Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2020, 164495 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2020, 164495 | Beleidsregels |
Nadere regel subsidie basisvoorziening vrijwilligersondersteuning
Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;
gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Utrecht;
De voortgangsrapportage en uitvoeringsagenda Wmo 2019-2020
De Visie versterken sociale basis (2018),
besluit vast te stellen de Nadere regel subsidie basisvoorziening vrijwilligersondersteuning.
Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)
In deze nadere regel wordt verstaan onder:
Vrijwilligersorganisatie: een met naam en adres genoemd, formeel of informeel georganiseerd verband van verschillende mensen dat met enige regelmaat bijeenkomt en/of activiteiten organiseert in het algemeen belang, waarbij alle inkomsten worden ingezet voor de doelstelling van de organisatie, waarbij de uitvoering van het primaire proces door vrijwilligers wordt gedaan en er geen verband is tussen de verrichte werkzaamheden en de verdiensten van de vrijwilligers.
De gemeente streeft naar een sterke sociale basis in de stad. De sociale basis raakt aan alle aspecten van het dagelijks leven: ontmoeting, onderwijs, opvoeding, werk en inkomen, gezondheid, zorg en welzijn, wonen, sport, cultuur, natuur . In al die verschillende sectoren zijn naast professionals ook vrijwilligers actief. Vrijwillige inzet is onmisbaar om de doelen van een sterke sociale basis te bereiken: zorgen voor elkaar, betrokkenheid in de buurt (stad) en meedoen van mensen die kwetsbaar zijn.
De gemeente ziet het als haar taak om die vrijwillige inzet te stimuleren en te ondersteunen, zowel specifiek per sector (informele zorg, cultuur, sport etc.) als algemeen (het stimuleren van vrijwillige inzet als zodanig). Deze nadere regel gaat over vrijwillige inzet in het algemeen.
De overkoepelende doelstellingen daarbij zijn:
Ter toelichting: bij de doelstelling dat zoveel mogelijk mensen zich op vrijwillige basis inzetten voor de stad, geldt de voorwaarde dat de vrijwillig verrichte werkzaamheden aansluiten bij de intrinsieke motivatie, interesse en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden van mensen. Ook moet de vrijwillige inzet voldoende van kwaliteit zijn in relatie tot de te verrichten werkzaamheden. Deze doelstelling houdt ook in dat voor iedereen die zich vrijwillig wil inzetten er een geschikte plek is, die aansluit bij wat iemand wil en kan. Er moet dus voldoende diversiteit zijn in het vrijwilligerswerk.
Dit betekent dat er voldoende informatie over vrijwilligerswerk beschikbaar moet zijn in de stad, dat vrijwilligers voldoende kennis en vaardigheden hebben voor dat werk, dat zij zich waar nodig gesteund voelen door de organisatie waar zij hun vrijwilligerswerk uitvoeren, en gewaardeerd worden.
Dit vereist primair dat in de specifieke sector waar een vrijwilliger werkzaam is (bijvoorbeeld sport, cultuur, welzijn) aan zijn of haar behoefte aan informatie, scholing etc. wordt tegemoetgekomen.
Aanvullend daarop wil de gemeente een algemene basisvoorziening voor vrijwillige inzet waar elke individuele (potentiele) vrijwilliger en elke organisatie in de stad gebruik van moet kunnen maken. Het bieden van overzicht over alle mogelijke vormen van vrijwillige inzet vormt de kern van deze voorziening.
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie
De subsidie kan worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Van de organisatie die de basisvoorziening vrijwilligersondersteuning vorm geeft, wordt verwacht dat deze dienstverlenend werkt voor het hele veld van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties in de stad. De activiteiten die op basis van dit uitgangspunt in aanmerking komen voor subsidie, moeten daarom in elk geval aansluiten bij de behoeften van het veld en moeten aanvullend zijn op wat vrijwilligersorganisaties zelf al doen of kunnen doen. Daaraan worden de specifieke activiteiten getoetst.
Met dit uitgangspunt voor ogen subsidieert de gemeente de volgende activiteiten van de basisvoorziening:
Voor de uitvoering van al deze onder de basisvoorziening vallende activiteiten zoekt de gemeente één organisatie, vanuit het oogpunt van efficiency en de samenhang tussen de genoemde activiteiten.
In Utrecht werken alle organisaties volgens onze leidende principes. We vragen bij het uitvoeren van de activiteiten ook deze leidende principes te hanteren.
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag
Aan de subsidieaanvraag wordt een aantal eisen gesteld. De subsidieaanvraag bestaat uit:
In uw aanvraag dient u aan te geven welke inzet u gaat realiseren voor social return. De nadere detaillering hiervan kan samen met de gemeente later worden ingevuld na het besluit tot verlening. De richtlijn voor de inzet voor social return is 5% van het aangevraagde subsidiebedrag, maar u mag dit beperken tot 2% van uw totale inkomsten als dit lager is dan de genoemde 5% van de subsidie. Indien de gemeente u op jaarbasis minder dan € 100.000 subsidie heeft verleend of als uw totale inkomsten op jaarbasis lager zijn dan € 500.000, vervalt de verplichting om een deel van de subsidie in te zetten voor social return.
Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag dient betrekking te hebben op een kalenderjaar en moet voor 1 oktober daaraan voorafgaand te zijn ingediend.
Aanvragen kunnen uitsluitend digitaal middels een aanvraagformulier op www.utrecht.nl/subsidie. worden ingediend. Als u vragen heeft over het doen van de aanvraag kunt u contact opnemen met uw accounthouder of via subsidie@utrecht.nl. Alleen volledige subsidieaanvragen worden in behandeling genomen.
Artikel 8 Beoordeling subsidieaanvraag
Aanvragen die niet voldoen aan de eisen aan de aanvraag (artikel 6) worden niet in behandeling genomen.
De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen, worden beoordeeld op grond van de maatschappelijke waarde. We hanteren hierbij de publieke waardendriehoek:
Om de maatschappelijke waarde te kunnen beoordelen worden de aanvragen op basis van de volgende criteria beoordeeld en met elkaar vergeleken :
Het beleid voor vrijwilligersondersteuning wordt periodiek geëvalueerd.
Jaarlijks wordt op basis van een eindrapportage en gesprekken getoetst of de inzet bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen en wat nodig is om de basisvoorziening door te ontwikkelen.
Wij maken gebruik van het Utrechts sturingsmodel om de sturing en verantwoording dynamisch en betekenisvol in te richten.
De evaluatie kan leiden tot budgettaire wijzigingen of aanpassing van het beleid en deze nadere regel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-164495.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.