Instructie voor de griffier gemeente Oldambt 2020

 

De raad van de gemeente Oldambt;

 

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie griffier;

 

gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de:

 

Instructie voor de griffier gemeente OIdambt 2020.

 

Artikel 1. Algemene ondersteuning

  • 1.

    De griffier vervult een initiërende en signalerende functie in de groei naar nieuwe democratie.

  • 2.

    De griffier heeft een coachende rol naar de raad, bewaakt de politiek-bestuurlijke besluitvorming.

  • 3.

    De griffier is eerste adviseur van de gemeenteraad, de raadscommissies, het presidium en de raadsvoorzitter.

  • 4.

    De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en door de raad ingestelde commissies.

  • 5.

    De griffier is het aanspreekpunt voor raadsleden in contacten met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

Artikel 2. Agenda vergaderingen

De griffier ondersteunt de raad, de commissies en het presidium bij het opstellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen .

Artikel 3. Voorbereiding en verloop vergaderingen

De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitters van de door de raad ingestelde commissies terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van hun vergaderingen.

Artikel 4. Aanwezigheid en verslaglegging vergaderingen

  • 1.

    De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan.

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, besluitenlijsten en overige stukken aan raadsleden.

Artikel 5. Ondersteuning

  • 1.

    De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium of seniorenconvent en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan.

  • 2.

    Indien het seniorenconvent aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier ervoor zorg dat deze gegeven wordt.

  • 3.

    Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 6. Ambtelijke bijstand

  • 1.

    De griffier draagt er, in samenwerking met de gemeentesecretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand.

  • 2.

    De griffier is bevoegd in het kader van de uitoefening van zijn verantwoordelijkheden ten opzichte van de raad en de raadscommissies bij de aan het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester ondergeschikte ambtenaren inlichtingen in te winnen.

Artikel 7. Budgetbeheer

  • 1.

    De raad stelt voor de uitvoering van haar volksvertegenwoordigende taken eigen budgetten vast. De griffier treedt hierbij op als budgethouder.

  • 2.

    De jaarlijkse rapportage aan de raad over de besteding van deze budgetten vindt plaats als onderdeel van de vaststelling van de gemeentelijke jaarrekening.

Artikel 8. Organisatie griffie

  • 1.

    De griffier geeft leiding aan de griffie.

  • 2.

    De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

  • 3.

    De commissiegriffier en de andere bij de griffie werkzame werknemers handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

Artikel 9. Verhindering en verlof

  • 1.

    Indien de griffier meer dan 2 dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de voorzitter van de werkgeverscommissie en de plaatsvervangend griffier.

  • 2.

    Vakantie- en buitengewoon verlof wordt de griffier, overeenkomstig de daarvoor gestelde regels, verleend door de werkgeverscommissie vanuit de raad.

Artikel 10. Vervanging

  • 1.

    Indien de griffier verhinderd is zijn of haar ambt te vervullen wordt hij vervangen door de plaatsvervangend griffier.

  • 2.

    De plaatsvervangend griffier heeft bij de uitoefening van de griffierstaken dezelfde bevoegdheden en verantwoordelijkheden als de griffier.

  • 3.

    Naast de in de leden 1 en 2 geregelde vervanging kan de griffier tijdens raadscommissie-vergaderingen eveneens worden vervangen door de andere bij de griffie werkzame werknemers.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de griffier, voor zover nodig in overleg met de voorzitter van de raad.2. De [citeertitel oude instructie] vervalt.

  • 2.

    Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.

  • 3.

    Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de griffier gemeente Oldambt 2020.

 

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Oldambt op 22-06-2020

Jelte van der Meer, Cora-Yfke Sikkema,

Griffier voorzitter

Naar boven