Budgethoudersregeling Almere 2020

Burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,

 

Gelet op artikel 23 lid 2 van de Verordening financiële sturing, verantwoording en controle Almere 2018

 

BESLUITEN:

 

Vast te stellen de navolgende

 

Budgethoudersregeling Almere 2020 van de gemeente Almere.

 

Omschrijving van de begrippen

 

Onder leidinggevende wordt in deze regeling verstaan: alle (adjunct-)afdelingsmanagers. Voor een project is de projectmanager, voor een programma de functionaris die leiding geeft aan dat programma en voor een gebied is de functionaris die leiding heeft over dat gebied aan te merken als leidinggevende;

 

Onder concerndirecteur wordt in deze regeling verstaan de als zodanig aangestelde functionaris die deel uitmaakt van de concerndirectie.

 

Onder budgethouder wordt in deze regeling verstaan degene die overeenkomstig deze regeling een budget toegewezen heeft gekregen.

 

Onder lead buyer wordt in deze regeling verstaan (de afdelingsmanager van) de afdeling dan wel de functionaris, die als zodanig door de gemeentesecretaris in het Algemeen Mandaatbesluit Almere is aangewezen als verantwoordelijk voor het zo optimaal mogelijk verwerven en managen van één of meer inkooppakketten.

 

Onder Limietenstelsel wordt verstaan het stelsel van beperkingen, uitgangspunten en uitzonderingen met betrekking tot het doen van uitgaven op grond van de Budgethoudersregeling Almere 2020. Het Limietenstelsel maakt als bijlage 1 onlosmakelijk deel uit van deze Budgethoudersregeling.

 

 

Artikel 1
  • 1.

    De gemeentesecretaris wijst op basis van de door de gemeenteraad vastgestelde begroting (met inbegrip van naderhand aangebrachte wijzigingen) budgetten toe aan concerndirecteuren, afdelingsmanagers, programmamanagers, projectdirecteuren en aan een of meer in de Limietenlijst opgenomen specifieke functionarissen.

  • De gemeentesecretaris is gerechtigd één of meerdere budgetten niet aan in het eerste lid genoemde functionarissen toe te wijzen maar deze in eigen beheer te houden en hiervan zelf budgethouder te zijn.

  • 2.

    De gemeentesecretaris kan bij de toewijzing van budgetten aanwijzingen geven over hoe de verantwoording van de besteding en aanwending van de budgetten en de ontvangst van inkomsten dient plaats te vinden.

  • 3.

    De gemeentesecretaris kan budgetten enkel toedelen aan in het eerste lid genoemde functionarissen.

 

Artikel 2

Budgethouders zijn – met inachtneming van mogelijke daaraan door de gemeentesecretaris in het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2020 verbonden beperkingen - gerechtigd om onder hun verantwoordelijkheid hun bevoegdheden met betrekking tot aan hen toebedeelde budgetten over te dragen aan jegens hen hiërarchisch ondergeschikte functionarissen, met dien verstande dat het budgethouderschap in principe niet lager dan het niveau van de teammanager mag worden overgedragen. Slechts in uitzonderlijke gevallen kunnen budgethouders ook budgetten overdragen aan (niet jegens hen) hiërarchisch ondergeschikte functionarissen maar enkel indien deze functionarissen zijn belast met de leiding van een programma dan wel project. Indien er sprake is van een programma of een project kan het budgethouderschap door de functionaris die leiding geeft aan het project of het programma, hiërarchisch bezien niet meer dan één niveau lager worden overgedragen dan het niveau van deze functionaris.

 

Artikel 3
  • 1.

    Budgethouders zijn enkel gerechtigd tot het doen van uitgaven dan wel het in ontvangst nemen van inkomsten indien ten aanzien van hen het uitoefenen van de bevoegdheid die strekt tot het doen van uitgaven dan wel het in ontvangst nemen van inkomsten niet op grond van het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2020 is beperkt.

  • 2.

    Budgethouders zijn voor het overige gerechtigd ten laste van het hun toegewezen budget uitgaven te doen mits in overeenstemming met het doel en met inachtneming van de voorwaarden waartoe het budget beschikbaar is gesteld.

  • Tevens zijn zij gerechtigd inkomsten ten gunste van de gemeente in ontvangst te nemen voor zover deze aan hun budget zijn toe te rekenen.

  • 3.

    Budgethouders zijn gerechtigd om - mits dit door hen schriftelijk is vastgelegd - aan hen ondergeschikte functionarissen toe te staan dat deze verplichtingen tot het doen van uitgaven tot een door de budgethouder aangegeven bedrag zonder dat deze functionarissen daardoor budgethouder worden. Het 1e lid is op de hier bedoelde functionaris van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 4
  • 1.

    Verplichtingen tot het doen van uitgaven mogen door de budgethouder slechts worden aangegaan nadat de budgethouder heeft vastgesteld dat:

  • a.

    er toereikend mandaat bestaat op grond van het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2020;

  • b.

    het desbetreffend budget voldoende toereikend is om die uitgave(n) te doen dan wel dat binnen het betreffende programma voldoende toereikend budget beschikbaar is;

  • c.

    de in het Limietenstelsel opgenomen beperkingen, uitzonderingen en uitgangspunten niet worden overschreden.

  • 2.

    Indien een toereikend budget ontbreekt, dient van het aangaan van de verplichting te worden afgezien tenzij de gemeenteraad (desgevraagd) aanvullend(e) budgetruimte beschikbaar heeft gesteld.

 

Artikel 5
  • 1.

    Het geven van opdrachten kan enkel plaatsvinden indien de bevoegdheid daartoe is gemandateerd en dient plaats te vinden overeenkomstig het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid.

  • 2.

    Het is niet toegestaan opdracht te geven tot inkoop van werken, goederen of diensten waarvan de gemeentesecretaris heeft bepaald dat de inkoop daarvan centraal dient plaats te vinden door tussenkomst van de in het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2018 genoemde lead buyers.

  • Deze inkoop is enkel voorbehouden aan de gemeentesecretaris zelf dan wel de door hem of haar daartoe aangewezen lead buyers. De gemeentesecretaris is bevoegd om, in bijzondere incidentele gevallen, toestemming te verlenen voor de in de eerste volzin van het tweede lid begrepen inkoop door anderen dan de in het Algemeen Mandaatbesluit Almere genoemde lead buyers.

 

Artikel 6
  • 1.

    De budgethouder draagt zorg voor betaling door:

  • a.

    de originele factuur of rekening (digitaal) goed te keuren;

  • b.

    de bestelling goed te keuren.

  • en deze ter betaling door te geleiden naar de desbetreffende functionaris (sen) onder vermelding van het budget ten laste waarvan de betaling kan worden geboekt.

  • c.

    de prestatielevering vast te stellen en vast te leggen.

  • De budgethouder is verantwoordelijk voor het op de juiste wijze ontvangen van bestellingen door middel van de prestatieverklaring en het op de juiste wijze vastleggen hiervan in het financiële systeem.

  • 2.

    Door het tekenen dan wel paraferen van de factuur of rekening of bestelling brengt de budgethouder tot uitdrukking dat de factuur of rekening of bestelling het gevolg is van een gemeentelijke verplichting tot betaling en wel voor het bedrag en voor de prestatie als op de factuur of rekening of bestelling is vermeld.

  • 3.

    Inkomsten ten gunste van de gemeente worden bij voorkeur geboekt aan de hand van een kopie van een door de gemeente toegezonden factuur dan wel een ander stuk.

  • 4.

    Functionarissen die over een account voor BIO (Bestellingen In Omloop) beschikken zijn bevoegd om – zonder voorafgaande goedkeuring door de desbetreffende budgethouder – in het kader van een bestelling tot en met een bedrag van € 999.99, alle in artikel 6 lid 1 genoemde handelingen te verrichten.

  • 5.

    In het geval een budget naar een andere budgethouder overgaat blijft de oorspronkelijke budgethouder, voor de verplichtingen die hij of zij ten laste van dat budget is aangegaan, bevoegd de in artikel 6 lid 1 genoemde handelingen te verrichten.

 

Artikel 7
  • 1.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor een goede en tijdige registratie en archivering van uitgaven en inkomsten.

  • 2.

    De budgethouder legt de op zijn budget betrekking hebbende verplichtingen zodanig vast dat de actuele stand van de reeds aangegane verplichtingen zichtbaar zijn ten opzichte van het totale budget alsmede in voorkomende gevallen ten opzichte van de voortgang van het project, ten laste waarvan de verplichtingen zijn aangegaan.

Artikel 8

  • 1.

    De concerncontroller is gerechtigd aan de budgethouder aanwijzingen te geven met betrekking tot beheer, registratie, verantwoording en betalingen welke aanwijzingen de budgetbeheerder stipt en onmiddellijk dient op te volgen.

  • 2.

    De budgethouder zal de concerncontroller, tijdig alle informatie verstrekken als waarom is verzocht.

 

Artikel 9

Budgetten worden toebedeeld aan een functionaris. Bij afwezigheid van deze functionaris is voor wat betreft het budgethouderschap de plaatsvervanger van deze functionaris bevoegd. Indien er geen plaatsvervanger is dan wordt de afwezige budgethouder vervangen door de direct hogere leidinggevende binnen dezelfde organisatorische eenheid. In die uitzonderlijke gevallen dat er geen direct hogere leidinggevende en vervanger beschikbaar zijn geschiedt de vervanging door een leidinggevende van gelijk hiërarchisch niveau buiten de eigen organisatorische eenheid. Indien het budgetrecht in laatstgenoemd geval als zodanig wordt toegepast, zal de (formele) budgethouder hiervan onverwijld op de hoogte worden gebracht.

 

Artikel 10

De gemeentesecretaris is bevoegd de bijlage Limietenstelsel aan te passen.

 

Artikel 11

Deze regeling wordt genoemd “Budgethoudersregeling Almere 2020”.

 

Artikel 12
  • 1.

    Deze regeling treedt de dag na bekendmaking in werking.

  • 2.

    Op de dag van inwerkingtreding van deze regeling wordt de Budgethoudersregeling Almere 2019 van de gemeente Almere ingetrokken.

 

 

Aldus vastgesteld door college van burgemeester en wethouders d.d. 30 juni 2020,

de secretaris, R. Wielinga

de burgemeester, F.M. Weerwind

Bijlage 1: Limieten stelsel

 

Algemene limieten (per verplichting; alle hier genoemde bedragen exclusief BTW)

 

  • Teammanager 1

  • Groepsmanager

  • Projectmanager2

 

≤ € 100.000,=

  • Afdelingsmanager

  • Programmamanager/directeur

  • Projectdirecteur

 

≤ € 500.000,=

  • Concerncontroller

> € 500.000,=

  • Concerndirecteur / GS

> € 500.000,=

 

NB. Het opgenomen zijn onder de algemene limieten betekent niet dat alle hier genoemde functionarissen automatisch als budgethouders worden aangemerkt. De limieten zijn echter altijd van toepassing wanneer men budgethouder is.

 

Bijzondere limieten (alle hier genoemde bedragen exclusief BTW)

 

Afdelingsmanager HRM

Mag in afwijking van de algemene limiet opdracht verstrekken ten behoeve van - en tot het totaal van de salarisbetalingen (maandelijks) inclusief betaalopdrachten aan Belastingdienst i.v.m. verschuldigde (loon)heffingen, afdracht ABP/pensioenen en de Zijpalm.

Afdelingsmanager Financiën en Control

≤ € 1.000.000,=

Limiet mag enkel worden aangewend in het geval van directe betalingen.

Teammanager Financiële Administratie

< € 500.000,=

Limiet mag enkel worden aangewend in het geval van directe betalingen, afdracht loonheffingen, sociale verzekeringen, btw afdracht pensioenpremies.

Alle afdelingsmanagers verantwoordelijk voor subsidieverlening binnen het werkterrein van de afdeling

Er geldt, behoudens in het geval dat de afdelingsbegroting overschreden dreigt te worden, géén limiet ter zake de omvang van een te verstrekken subsidie.

Afdelingsmanager Stadsbedrijf

Er geldt, behoudens in het geval dat de afdelingsbegroting overschreden dreigt te worden, géén limiet bij het verrichten van vastgoedtransacties (aankoop, verwerving, huur/verhuur etc.)

Afdelingsmanager Economische ontwikkeling en Grondzaken

≤ € 1.000.000,=

Verhoogde limiet is enkel van toepassing in het kader van uitvoering nota Strategisch aankoopbeleid

Afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en afdelingsmanager Economische ontwikkeling en Grondzaken gezamenlijk

≤ € 10.000.000,=

Verhoogde limiet is enkel van toepassing bij uitgifte van gronden

Afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en afdelingsmanager Economische ontwikkeling en Grondzaken gezamenlijk

Alle afwijkingen van het grondprijsbeleid onder de in die nota opgenomen voorwaarden en grenzen.

Een concrete afwijking van het grondprijsbeleid wordt geaccordeerd door de afdelingsmanager Financiën en Control en met instemming manager Grondzaken & Economische Zaken

 

Bijzondere budgethouders

 

Gebiedsregisseur Oosterwold

≤ € 500.000,=

Sluiten anterieure overeenkomsten Oosterwold en overige centrumgemeenterollen

Accountmanager Vastgoed

≤ € 100.000,=

 

Senior Contract & Leveranciersmanagers ICTAR

≤ € 60.000,=

Sluiten overeenkomsten en aangaan verplichtingen IV-functionaliteit

Stadsarchivaris

≤ € 60.000,=

Sluiten van overeenkomsten en aangaan van verplichtingen, ter uitvoering van de Archiefwet, Archiefverordening en lokale archiefregelgeving.

 

Geen limiet

Concernadministrateur

 

De administratieve afwikkeling van boekingen, ongeacht de omvang van het bedrag, die geen budgettaire consequenties hebben en waaraan geen opdracht tot het doen van uitbetalingen is gekoppeld.

Afdelingsmanager Financiën & Control

€ 500.000,=

Het boekhoudkundig verwerken van de aflossing van leningen en/of rente.

Afdelingsmanager Financiën & Control

€ 500.000,=

Betalingen aan de Belastingdienst in het kader van de btw-aangifte en de afdracht loonheffing en sociale verzekeringen.

Betalingen aan het ABP in het kader van de afdracht en betaling van premies ouderdomspensioen/nabestaandenpensioen.

 

Het Limietenstelsel hangt onlosmakelijk samen met de Budgethoudersregeling Almere 2020 en het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2020 en hanteert de volgende uitgangspunten:

  • Het in de begroting beschikbaar gestelde budget (taakstellend door de gemeenteraad) is altijd de grens voor het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven.

  • Uitgangspunt is dat het niveau van teammanager het laagste niveau van budgethouderschap is (zie artikel 2). Uitzonderingen op deze hoofdregel kunnen worden gemaakt voor (bepaalde) projectmanagers, programmamanagers, programmadirecteuren en gebiedsmanagers en andere nader te definiëren functionarissen. Die uitzonderingen worden in deze bijlage opgenomen.

    Het aanwijzen van bijzondere budgethouders op een niveau lager dan de teammanager is bij wijze van uitzondering uitsluitend mogelijk in specifieke omstandigheden na schriftelijke motivering door de verantwoordelijke afdelingsmanager.

    Bij de onderbouwing en instemming van de verantwoordelijke afdelingsmanager wordt de aanwijzing als bijzondere budgethouder via het team JZ/Advies & Control verwerkt in de onderhavige bijlage. De bijlage wordt vervolgens aan de gemeentesecretaris ter accordering voorgelegd.

  • Het hoogste niveau van budgethouderschap is de gemeentesecretaris.

  • De gemeentesecretaris/concerndirectie is opdrachtgever op concern- en afdelingsprogrammaniveau met uitzondering van ZPO Floriade: opdrachtgever daarvan is het college van burgemeester en wethouders.

 

 

Toelichting op de Budgethoudersregeling Almere 2020

 

Artikel 1

Met deze Budgethoudersregeling wordt geregeld dat de gemeentesecretaris, op basis van de door de raad vastgestelde begroting, budgetten kan toewijzen aan concerndirecteuren, afdelingsmanagers, programmamanagers, projectdirecteuren en in de Limietenlijst opgenomen, specifieke functionarissen. Aan anderen dan in het eerste lid genoemd kunnen door de gemeentesecretaris geen budgetten worden toegekend.

 

Wanneer bij het toekennen van budget aan budgethouders aanwijzingen zijn gegeven over hoe de verantwoording van de besteding en aanwending van de budgetten en de ontvangst van inkomsten dient plaats te vinden dan dient daar door de budgethouder gehoor aan gegeven te worden. Verstrekte aanwijzingen kunnen zowel van algemene (voor elke budgethouder) als individuele (voor een of meerdere) specifieke budgethouder(s)) aard zijn.

 

Artikel 2

In dit artikel wordt de overdracht van budget geregeld. Het grootste beroep op de mogelijkheid van overdracht zal zich voordoen binnen afdelingen. Duidelijk wordt dat een afdelingsmanager budget binnen zijn afdeling in principe niet lager kan overdragen dan tot het niveau van een teammanager (of een daarmee te vergelijken niveau zoals dat van een beheermanager Stadsbedrijf). Wanneer de noodzaak wordt aangetoond dat ook aan andere functionarissen budget overgedragen moet worden dan moet de desbetreffende functionaris worden opgenomen in de Limietenlijst onder het opschrift ‘bijzondere budgethouders’. Het aanwijzen van bijzondere budgethouders is echter een uitzondering en moet altijd schriftelijk worden onderbouwd door de verantwoordelijke afdelingsmanager. Zonder opname in de lijst kan de leidinggevende aan de desbetreffende functionaris geen budget overdragen.

 

Het is belangrijk om in het oog te houden dat met de overdracht van budget ook gepaard gaat de overgang van de verantwoordelijkheid voor het op een overeenkomstige wijze als in de artikelen 3 tot en met 8 opgenomen, voldoen aan de voorschriften uit deze Budgethoudersregeling. Met de overdracht van budget gepaard gaat de administratieve/financiële afwikkeling van aangegane verplichtingen. De verantwoordelijkheid daarvoor komt bij de nieuwe budgethouder te berusten.

Gezien de integrale (eind)verantwoordelijkheid van de afdelingsmanager voor de bedrijfsvoering zal de concerncontroller zich echter, bij toepassing van artikel 8, in beginsel als eerste dienen te richten tot de afdelings- of programmaleiding. Andersom zal de budgethouder die budget overgedragen heeft gekregen de verantwoording ex artikel 8 moeten afleggen bij zijn leidinggevende.

 

Artikel 3

Het eerste lid van artikel 3 maakt duidelijk dat er naast budget ook altijd sprake zal moeten zijn van een bevoegdheid. De aard van de bevoegdheden die door medewerkers van de gemeente kunnen worden uitgeoefend en de voorschriften en beperkingen waarmee bij die uitoefening rekening moet worden gehouden zijn in het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2020 vastgelegd. Uitgangspunt daarbij is een algemeen mandaat voor de uitoefening van alle bevoegdheden die medewerkers nodig hebben om de aan hen opgedragen taken te verrichten mits die tot het werkterrein van hun organisatorische eenheid (afdeling, programma etc.) behoren. Daarvan uitgezonderd zijn een aantal bevoegdheden waarvan met het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2020 is besloten dat die slechts door een beperkt aantal medewerkers mogen worden uitgeoefend dan wel waarvan is gezegd dat die op een bepaalde wijze moeten worden uitgeoefend. Wanneer een bevoegdheid in het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2020 is beperkt of uitgezonderd van het algemeen mandaat dan betekent dat dat de budgethouder dus niet gerechtigd is tot het aangaan van verplichtingen of het in ontvangst nemen van betalingen.

 

Het laatste lid van artikel 3 biedt budgethouders de mogelijkheid om aan hen ondergeschikte medewerkers toestemming te verlenen om ten laste van hun budget verplichtingen aan te gaan zonder dat de desbetreffende medewerker budgethouder wordt. Er is in deze situatie, anders dan in het eerste lid van artikel 2, geen sprake van overdracht van (verantwoordelijkheid voor) het budget. De leidinggevende blijft budgethouder en zal mitsdien ook betrokken zijn bij de administratieve/financiële afwikkeling van door de medewerker aangegane verplichtingen.

 

Artikel 4

Artikel 4 vat in het kort het proces samen dat door budgethouders gevolgd moet worden bij het aangaan van een verplichting. Daarbij geldt dat als eerste wordt getoetst of de budgethouder beschikt over de benodigde bevoegdheid. Wanneer de bevoegdheid berust bij de budgethouder zal getoetst moeten worden of er nog voldoende budget is. Wanneer beide vragen positief zijn beantwoord dient als laatste getoetst te worden of er sprake is van een limiet voor de budgethouder. De van toepassing zijnde limieten zijn in de bijlage bij deze Budgethoudersregeling opgenomen en zijn onderverdeeld in algemene limieten, bijzondere limieten en bijzondere budgethouders (met een bijbehorende limiet). Wanneer een budgethouder over zowel de bevoegdheid als een budget beschikt maar een verplichting wenst aan te gaan of een bedrag in ontvangst wil nemen die boven de voor hem van toepassing zijnde limiet uitkomt dan zal voor het aangaan van de verplichting een beroep moeten worden gedaan op de onder het opschrift ‘algemene limieten’ opgenomen functionaris met de eerst hogere limiet.

 

Wanneer er geen toereikend budget voorhanden is voor het aangaan van een verplichting zal afgezien moeten worden van het sluiten een overeenkomst. Tot het aangaan van zo een verplichting zal vervolgens pas kunnen worden besloten wanneer de gemeenteraad extra budget heeft toegekend.

 

Wanneer er sprake is van een zgn. ‘open einde’ regeling waarin de gemeente gehouden is om verplichtingen aan te gaan, zelfs wanneer een toereikend budget ontbreekt of dreigt te gaan worden overschreden (denk aan Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, Participatiewet, Leerlingenvervoer) dan moet het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad tijdig in kennis worden gesteld van de (dreigende) overschrijding zodat alle noodzakelijke maatregelen kunnen worden ondernomen.

 

Artikel 5

Met dit artikel wordt het belang van een professionele inkoop, die zich volgens voor opdrachtnemers herkenbare en toetsbare normen voltrekt, tot uiting gebracht. Uitgangspunt is dat elke budgethouder die inkoopt of een aanbesteding verricht zich aan het door de gemeenteraad vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid moet houden. Daarmee ontstaat de aansluiting met het voorschrift in het Algemeen Mandaatbesluit Almere 2020 dat een gemandateerde verplicht is om bij de uitoefening van een bevoegdheid het vastgestelde beleid in acht te nemen. Indien het onverhoopt noodzakelijk blijkt om in afwijking van het beleid te handelen dan zal per geval bekeken moeten worden bij welk bestuursorgaan (college of raad) of bij welke functionaris een bevoegdheid voor afwijken berust.

 

Artikel 6

Met de invoering van BIO (bestellingen in omloop) is het noodzakelijk geworden om ook de optie van het goedkeuren van een bestelling in het proces van betalen op te nemen. Het vaststellen en vastleggen van de (kwaliteit) van de geleverde prestatie komt tegemoet aan de aanbeveling van de accountant. De budgethouder draagt verantwoordelijkheid voor het op de juiste wijze, herleidbaar, herkenbaar en volledig vastleggen van de aangegane verplichtingen in ons financiële systeem.

 

Uit het tweede lid blijkt dat de budgethouder er met zijn akkoord voor betaling voor instaat dat er een verplichting tot betaling bestond en wel voor exact datgene wat, of de bepaalde hoeveelheid die op de factuur, rekening of bestelling is vermeld. De budgethouder zal hierbij, wanneer hij of zij dit niet in eigen persoon vaststelt of kan vaststellen een beroep moeten doen op o.a. de contract- en leveranciersmanagers.

 

Artikel 7

Het eerste lid spreekt voor zich. Het niet voldoen aan deze verplichting betekent dat in strijd wordt gehandeld met van toepassing zijnde (departementale) regelgeving en verplichtingen uit de Archiefwet inclusief daarop gebaseerde regelgeving en dat er gebreken in de verantwoording (via de accountant) aan de raad kunnen ontstaan.

 

Artikel 8

De bevoegdheid ziet zowel op het geven van algemene (voor alle budgethouders) als individuele (een of meerdere budgethouders) aanwijzingen.

 

Artikel 9

Dit artikel bevat de vervanging van de budgethouder.

Bij afwezigheid van een programmamanager zal de vervanging plaatsvinden door (een lid van) de concerndirectie.

De vervanger zal de budgethouder direct moeten informeren wanneer hij deze heeft vervangen.

 

Artikel 10

Wanneer het noodzakelijk blijkt om algemene of bijzondere limieten aan te passen of wanneer het overzicht met bijzondere budgethouders moet worden aangepast dan is de gemeentesecretaris daartoe bevoegd.

 

Bijlage Limietenstelsel

Binnen de limiet voor directe betalingen van de teammanager Financiële Administratie en de afdelingsmanager Financiën & Control is het tevens toegestaan om verzamelfacturen direct te betalen die betrekking hebben op afdelingsoverstijgende leveranties of dienstverlening(en) zonder dat aan de betaling voorafgaand de goedkeuring van de betreffende budgethouders benodigd is. Daarbij kan men denken aan verzamelfacturen voor door meerdere, verschillende organisatorische onderdelen van de gemeente afgenomen elektriciteit, water, bloemen etc.

 

De afwijking voor de concernadministrateur (teammanager Financiële Administratie) heeft geen relatie met de budgethoudersregeling omdat er geen verplichting wordt aangegaan maar er wordt vanwege de duidelijkheid voor gekozen om deze wel in het Limietenstelsel op te nemen. Gedacht kan worden aan de ab-bc leveringen van grond waarbij de financiële stroom via de notaris loopt maar de leveringen wel in de administratie verwerkt moeten worden.

 

 

 

Naar boven