Gemeenteblad van Zeewolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeewolde | Gemeenteblad 2020, 17075 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeewolde | Gemeenteblad 2020, 17075 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde houdende regels omtrent basisregistratie personen (Privacyreglement Basisregistratie Personen Zeewolde 2020)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde;
gelezen het voorstel van afdeling Publiek d.d. 17 december 2019;
Gelet op de Wet Basisregistratie Personen en op de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Zeewolde 2014;
vast te stellen het Privacyreglement Basisregistratie Personen Zeewolde 2020.
Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan een medewerker van de gemeente Zeewolde of Meerinzicht wordt slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.
Aldus vastgesteld op 17 december 2019,
Burgemeester en wethouders voornoemd,
R.C. van Nunspeet,
Secretaris
G.J. Gorter,
Burgemeester
Privacyreglement Basisregistratie Personen Zeewolde 2020
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP, de Kieswet van toepassing is. De persoonsgegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente verwerkt naast persoonsgegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en Uitvoeringswet AVG, maar vallen niet onder de werking van de Wet BRP.
Dit reglement gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.
Tot slot voorziet dit reglement ook in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Zeewolde en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt.
In artikel 3.8 van de Wet BRP is bepaald dat bij gemeentelijke verordening regels gesteld kunnen worden omtrent verstrekking van gegevens uit de BRP. De gemeenteraad heeft op 5 maart 2014 in de “ Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Zeewolde 2014” geregeld dat het college van burgemeester en wethouders zowel de gegevens aan derden als de gegevens aan organen van de gemeente Zeewolde verstrekt.
Persoonsgegevens van ‘ eigen inwoners’
De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van gemeente Zeewolde aan derden en aan de organen (medewerkers/afdelingen/domeinen/teams) van de gemeente Zeewolde of Meerinzicht wordt geregeld in dit reglement. Deze bevoegdheid vloeit voort uit artikel 3.8 van de Wet BRP. Het Privacyreglement basisregistratie personen Zeewolde 2020 regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren. Het privacyreglement gaat dus niet over gegevensverstrekking door het colleges zoals bedoeld in hoofdstuk 3, paragraaf 2, van de Wet BRP.
De minister van BZK verstrekt de gemeente Zeewolde, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Zeewolde woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Zeewolde is altijd gebaseerd op het meest recente autorisatiebesluit van de minister van BZK op grond van artikel 3.1 en 3.2 Wet BRP. Dit is een zogenaamde GABA- aansluiting op de landelijke basisregistratie personen. GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer.
Distributie van persoonsgegevens
De medewerkers of organen van de gemeente Zeewolde of Meerinzicht raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente Zeewolde ingeschreven zijn via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn, raadplegen of gebruiken zij de BRP. De gegevensbeheerder BRP regelt de distributie volgens bijlage 1 van dit reglement.
In bijlage 1 zijn voor wat betreft de BRP dezelfde gegevens opgenomen als in het autorisatiebesluit van de minister, zodat de medewerkers voor alle personen die geregistreerd zijn in de BRP dezelfde BRP gegevens kunnen inzien en gebruiken. Daarnaast kunnen sommige afdelingen ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ inzien, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun werkzaamheden.
Artikel 1 Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Dit artikel regelt de verstrekking van persoonsgegevens, waaronder de zogeheten ‘aangehaakte gegevens’, van inwoners van de gemeente Zeewolde aan medewerkers, teams en/ of afdelingen van de gemeente Zeewolde. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen, artikel 3.8 lid Wet BRP. In bijlage 1 wordt geregeld voor welke taken en op welke wijze de verschillende gemeentelijke teams/domeinen de gegevens verstrekt krijgen.
Rechtstreekse toegang tot de BRP
Met rechtstreekse toegang wordt gedoeld op de mogelijkheid dat geautoriseerde medewerkers als raadpleger de beschikking krijgen over een inzagescherm. Hierop kunnen zij rechtstreeks de persoonsgegevens bekijken die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. De medewerker krijgt toegang, nadat hij/zij een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend en een VOG heeft overgelegd als onderdeel van zijn indiensttreding. De mogelijkheid om persoonsgegevens te wijzigen, te corrigeren, te actualiseren of te muteren is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 2 Verstrekking aan derden
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Dit is opgenomen in artikel 3.6 Wet BRP en uitgewerkt door de NVVB in het schema schriftelijke gegevensverstrekkingen BRP, dat op de website van de NVVB is gepubliceerd.
Echter kunnen er lokaal derden zijn die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Zeewolde. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die deze werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om beperking van de verstrekking/ geheimhouding.
Op grond van artikel 3.9 lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste authentieke gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid van een authentiek gegeven een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens artikel 2.34 van de Wet BRP.
Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, is telefonische verstrekking aan derden niet gewenst. Natuurlijk moet er wel een mogelijkheid zijn om aan organen van de gemeente telefonisch gegevens te verstrekken. Ondanks dat de meeste medewerkers als raadpleger rechtstreekse toegang tot de BRP zullen hebben, is het in het belang van betrokkene en de gemeente, dat een mondelinge verificatie kan plaatsvinden. Hierbij moet de medewerker die gevraagd wordt gegevens te verstrekken wel eenduidig vaststellen met wie hij/zij te maken heeft en dat het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd overeenstemt met de autorisatie van de verzoeker. Bij twijfel kan de privacy beheerder BRP worden ingeschakeld.
Ook aan collega’s van andere gemeenten kan worden verstrekt. Voorwaarde is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld via het algemene nummer van de verzoekende gemeente. Ook hier moet er zekerheid bestaan dat het een collega van Publiekszaken is en dat de gegevens noodzakelijk zijn voor de betreffende taak (bijvoorbeeld geboorte- of overlijdensaangifte, afgifte reisdocument aan minderjarige). Indien de ingeschreven over wie gegevens gevraagd worden een verstrekkingsbeperking heeft, dan wordt extra zorgvuldigheid verlangd. Bij twijfel wordt geen informatie verstrekt. Voorkeur heeft een schriftelijk verzoek per e-mail of vrijbericht.
Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.
Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd (artikel 3.22 lid 3 sub a Wet BRP).
BIJLAGE 1. Verstrekking gegevens aan organisatieonderdelen van de gemeente Zeewolde en Meerinzicht
Deze bijlage hoort bij artikel 1 van Privacyreglement basisregistratie personen Zeewolde 2020 en bevat een opgave van organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit BRP kunnen worden verstrekt.
Voor verstrekkingen aan DDS wordt aangesloten bij het meest recente Besluit Autorisaties van BZK. Gegevens die verstrekt worden aan de DDS worden alleen verstrekt ingevolge artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 24B van dit besluit mogen alleen op grond van de taken behorende bij de bijlagen worden verstrekt aan de afnemer via DDS.
BIJLAGE 2. Verstrekking gegevens aan derden
Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Zeewolde. Deze bijlage hoort bij artikel 2 van het Privacyreglement Basisregistratie personen Zeewolde 2020. Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Indien een derde die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Zeewolde niet is opgenomen in deze bijlage en om gegevens verzoekt uit het BRP, dan neemt het College over dit verzoek een afzonderlijk besluit.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-17075.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.