspersoon met een gelijke of nagenoeg gelijke doelstelling, en de activa en passiva tegen boekwaarde worden overgenomen.
Ingeval sprake is van ontbinding van een rechtspersoon die subsidie heeft ontvangen, dan wel, naar het oordeel van het college, kennelijke beëindiging van de activiteiten en indien de instelling naar het oordeel van het college niet in staat is de eventueel resterende gelden of (on)roerende zaken overeenkomstig de doelstelling van de instelling aan te wenden, wordt het positief liquidatiesaldo bij voorrang ter beschikking gesteld van de gemeente Helmond, indien een eventueel batig saldo van de door een accountant als bedoeld in artikel 2:393, eerste lid Burgerlijk Wetboek opgestelde (liquidatie)rekening dit toelaat.
Hoofdstuk 5 Overgangs- en slotbepalingen
De inwerkingtreding van deze verordening heeft geen gevolgen voor de geldigheid van de nadere regels genomen krachtens de Algemene subsidieverordening Helmond 2009, voor zover de rechtsgrond waarop deze besluiten zijn gebaseerd is vervat in een bepaling van gelijke strekking in deze verordening en voor zover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-177646.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.