Gemeenteblad van Nijkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2020, 174918 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2020, 174918 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nijkerk houdende regels omtrent de tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang bij een sociaal-medische indicatie (Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2020)
De raad van de gemeente Nijkerk;
gelezen het collegevoorstel van 19 mei 2020 en 23 juni 2020;
gelet op de Wet Kinderopvang (Wko), alsmede het advies aangaande de Sociaal Medische Indicatie van de VNG;
Vast te stellen de Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2020
Hoofdstuk 2: Aanspraak op tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI
Om voor een tegemoetkoming in aanmerking te komen moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
de ouder, die Nederlander is of die in het kader van de Participatiewet gelijkgesteld wordt met een Nederlander, met een lichamelijke, zintuigelijke, sociale en/of psychische beperking van tijdelijke aard, woonachtig in de gemeente Nijkerk, die geen of beperkt recht heeft op kinderopvangtoeslag en die;
Hoofdstuk 3. Aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SM
Hoofdstuk 4. Toekenning tegemoetkoming op basis van SMI
Artikel 6. Noodzaak tegemoetkoming kosten SMI-kinderopvang
Het college beoordeelt of er een tegemoetkoming in de kosten van SMI-kinderopvang noodzakelijk is, voor welke omvang en voor welke duur en geeft hier een toekenning van de tegemoetkoming voor af.
Artikel 8. Periode van tegemoetkoming
De geldigheidsduur van de tegemoetkoming SMI kan steeds worden verlengd met nogmaals 3 of 6 maanden bij verzoek van de ouder hiertoe, nadat de noodzaak van verlenging is vastgesteld door het college, uit te voeren namens hen door het gebiedsteam. In beginsel vindt er bij elke verlenging een evaluatie plaats aangaande de noodzakelijkheid van de verlenging.
Artikel 12. Beperking duur tegemoetkoming
De tegemoetkoming SMI-kinderopvang kan na vaststelling en toekenning worden herzien of beëindigd, indien:
Artikel 13. Verantwoording na beëindiging SMI-kinderopvang
Het college kan binnen twee jaar na de beëindiging van de SMI-kinderopvang verlangen dat de ouder aantoont dat de gegevens waar de tegemoetkoming op is gebaseerd juist zijn door overlegging van een jaaropgave van de kinderopvangorganisatie of gastouder en de aanslag inkomstenbelasting van het betreffende jaar.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nijkerk d.d. 25-06-2020,
de griffier,
mevrouw A.G. VERHOEF-FRANKEN
de voorzitter,
de heer mr. drs. G.D. RENKEMA
Normaal gesproken kunnen ouders voor kinderopvang (dagopvang, BSO of gastouderopvang) gebruik maken van de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Er zijn gezinnen of alleenstaande ouders die geen of beperkt recht hebben op kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt. Als de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen, kunnen ouders een aanvraag doen voor tegemoetkoming kinderopvang op basis van de Sociale Medische Indicatie (SMI). Voor deze en dergelijke gezinssituaties is deze ‘Verordening Tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2020’ opgesteld.
De tegemoetkoming fungeert als een vangnet. Als de informele kinderopvang (opvang door buurt, familie, mantelzorg) of andere voorliggende voorzieningen, zoals peuteropvang of voorschoolse educatie, buurtgezinnen, vrijwillige gezinsondersteuning of anders, uitkomst bieden, dan moet daarvan gebruik worden gemaakt. De ouder heeft dan geen recht op een tegemoetkoming op basis van Sociaal Medische Indicatie.
Tot de doelgroep behoren gezinnen, waarvan de ouders (tijdelijk) geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, maar ouders zelf ook niet kunnen voorzien in opvang vanwege een sociale, psychische, zintuigelijke of medische (probleem)situatie. De kinderen in het gezin zijn tussen de 0 jaar en de leeftijd dat ze naar het voortgezet onderwijs gaan.
Het doel van de regeling is de ondersteuning van gezinnen, waarbij kinderen als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. Als ouders door sociaal-medische tijdelijke omstandigheden geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, biedt de SMI regeling een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie.
Het streven is dat het gezin zo snel mogelijk weer in de positie is om op een andere manier kinderopvang te realiseren, waardoor de SMI-regeling overbodig wordt. De ouder wordt geacht hier aan mee te werken en bij te dragen (zie artikelen: 7, 2de lid en 8, 5e lid).
De aard van de SMI-regeling is tijdelijk. Bij langdurig benodigde opvang moet er gekeken worden naar voorliggende regelingen die de voorkeur hebben. Desalniettemin zijn er situaties denkbaar waarin de tegemoetkoming voor langere tijd wenselijk is. Een treffend voorbeeld is een ouder die voor een lange periode wekelijks een dagdeel therapie volgt. In deze en vergelijkbare situaties is het moeilijk te voorspellen hoelang deze situatie voortduurt. Voor dergelijke situaties, is het mogelijk gemaakt om de indicatie onbeperkt te verlengen, telkens met drie maanden. Normaal gesproken vindt er na elke termijn een evaluatie plaats. Mocht er een lange(re) periode zijn waarin verlenging wenselijk is, dan mag de betrokken gebiedsteammedewerker er bij ongewijzigde omstandigheden voor kiezen om de evaluatie te laten vervallen (zie artikel 8 lid 4). Deze keuze mag de gebiedsteammedewerker maken ná de eerste verlengtermijn, omdat het van belang wordt geacht de situatie te evalueren na een eerste termijn.
Afhankelijk van de situatie waar de SMI-indicatie voor wordt afgegeven, kan de omvang van de kinderopvang – en daarmee de hoogte van de vergoeding – worden bepaald. De tijdsomvang van de kinderopvang heeft geen restricties. Hiervoor is gekozen zodat de kinderopvang op de juiste momenten helpend is voor de ouder.
Er is gekozen om voor het bepalen van de hoogte van de vergoeding, aan te sluiten bij de berekeningswijze van de kinderopvangtoeslag van de belastingdienst. De hoogte van de vergoeding wordt berekend conform de belastingtabel kinderopvangtoeslag. Met deze tabel wordt de eigen bijdrage, die ouder verschuldigd is aan de kinderopvangorganisatie, berekend aan de hand van het inkomen van ouders. Het college heeft de ruimte om tot vier weken na het eindigen van de beschikking, de hoogte van de vergoeding definitief vast te leggen. Tevens kan het college binnen twee jaar na het beëindigen van de beschikking de gegevens opvragen op grond waarvan de tegemoetkoming op basis van SMI is verstrekt. Mocht uit deze gegevens blijken dat ouder(s) ten tijde van de aanvraag onjuiste gegevens doorgegeven hebben, dan kan het college binnen de termijn van twee jaar de hoogte van de vergoeding met terugwerkende kracht bijstellen.
Op deze verordening zijn de Wet Kinderopvang (Wko), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening 2014 van toepassing.
Artikel 1: Begripsomschrijving
De genoemde voorwaarden in dit artikel zijn cumulatief. Iemand heeft recht op een tegemoetkoming op grond van SMI als aan al deze voorwaarden is voldaan.
In dit artikel wordt uiteengezet wanneer het college een aanvraag tot SMI vergoeding kan weigeren. Het college is niet bevoegd een aanvraag te weigeren op een grond die buiten deze verordening treedt. Immers, dan zou er sprake kunnen zijn van willekeur.
De norm ‘in de hoofdzaak ongewijzigd’ is een open norm die ingevuld kan worden aan de hand van de inschatting van het gebiedsteam, in uitvoering voor het college. Indien er een ingrijpende wijziging plaatsvindt in de medische, sociale, psychische of zintuigelijk situatie, welke zichtbaar is in één of meer leefgebieden van de aanvrager, zal het college, uit te voeren door het gebiedsteam, de aanvraag heroverwegen.
Artikel 4: Aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI
Artikel 6: Noodzaak tegemoetkoming kinderopvang
De term ‘noodzaak’ is een objectieve maatstaf, waarbij aan de regels gesteld in deze verordening moet worden voldaan. Noodzaak is dus aanwezig indien ouder en kind voldoen aan de vereisten van de doelgroep van SMI, er geen weigeringsgronden van toepassing zijn en ouders de aanvraag compleet hebben ingevuld. Toetsing van de noodzaak gebeurt door de gebiedsteam consulent.
Artikel 7: Tijdsomvang van de tegemoetkoming
Artikel 8: Periode tegemoetkoming
Een evaluatie bevat in ieder geval een waardeoordeel van (één van de) ouder(s) over de aflopende periode en een waardeoordeel van de kinderopvang organisatie over de aflopende periode. Indien van toepassing bevat een evaluatie indien nodig ook een herijking van de benodigde tijd en periode van de kinderopvang voor de verlenging van de SMI-indicatie.
De gebiedsteamconsulent heeft de bevoegdheid om de keuze te maken tussen wél of geen evaluatie bij een tweede verlengtermijn, mits de situatie ongewijzigd is ten opzichte van eerdere termijnen. Het is voorstelbaar dat evaluatie alsnog gewenst is door ouders of de kinderopvangorganisatie. In dat geval kan de gebiedsteammedewerker er ook voor kiezen om de situatie wél opnieuw te evalueren.
Artikel 9: Hoogte tegemoetkoming
Voor vaststelling van de hoogte van de tegemoetkoming is aansluiting gezocht bij de berekeningssystematiek van de Belastingdienst. Deze bedragen worden door de Belastingdienst elk jaar opnieuw bekeken en vastgesteld. Deze tarieven houdt de gemeente Nijkerk aan. Zie Bijlage 1 voor de berekeningstabel.
Artikel 11: Betaling en terugvordering
Artikel 12: Beperking duur tegemoetkoming
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 13: Verantwoording na beëindiging SMI-kinderopvang
Indien ouders onjuiste gegevens hebben doorgegeven, en zij hadden hiervan op de hoogte kunnen zijn, heeft het college het recht om de situatie tot twee jaar na het beëindigen van de beschikking recht te zetten. Het college kan in dit geval met terugwerkende kracht de vergoeding opnieuw berekenen en eventuele gelden terugvorderen of toevoegen aan de vergoeding.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-174918.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.