Gemeenteblad van Roosendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2020, 168878 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2020, 168878 | Beleidsregels |
Beleidsregel maatschappelijke ondersteuning Hbhplus gemeente Roosendaal 2020
Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
gelet de Wet maatschappelijke ondersteuning en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is om een beleidsregel vast te stellen waarin een nadere invulling wordt gegeven aan de maatwerkvoorziening Huishoudelijke hulp met lichte begeleiding (Hbhplus);
vast te stellen de Beleidsregel maatschappelijke ondersteuning Hbhplus gemeente Roosendaal 2020
Huishoudelijke hulp: het – al dan niet samen met de cliënt of mensen uit diens netwerk – verrichten van activiteiten op het gebied van verzorging van het huishouden, zoals het schoonhouden van de voor de kwaliteit van leven van de cliënt essentiële woon- en verblijfsruimtes, was- en strijkverzorging en in beperkte mate het verzorgen van huisdieren en planten.
2. Het bepalen en vastleggen van de voorziening
Voordat het college een voorziening verstrekt op het gebied van HbHplus doorloopt het college de volgende stappen:
Het college stelt vast welke problemen de aanvrager met betrekking tot het verrichten van activiteiten op het gebied van verzorging van het huishouden en (het voeren van regie over) algemene dagelijkse levensverrichtingen ondervindt in de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie, dan wel bij het zich kunnen handhaven in de samenleving;
Het college onderzoekt daarna of en in hoeverre eigen mogelijkheden, gebruikelijke hulp, mantelzorg, ondersteuning door andere mensen uit het sociale netwerk en voorliggende (algemene) voorzieningen de nodige hulp en ondersteuning kunnen bieden. Onder algemeen gebruikelijke voorzieningen vallen onder meer, indien de client indien de cliënt hierover beschikt, algemene technische hulpmiddelen, een afwasmachine, aangepast bestek, een stofzuiger, een wasmachine, een wasdroger, verhoging voor wasmachine en een wasdroger.
Van het hiervoor omschreven onderzoek wordt een verslag opgesteld overeenkomstig het als bijlage 1 bij deze beleidsregel gevoegde model.
Bij het invullen van het ondersteuningsplan kan een vertegenwoordiger van een aanbieder aanwezig zijn. De vertegenwoordiger van de aanbieder kan om advies gevraagd worden omtrent de inhoud van het ondersteuningsplan. De toegangsprofessional blijft te allen tijde eindverantwoordelijk voor het bepalen van de inhoud van het ondersteuningsplan.
3. De onderverdeling van huishoudelijke hulp en lichte begeleiding
De huishoudelijke hulp met begeleiding bestaat uit de volgende gebieden:
Als ondersteuning bij het huishouden noodzakelijk blijkt, wordt een maatwerkvoorziening toegekend. Deze maatwerkvoorziening HbHplus bestaat uit een basisvoorziening voor een schoon huis met benoemde activiteiten en frequenties, zoals opgenomen in bijlage 2. Voor een schoon huis is in principe in totaal 105 uur per jaar toereikend.
Wanneer als gevolg van objectiveerbare (medische) beperkingen klanten onvoldoende ondersteund worden door de basisvoorziening bij het realiseren van een schoon huis of als er een ander noodzakelijk resultaat behaald moet worden, kunnen er aanvullende activiteiten in frequenties en/of uren ingezet worden.
7. De te verrichten activiteiten, de frequentie daarvan en de daarmee gemoeide uren
Indien er sprake is van een gemiddelde situatie als bedoeld in lid 4, wordt het in artikel 6 omschreven resultaat geacht gerealiseerd te worden indien met betrekking tot de in artikel 6 lid 3 bedoelde essentiële ruimtes de basis- en incidentele activiteiten zoals beschreven in het als bijlage 2 bij deze beleidsregel behorende overzicht worden verricht overeenkomstig de in dat overzicht genoemde frequentie. Met deze gemiddelde situatie is op jaarbasis 105 uur gemoeid. Het hiervoor geformuleerde uitgangspunt heeft het college gebaseerd op het rapport en het objectieve en onafhankelijke onderzoek, uitgevoerd door KPMG Plexus en Bureau HHM (juli 2016).
Indien er sprake is van een gemiddelde situatie als bedoeld in het vierde lid, worden in het ondersteuningsplan, als bedoeld in artikel 2 lid 4, in beginsel de in bijlage 2 bedoelde activiteiten en frequenties opgenomen. Op verzoek kunnen de daarbij vastgestelde uren in de beschikking opgenomen worden.
Het college stelt in het kader van het onderzoek als bedoeld in artikel 2, voor zover is gebleken van een ondersteuningsbehoefte waarin door middel van een maatwerkvoorziening voorzien dient te worden, mede vast of er sprake is van een gemiddelde situatie. Daarvan is sprake indien (cumulatief) aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Indien er geen sprake is van een gemiddelde situatie als bedoeld in lid 4 wordt aan de hand van de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de cliënt bepaald in welke mate er van de activiteiten, frequenties en uren als bedoeld in bijlage 2 dient te worden afgeweken om het resultaat als bedoeld in artikel 6 te bereiken. Indien er sprake is van een of meer van de navolgende situaties kan dat in ieder geval aanleiding geven om te voorzien in een hogere frequentie en uren.
8. Schoonmaakhulp voor eigen rekening
Indien cliënt reeds gewoon was om voor eigen rekening een schoonmaakhulp in te huren, dan is het enkele feit dat er zich beperkingen voordoen niet zonder meer een reden om een voorziening op het gebied van schoon en leefbaar huis toe te kennen. Dit is niet het geval indien het college tot het oordeel komt dat de schoonmaakhulp daadwerkelijk beschikbaar is, de daarmee gepaard gaande kosten door de cliënt financieel gedragen kunnen worden en gewaarborgd is dat met die schoonmaakhulp het resultaat als bedoeld in artikel 6 wordt bereikt en de cliënt daarmee op eigen kracht geacht moet worden de beperkingen weg te nemen.
10. De te verrichten activiteiten en de frequentie daarvan
Het in artikel 9 omschreven resultaat wordt geacht gerealiseerd te worden indien met betrekking tot de in artikel 9 lid 2 bedoelde kleding de activiteiten zoals beschreven in het als bijlage 3 bij deze beleidsregel behorende overzicht worden verricht overeenkomstig de in dat overzicht genoemde frequentie en uren. Bijlage 3 bevat een richtlijn individuele beoordeling extra ondersteuning welke is gebaseerd op het Protocol voor huishoudelijke hulp van het CIZ uit 2006.
11. Het te bereiken bij resultaat bij het gebied boodschappen
Het doel van een voorziening met betrekking tot boodschappen is dat de cliënt kan beschikken over die boodschappen die nodig zijn voor de dagelijkse levensbehoeften. Hieronder vallen levensmiddelen, toiletartikelen en schoonmaakmiddelen.
12. De te verrichten activiteiten en de frequentie daarvan
Het in artikel 11 omschreven resultaat wordt geacht gerealiseerd te worden indien met betrekking tot de in dat artikel bedoelde boodschappen de activiteiten zoals beschreven in het als bijlage 3 bij deze beleidsregel behorende overzicht worden verricht overeenkomstig de in dat overzicht genoemde frequentie en uren. Bijlage 3 bevat een richtlijn individuele beoordeling extra ondersteuning welke is gebaseerd op het Protocol voor huishoudelijke hulp van het CIZ uit 2006.
Een cliënt heeft geen aanspraak op een voorziening met betrekking tot het doen van boodschappen indien er voor de cliënt een boodschappenservice beschikbaar is waar deze daadwerkelijk gebruik van kan maken, die de cliënt financieel kan worden gedragen en een adequate compensatie biedt.
Voor het vaststellen van de eigen mogelijkheden van cliënt als bedoeld in artikel 2 van deze beleidsregel wordt de beschikbaarheid van een scootmobiel of andere toegankelijke vervoersvoorzieningen van belang zijn, meegewogen.
16. De te verrichten activiteiten en de frequentie daarvan
Het in artikel 15 omschreven resultaat wordt geacht gerealiseerd te worden indien met betrekking tot de in dat artikel bedoelde maaltijden de activiteiten zoals beschreven in het als bijlage 3 bij deze beleidsregel behorende overzicht worden verricht overeenkomstig de in dat overzicht genoemde frequentie en uren. Bijlage 3 bevat een richtlijn individuele beoordeling extra ondersteuning welke is gebaseerd op het Protocol voor huishoudelijke hulp van het CIZ uit 2006.
Een maaltijdenservice wordt geacht toereikend te zijn om te voorzien in de ondersteuningsvraag van de cliënt, indien de service daadwerkelijk beschikbaar is, door de cliënt financieel kan worden gedragen en adequate compensatie biedt.
Kindverzorging bestaat uit het bieden van dagelijkse, gebruikelijke hulp voor gezonde kinderen die tot het gezin behoren, indien de ouders/verzorgers niet in staat zijn deze te leveren. Deze dagelijkse gebruikelijke hulp kan bestaan uit het wassen, aankleden, hulp bij eten en/of drinken bieden, een maaltijd voorbereiden en toezicht houden. Ook mobiliteitsproblemen, zoals beperkingen bij het begeleiden van- en naar kinderen naar school, vallen hieronder.
Lichte begeleiding als plusvoorziening die uitgaat boven de normale huishoudelijke hulp als bedoeld in de Wmo
19. Vormen van lichte begeleiding
Klachtenregeling Wet maatschappelijke ondersteuning hulp bij het huishouden
Speciaal voor de Wmo-maatwerkvoorziening Hbhplus is een klachtenregeling in het leven geroepen.
Op basis van artikel 2 van deze klachtenregeling kan een klacht kan worden ingediend over:
Het college kan een bepaling geheel of gedeeltelijk buiten toepassing kan worden gelaten als de toepassing ervan zou leiden tot uitzonderlijk onbillijke of onredelijke gevolgen.
De Beleidsregel maatschappelijke ondersteuning Hbhplus gemeente Roosendaal 2018, vastgesteld op 28 augustus 2018, wordt ingetrokken met ingang van 1 oktober 2020.
Indien en voor zover een cliënt waaraan reeds voorafgaande aan de inwerkintreding van deze beleidsregel HbHplus is toegekend door toepassing van een bepaling uit deze beleidsregel in gunstigere positie zou komen te verkeren dan zonder toepassing van die bepaling het geval zou zijn, vindt de betreffende bepaling, desnoods in afwijking van het bepaalde in de beschikking waarbij HbHplus is toegekend, direct na inwerkintreding van deze beleidsregel ook jegens die cliënt toepassing.
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 30 juni 2020
de secretaris, de burgemeester,
Identiteit vastgesteld na inzage : Identiteitsbewijs
Met wie mogen wij contact opnemen?
☐ met onderstaande contactpersoon
Welke hulp(middel) of ondersteuning ontvangt u al op dit moment?
Het gesprek was bij u thuis op:
Activiteiten van het dagelijks leven
CONCLUSIE: OPLOSSINGEN EN AFSPRAKEN
Probleemanalyse / inhoudelijke overwegingen:
U heeft met mij gesproken over uw situatie. Ik maak het voorstel op basis van de informatie die u mij gaf. Dit is mijn voorstel:
Aan u wordt de volgende maatwerkvoorziening verstrekt:
Deze voorziening(en) zal na het besluit in bruikleen worden verstrekt. Dit betekent dat deze eigendom van de leverancier blijft, maar dat u deze kunt gebruiken.
Deze voorziening(en) zal na het besluit, in eigendom aan u worden verstrekt. Dat betekent dat u deze voorziening(en) mag houden.
Dit zijn de oplossingen die ik u adviseer:
Tijdens het gesprek hebben wij de volgende afspraken met elkaar gemaakt:
Als u het gespreksverslag ondertekend retour stuurt, gaan we er vanuit dat u akkoord bent met de eigen bijdrage. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) berekent hoeveel u moet betalen. U krijgt van hen de factuur. Als u nog vragen heeft over de eigen bijdrage, kunt u contact opnemen met het CAK via telefoonnummer 0800-1925 of bezoek de website www.hetcak.nl.
Bent u het eens met de informatie die in het verslag staat?
Mist u nog dingen of wilt u wat aanpassen in het verslag? U mag uw opmerkingen er met pen bijschrijven.
Uw Handtekening: ……………………………………….
Indien niet mogelijk: handtekening van uw contactpersoon:
Wilt u dit verslag naar mij terugsturen?
Dat kan met behulp van de bijgevoegde antwoordenvelop. Een postzegel is niet nodig!
Wilt u toch geen aanvraag doen, stuur het verslag ook dan ondertekend terug. Vink daarbij onderstaande optie aan
⃝ Ik wil geen aanvraag doen en hierbij de bevestiging dat u mijn brief heeft ontvangen en een keuze heeft gemaakt.
Bel mij gerust als u nog vragen heeft
In dit verslag heeft u gelezen welke afspraken we met elkaar maakten. En wat ik adviseer over de voorziening die u wilt aanvragen. Heeft u hierover nog vragen? Neem dan gerust contact op met WegWijs. Op maandag tot en met donderdag kun u tussen 8:00 en 13:00 uur bellen naar 14 0165. Op vrijdag zijn wij bereikbaar van 8.00 tot 12.00 uur. U kunt ook mailen naar info@wegwijsroosendaal.nl of kom langs op ons inloopspreekuur. In de Dunantstraat kunt u daarvoor terecht op de hiervoor vermelde openingstijden. De tijden van de inloopspreekuren van de WegWijsprofessionals in uw eigen wijk of dorp vindt u op https://www.wegwijsroosendaal.nl/waar-kunt-u-wegwijs-vinden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-168878.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.